Gjest gjesta Skrevet 10. august 2006 #1 Skrevet 10. august 2006 Er det noen som har erfaring med dette? Kjæresten min skjærer tenner, noe helt j*vlig faktisk, jeg får problemer med søvnen. Men bekymrer meg hva det kan komme av.. han gjorde ikke det i begynnelsen av forholdet, det er kommet nå i det siste. Kan det komme av psykiske årsaker, noe som plager han og det er derfor han ligger anspent og det knaser i kjeven. Spør om dette innpå her, for jeg vil ikke overananlysere alt og mase på han. Vet jo at ting er galt, men usikker på om tannknasingen har noe med det å gjøre. håper noen kan svare!
Sniglå Skrevet 10. august 2006 #2 Skrevet 10. august 2006 Jeg gnisser mye tenner i perioder med stress, for eksempel i eksamensperioder.
liv Skrevet 10. august 2006 #3 Skrevet 10. august 2006 Det er i allefall ikke bra fpr tennene og han bør komme seg til tannlegen for å få sånn skinne til å ha i mellom før han sliter vekk all emaljen!
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2006 #4 Skrevet 10. august 2006 lurer på, vet du om han kjenner kjeven er stiv når han våkner? har merka flere netter nå at når jeg våkner så er kjeven min helt stiv, så jeg på en måte må "åpne opp" om morgenen. vet ikke om jeg skjærer tenner, men om det kan komme av følelsesmessig stress, så lurer jeg litt på om jeg gjør det også, siden jeg er så stiv i kjeven om morgenen.
Gjest gjesta Skrevet 10. august 2006 #5 Skrevet 10. august 2006 nei har ikke spurt om det. men prøver å få han til å våkne, åpne munne og skappe av kjevene om natten, så jeg iallefall får avbrutt knasingen. Han bør få ei skinne ja, men koster ikke det veldig mye? prøvde å åpne munnen en gang når han sov, den satt bom fast, så ut som om han strammet alle muskler der jo.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #6 Skrevet 10. august 2006 Jeg jobbet døgnet rundt i min forrige jobb. Tannlegen min fortalte meg at det var pga stress. Har aldri skjært tenner før og det tok meg ca 6 mnd etter å ha sluttet å jobbe der å slutte å skjære tenner. Det hender en sjelden gang nå også men heldigvis nesten aldri.
Lib Skrevet 10. august 2006 #7 Skrevet 10. august 2006 Kjæresten min gjør også det, men er etter en stund blitt vant til at han gjør det. Men hadde skikkelig problemer med søvnen i begynnelsen, særlig når vi ble samboere og "måtte" sove sammen hver natt. I hans familie er det faktisk arvelig, både hans foreldre og søster gjør det. Jammen var det moro på hyttetur med den familien Han har undersøkt mulighetene for å få en skinne, men det kom opp i mot 5000 kr mener jeg å huske, så det ble ikke prioritert først for å si det sånn... Merker at det blir verre hvis han er stresset, eller feks om han drømmer mye om natten. Prøv å putt en vaskeklut inn i munnen hans om det blir for ille, han merker det ikke (før han våkner da..), og du får en god natts søvn
Gjest gjesta Skrevet 10. august 2006 #8 Skrevet 10. august 2006 joda, har tatt det opp. men han sier ikke stort om jeg spør om noe plager han blir fort irritert. derfor vil jeg ikke legge for mye i det. men er nk stress ja, drømmer mye også.
Gjest gjesta Skrevet 10. august 2006 #9 Skrevet 10. august 2006 Tannlegen min har fortalt meg at jeg gnisser tenner - jeg var ikke klar over det selv, og samboeren min merket det ikke, men plutselig datt det av små biter på tennene mine. Tannlegen min sa at det var noe noen bare gjorde, og man kunne venne seg av med det hvis man fikk en sånn greie til å ha i munnen (skinne? hvertfall sånn plastgreie som dekker tennene), eller det kunne hende at man bare alltid måtte sove med en sånn... jeg sover nå med min hver natt, og jeg har gnikka fordypninger i den. Men, i hvertfall, jeg fikk dekket min, så jeg betalte ikke et øre av den. Den kostet 1700 kr tror jeg, og tannlegen sa først at jeg måtte betale ca 1000 kr for den, men når jeg kom for å betale fikk jeg dekket alt Lurt å høre med tannlegen i hvertfall.
Saeria Skrevet 10. august 2006 #10 Skrevet 10. august 2006 Min søster fikk nettopp høre av legen at det å skjære tenner, var hennes måte å løse problemer på. hun er altså veldig anspent når hun sover, stress og bekymringer tas med når hun legger seg og vips så skjærer hun tenner som bare det.
Titti72 Skrevet 10. august 2006 #11 Skrevet 10. august 2006 Jeg har også den NIT-skinen. Jeg betalte kun et par hundre kroner for den. Resten fikk tannlegen refundert fra TK.
Eve Luna Skrevet 10. august 2006 #12 Skrevet 10. august 2006 Jeg fikk høre at å spise gulrot skal hjelåpe mot skjæring av tenner. Har ikke prøvd det selv, og har heller ikke fått noe klager fra samboeren om skjæring av tenner.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #13 Skrevet 10. august 2006 jeg har begynt å skjære tenner akkurat i det jeg våkner, uæææh, det er så vemmelig, jeg gjorde aldri det før, men opplevde en periode for en måned siden og nå merker jg det igjen
snøfnugg Skrevet 10. august 2006 #14 Skrevet 10. august 2006 Min tannlege sa at det er arvelig å skjære tenner.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #15 Skrevet 11. august 2006 lurer på, vet du om han kjenner kjeven er stiv når han våkner? har merka flere netter nå at når jeg våkner så er kjeven min helt stiv, så jeg på en måte må "åpne opp" om morgenen. vet ikke om jeg skjærer tenner, men om det kan komme av følelsesmessig stress, så lurer jeg litt på om jeg gjør det også, siden jeg er så stiv i kjeven om morgenen. ← Det kan være et tegn på det ja. Jeg visste ikke at jeg gjorde det selv, men merket det samme som deg, utslitt i kjeven da jeg våknet.. Fikk skinne som jeg ikke fikset å ha på, men sluttet heldigvis i samme slengen
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2006 #16 Skrevet 11. august 2006 Jeg gnisser mye tenner i perioder med stress, for eksempel i eksamensperioder. ← Jeg også. Kan merke at jeg av og til gjør det i søvne, men det vet jeg ikke grunnen for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå