Knøttet Skrevet 10. august 2006 Forfatter #21 Skrevet 10. august 2006 Takk for mange gode og positive svar! Det var forloveden og ikke forloveren min som ikke holder tale ja, forloveren min har allerede funnet ut hva hun skal si hun så Han har ingen diagnose på at han har fobi mot det, men det er såpass sterkt at han skulket timer på skolen når han måtte framføre/presentere noe, og det er virkelig det verste han vet å gjøre... Men han har holdt taler før da, såklart- f.eks i konfirmasjonen sin og andre sammenhenger, men funnet ut at han rett og slett takler det ikke. Han sier at hvis han må holde tale kommer han til å gå og grue seg hele dagen, og være fjern og bortreist på bryllupsdagen fordi han gruer seg så utrolig til å holde tale- det synes jeg det ikke er verd! Jeg er egentlig likedan, men ikke fullt så redd for å holde tale/framføre/presentere, bare så mye at jeg nesten hyperventilerer liksom ... ille nok. Det er egentlig ikke så viktig med så mange taler, men jeg hadde syntes det var kjempeflott om han holdt tale. Men jeg forstår han jo som sagt veldig godt, og godtar det- det viktigste er at vi gifter oss! Det var gode ideer dere kom med om å skrive sang, dikt eller lignende- skal høre med forloveden om han vil gjøre noe slikt. Hvis ikke er det jo ikke krise heller Og du gjest, forloveden min har langt fra dårlig selvtillit- han har en fobi! Folk som ikke skjønner at andre kan ha fobier mot ting enkelte synes er det mest naturlige i verden, gjør meg sint!
Gjest Elfrida Skrevet 11. august 2006 #22 Skrevet 11. august 2006 det å snakke foran forsamlinger er faktisk en treningssak. ← Det er såå sant! Trening, trening, trening. Og grundig forberedelse. Det hjelper virkelig hvis man har problemer med nervøsitet i forbindelse med å snakke i forsamlinger. Og hvis man har en fobi så hjelper det ikke å unngå det man er redd for resten av livet, det kan faktisk være et kjempekick å mestre noe man er livredd for!
Knøttet Skrevet 11. august 2006 Forfatter #23 Skrevet 11. august 2006 Det er såå sant! Trening, trening, trening. Og grundig forberedelse. Det hjelper virkelig hvis man har problemer med nervøsitet i forbindelse med å snakke i forsamlinger. Og hvis man har en fobi så hjelper det ikke å unngå det man er redd for resten av livet, det kan faktisk være et kjempekick å mestre noe man er livredd for! ← Jeg er veldig enig! Men hvordan skal han få øvet på å snakke foran en 50-60 mennesker ? Jeg spør bare fordi jeg er ute etter tips til hvordan han kan øve seg på det ...
Gjest Elfrida Skrevet 11. august 2006 #24 Skrevet 11. august 2006 Han kan øve for deg, foran speilet eller i mindre sammenhenger hvor det ikke er så farlig. Hvis han øver foran deg så kan dere snakke om hvordan det gikk etterpå, om det gikk for fort, tonefall, holdning, uheldige fakter osv osv. Altså ikke være selve talen, men noe helt annet. Når man finner ut at 10-12 mennesker ikke er farlige så blir det ikke såå vanskelig med 50-60 heller. Jeg hatet intenst å snakke i forsamlinger før, stemmen skalv og jeg gruet meg i evigheter på forhånd, men med en del trening går det nå greit (det skal innrømmes at det tok noen år før det var helt greit, men gradvis ble det lettere). Jeg må fremdeles være godt forberedt, men jeg er ikke så nervøs lenger.
Knøttet Skrevet 11. august 2006 Forfatter #25 Skrevet 11. august 2006 Han kan øve for deg, foran speilet eller i mindre sammenhenger hvor det ikke er så farlig. Hvis han øver foran deg så kan dere snakke om hvordan det gikk etterpå, om det gikk for fort, tonefall, holdning, uheldige fakter osv osv. Altså ikke være selve talen, men noe helt annet. Når man finner ut at 10-12 mennesker ikke er farlige så blir det ikke såå vanskelig med 50-60 heller. Jeg hatet intenst å snakke i forsamlinger før, stemmen skalv og jeg gruet meg i evigheter på forhånd, men med en del trening går det nå greit (det skal innrømmes at det tok noen år før det var helt greit, men gradvis ble det lettere). Jeg må fremdeles være godt forberedt, men jeg er ikke så nervøs lenger. ← Takk for gode råd Så bra at du har kommet over fobien din da! Bra gjort:) Håper forloveden min også greier det.
laber Skrevet 11. august 2006 #26 Skrevet 11. august 2006 Hei! Min bestevenninnes mann er en mann av få ord, dette var også noe verten bemerket for gjestene før han skulle tale, så reiste han seg takket brudens foreldre for bruden og etterpå takket han begges foreldre for selskapet. En herlig tale , synes jeg og verten fikkjo også bevis for at han var en mann av få ord!!! Men jeg tror ikke jeg ville ha presset noen. Det skal jo være en flott dag og jeg synes personlig att en skal ha lyst til å tale for alle, ikke føle seg presset!!
flickan Skrevet 11. august 2006 #27 Skrevet 11. august 2006 min svigerfar holdt denne talen i sitt eget bryllup for 40 år siden snart: "Kjære n.n og n.n. Takk for bruden." så satte han seg igjen. Ble rammet av akutt taleskrekk.
Gjest Pet Skrevet 11. august 2006 #29 Skrevet 11. august 2006 Jeg synes brudgommen bør være voksen nok til å reise seg og si et par ord på en dag som dette. Det blir sikker ikke den siste gangen han må si noe i en forsamling, hvis han ikke er helt asosial. "Kjære forsamling, la meg takke så mye for bruden", holder i massevis.
Gjest Elfrida Skrevet 12. august 2006 #31 Skrevet 12. august 2006 Da har du en annen erfaring enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #32 Skrevet 12. august 2006 Trening, trening og trening funker IKKE hvis man har sterk fobi og føler man mislykkes grundig gang på gang. For hver gang får man høyere og høyere forventinger til hva man bør prestere, samtidig som man føler på seg at det kommer til å gå enda verre enn forrige gang. Og da gjør det som oftest det. Det er en ond sirkel man ikke kommer seg ut av. ← Enig i dette...Jeg har sterk fobi mot å tale i forsamlinger. Den ble sterkere for hver gang jeg prøvde, at nå nekter jeg å snakke i forsamlinger. For hver gang jeg mislyktes så ble angsten for å mislykkes neste gang større og større. Jeg vil selvfølgelig ikke ha der sånn, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #33 Skrevet 12. august 2006 trenger jo ikke å være tale vel? han kan jo lage sang da synger jo alle.........
tullen Skrevet 27. august 2006 #34 Skrevet 27. august 2006 En sang må da være en super løsning i dette tilfellet? Det finnes mange som skriver sanger på nettet, jeg vet i hvertfall at www.sangogtalehjelpen og www.skrivestua får masse skryt.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2006 #35 Skrevet 27. august 2006 Jeg synes ikke du skal tvinge noen til å holde tale. Jeg "tvang" min far - hadde jeg ant at han skulle kaste opp på morningen og svette av nervøsitet under hele middagen så hadde jeg latt være. Be han lage en sang eller noe isteden. Når det gjelder å overvinne en hvilken som helst fobi er det trening som gjelder. Men man må kanskje ha profesjonell hjelp - det nytter ikke noe å gå utpå og stotre seg gjennom noe og deretter føle seg enda mer mislykket. Skal man bli kvitt en slik fobi må man ha støttespillere som kommer med konstruktiv kritikk og som hjelper en med forberedelsene. Har man en slik fobi bør man ikke kurere den med å holde tale i eget bryllup mener jeg. Man bør heller prøve seg på langt mindre viktige ting i mindre forsamlinger. Og så synes jeg at man kan godt respektere at man er forskjellig laget: Noen er "fødte" talere - andre egner seg til helt andre ting. Når jeg skriver "fødte" så mener jeg at en del av de som virker som de ikke har gjort annet i hele sitt liv også har måttet overvinne sceneskrekk. Jeg er en av dem som har lært meg å komme over det, men jeg er nervøs før jeg skal i ilden for det.
Gjest Gjest_fiona_* Skrevet 27. august 2006 #36 Skrevet 27. august 2006 Nei huff, et bryllup uten ørten taler?? Hehe, tror mange av gjestene vil være takknemlige for det. Jeg tror muligens ikke ens eget bryllup er stedet å øve seg på å tale til forsamlinger... Hva om dere holder en tale sammen? Trenger jo ikke å si så mye heller. Jeg var på et bryllup hvor brudeparet holdt talen sammen. De kalte det deres første oppgave som ektepar Noe annet jeg personlig liker er lysbilder fra oppvekst, turer etc. Lysbilder og liknende flytter forresten fokus vekk fra taleren, kanskje noe å tenke på? Sanger er jo også et alternativ..hvis man må
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #37 Skrevet 28. august 2006 Pass på at du ikke ødlegger dagen hans med at han skal gå å grue seg til dette! Når vi begynte planleggingen av bryllupet vårt ønsket ikke mannen min å holde tale. Ja, han er flink til å prate for seg, men nok ikke så flink til å prate om føllser i allmenhet - og d gjør en i en bryllupstale. Ja, jeg var nok skuffet over d - men ville absolutt ikke at han skulle gå å være nervøs og ikke huske noe fra det som skjedde før talen! Nå skal det sies at han tilslutt holdt en fantatisk tale til meg da... HUSK at det er DERES dag, og dere gjør dagen slik som dere ønsker. Ikke ødlegg store deler av dagen med nerver!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå