Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er ei jente på 26 år som har erfart at det å skulle bli gravid ikke akkurat skjer på et blunk selvom man prøver aldri så mye.

Min mann og jeg har vært så heldige å treffe på en lege som utredet hvorfor allerede etter tre-fire måneder, og konklusjonen var at vi ikke er i stand til å få barn uten hjelp fra IVF-leger.

Vet at det er mange flere enn oss der ute som har samme problemene, og ikke alle tør å snakke om det. Her inne er vi jo anonyme, så dersom noen opplever det samme som oss, så ville det vært hyggelig å høre fra dere!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest prøver
Skrevet

Hei

Vi går gjennom akkurat det samme.Vi er et par på 28 og 29 år.Nå i februar skal vi inn til vår andre samtale på rikshospitalet og begynner sannsynligvis med første forsøk i mars,så dere er langt fra alene :D Legen vår søkte oss til IVF i mai og i september hadde vi første samtale.Har dere hørt noe fra sykehuset der legen søkte dere inn?

Skrevet

Hei. Jeg ville bare anbefale deg snartgravid.com siden.

Der er det mange som er i ditt sted.

Men det kanskje ikke lov å anbefale sånt? :oops:

Lykke til hvertfall!!! :blunke:

Skrevet

Vi prøver også, så dette er et interessant tema. Men hva er IVF.....? Har aldri hørt forkortelsen før.. :oops:

Skrevet

Etter litt undersøkelser fant jeg ut at dette er en betegnelse for prøverør...

Skrevet

Det står for In vitro fertilisering, som betyr noe slikt som

i-glasset-befruktning (om jeg ikke husker helt feil).

På godt norsk prøverør...(men du høres skikkelig proff ut hvis du slenger rundt deg med litt latin innimellom :Hehe: )

Skrevet

Vi prøver også å blir gravide, men har også erfart at dette ikke skjer sånn over natta. Sluttet på p-pilla i september og har prøvd i 4 mnd. men hver gang kommer denne hersens mensen. Har hørt at det kan ta tid når man har gått lenge på pilla, men vi håper jo på at vi skal ha flaks.

Hvor lenge skal man vente til man går til lege for sjekk? Jeg er 32 år så min biologiske klokke tikker og går. Stresser vel egentlig ikke, men prøver så gått vi kan rundt EL, og er jo da veldig spente rundt mens tider, og den kommer omtrent på klokkeslaget.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi prøvde i 9 mnd. før det klaffet. Leger sier at det tar vanligvis opp til 12-14 mnd. før man blir gravide, men så er det desverre mange som må slite også.

Lykke til folkens.

Skrevet

Vi er 34 og 40 og har forsøkt i 4 mnd, vet det ikke er lenge og jeg har ikke panikk, men vil så gjerne vite om vi kan bli gravide. Jeg har faktisk jugd på oss en del mnd og skal til første samtale med gynekolog for å sjekke hvorfor ikke vi blir gravide. Har hørt at hvis du går over et år kan du sjekke deg hos lege.

Vi velger å gjøre dette før pga vår "høye" alder. Hvis vi må i gang med noe annet så er det greit å komme seg på liste. Vi har ingen tid å miste siden vi er såpass gamle.

Er det noen som vet ha som skjer på en slik samtale?

Skrevet

Oi det kom mange svar jo!! Hyggelig det :D

For¨å svar litt sånn som det kom;

Til prøver: Vi ble henvist til Riksen, var der i november, men vi skal til noe som heter ICSI, Microinjeksjon på norsk, og på Riksen er det i overkant av ett års ventetid på dette. Fikk ved en tilfeldighet vite om en ny fertilitetsklinikk ved sykehuset Telemark. Der har vi fått time i slutten av måneden, og blitt FORESPEILET et første forsøk medio mars. Så da får vi jo bare vente å se.....

Romle: Selvfølgelig kan du jo fortelle sånn ting. Det er jo ingenting som er bedre enn at vi deler på den informasjonen vi har!! Viste om den siden, og har vært en del der inne tidligere. Det er sikkert ikke alle som vet om den, og for å være helt ærlig så synes jeg siden er litt vanskelig å forholde seg til. Dårlig layout som gjør det vanskelig å holde trådene!!

Fru Enge: Vi kom til en lege som hadde litt peil. Det beste er nok å få time hos en gynekolog som vet hva han driver med!! Bare jug på deg noen måneder du. Det er like greit å finne ut av det med en gang. Men det kan jo ta lang tid å få det til på naturmetoden, VELDIG lang tid!!

Håper virkelig dere får det til alle sammen. Enten på naturmetoden eller ved IVF. Snakker gjerne masse med dere, godt å ha noen å dele tanker og erfaringer med. Send meg gjerne en PM hvis dere heller vil det, ellers så er det jo lærerikt for alle å ta det åpent også!! Må løpe, min kjære krever å få PC'en sin tilbake!!!

Skrevet

Har kun funnet tre da men;

Pute under rumpa etter utløsning, ligg slik (minst)30 min etterpå.

Folat, skal vist være bra både før og under svangerskap.

Salvie-te, men det må IKKE brukes etterpå fordi det hemmer melkeproduksjonen...

Skrevet

Nei det er ikke lett å bli gravide.

Det er så mye som skal klaffe. Jeg har alltid gått med en følelse at jeg ikke kunne få barn.

Har ikke brukt så mye prev, (dum som jeg var) med de jeg har hatt sex med at det gjør noe!

Har aldri blitt gravid, og heldigvis for det. For ingen av de jeg har hatt sex med, har jeg sett for meg som far til mitt barn.

Da jeg traff han som nå er mannen min gikk jeg ikke på p-piller, men begynnte like etter. Gikk på det nesten et år, så slutta jeg.

Følte kanskje kiloene kom 1 etter 1.

Gikk uten p-piller, ja et haltårs tid, så ville legen min sette meg på en 3 mnd p-pille kur for å få dreisen på tingene.

Vi giftet oss i juni, i juli var jeg ferdig med pillene.

Og jeg har ikke sett mensen siden midten av august. JJJIIIPPPPPPPIIII!!!!

Så det gjelder og ikke gi opp!!! Jeg la en pute under rompa etter vi hadde hatt sex, og det tror jeg var det som skulle til.

Kan jeg spørre hva dere gjør etter sex!!!!???

Går dere rett i dusjen, sitter i senga eller hva gjør dere.

Hovedsaken er at de ikke svømmer feil vei, (renner ut)!!!

Håper dere får det til alle sammen.

Det er en gave, ikke en selvfølge!!!!!!!!!!!!

LYKKE TIL!!!!!!!!

Skrevet

Det gikk unna i svingene her så jeg glemte å fortelle at leger normalt foretar en fertilitets utredning først etter at man har forsøkt min. 1 år. I vårt tilfelle var vi så "heldige" at jeg mistet mens etter kun to måneder. Når alle tester da er negative, kan ikke legen gjør annet å finne ut av hvorfor. Vi gikk til en priv. gyn. som utredet både meg og min kjære med en gang. Nå er dette litt spes. da, vet det, men som sagt vi var heldige.

For mange tar det veldig lang tid å bli gravid, mens for andre igjen så skjer det fortere enn man hadde drømt om. Kjenner mange som har blitt gravide før de har fått sukket for seg, men vi er jo alle så forskjellig.

Kjære Solskinnsbarn; Pute under rompa, eller stå på hodet har jeg også hørt!!! Er ikke sikker på om det har noe for seg akkurat, men hvem vet.....

Det sies at Folinsyre (noe man SKAL ta dersom man vil bli/er blitt gravid, forhindrer en eller annen ryggmargssykdom hos barnet) er bra både for menn og kvinner som prøver. Vitamin E og Sink er også greit å ta dersom man har lav sædkvalitet. Ellers er det jo selvfølgelig viktig at kroppen har de vitaminer og mineraler som den trenger alltid, men kanskje spesielt når man forsøker å få barn.

En ting jeg IKKE vil annbefale er å ligge i 30 min etter utløsning. Veldig mange jenter sliter med urinveisinfeksjoner, og de fleste av disse skyldes faktisk at man ligger for lenge etter samleie. Man bør komme seg på toalettet innen 15 min. etter samleie for å forhindre at en del bakterier fra skjeden kommer inn i urinrører. Tro meg, det hjelper!!

Skrevet

Hei Anka.

Ja det er en gave, og det er derfor vi kaller barna for ønskebarn!!

Utrolig glad på dine vegne, håper alt går bra både med deg og den lille! Lykke til.

Når det gjelder hva jeg gjør etterpå; Jeg løper på do!!! Så løper jeg tilbake igjen og legger meg godt inntil kjæresten min igjen! Tror helt ærlig ikke at det har noe særlig for seg å ligge stille. Sædcellene svømmer dit de skal uansett, de kan veien :sjarmor: , og det meste av det som kommer ut igjen er døde celler og sædvæske (tror jeg da)

Skrevet

Vil bare legge til at naturterapi/sonetarapi vist kan hjelpe en med å bli gravid (har ikke prøvd dette selv). Dersom mensen er uregelmessig, kan de hvertfall hjelpe til med å får den regelmessig igjen og da er det jo lettere å finne ut når en har eggløsning og dermed muligens lettere å bli gravid :roll:

Skrevet

Hvorfor jeg har tro på at dette kan hjelpe de ivrige svømmerne, er at det samme skjedde med venninden min. Hun la beina opp på senge gavær`n.

Så ble hun gravid.

Jeg sier ikke at det var det som var årsaken til at vi ble gravide, jeg bare tror kanskje det kan ha en sammenheng.

Det skader ikke å prøve!!!!!!!!!!!

Skrevet

Nei det skader ikke å prøve.

Tror det viktigste er at man skal ha det bra med seg selv, og dersom dette med beina i været er noe av det som får en til å føle seg bedre så sett i gang!!! :D

Men det er ikke alle det funker for, og det er egentlig det jeg vil frem til her. For noen av oss kan ligge med bena i været og pute under rompa til vi blir blå i ansiktet uten at det hjelper noen ting!! :cry: Det er bare noe vi må innse, at ikke alle klarer å få barn på egenhånd selv med pute under rompa :wink:

Og for mange som er så heldige å få det til så tar det gjerne veldig lang tid. Da er det viktig å ha noen å snakke med som opplever det samme som dem. Heldigvis så får jo de fleste av oss barn, på en eller annen måte......

Skrevet

Ja, jeg er helt enig med deg. Og jeg føler med dere som har fått det bekreftet, at det må andre metoder til.

Det er kjempe trist!!

Tenkte litt på noen av de andre her inne som egentlig bare er litt utålmodige.

Hold hode oppe, det ordner seg detta!!!!!

Krysser fingerene for dere.

I allefall lykke til!!!!!!!!

Skrevet

Ornær seg for snille jentær, som de sier her nede :hoho:

Tusen takk, og lykke til meg deg og knøttet ditt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...