L@dy Skrevet 5. januar 2003 #1 Del Skrevet 5. januar 2003 Tenkte jeg skulle bake skolebollersommerboller i morgen. Men jeg finner ikke oppskriften til det gule fyllet. Noen som har? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 5. januar 2003 #2 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg pleier å gjøre det enkelt og bruke ferdig vaniljekrem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 7. januar 2003 #3 Del Skrevet 7. januar 2003 Jeg lager ofte skoleboller og sommerboller, og siden jeg fant denne oppskriften på vaniljekrem på internett har jeg ikke brukt andre oppskrifter - den er knallgod! Vaniljekrem Å lage vaniljekrem selv er slett ikke så vanskelig som mange skal ha det til! Ved bruk av ekte vanilje får du en smak gjestene dine vil huske lenge... Husk! Kokt vaniljekrem har en forholdsvis kort holdbarhet (2-3 dager i kjøleskap). Melk/fløte 1/2l Sukker 100g Maizena 35g Vaniljestang 1stk Eggeplommer 4 stk Slik gjør du: 1. Pisk sammen eggeplommer maizena og sukker i en bolle. 2. Hell melken/fløten i en kjele. 3. Splitt vaniljestangen, skrap ut innholdet og ha alt i kjelen. (Også den hele stangen) 4. Kok opp væsken og hell litt av den kokende væsken i bollen med eggeblandingen mens du rører. 5. Hell så alt tilbake i kjelen og rør kraftig til det tykner. Pass på at det ikke brenner seg. 6. Ha kremen i en avlang form og kle med clingfilm. Bør avkjøles hurtig. Ta ut vaniljestangen og bruk den på nytt (Kan for eksempel legges på glass med sukker. Du vil da få verdens beste vaniljesukker) Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 7. januar 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 7. januar 2003 Hei! Takk for svar. Da skal det bli andre boller ja. Men jeg lurer på om jeg kan bruke vanlig vanilje sukker istedet for vanlijestang. Selfølgelig kan jeg vel det. Men hvor mye skal jeg ha oppi da? Men det blir kanksje ikke helt det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 8. januar 2003 #5 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg brukte det sist gang jeg bakte fordi jeg ikke hadde vaniljestang og synes det var greit nok - men, det er mye mye bedre å bruke ordentlig vanilje da Brukte en god teskje tror jeg.. hmm nå husker jeg ikke helt i farten.. du får smake deg frem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 8. januar 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 8. januar 2003 Hei! Bollene ble bakt i går, med vanilje stang. Og de var kjempe gode. Jeg og min samboer satt og spiste boller til den store gullmedaljen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 9. januar 2003 #7 Del Skrevet 9. januar 2003 Så bra at du var fornøyd med den! Jeg synes selv den oppskriften er virkelig god, så jeg er glad jeg fant den Hmm.. nå fikk jeg lyst til å bake også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå