Gjest Irritert Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Det kryr av småfluer her!! Har tatt ut alt som er av boss, kastet frukten, vasket stue og kjøkken, sprayet planter med grønnsåpe.... men de flyr rundt likevel.... Noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt de???
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 hva med å kjøpe sånn lampe med elektrodingser som tiltrekker fluene og griller dem? ha den på hver natt når det er mørkt f.eks.
iss Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Jeg har hatt det samme problemet, og har faktisk måttet kaste endel planter fordi de kommer i fra jorda.. Var spesielt på amaryllisen jeg hadde, de levde innimellom løk-laga.. Tror det er vanskelig å bli kvitt dem, fordi de legger egg i blomsterjorda.. Bestemor pleide å ha fyrstikker stående i potta, med svovelen opp. Effekten vet jeg ikke. Jeg har hatt sånne flue-teip-remser på vinduene bak blomstene, dette har virket best for meg.. Men har andre tips så tar jeg gjerne imot! ps. Jeg har fått det nesten hver gang jeg har fått en blomst fra plantasjen her i byen.. Jeg kjøper ikke blomster er lenger pga dårlig kvalitet. Mange jeg kjenner har gjort det samme. Så tror også ett tips kan være å kjøpe blomster av god kvalitet..
Gjest Eira Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Jeg kjøpte jord på plantasjen, og med den fikk jeg små kryp i som ødela plantene jeg hadde potta om. kjipt Har også hatt småfluer, jeg vaska godt på kjøkkenet, tok ut søpla ofte og har ikke frukt liggende framme og nå er de borte. Kasta også bomstene som ble potta om i dårlig jord.
brumma* Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Det finnes (gjorde ihverfall for noen år siden) en "pille" som skal stikkes ned i jorda, og som fjerner småfluer. En stikkpille for planter rett og slett! Det fungerte veldig bra!
Gjest mela Skrevet 10. august 2006 #7 Skrevet 10. august 2006 Jeg har blitt kvitt mange småfluer uten helt å prøve. Jeg har alltid glass med eddik stående ute (for å bli kvitt røyklukt når jeg har venner/familie over) og etter et par dager finner jeg alltid masse små døde fluer i og rundt glasset.
Ugla Skrevet 10. august 2006 #8 Skrevet 10. august 2006 Dersom de kommer fra blomsterjorda: Bland ca 1 ss salmiak pr liter vann i blomstervannet over en tid (ca 1 mnd?).
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #9 Skrevet 10. august 2006 *grøss* Jeg har fullt av dem på kjøkkenet nå. Har aldri hatt noe særlig problem med de, men nå er de "overalt". Gode tips mottas med takk.. Kjøkkenet er rent og jeg går ut med matsøpla kontinuerlig, men fluene bare flytter seg rundt.
skrue Skrevet 10. august 2006 #10 Skrevet 10. august 2006 Jeg kjøpte jord på plantasjen, og med den fikk jeg små kryp i som ødela plantene jeg hadde potta om. kjipt Har også hatt småfluer, jeg vaska godt på kjøkkenet, tok ut søpla ofte og har ikke frukt liggende framme og nå er de borte. Kasta også bomstene som ble potta om i dårlig jord. Har opplevet dette med jord i pose selv, men jorden var ikke kjøpt fra Plantasjen. Etter dette har jeg alltid testet jorden først. Lar den stå i en tom potte i 2-3 uker først før jeg godkjenner den. Jorden må vannes jevnlig fordi ellers dør fluene ut og det vil man ikke i testrunden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå