Gå til innhold

Steinerskolen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Mamsen

Ønsker å høre "stenerforeldres" erfaringer, passer skolen for alle barn?

Er det noen som lot barna begynne på Steinerskolen etter at de hadde gått ett eller flere år i offentlig skole? Gikk det bra?

Jeg har kjennskap til pedagogikken, men er selv lærer i off. skole.

Skolen barna mine går på nå er ikke tilfredsstillende for oss, hverken faglig eller når det gjelder inneklima++.

Jeg ønsker at barna mine skal bli sett, og få utviklet seg etter egne evner og behov. Det bli de ikke nå, med 30 elever i klassen.

hadde vært fint å høre om Steinerskolene her i Bergen også!

Takknemlig for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Kjenner en som har barna sine der og er veldig fornøyd. Men jeg vet at det dukker opp problemer når barna fortsetter på vgs der og skal videre på høyskole / universitet pga noe i fagplan ( tror det var den ) som mangler ift krav.

Har inntrykk at veldig mange barn av lærere går der..........................

Med tanke på inneklima tror jeg ikke Steinerskolen i Bergen stiller så veldig masse bedre enn mange av de andre skolene ! Bygningsmassen er en smule gammel.

Mine barn går i klasser på 26 og på 19 elever. De blir sett, men 30 høres mange ut.............Der er i allefall Steinerskolen og pedagogikken der en ener !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har selv vært elev ved Steinerskolen i alle år fra barneskolen,til det fullført videregående trinn. Oppgjennom årene har nye elever kommet, og andre forlatt klassen. Da vi gikk inn i videregående valgte omtrent halve klassen å fortsette, dermed ble den andre halvdl utskiftet med nye elever. En del av disse nye hadde misforstått og trodde de kom til en latmannsskole, de tok feil - og falt raskt ut. Flere har faktisk hevdet at det er mer arbeid og lekser på vår skole, men dette varierer jo med egeninnsats. De siste tre årene besto min klasse av omlag 28 stykker, en meget god gjeng hvor alle stort sett ble godtatte.

Flere av mine venner kom da fra den offentlige skolen, og de hadde blandet kunnskap om hva de gikk til. Men alle sammen ble svært positivt overrasket. På Steinerskolen får man et personlig forhold til alle lærerne, de ser det sterke sidene hos barnet og gir mye positiv tilbakemelding, men de utfordrer også.

Selv har jeg aldri angret for mitt (og foreldrers) valg for skolen, jeg mener å kunne si at jeg utvilsomt har gfått mye igjen for dette.

Selvsagt finner man mobbing her også, men i et mye mindre omfang. I klassen min var stort sett alle venner. Jeg vil på det sterkeste anbefalle andre foreldre å sette sine barn her. De kan jo selv velge å bytte skole i ungdom- og videregående stadiget.

Og ja, de fleste passer inn her. Dog kan det nevnes at de fleste "bråkmakerne" forlot klassen til videregående.

Hvordan skolen er i Bergen har jeg ingen anelse om, men jeg vil tro de stort sett er likt over hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna mine begynte på Steinerskolen, men gikk over til vanlig skole, for så å begynne på Steinerskolen på videregående igjen.

Mer enn vanlig skole, mener jeg, er Steinserskolen underlagt lærerenes personlighetsgalleri, særlig når skolen er helt ny, i oppstarten. Vi var litt uheldig ved første prøve, mens det andre barnet gikk på Steinerskole i utlandet, og sluttet da vi reiste hjem igjen. Det ville ikke gått bra i utlandet hadde det ikke vært Steinerskole, og barnet er også veldig fornøyd med det i ettertid.

Jeg har hørt veldig mye godt om den Steinerskolen som ligger i Bergen (det er mulig det er flere, men den jeg mener ligger i Fyllingsdalen).

Vi har et vennepar som tenkte litt fram og tilbake om dette med Steinerskolen. De har et litt spesielt barn og de vurderte at i stedet for å oppmuntre til enda større "personlighetsavvik" (skrevet med et smil) ville de prioritere at hun fikk beholde vennene sine fra barnehagen. Det kan være verdt å tenke på hva barna/barnet ditt mister ved å flytte dem/det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men jeg vet at det dukker opp problemer når barna fortsetter på vgs der og skal videre på høyskole / universitet pga noe i fagplan ( tror det var den ) som mangler ift krav.

Stort sett går overgangen meget greit. Man får generell studiekompetanse, og et vitnemål som er en del annerledes, men dette er ikke nødvendigvis negativt. "Problemet" oppstår om en trenger spesiell studiekompetanse, da må en gå opp i eksamen hos privatist. Men ellers har ingen av mine tidligere klassekamerater hatt problemer, de har kommet inn på all mulige slags studier. Alt fra musikkonservatorier til medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har selv gået på steinar skole som barn, og kan varm anbefale det... jeg gik på vidregående skole som ikke var steinar og havede ingen problemer med overgangen..

har faktisk altid ønske at undervise i en steinar skole og nu har vi fået en i bygda så jeg håber når jeg er færdig med min fødsel at jeg kan få undervise i eurotmi formning håndharbeide og sløjd....

det har været en stor hjælp til mig at have så mange sprog fra starten, siden jeg har rejst fra land til land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk i første klasse på vgs (allmenfag), hadde vi en jente i klassen som kom fra Seinerskolen.

Hun fikk et kultursjokk av dimensjoner, og syntes at mye var tørt og kjedelig. Hun hadde også mindre kunnskap om slikt som f.eks. tyske bøyningsmønstre, gloser o.l. og fikk problemer da det ble forventet at hun kunne dette. (Men hun hadde bøtter og spann med erfaringer og kreativitet som ingen av oss andre kunne drømme om å få).

For henne ble overgangen for stor, og det endte med at hun flyttet tilbake til St.vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde deg til å tenke deg nøye om før du sender barnet ditt på Steinerskolen. Jeg er selv en tidligere elev, og min erfaring er at man skal være ganske spesiell for å passe inn der. I motsetning til hva man skulle tro er det nok vanskeligere å finne seg tilrette der enn på en vanlig skole. Her får også begrepet trynefaktor en ny betydning (Dette gjelder selvsagt ikke hvis man er spesielt kunstnerisk begavet, har kjendisforeldre eller velstående foreldre).

Fordi man på Steinerskolen ikke bruker lærerbøker i undervisningen, vil kvaliteten av undervisningen, og hvor mye ditt barn har muligheten til å lære, være 100% opp til læreren. Nå skal det sies at få skoler har så engasjerte lærere som Steinerskolen, men her finnes det også brodne kar i fleng.

Jeg vil påpeke at jeg er en stor tilhenger av Rudolf Steiners pedagogikk, men til tross for dette vil jeg ingenlunde sende mine barn på en Steinerskole. Til det er det desverre altfor stor forskjell på teori og praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå bør det også nevnes at det generelt sett er en enklere overgang fra videregående til universitet, for en Steinerskoleelev. Dette fordi de er vante til å ha foredrag, notere og skrive info ned med egne ord. Ved den offentlige skole, hvor en stort sett har kun lærerbøker å forholde seg til, så er det ofte en tøffere overgang.

Dette er det jeg og mine tidligere klassevenner har erfart.

På Steinerskolen har vi litt av alle fag, man kan ikke velge bort realfagene, alle må ha litt av dette. Noe av matematikken går så høyt som til universitetsnivå, dette betyr at vi faktisk lærer mer enn de gjør på den offentlige skole, men ikke helt det samme. Tror vi gikk gjennom 3/4 av pensumet til 2MX (pluss dette ekstra).

Jeg sitter med det inntrykk av at det er få som møter problemer i etterkant.

Dette med overgang til offentlig skole i det videregående trinn, varierer noe. Som sagt forlot halve klassen oss etter ungdomskolen, kun ei retunerte - de andre gikk det meget greit for. Her bør det nevnes at jenta som kom kom tilbake ikke var videre skoleflink, og at hun ikke kunne måle de kravene som krevdes på den offentlige skole, er hun selv skyld i. Hun gikk ut av klassen med dårlige karakterer, men hun sto slik at hun fikk sin studiekompetanse.

Når det gjelder tysk kunnskaper så tror jeg ikke Steinerskoleelever stiller dårliere an, om de følger med i timene. Dette starter de nemlig med allerede i 1. klasse på barneskolen, likt med engelsk!

Jeg ville annbefalt deg å la barna få en "prøvetid" ved skolen, det viktigste er vel at de trives? Gi det et forsøk, går det ikke så får en ty til andre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av matematikken går så høyt som til universitetsnivå, dette betyr at vi faktisk lærer mer enn de gjør på den offentlige skole, men ikke helt det samme. Tror vi gikk gjennom 3/4 av pensumet til 2MX (pluss dette ekstra).

Dette høres helt absurd ut!

Jeg har som sagt selv gått på Steinerskolen og fikk ikke godkjent mitt vitnemål for høyskole og universitet (i likhet med MANGE i min klasse).

Dette førte til at jeg har tatt opp blant annet matematikk som privatist.

Jeg tok 1MX og det var mye jeg aldri hadde vært borti før!

Vi brukte derimot mye tid på livshistorien til obskure matematikere.. (Det må være dette du sikter til når du snakker om matematikk på universitetsnivå).

Men, som tidligere nevnt, alt avhenger av den enkelte lærer, så det kan jo hende du var heldig med din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg har jobbet på steinerskole , vært assistent /lærer i 7.klasse.

må legge til at jeg før den tid har jobbet noen år i den offentlige skolen så jeg kan tydelig se forskjeller.

mine erfaringer er: elevene kom særdeles dårlig ut når det gjaldt hva de burde kunne, blant annet grammatikk, matte og engelsk pensumet lå mye lavere enn den offentlige skolen sitt.

gymtimene skulle det ikke være opplegg i og det sier jo sitt.

elevene skulle bruke MYE tid på kunst og greske tradisjoner, og veeldig lite tid på de øvrige fagene.

innemiljøet var svært dårlig og det avr miljøet i klassa og. det var mye mobbing blant elevene og man så tydelig at de som kom nye inn i klassa hadde en kjempe utfordring foran seg.

elevene skulle ha minimalt med lekser og hang tydelig laaangt etter jevnaldrene i den vanlige skolen.

jeg fant iallefall fort ut hva jeg ville foretrekke og det var den offentlige vanlige skolen der barna lærer det de skal, og veien tilbake til jobb i vanlig skole ble KORT ja, og skal si det var deilig å komme i en Vanlig gjeng med arbeidskolegaer igjen:)

så min konklusjon om steinerskolen er som følger: barna i en steinerskole lærer ikke halvparten av det de elevene i den offentlige skolen gjør, og steinerbarn kommer nok til å slite ganske så mye hvis de vil inn i en normal videre gående skole! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

jeg har også hørt litt om indre konflikter: med grupperinger av de nye unge steiner pedagogene som er mer liberale og ønske å ta "litt herfra og litt derfra"; mens de gamle eller ihuga steiner pedagogene som ønsker å følge Rudolf Steiners ideologi 100% ser ned på de med mer liberalt og lempelig syn på det..

Jeg ville vurdert steiner skolen for barna mine, men ville vært veldig i tvil.. særlig når det er så opp til hver enkelt lærer hvordan opplegget blir..

jeg er lærer i vanlig offentlig skole, og tror norsk skole ville vært skrekkelig om det skulle vært helt og holdent opp til hver enkelt lærer hvordan innholdet skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har gått på Steinerskole eller hatt barna deres der; Hvordan opplever dere det religiøse aspektet? Jeg har hørt at det religiøse kan være ekstremt fremtredende, men det varierer kanskje fra skole til skole og lærer til lærer det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er tydelig at det er forskjellig oppfatning av Steinerskolen. Min konklusjon må derfor bli at det varierer fra skole til skole. Hvorfor ikke undersøke nærmere på den aktuelle skolen, enn å få råd fra andre som ikke vet hvordan den skolen er.

Jeg oppfattet ingenting av religiøs snakk, bortsett fra noen få religionstimer som ble holdt av en oppegående og ikke-troende lærer. Han holdt hodet kaldt.

Angående dette med matematikken, 1mx har i alle fall min skole fullført. Og kom godt over halvveis på 2mx, dette vet jeg da jeg har samenlignet med den offentlige skole. Jeg gikk også privatist hvor jeg tok 3mx, dette hadde jeg ikke problemer med.

Angående universitetsnivå så er det ikke snakk om slik teori du nevnte. Vi hadde derimot en del sider/tema av matematikken som man ikke finner ved den offentlige skole, eks sfærisk- og projektiv geometri.

Jeg og mine venner klarte oss meget godt med våre kunnskaper. Det å si at en steinerskoleelev er "dårligere" enn en annen, er helt uhørt i mine ører. Jeg vil påstå dette er feil. Men igjen: jeg kjenner kun til "min" skole, og har ingen erfaringer fra de andre. Det er vel dermed slik at det varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Jeg har ikke selv gått på Steinerskole, men mine tre brødre har. De begynte alle tre på offentlig skole og gikk senere over til Steinerskolen. Han eldste tok bare vgs, de to yngste begynte på ungdomsskolen.

Slik jeg ser det har Steinerskolen vært bra for dem. De har utviklet seg utrolig masse etter at de begynte på Steinerskolen og viser større interesse for det de holder på med enn ungdomsskoleelever flest. Spesielt har den yngste av mine brødre hatt kjempeutbytte av dette, han hadde lese og skrivevansker da han begynte, som ble fulgt opp svært dårlig i den offentlige skolen. Nå klarer han seg mye bedre og får tettere oppfølging.

Når det gjelder det religiøse er min familie humanetikere og mine brødre synes "religionspresset" var større i den offentlige skolen.

Dersom jeg en dag får egne barn tror jeg nok jeg vil foretrekke Steinerskolen fremfor offentlig skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at det ble lagt spesielt vekt på religion i steinerskolen, men det er jo klart at antroposofien (læren som den såkalte "steiner-pedagogikken" har sitt opphav i) har et helt tydlig sterkt åndelig aspekt. Hvor mye dette kom frem i undervisningen var avhengig (igjen) av den enkelte lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv gått 12 år på Steinerskolen og har svært gode erfaringer med det. Gikk videre på Universitetet og taklet det også bra etterhvert. Den største ufordringen for meg var ikke på det faglige nivå, men hadde å gjøre med måten man vurderer prestasjoner på universitetet. På Steinerskolen får man personlige vitnesbyrd der prestasjonene blir vurdert i forhold til tidligere ens egne forutsetninger. Når det gjelder det faglige nivået vil jeg tilføye til diskusjonen at på Steinerskolen får man svært gode arbeidsvaner, man lærer noe så gammeldags som FLID. Det er det ikke mye av i vanlig skole tør jeg påstå.

Til trods for gode erfaringer fra Steinerskolen sier vi nå fra oss plass til vår 5 år gamle sønn. Det gjør vi fordi vi tror han vil får det bra på vanlig skole. Han er en typisk "stille og flink" elev og vil (tror vi :-)) få gode resultater på vanlig skole - han vil bli sett av lærerne. Vår oppfatning av vanlig skole er at det legges stor vekt på at elevene skal oppnå gode faglige resultater. Det er ikke min erfaring fra Steinerskolen. Der står hele personen i sentrum. Holdningern der er at man har god tid - han trenger ikke mase og stresse for å bli et lykkelig individ når man blir voksen. VI tror vi kan tilføre det vi mister selv og har levert inn avslag - dog med tungt hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har vaert litt i kontakt med Steinerskolen i Bergen (paa Skjold) og har svaert varierte erfaringer med denne! Den klassen jeg hadde kontakt med var bare 15-20 elever, men jeg har aldri sett en klasse med mindre disiplin og flere urolige og vanskelige elever. Det var virkelig paafallende, og laereren maatte bruke mesteparten av timen til aa skjenne og korrigere elevene. Laererne selv mente det var et problem at stadig flere ser paa Steinerskolen som en spesialskole for elever som ikke klarer aa tilpasse seg det vanlige skolesystemet. Det er da ofte en oppfatning at disse eleven vil klare seg bedre paa Steinerskolne, og resultatet er at Steinerskolen har beveget seg over til aa bli mer like en spesialskole i negativ betydning enn det som var intensjonen. Jeg har ogsaa snakket med fagpersoner som mener at laerevansker og psykososiale vansker hos barna ofte blir oppdaget for sent paa Steinerskolne, fordi man mener at man skal klare aa fikse disse problemene ved hjelp av Steinerpedagogikken, og ikke koble inn annet fagpersonale, noe som ofte gjoer at slik hjelp kommer senere enn det det ellers ville gjort. Jeg tror absolutt Steinerpedagogikken har noe for seg for elever med spesielle evner og interesser, men tror man skal tenke seg godt om foer man sender barna sine dit dersom de ikke er i denne kategorien. Maa for ordens skyld si at jeg ikke kjenner Steinerskolen paa Skjold veldig godt, og at det godt kan vaere at jeg var der paa en daarlig dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...