Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2006 #1 Skrevet 10. august 2006 Joda, jeg vet canis har rasevelger, men vil høre litt her også.. Vi bor landelig til, men løper ikke rundt. Er mye ut, ofte på tur skogen, men da har mannen el. rullestol. Begge er vokst opp med hund. Mannen liker godt rottis og har hatt det før vi ble sammen, jeg er mere golden retriver menneske.. Jeg kunne tenke meg å drive litt med agillety og/eller lydighet. Vi hadde egentlig bestemt oss for border collie, men ombestemte oss da jeg er litt usikker på om vi kan gi den nok stimulering pluss at vi ble advart ang at det er vanlig at dem ikke blir tørre innen dørs før de er over 1 år (tisser når de blir glade)
Bustetroll Skrevet 10. august 2006 #2 Skrevet 10. august 2006 Hva med dalmantiner eller retriver? (Flat/Curlycoated).
Gjest Fantus Skrevet 11. august 2006 #3 Skrevet 11. august 2006 AIRDALETERRIER Er seig og tøff for turer, men krever ikke langtur hver dag. Krever mindre stimulering enn en border collie f.eks. Man må være ganske bestemt og veldig konsekvent når man oppdrar dem. Men de er stort sett veldig lærevillige, og kan fint brukes til agility og lydighet. Vet f.eks at airdale-terriere har vært trent til blindehunder og servicehunder. I tillegg er de veldig kompakt bygd med halen i krøll over ryggen, så du slipper den lange buskete retitriver-halen som feier ned kaffekoppene fra stuebordet Og så kan du fortelle mannen din som liker rottisser at det ikke er mulig å se forskjell på en rottisvalp og en airdalevalp (selvom de ser ganske så forskjellige ut når de vokser opp da...)
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2006 #4 Skrevet 11. august 2006 Jeg anbefaler border collie på det sterkeste. Rasen har blitt regnet som den meste intelligente og de har veldig godt gemytt. Jeg har aldri opplevd at min border collie skvetter når den blir glad. Hun er derimot ekstremt stueren (nekter å tisse i hagen og må helst 200 meter bort fra huset for å sette seg ned.)
Leo Skrevet 11. august 2006 #5 Skrevet 11. august 2006 Da vil jeg anbefale en "stor hund i en liten kropp" og der finner du terriere og dachser. En del små terrierraser er godt egnet for f.eks. agility og kanskje er dere en av få som burde kjøpe en jack russel terrier? En langhåret dachs er ikke så godt egnet til lydighetstrening, agility etc. men spor etc. går den gjerne! Både jrt og dachs er dessuten så små, lette og spenstige at de lett spretter opp på fanget av seg selv og gir kanskje bedre muligheter for kontakt for en som sitter i rullestol? En slik hund kan dessuten fint aktiviseres gjennom lek, f.eks. fra rullestol på en gårdsplass!
Cherie Skrevet 12. august 2006 #6 Skrevet 12. august 2006 Puddel! Velg strørrelse selv, men jeg anbealer den største av dem
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #7 Skrevet 13. august 2006 Hva med en skikkelig bastard. Mange av de fineste hundene er blandingshunder. Prøv å finne noe som har bordercollie i seg blandet med en litt roligere rase, f. eks.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #8 Skrevet 13. august 2006 kjøp dere en glad flat! (flatcoated retriever) ikke en pysehund (siden mannen din liker rottiser), og ikke så stor og bamsete som en golden. fart og stil og passer ypperlig til agility!
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2006 #9 Skrevet 13. august 2006 Takk for mange tips. VEt at vi ikke kommer til å ha dalmatier i alle fall. For aktiv for min smak.. Airdalterier har vi faktisk snakket om, i tillegg til puddel Inbilder meg at JRT vil ha ca samme behovet som BC ang stimulering.. Golden er en herlig hund, jeg har vokst opp med en sånn En ting er helt sikkert, vi må nok bruke mye tid på å velge rase..
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #10 Skrevet 14. august 2006 Rasevelgeren på Canis er noe skitt. Prøv heller den på Animal Planet. Der bruker de helt andre (og mye mer fornuftige) kriterier enn på Canis.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #11 Skrevet 14. august 2006 Rasevelgeren på Canis er noe skitt. Prøv heller den på Animal Planet. Der bruker de helt andre (og mye mer fornuftige) kriterier enn på Canis. ← hva med å hoste opp en link?
Bloody Archibald Skrevet 14. august 2006 #12 Skrevet 14. august 2006 Jeg tenkte av en eller annen grunn også på airdaleterrier da jeg leste innlegget. Har aldri hatt en selv, men det er flotte hunder.
flickan Skrevet 14. august 2006 #13 Skrevet 14. august 2006 Inbilder meg at JRT vil ha ca samme behovet som BC ang stimulering.. Har hatt begge deler og de er milevis fra hverandre. Nå varierer det litt fra hund til hund, men min BC var hvertfall mye mer krevende. Men aller mest merket jeg det på mosjonen, jeg kunne gå og gå i timesvis, eller slippe BC løs og la den springe selv, men sliten? nei det ble den ALDRI men også når det gjaldt stimulering opplevde jeg JRT som mye enklere og tilfredsstille.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #14 Skrevet 14. august 2006 Vi har en blanding med mye Bearded collie. Herlig hund, og ligner innmari på labbetuss
Noorgie Skrevet 19. august 2006 #15 Skrevet 19. august 2006 Vi har Engelsk Bulldogg, en rolig gutt som er glad i alle
Ermelinda Skrevet 20. august 2006 #16 Skrevet 20. august 2006 Jeg har hatt Berner Sennenhund tidligere. Det er en flott og familiekjær rase. Kan dresseres, og være mye løs uten store problemer. I tillegg er de jo nydelige og se på. Jeg liker store "bamsete" hunder. Her er link til raseklubben: Norsk Berner Sennenhundklubb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå