Knøttet Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 (endret) Min kjære forlovede har fobi mot å holde tale, skikkelig fobi. Han har unngått alle anledninger han har måttet holde tale i, og takler overhode ikke å holde tale. Tror dere dette blir veldig rart i bryllupet? Det er jo liksom tradisjon at han skal holde tale, og det forventes kanskje av gjestene at han skal holde tale til meg? Jeg må si jeg er litt skuffet over dette, men forstår han veldig godt, vet hvordan det er å ha fobi. Vet ikke om det blir så mange taler i bryllupet vårt, både min og hans far er ikke så veldig glade i å holde taler, så den eneste jeg med sikkerhet vet kommer til å holde tale er forloveren min. Det må sies at det ikke blir et så veldig formelt bryllup akkurat da ... Endret 9. august 2006 av Teria
superlove Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 Min bror holdt ikke tale i sitt bryllup, og heller ingen andre fra "vår" side av slekta. I dette bryllupet var det kun forloverne og brudens far som holdt tale. Ingen reagerte på dette. Både brud og brudgom hadde skrevet sanger til hverandre som var nydelige. I mitt bryllup om 2 uker vet jeg at brudgommen skal holde tale, og jeg skal holde. Og forloverne. Men min far (brudens far) kommer ikke til å tale. Og dette er helt greit for meg. Vet det kommer en sang eller noe istede for, og det betyr like mye for meg ihvertfall
Gjest Gjest_Landra_* Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Hei! Har det lignende selv, og vil derfor skrive ned talen min i bryllupet vårt. Vil ikke gå rundt å grue meg til jeg skal holde tale, derfor har jeg valgt denne løsningen.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Min kjære forlovede har fobi mot å holde tale, skikkelig fobi. Han har unngått alle anledninger han har måttet holde tale i, og takler overhode ikke å holde tale. Tror dere dette blir veldig rart i bryllupet? Det er jo liksom tradisjon at han skal holde tale, og det forventes kanskje av gjestene at han skal holde tale til meg? Jeg må si jeg er litt skuffet over dette, men forstår han veldig godt, vet hvordan det er å ha fobi. Vet ikke om det blir så mange taler i bryllupet vårt, både min og hans far er ikke så veldig glade i å holde taler, så den eneste jeg med sikkerhet vet kommer til å holde tale er forloveren min. Det må sies at det ikke blir et så veldig formelt bryllup akkurat da ... ← Du milde måne! Du kan vel ikke forvente at han skal holde tale til deg, hvis du ikke har tenkt å holde tale til han? Vi lever da tross alt i 2006.
miss77 Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Sambo er heller ikke direkte glad i å holde taler, men han vil gjerne si noe allikevl, men under forutsetning at det er i likestillingens navn. Har krøpet til korset og skrevet tala mi jeg.....
