Gå til innhold

Hvor kjøpe epletre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, så enkelt spørsmål altså: Vi skal i dåp på søndag, og har lyst til å kjøpe epletre til dåpsbarnet. Men selger de sånt på vanlige Plantasjen osv? Evt hva slags andre steder får man kjøpt epletrær?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

morsom gave! je, de har på vanlige hagesentre/plantasjen osv.

Skrevet

Jeg ville satsa på et lokalt hagesenter framfor Plantasjen i dette tilfellet.

Lokale hagesentre tar inn varer som er tilpasset klimaet lokalt, mens Plantasjen-kjeden stort sett har det samme utvalget over hele landet.

Det ville være trasig om dåpsbarnet fikk et epletre med herdighet H3 om familien bor i sone 7. Dette unngår du lettest ved å handle hos "proffene".

(Og ikke et vondt ord er sagt om Plantasjen.)

Skrevet
Jeg ville satsa på et lokalt hagesenter framfor Plantasjen i dette tilfellet.

Lokale hagesentre tar inn varer som er tilpasset klimaet lokalt, mens Plantasjen-kjeden stort sett har det samme utvalget over hele landet.

Det ville være trasig om dåpsbarnet fikk et epletre med herdighet H3 om familien bor i sone 7. Dette unngår du lettest ved å handle hos "proffene".

(Og ikke et vondt ord er sagt om Plantasjen.)

Dette unngår man helt fint ved å sjekke klimasonene i det området treet skal plantes, og så sjekke merkelappen på treet på Plantasjen. Verre er det ikke. ;)
Skrevet
Dette unngår man helt fint ved å sjekke klimasonene i det området treet skal plantes, og så sjekke merkelappen på treet på Plantasjen.  Verre er det ikke.  ;)

Joda, langt på veg stemmer dette, men klimaet kan variere voldsomt også innenfor små områder.

I min kommune er klimasonen oppgitt til å være 5, men dette stemmer bare i de aller luneste områdene. mange steder må vi helt opp i H7 for å finne herdige planter.

Dette vet fagfolka på hagesentrene, mens kassabetjeningen på Plantasjen ikke har forutsetninger for å ha oversikt.

Gjest Fruktfat
Skrevet

(jeg er enig i å bruke lokale gartnerier, men svarte plantasjen fordi TS bl.a spurte om plantasjen :) )

vi kjøper sommerblomster på plantasjen, de er billige og store, mens planter vi skal ha i flere år blir kjøpt på det lokale hagesenteret.

Skrevet

Jeg handler mye på Plantasjen sjøl, men råd kan de ikke gi meg der.

Når det er sagt: Det hender også jeg spør hagesenteret til råds og legger pengene igjen på Plantasjen ;)

Skrevet
Joda, langt på veg stemmer dette, men klimaet kan variere voldsomt også innenfor små områder.I min kommune er klimasonen oppgitt til å være 5, men dette stemmer bare i de aller luneste områdene. mange steder må vi helt opp i H7 for å finne herdige planter.

Dette vet fagfolka på hagesentrene, mens kassabetjeningen på Plantasjen ikke har forutsetninger for å ha oversikt.

Det vet jeg, men det burde ikke forhindre noen fra å kjøpe et epletre på Plantasjen likevel. Man finner den høyeste klimasonen på stedet, og kjøper tre ut fra det. At det et sted kun holder klimasonen på de luneste stedene, viser bare at klimasonen er satt feil.

Men nå har sikkert trådstarter fått god nok informasjon til å vurdere dette selv.

Skrevet
Jeg handler mye på Plantasjen sjøl, men råd kan de ikke gi meg der.

Når det er sagt: Det hender også jeg spør hagesenteret til råds og legger pengene igjen på Plantasjen ;)

Lojalt :ironi:
Skrevet

støtter det lokale hagesenteret jeg, min erfaring med planasjen er at kvaliteten på det man får der mildt sagt er elendig.

har forsøkt ymse planter derfra og stort sett alle har visnet hen og dødd mens derimot de jeg har kjøpt på et lokalt senter overlever og vokser som bare det.

Gjest Kumulus
Skrevet

For å få epler på treet trenger man 2 trær av forskjellige sorter som blomstrer på samme tid. Hvis det er epletrær hos naboen går det greit å kjøpe 1 tre, men hvis ikke så må man altså ha 2. De selger noe som kalles familietre med 2-3 forskjellige sorter podet på samme stamme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...