Gå til innhold

Er det mulig å gjøre denne spisestua mer anonym

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nesten sånnspisestue, bare at stolflatene er trehvite.

Vi har lita stue og dette grusomme møbelementet ruver voldsomt. Dessuten har vi ikke sånn stil. (Pga økonomi kan vi ikke bytte den ut i noe annet ennå).

Tror dere den blir finere om man maler den i lysere farger, eller er det intet håp for udyret? Hvilke farger?

Har mest lyst til å kaste ut hele greia, men den er kjekk å ha når barna skal gjøre forskjellige aktiviteter, eller når vi har selskap.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Male den hvit med grønt eller blått under som pusses/skrapes frem?

Altså sånn shabby chic-aktig? Eller sort hvis dere har en mer minimalistisk stil?

Endret av Frysepulver
Skrevet

Mal den i en farge og glansgrad som passer til stilen deres for øvrig, f.eks. slik Frysepulver foreslår. Jeg vil imidlertid ikke anbefale å male bordplaten. Jeg har forsøkt noen ganger i mitt liv og særlig bordplater malt i lyse farger blir fort stygge! Selv om du bruker oljemaling med høy glans, synes alt mulig av flekker og riper veldig godt og er umulig å få bort uten å pusse ned og male på nytt.

Jeg holder faktisk akkurat nå på med å pusse opp et bord av denne typen nettopp fordi det egner seg godt til forskjellige aktiviteter uten at man behøver å være redd for det. Bordplaten har jeg tenkt å slipe ned til bart treverk og vokse i en mørk eikefarge. Slik voks fås kjøpt hos de fleste fargehandlere og finnes i flere forskjellige bruntoner og dessuten fargeløs. Voks er enkelt å påføre og treverket trekker ikke til seg flekker. Skulle det likevel bli en flekk er det bare å gni flekken med fin stålull og polere over, så er den borte.

Gjest Gjesta
Skrevet

Men hvis hun ønsker shabby chic så blir det jo perfekt at riper og slikt synes igjennom. Og at malingen slites av etterhvert :)

Du trenger ikke noen farge under når du skal male i shabby chic stil. For å få frem virkningen kan dere bare gå over litt her og der med sandpapir for å få den slitte effekten. Men med en annen farge under vil du naturlig nok få en tøff effekt.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ville også ha malt den lys. Bordplaten kan du jo olje med hvitpigmenter, og så ville jeg funnet et stiligt stoff til å trekke om stolputene med.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Jeg ville også ha malt den lys. Bordplaten kan du jo olje med hvitpigmenter, og så ville jeg funnet et stiligt stoff til å trekke om stolputene med.

Ja lyse fine farger i bomullsstoff er jo veldig in! Eller du kan trekke de i skinn, fløyel eller et annet mørkt og grovt stoff. Da får du en tøff og flott effekt!

Endret av Vampyra
Skrevet
Men hvis hun ønsker shabby chic så blir det jo perfekt at riper og slikt synes igjennom. Og at malingen slites av etterhvert :)

Nå sier hun ikke ett ord om at hun ønsker det shabby chic og ringer etter rødvinsglass, kaffekopper og tusjflekker er uansett ikke lekkert. Da er det ikke chic lenger, bare shabby ;)

Å olje bordplaten synes jeg imidlertid også er en god idè

Gjest Smooth
Skrevet (endret)

Jeg hadde malt bord og stoler hvit/lys eller sort, men ikke bordplaten og benkeplaten (evt også stolflatene), de burde få være umalte, evt oljet som Leo foreslår.

...

Dessuten hadde jeg fjernet armlenene på stolene.

Edit: Eh.. ja, ikke noe stofftrekk på stolene hos deg ja. :sjenert:

Endret av Smooth
Gjest gjest1
Skrevet

Ehh, å der fikk jeg med meg at du ikke har stofftrekk på dine stoler. :sjenert:

Gjest Gjesta
Skrevet
Ehh, å der fikk jeg med meg at du ikke har stofftrekk på dine stoler. :sjenert:

:ler:

Jeg også!

Men det går jo alltids ann å lage noen puter, eller kjøpe.

Men om man maler alt unntatt bordplaten blir det vel ikke pent? Da hadde jeg heller malt bordet, og pusset det opp nå og da. Det tar ikke så mye tid å pusse og male en bordplate.

Skrevet

Jeg har nesten lik spisestue, og har malt stolene og understellet til bordet hvitt. (creme)

Det ble veldig fint. Ikke puss m sandpapir så blir det ikke shabby.

Bordplata vasker jeg bare med grønnsåpe, og blir det vinflekker e.l. på den, pusser jeg det bort med fint sandpapir. Da er plata lys og fin! :)

Gjest BagLady
Skrevet

Kan dere ikke selge den og kjøpe en annen spisestue på finn.no e.l.?

Skrevet

Hadde selv en umalt spisestue. Begynte å male stolene egghvit. Hos oss passet den fremdeles ikke inn, og vi endte til slutt med å kjøpe nytt.

Hvis du liker malte møbler i den stilen, da er det fint. Fine farger da kan være sort eller hvit.

Hvis dere egentlig ikke liker stilen: Spare seg for bryderiet, selge den, og heller bruke pengene til å kjøpe noe nytt? Mange hytteeiere som sikkert ønsker seg denne, og det finnes mye stilig som ikke er så dyrt (salg nå...).

Skrevet

En venninde av meg hadde samme "problem", og siden hun likte min stil hjemme hos oss, ba hun meg hjelpe henne med å forbedre det de hadde uten at det kostet henne skjorta å gjøre det.

Det løste seg forhodsvis enkelt for henne; de hadde en spisestue a'la det bilde du la ut - bortsett fra at at alt var i ulakkert trehvitt. Mannen hennes var helt imot at det skulle males da det ville bli stygt, så hun pushet han ikke på det.

Vi tok en titt rundt ellers i rommet og fant ut to alternative farger vi skulle se etter og gikk på stoffbutikker og kjøpte masse flotte stoff. I stoff-restekurven fant vi masse fargerike stoffer som vi skulle bruke til denne løsningen.

Etterpå reiste vi til IKEA og kjøpte 12 lange stoltrekk i kremhvitt. ( 6 til bruk og 6 til bytte når disse ble skitne - så det hele tiden er trekk på stolene ).

Da vi kom hjem til henne tok jeg med symaskinen min og tok for meg stoffbitene vi hadde kjøpt. Vi fant ut hvilke som passet best med resten av rommet og sydde avlange puter til korsryggen som skulle ligge løst på stolen både til "pynt" og til komfort ( veldig behagelig om man sitter en liten stund ved bordet ). Etterpå tok vi for oss de andre stoffene som passet best med rommet ellers og laget forskjellige borduker og løpere ( noen enkle, noen fargerike, noen elegante osv )

vi endte opp med 4 nye borduker og 5 løpere. Det ble kjempefint!!!

Da vi ble ferdige, var vi kanonfornøyde begge to; hun fordi hun fikk endringen såpass enkelt og rimelig ( det var viktig for henne at det ikke skulle se billig ut, og det gjorde det ikke )og jeg fordi venninden min ble så glad!

Vi hadde brukt ca. 1600,. kr. og syns det var en ting som manglet; rett bak spisestuen var det et stort dobbelt vindusparti-gardinene der var ikke helt "der". Vi kjørte ut til IKEA igjen og fant et par enkle tynt vevde lys-kremhvite gardiner på tilbud til 98,- kroner - kjøpte to pakker og reiste tilbake og hengte opp. Resultatet ble helt strålende og da mannen kom hjem syns han det var "skikkelig kult og skikkelig fint"! ;) Mente det måtte ha kostet minst 5000,- kr. men vi viste ham kvitteringene og da ble han paff!

Slik ordnet vi det for min venninde, og det funker veldig for dem,ihvertfall! Hun har også begynt å bli litt opptatt av hva hun setter på dette spisebordet når det ikke blir "spist" og det er en skikkelig fin og koselig del av stuen nå!

Kjøp noen interiørblader - bli inspirert. Veldig mye av det de viser kan gjøres ganske enkelt selv uten å tømme kontoen!!

Lykke til!

Skrevet

Synes ikke du skal fortvile over det utgangspunktet... Det kunne vært så mye verre ;) Mange over snakker om shabby-chic stilen, men denne spisestuen kan du få til å passe inn i de fleste stilarter. Det kommer helt an på hva du kombinerer den med.

Synes gjest over kommer med mange gode råd. Det viktige er å male møblementet lyst - særlig hvis rommet er lite og trangt. Da virker det ikke så ruvende. Jeg hadde valgt en eggehvit farge. Og ikke mal bordplaten... Det er synd å ødelegge fint treverk, og det er mye mer praktisk med tre som kan såpebehandles/oljes etc. Jeg synes dessuten slike bordplater er så vakre at de fortjener å ikke bli tildekket med heldekkende duker... Men det er jo smak og behag.

Anbefaler også å male vegger lyse, mens dere bestemmer dere for kun et par farger som detaljer kan gå igjen i. Det vil gjøre helhetsinntrykket lettere og få rommet til å virke større. Ikke overless rommet ellers med "gjenstander". Velg dere noen få ting dere liker godt, isteden... Og for all del: fjern andre ruvende elementer i spisestuen....

Og husk at det er lov å blande stiler. Ofte er det dette som gir det mest vellykkede resultatet. Synes jeg da...

Og til slutt: Massevis av grønne planter. Jeg kjøper hver uke en bukett å ha på bordet. Og det synes jeg gjør mye for rommet...

Lykke til. Jeg tror dette kan bli veldig bra!

Skrevet

Kom på en ting til: Fjern stolene ved bordets kortside... Det vil gjøre møblementet mindre ruvende.

Skrevet
Vi har nesten sånnspisestue, bare at stolflatene er trehvite.

Vi har lita stue og dette grusomme møbelementet ruver voldsomt. Dessuten har vi ikke sånn stil. (Pga økonomi kan vi ikke bytte den ut i noe annet ennå).

Tror dere den blir finere om man maler den i lysere farger, eller er det intet håp for udyret? Hvilke farger?

Har mest lyst til å kaste ut hele greia, men den er kjekk å ha når barna skal gjøre forskjellige aktiviteter, eller når vi har selskap.

Lyse farger vil nok bare få hele greie til å se større ut, så om du ønsker at den skal se mindre ruvende ut så foreslår jeg svart bengalakk! ;) Det er slett ikke så skummelt som det høres ut og resultatet blir som regel bra om du er nøye med grunnarbeidet.

Har du mange stoler, f.eks. også kortsidene, ville jeg fjernt disse og heller tatt de frem ved behov.

Skrevet

Hva med å få tak i en stor duk? Da blir nesten hele bordet skjult. Understellet/beina på bordet kan du jo evt. male i en nøytral frage som passer til andre ting du har. Stolene kan du også male eller heholde som de er. Men jeg ville også fjernet de stolene som ikke er i bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...