Gjest Brud_07 Skrevet 10. august 2006 #1 Skrevet 10. august 2006 Jeg skal gifte meg og har altså glutenallergi (cøliaki).. Dette byr jo på litt ekstra utfordringer, spesielt i forhold til bryllupskake.. Det vil jo bli svindyrt å få tak i en glutenfri bryllupskake! Og maten ellers også da.. Noen med lignende erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #2 Skrevet 10. august 2006 Du kan jo evt prøve å få ordna en kake hvor bare det øverste laget er glutenfritt? Maten ellers tror jeg ikke er noe problem dersom dere skal ha bryllupsfesten på restaurant / hotell. Alle kjøkken med respekt for seg selv kan ta hensyn til allergier så lenge de er varslet på forhånd.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #3 Skrevet 10. august 2006 hvis det er etasjer på kaken kan ikke de lage den ene sånn at du også kan spise? og kan ikke de lage noe ekstra som du trenger? bare forslag. det beste er å høre med stedet du skal være eller hva dere har tenkt
Gjest Fantus Skrevet 10. august 2006 #4 Skrevet 10. august 2006 Hva med å ha en litt utradisjonell bryllupskake? En med fromasj og nøttebunn f.eks. Det trenger ikke bli så mye dyrere enn en vanlig etasjekake med marsipan. I vårt bryllup var det både allergikere og vegetarianere blandt gjestene, så vi endte opp med koldtbord så alle skulle kunne finne noe de kan klare å spise. Kanskje det kunne være noe for dere også?
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #5 Skrevet 10. august 2006 I vårt bryllup var hele middagen glutenfri, alle sauser o.l. Eneste folk med cøliaki ikke kunne spise var brødet vi fikk til forretten. Vi slapp å tenke på selve bryllupskaken, men alle andre kaker på kakebordet var glutenfrie. Vi fikk venner og familie til å lage kaker, og da tilbød flere seg å lage glutenfrie, og de fleste bakerier lager glutenfrie kaker uten at det blir mye dyrere. Jeg syns forslaget om å enten ha utradisjonell kake, der gluten ikke er en faktor, eller å ha en etasje glutenfri var bra. Om du har nøttekaker med krem og frukt e.l. er det jo glutenfritt uansett.
laber Skrevet 11. august 2006 #6 Skrevet 11. august 2006 En kolega av meg baker bløtkaker med glutenfritt mel og de blir kjempe flotte, så det kan jo ikke være så problematisk med bryllupskake og så mye dyrere bør det da ikke bli???
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #7 Skrevet 11. august 2006 En kolega av meg baker bløtkaker med glutenfritt mel og de blir kjempe flotte, så det kan jo ikke være så problematisk med bryllupskake og så mye dyrere bør det da ikke bli??? ← De fleste bakerier leverer glutenfrie bløtkaker, og siden det er blitt vanligere er det heller ikke den samme prisforskjellen lenger. Men det koster jo... Man kan sikkert prute på den prisen, siden en bryllupskake er så dyr i utgangspunktet. Vanlig middag bør ikke være noe dyrere å få glutenfri, så lenge den ikke inneholder pasta e.l.
momo Skrevet 12. august 2006 #8 Skrevet 12. august 2006 I vårt bryllup var det flere med cøliaki, så vi hadde et veldig stort koldtbord, der var det og glutenfritt brød og ellers var all maten glutenfri. Bryllupskaka var glutenfri, den var 4 etasjer, 2 etasjer med hvit og mørk sjokolademouse og 2 med pistasje mouse med jordbærbiter. Denne var glutenfri og et syn for øynene og jeg har aldri smakt så god kake og den var en stor sukse. Tror jeg betalte rundt 3000 kr for den kaken. Ellers hadde jeg fått familie til og bake glutenfrie kaker, og kjøpt inn kransekaker som og er glutenfrie. Så det gikk kjempebra og ha glutenfri mat og kaker, og det ble ikke noe dyrere.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #9 Skrevet 12. august 2006 Bestevenninna mi skal gifte seg nå, og hun har cøliaki.. Hun bestilte bryllupskake i et av byens bakerier, og måtte betale 40kr ekstra for å få den glutenfri.. Men hun sjekket litt rundt, og et sted måtte hun betalt over 1000kr ekstra for å få den glutenfri, så det lønner seg altså å sjekke rundt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå