Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et medlem i vår familie ønsker, for å spare boutgifter i en periode å leie leilighet med en veninne. (Begge i første halvdel av 20 årene)

Noen her som har forslag til hva som bør gjøres med utgiftene.

Man kjenner ingen før man har "bodd sammen", sies det.

Tenker da på ansvar for depositum.

Ansvar for strømregningen (bør en person være den ansvarlige og få dette trukket fra delingen av husleien?)

Bør alt gjøres skriftelig?...etc

Her er det masse spørsmål som i gitte situasjoner kan dukke opp.

Kanskje den ene viser seg ikke ha så stor økonomisk sans osv....

Strømregninger blir ikke betalt og innkasso settes i gang. Det ansvarlige navnet blir da skadelidende.

Kanskje finnes det linker til internettsider om dette?

Eller...

Noen som har forslag?

Spør meg gjerne om flere detaljer.

Endret av rag-fo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eier den ene leiligheten de skal bo i eller skal de ut på leiemarkedet sammen?

Det er viktig med klare avtaler, for alt til innkjøp, oppvask og strømregningen. Strømammonementet må settes på en av de, og når regningen kommer så må den andre overføre 1/2 del av summen til den abb. står på. Om de har penger eller den som abb. står på lar summen gå til inkasso er det ingen garanti for.

Skrevet

De skal ut på leiemarkedet sammen.

Nettopp slike ting du nevner, som jeg tenker på.

I ytterste og verste konsekvens, blir det sånn at.....

Det navnet som står på strømregningen, får ved en innkasso, problemene heftet ved sitt navn i ettertid. Uheldig ved søk av lån de nærmeste årene osv....

Jeg tror de MÅ, sette opp et budsjett. Og så ta det som et utg.punkt.....

Flere råd og synspunkter?

Skrevet

Hva om de oppretter en felles konto der de begge overfører en fast sum til regninger og fellesutgifter, så går alle betalinger ut derfra. Hvis de setter opp et budsjett ser de raskt hvor mye de bør sette inn hver mnd, og de risikerer ikke at en ikke har penger når regningene dukker opp, uansett hvilket navn den kommer i. Greit å sette inn et par hundrelapper ekstra i tilfelle noe skulle dukke opp (en uventet høy strømregning f. eks.). Nå som det finnes nettbank er det lett å følge med på at begge setter inn penger og at alle regninger går ut som de skal (det beste er å ha autogiro/e-faktura der det er mulig, så er det ingenting som kommer/gjemmes vekk).

Skrevet (endret)

Akkurat den tanken du (over) nevner der. Er noe jeg faktisk har tenkt på.

Selv har jeg (er godt voksen) gjort det samme hele mitt voksne liv.

Jeg og kona har tatt en forholdsmessig del, av begges lønn og ført over på en felleskonto. Dermed er alle måneder like harde/lette.

Etter hvert som utgifter til lån har avtatt, har vi ikke redusert innskuddet.

Med andre ord har det blitt en sparebøsse. Siste gang vi kjøpte bil, så kom mellomlegget derfra.

Men....

Nå gjelder dette langt yngre mennesker, med et helt annet forbruk/prioriteringer/utgifter.

Men et lite overskudd på denne kontoen, er nok lurt å beregne.

Godt forslag, som forutsetter litt tankevirksomhet i forhold til budsjett.

Endret av rag-fo
Skrevet

Annen variant av spørsmål:

Noen som vet, eller har en "link", til hvordan leiligheter, som leies ut skal være utstyrt?

Som eksempel, så var jeg med på en visning forleden. En innvandrer, som skulle leie ut en 3 roms, i en bygård.

Registrerte at det ikke var påkrevd brannutstyr (røykvarslere og husbrannslange / pulverapparat).

Det var ildsted/peisinnsats, som var plombert. Altså, bare til pynt.

Det var ikke satt opp panelovner.

Altså overhode ikke fyring forberedt.

På spørsmål fra potensielle leietagere om dette, ble det svart at:

"Dere må kjøpe"???

Vel.

Varmeopplegg, er vel å regne som en standard fast installasjon i Norge. En installasjon som ikke følger leietakere.

Eller er det noe jeg har totalt misforstått?

Noen som har "link" til slike regler. Eller kommentare forøvrig?

Skrevet

Overalt hvor jeg har leid, så har det vært brannslokningsapparat og røykvarslere. Eller, var vel et sted hvor jeg kjøpte en røykvarsler selv, siden husverten aldri somlet seg til å komme og montere opp.

Noen steder har det vært gardinstenger, andre steder ikke.

Panelovner har det vært på alle steder, men kanskje ikke i overflod akkurat. Har ihvertfall hatt en panelovn selv som jeg har pleid å sette opp i tillegg. At peisen er ubrukelig, er greit, så lenge leieboerne får beskjed om det på forhånd.

Ellers har jeg inntrykk av at du er litt vel.... hvordan skal jeg si det uten at du tar det ille opp - litt "hønemor" når avkommet nå skal flytte ut? Din datter/sønn har vel en viss peiling på hvordan bo-vennen er økonomisk, om det er en sløser eller en økonomisk pliktoppfyllende person. Det høres ut for å være litt mye styr å opprette felles konto osv.. Jeg bodde et sted der jeg delte strømmen med naboen, da kom regninga i hans navn og jeg overførte halve summen til hans konto hver gang. Han var litt sløv av seg, så jeg måtte stadig gå og spørre om ikke strømregninga var kommet så jeg fikk betalt han. Eller var han kanskje uhyre beskjeden og ikke turte si fra til meg, for han betalte regninga punktlig.

Skrevet

He he.

Neida. Tar det ikke ille opp. Såpass må jeg tåle.

Men.....

Nå er det ikke mitt "avkom" som flytter da. Og hun flytter heller ikke ut av "barneheimen" sin.

Bare et medlem av familien, som sagt.

Skrevet

Litt enig med gjesten over. Jeg har bodd i flere kollektiv, både med kjente og ukjente mennesker. Stort sett har det gått greit med hensyn til betaling, osv. Noen ganger kom pengene litt sent, andre ganger betalte jeg litt sent.. Som regel har man penger til å legge ut for "samboer" noen dager, slik at man ikke havner i inkasso-saker. Når dette i tillegg er ei hun kjenner hadde jeg ikk evært særlig bekymret. Det klarer de i såfall å ordne opp i selv, stort sett.

Ellers vil jeg råde deg til å være mye mer obs på utleier. Det er utrolig månge "hushaier" som leier ut til unge, naive mennesker uten særlig peil på hva de har krav på, og utnytter det til det fulle.

Sørg for å skrive opp hva som finnnes i leiligheten fra og få begge parter til å signere dette. Utrolig viktig for å unngå kjipe situasjoner når depositum skal tilbakebetales. Og sørg for all del for at depositum blir satt inn på en ordentlig depositumskonto. Og ikk eminst en ordentlig kontrakt.

Skrevet

Da jeg leide ut leiligheten min i et par år var jeg påpasselig at alle som bodde der skulle skrive under leiekontrakten. Dette fordi de da er ansvarlige for hverandre. (dvs hvis ikke den ene betaler husleia må den andre leietageren stå ansvarlig) Så dette er bra for den som leier UT. Men kan gå ut over den som leier hvis ikke veninna betaler sin del.

Skrevet

Husleie og fordeling av utgifter går som regle greit når det er venner som deler. Tror det er opp til disse å finne ut hva som fungerer best for dem.

Det er derimot viktig å være obs på leiligheten og kontrakter etc! Det er her de fellene virkelig ligger! Brannvarslinksutstyr SKAL være i leilighetene og det er utleier sitt ansvar at dette er i orden. Sjekk også nødutganger, at de er åpne og tilgjenglige. Få også standard leiekontrakter, sjekk depositum og oppsigelsestider, og andre husregler som er nevnt i kontrakten! Virker utleier vanskelig og ikke vil gi standard kontrakt, og ellers har rare krav, så la være å leie hos vedkommende! Useriøse utleiere er kjipt, og kan bli dyrt.

At det mangler panelovner er ingen krise, oljeovner kan være ok og kanskje bedre erstatning enn f.eks. gamle panelovner.

Skrevet (endret)

"At det mangler panelovner er ingen krise, oljeovner kan være ok og kanskje bedre erstatning enn f.eks. gamle panelovner".

Greit. Men....

Tenker på disse oljeovnene....

Er ikke disse nærmest forbudt da?

Vet i hvert fall at mitt lokale brannvesen anbefaler (lest i lokalavisen) at de som allerede har slike, betrakter dem på samme måte som vifteovener.

D v s... at de må bare brukes når det er folk til stede. Dette på grunn av alle som er solgt med elendig kvalitet og alle ulykkene/branner, som dette har medført.

Dessuten....

Er vel litt knapt å bruke disse til å varme opp en trerommer på 80 - 90 Kvm ?

Endret av rag-fo
Skrevet

Ingen oljeovner er trukket tilbake fra markedet, men skal en være sikker så er DeLonghi og Beha sine ovener ingen av de som det har vært snakk om.

Du skal ikke gå fra en vanlig gulvovn heller, ingenting annet enn panelovner på vegg...

Skrevet
Ingen oljeovner er trukket tilbake fra markedet, men skal en være sikker så er DeLonghi og Beha sine ovener ingen av de som det har vært snakk om.

Du skal ikke gå fra en vanlig gulvovn heller, ingenting annet enn panelovner på vegg...

Akkurat.

Dermed konkluderer jeg med. At fast montert/innstallert annlegg for fyring, bør være primærfyring. Som kan tusle å gå gjennom vinteren. Uavhengig om folk er hjemme hele dagen eller ikke.

Da kommer jeg til, at i Norge, er dette en selvfølgelig del av et husvære. Som bør følge det. Uavhengig av beboere, som måtte komme og gå.

Skrevet

Finnes sikkert mange gode løsninger på situasjoner hvor unge skal bo sammen og være økonomisk ansvarlige sammen. Som trådstarter skriver så er det klart at noen feile valg eller prioriteringer kan fort ødelegge muligheten for lån og ligndende i lang tid etterpå (betalingsanmerkninger).

Mener at om A & B skal flytte sammen, så må de være flinke til å lage en skriftlig avtale på hvem som skal betale hva. Husleien skal selvfølgelig deles på to, strømmen skal deles på to, og telefon og andre utgifter skal deles på to. Hvordan så klare dette på en rettferdig og voksen måte.

Leiligheten bør stå i begges navn, og de bør sørge for at de kan betale hver sin del til utleiger. Dette bør også stå på kontrakten at leigen innbetales halvt fra person A og halvt fra person B. Dette burde ikke være noe problem å få til med en utleiger, han har faktisk en større garanti for å få inn pengene på denne måten. Sett at strømregningen står i person A sitt navn, da ville det være rimelig at person B betaler forskuddsvis på strømmen til person A. Dette for å garantere at A har penger til regningen når denne kommer. Skulle A ha brukt opp pengene til strømregningen når denne da kommer, så kan B bevise at han/hun har betalt sin andel via nettbank og ikke kan stilles ansvarlig for regningen heller. A sitter med det fulle ansvar og derfor må B betale forskuddsvis, skulle ikke A klare å behandle disse pengene vil ikke dette kunne gå ut over B. Eneste problemet er selvsagt at strømmen er variabel og ikke kan forhåndsberegnes så lett, men om man lager et ca forbruk årlig og beregner mer strøm gjennom månedene fra sep til april så blir det langt på vei riktig.

Det samme ville jeg gjort med bredbånd og lignende regninger som er faste og ikke variable. Da ville det være naturlig at de tok annenhver regning og var ansvarlig og dermed byttet rundt på rollene med å skulle forskuddtere til den andre, avhengig av hvem som er ansvarlig. Når det gjelder hustelefon ville jeg unngått dette. Den ene kan være en totalt telefon "junky", mens den andre ikke bruker telefonen overhodet. Mange tilfeller med beskyldinger og mistenksomhet kan unngås om telefon ikke innstalleres. Det finnes i dag mobiltelefon abonnement med såpass simelige ringeminutter at man kan klare seg uten fast telefon hjemme. I verste fall så kan man innstallere ip-telefoni fra One Call med faste utgifter på 300.-, så kan man ringe så mye man bare orker til fast telefon og mobil telefon.

De bør også unngå å spare til en felles kasse, men spare til en egen kasse for ekstra utgifter osv. Når det gjelder felleskasser finnes det mange eksempler på at en trenger penger til regning osv, og så lånes pengene herfra. Når det kommer til mat, toalettartikler osv, så bør man ordne seg selv. Dele inn kjøleskapet i like store deler og ha eget pålegg, frysevarer, hermetikk, og lignende. Når det kommer til brød melk og slike ting kan man kjøpe annenhver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...