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Hvis det ikke er et formelt bryllup så kan du vel la han få slippe. La han lese et kjærlighetsdikt eller noe? Eller si at dere overhodet ikke ønsker noen taler i det hele tatt? Da redder du jo tre personer fra noe de ikke vil. Be noen helt andre personer (som du vet liker det) om å holde "alternative" taler? Ha andre kulturelle innslag under middagen? Det vanlige talelisten er langt fra det eneste alternativet.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Men herregud da!! Klart det skal holdes taler! Hva er egentlig problemet? Fobi my ass... Jeg var nylig i et bryllup hvor jeg var forlover for brudgommen. Han hadde brukt noen av de poengene jeg hadde tenkt å bruke i talen sin, så da fant jeg heller på noe på sparket. Mye mer naturlig! Det ser jo bare dumt ut å lese opp fra et ark uansett! Press forloveren til å tale - han kommer til å vokse på det, og det trenger han tydeligvis!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #9 Skrevet 10. august 2006 Synes ikke dere skal bry dere om forventninger når det gjelder dette. Hvis han ikke vil holde tale kan han heller ha en sang eller kanskje lagd en kul presentasjon på data hvor han også hadde lest inn teksten på forhånd... Var i et bryllup en gang, der de hadde film med sang fra brudgommen var liten. De snakket riktignok ved siden av, men det var skikkelig morsomt. Min kjære gruer seg også veldig til talen, ble ikke noe bedre etter at han ble forloveren til en kompis som skal gifte seg før han. Men selv om han gruer seg vet jeg at han blir veldig stolt hvis han gjennomfører det. Og i vårt bryllup kjenner vi tross alt alle Men jeg skal selvfølgelig holde til han også. Skulle bare mangle, er jo ganske gammeldags å forvente at brudgommen holder tale mens bruden går fri... Jeg gleder meg veldig til å høre hans tale... Er veldig spesielt å få høre de ordene han har å si.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #10 Skrevet 10. august 2006 Min forlovede skal heller ikke holde noe tale. Vi regner ikke med at det blir noen taler i vårt bryllup og det er helt greit. Selvfølgelig hadde jeg blitt utrolig glad og rørt om han holdt tale for meg men det forventer jeg absolutt ikke. *Emma* Ikke innlogget
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #11 Skrevet 10. august 2006 ..tull? Håper jeg! Hvis ikke: Fobier er noe av det verste som fins, samme hvor irrasjonelle de er! ← Nei, det var ikke tull! Altså, han burde flagga at han ikke ville holdt tale allerede da han ble spurt. Og - hva er egentlig problemet? Hvordan mener du han skal bli kvitt fobien sin dersom han ikke prøver å holde tale en gang? Det er tydelig at personen det er snakk om ikke eier selvtillit, og det blir ikke bedre av å stikke hodet i sanden.
Ugla Skrevet 10. august 2006 #12 Skrevet 10. august 2006 Tror dere dette blir veldig rart i bryllupet? Det er jo liksom tradisjon at han skal holde tale, og det forventes kanskje av gjestene at han skal holde tale til meg? Jeg må si jeg er litt skuffet over dette, men forstår han veldig godt, vet hvordan det er å ha fobi. ← Når jeg er gjest i et bryllup, forventer jeg ingen ting, hverken av taler eller sanger! Og jeg ble IKKE skuffet over at MIN mann ikke holt noen tale til meg! Men herregud da!! Klart det skal holdes taler! Press forloveren til å tale - han kommer til å vokse på det, og det trenger han tydeligvis! ← Dette regner jeg med er for å provosere... *Typisk gjest...*
Gjest BagLady Skrevet 10. august 2006 #13 Skrevet 10. august 2006 Nei, det var ikke tull! Altså, han burde flagga at han ikke ville holdt tale allerede da han ble spurt. Og - hva er egentlig problemet? Hvordan mener du han skal bli kvitt fobien sin dersom han ikke prøver å holde tale en gang? Det er tydelig at personen det er snakk om ikke eier selvtillit, og det blir ikke bedre av å stikke hodet i sanden. ← Fikk inntrykk av at det var forloveden, ikke forloveren det er snakk om her. Ikke at det gjør noen forskjell, det er mye man kan gjøre annet enn å holde tale. For øvrig synes jeg du virker veldig intolerant og ufølsom for andres problemer. Tvang er iallefall ikke måten å hjelpe noen å bli kvitt en fobi.
BIRE Skrevet 10. august 2006 #14 Skrevet 10. august 2006 Hallo! Er vel ikke noe press på å holde tale vel..Vill ikke personen holde tale så vill hun/han ikke.Der med basta..Kan ikke presse folk til noe man ikke vill. Jeg har vært forlover fire ganger -å holdt tale bare en gang.. Vill du ikke like at forloveren gleder seg til bryllupet i stedet for å gå å grue seg til å holde en tale bare fordi at andre vill man skal gjøre det. NEI NEI. Bire
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #15 Skrevet 10. august 2006 Nei, det var ikke tull! Altså, han burde flagga at han ikke ville holdt tale allerede da han ble spurt. Og - hva er egentlig problemet? Hvordan mener du han skal bli kvitt fobien sin dersom han ikke prøver å holde tale en gang? Det er tydelig at personen det er snakk om ikke eier selvtillit, og det blir ikke bedre av å stikke hodet i sanden. ← Skal du la være å gifte deg fordi du ikke vil holde tale... Det var da drøyt... Og hvis du har lest feil (som det virker som) og tenker på forloveren har jeg vært i flere bryllup hvor forloveren har hatt en sang. Funker fint det.
Gjest lilletroll Skrevet 10. august 2006 #16 Skrevet 10. august 2006 Min kjære forlovede har fobi mot å holde tale, skikkelig fobi. Han har unngått alle anledninger han har måttet holde tale i, og takler overhode ikke å holde tale. Tror dere dette blir veldig rart i bryllupet? Det er jo liksom tradisjon at han skal holde tale, og det forventes kanskje av gjestene at han skal holde tale til meg? Jeg må si jeg er litt skuffet over dette, men forstår han veldig godt, vet hvordan det er å ha fobi. Vet ikke om det blir så mange taler i bryllupet vårt, både min og hans far er ikke så veldig glade i å holde taler, så den eneste jeg med sikkerhet vet kommer til å holde tale er forloveren min. Det må sies at det ikke blir et så veldig formelt bryllup akkurat da ... ← Jeg hadde ikke ventet at min mann holdt tale i vårt bryllup. Han er sjenert, liker ikke å ha oppmerksomhet, og er ikke glad i å snakke for forsamlinger. Jeg sa at det var helt greit at han ikke holdt tale.
Ugla Skrevet 10. august 2006 #17 Skrevet 10. august 2006 Min kjære forlovede har fobi mot å holde tale, skikkelig fobi... ← Altså, han burde flagga at han ikke ville holdt tale allerede da han ble spurt. ← Du mener altså at hun ikke bør gifte seg med sin kjære forlovede...
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2006 #18 Skrevet 10. august 2006 Jeg må innrømme at jeg hadde blitt fryktelig skuffet om mannen min ikke hadde holdt tale for meg i bryllupet vårt. Når du sier "fobi" så vet jeg jo ikke om dette er en diagnose han har fått eller en virkelig, sykelig angst, eller om det bare er noe han synes virker skummelt og derfor aldri har prøvd. Om det er det siste alternativet så er det faktisk veldig mange mennesker som føler det sånn, men de fleste kommer seg over denne terskelen en eller annen gang i livet. Bryllupet måtte vel være en god anledning i så fall. Han kan jo skrive hele talen på forhånd, eller lese opp et dikt han har skrevet til deg eller noe sånn. Hvis du personlig synes det er helt greit, og bare lurer på om gjestene vil reagere, så tror jeg derimot ikke det er så mye å bekymre seg over. Jeg har vært i bryllup hvor brudgommen ikke har holdt tale men skrevet sang.
marsy Skrevet 10. august 2006 #19 Skrevet 10. august 2006 det å snakke foran forsamlinger er faktisk en treningssak. På universitetet fikk vi ikke gå opp til eksamen før vi hadde holdt et foredrag for klassen vår. En tale trenger ikke være kjempe lang heller... men jeg skjønner at noen er redde for å gjøre det, og det må man jo respektere. men jeg hadde blitt utrolig skuffa hvis min forlovede ikke ville holde tale (vi skal ha tale begge to forresten!)
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #20 Skrevet 10. august 2006 Tror dere dette blir veldig rart i bryllupet? Nei, det blir ikke rart. Det er mye verre at folk nærmest tvinger seg til å holde tale. Jeg har vært i noen bryllup hvor folk som har talt tydelig har hatt store problemer - alt som ble sagt var uten betydning, alle vi gjestene satt bare og syntes utrolig synd på de det gjaldt (har vært forskjellige bryllup, og vært snakk om henholdsvis brudgom, mannlig forlover, kvinnelig forlover og brudgommens far). Forsøk heller å lage en morsom sang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå