jordbær Skrevet 10. august 2006 #41 Skrevet 10. august 2006 Du kan jo hinte.. Spørre om du skal ta med egen mat f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #42 Skrevet 21. februar 2008 (Gammel tråd, fant den fordi problemstillingen er veldig aktuell her for tiden - og klarte ikke la være å svare, sorry ) For det første: vegetarianere spiser IKKE fisk. Spiser man fisk er man ikke vegetarianer. Vegetarianere spiser ikke noe kjøtt, verken fra kuer eller hunder eller fugl eller fisk.. og de fleste spiser heller ikke sauser som er laget på kraft! Når jeg er invitert i bryllup så regner jeg faktisk med å få servert mat jeg kan spise (så lenge brudeparet vet om at jeg er veggis!). Jeg hadde blitt temmelig...sjokkert om jeg fikk en tallerken med noe kjøttgreier og poteter som badet i saus - med andre ord, ingenting jeg definerer som spiselig. Jeg må jo si at jeg syns brudeparet har en noget merkelig innstilling dersom de, som noen over her et sted antydet, ikke "gidder å bry seg med alle spesielle diettønsker" og derfor ikke sørger for at jeg som gjest får noe jeg kan spise. Man skulle jo tro at brudeparet - vertskapet - ønsker at gjestene skal ha det bra! Hvis ikke vertskapet gidder å sørge for at jeg blir servert noe jeg faktisk kan spise, tviler jeg faktisk på at jeg gidder å gå i bryllupet. Det frister ikke veldig å sitte i 4-timers middager og se på at alle andre spiser (og snike meg ut for å spise medbrakt matpakke!?) Er jeg sær? Mulig det.
Tabris Skrevet 21. februar 2008 #43 Skrevet 21. februar 2008 Jeg hadde ikke forventet at man skulle lage eget til meg, og hadde tilbudt meg å både kjøpe maten og å tilberede den selv. Hvis dette hadde vært umulig for vertskapet så hadde jeg vurdert å stå over middagen og komme etterpå. Jeg har spist poteter og grønnsaker uten saus i et bryllup, det var ikke særlig stas.
Gjest barelillemeg Skrevet 21. februar 2008 #44 Skrevet 21. februar 2008 Både jeg og samboeren er veggiser, og vi skal selvfølgelig kun servere vegetarmat i vårt bryllup - alt annet ville vært helt unaturlig. Vi skal servere en 7 retters middag på en finere restaurant, og rettene består av: Crostini med tomatmarmelade og parmesan Fersk bøffelmozarella, basilikum og mangovinaigrette Pochert egg med petitpois-pure og urtesalat Kremet tagliatelle med bakt shitake og trøffelolje Hvilerett Ruccola-risotto og grønnsakstian + 2 desserter Spennende for enhver gane, vegetarianer eller ikke, ikke sant? Følte bare for å dele dette - og si at vegetarmat ikke trenger å være lite spennende...
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #45 Skrevet 21. februar 2008 Altså, jeg mener ikke nødvendigvis at det skal lages noe helt eget til meg - sannsynligvis finnes det noe tilbehør jeg kan spise, og så kan man jo ha noe annet vegetarisk i tillegg. Jeg har for eksempel fått brie + salat + div til forrett, der de andre fikk noe skalldyrgreier. Og quornfilet mm til hovedrett, samme tilbehør som de andre i bryllupet (som spiste ørret). Men å servere en vegetarianer kjøtt og saus etc etc, det er direkte.... hensynsløst. Mener jeg. Det sier jo litt om personligheten til vertskapet da, de er i allefall ikke spesielt opptatt av at venner og familie skal ha det kjekt i bryllupet. Og mmmmm menyen til barelillemeg hørtes fantastisk bra ut!!!
Frey Skrevet 21. februar 2008 #46 Skrevet 21. februar 2008 Vi ba om tilbakemeldinger på forhånd vi om noen var vegetarianere eller allergikere. Nå hadde vi bare allergikere men vi ville på samme måte som for disse tatt hensyn til vegetarianere og bestilt egen mat til dem. Enkelt synes jeg.
Gjest barelillemeg Skrevet 21. februar 2008 #47 Skrevet 21. februar 2008 Forresten - angående vår vegetarmeny, så har vi også en veganer blandt gjestene, og restauranten skal tilpasse rettene til ham, men noen justeringer (erstatter egg-retten...) Ellers har jeg aldri hatt noe problem med å få mat når jeg har vært i selskap. Må selvfølgelig gi beskjed dersom vertene ikke er klar over mine preferanser, men det har aldri vært noe sak. Restauranter/catering-selskaper er vant med det meste nå for tiden!
Noli Skrevet 21. februar 2008 #48 Skrevet 21. februar 2008 Jeg tror ingen på vår gjesteliste er vegetarianere, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg ville gjort om de var det heller. De måtte jo fått egen mat, men jeg aner ikke hva det skulle være, sikkert fordi jeg vet for lite om vegetarmat.
Frey Skrevet 21. februar 2008 #49 Skrevet 21. februar 2008 Både jeg og samboeren er veggiser, og vi skal selvfølgelig kun servere vegetarmat i vårt bryllup - alt annet ville vært helt unaturlig. Og de som ikke er vegetarianere synes det er like naturlig å servere kjøtt og fisk i sine selskaper. Sier ikke at du gjør det barelillemeg, men når det forventes at vegetarianere blir tatt hensyn til av oss kjøttetere må man vel forvente at vegetarianere tar hensyn til oss?
Noli Skrevet 22. februar 2008 #50 Skrevet 22. februar 2008 Jeg er litt rar jeg da, for jeg synes ikke det er noe stor forskjell på å være kresen og å være vegetarianer, og jeg ville faktisk hatt større "problemer" (problemer er helt feil ord, men..) med å måtte ta hensyn til en vegetarianer enn en som var kresen. Vegetarianeren har tross alt valgt det selv, man velger ikke å være kresen slik jeg ser det..
Tusenfryd Skrevet 22. februar 2008 #51 Skrevet 22. februar 2008 Jeg er litt rar jeg da, for jeg synes ikke det er noe stor forskjell på å være kresen og å være vegetarianer, og jeg ville faktisk hatt større "problemer" (problemer er helt feil ord, men..) med å måtte ta hensyn til en vegetarianer enn en som var kresen. Vegetarianeren har tross alt valgt det selv, man velger ikke å være kresen slik jeg ser det.. Der mener jeg helt motsatt! Er du kresen er du sær og jeg ser for meg rynkete neser og "liiiker ikke" og "viiil ikke ha" - er man vegetarianer (alle varianter av dette) eller har matintoleranse eller allergier er dette noe man ikke har noe valg på. Vi hadde vegetarianere i bryllupet vårt og snakket helt greit med dem på forhånd og de syntes tilbehøret vårt til lammesteken var så fyldig og greit at vi ikke lagde noe mer vesen av det. Jeg hadde blitt veldig lei meg om noen ikke kunne spise maten og vi ikke hadde visst det på forhånd og kunne gjort noe med det. Hadde vi hatt muslimske gjester, hadde vi selvsagt valgt noe de kunne spise - å ikke spise gris, koster meg ingenting så lenge det er sauer og kyr å ta av. Min mann har hatt matallergier og vi brute å sjekke på forhånd hva maten var og det var alltid noe han kunne spise. Man må også forvente at de som av en eller annen grunn ikke kan spise alt, sier fra på forhånd om det trengs spesialbehandling. Ofte er det svært enkelt og vri litt på menyn så alle kan bli fornøyde. De som har spesielle behov vet også det og kan komme med helt greie forslag.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #52 Skrevet 22. februar 2008 Og de som ikke er vegetarianere synes det er like naturlig å servere kjøtt og fisk i sine selskaper. Sier ikke at du gjør det barelillemeg, men når det forventes at vegetarianere blir tatt hensyn til av oss kjøttetere må man vel forvente at vegetarianere tar hensyn til oss? Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner en eneste kjøtteter som som synes det er etisk uforsvarlig å spise grønnsaker, ris, melkeprodukter, bønner, egg, frukt og andre ting som vegetarianere spiser. Så denne sammenligningen blir for søkt for meg. Jeg er litt rar jeg da, for jeg synes ikke det er noe stor forskjell på å være kresen og å være vegetarianer, og jeg ville faktisk hatt større "problemer" (problemer er helt feil ord, men..) med å måtte ta hensyn til en vegetarianer enn en som var kresen. Vegetarianeren har tross alt valgt det selv, man velger ikke å være kresen slik jeg ser det.. Vegetarianeren har valgt det selv og har valgt bevisst å gjøre et valg ut av enten helsemessige og/eller etiske hensyn. At du ikke tar hensyn til det, synes jeg er utrolig. Det har jo ingenting med hva du selv skal spise, men å overkjøre folk totalt som har et annet verdistandpunkt enn deg selv, synes jeg er meget respektløst.
Gjest barelillemeg Skrevet 22. februar 2008 #53 Skrevet 22. februar 2008 Og de som ikke er vegetarianere synes det er like naturlig å servere kjøtt og fisk i sine selskaper. Sier ikke at du gjør det barelillemeg, men når det forventes at vegetarianere blir tatt hensyn til av oss kjøttetere må man vel forvente at vegetarianere tar hensyn til oss? For oss er det ikke naturlig i det hele tatt å servere kjøtt. Vi ønsker ikke å støtte den industrien i det hele tatt, så for oss er det uaktuelt å bruke penger på kjøttvarer... Uansett hvem som skal spise maten. Hva andre velger å gjøre med sine penger kan jeg ikke bestemme, men jeg bestemmer over egen lommebok!
Leifr Skrevet 22. februar 2008 #54 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Ville bare nevne kort at et alternativ er å ha tapas, dersom det kommer vegetarianere. Tilbehøret til tapas er fullverdig (eller kan gjøres fulverdig) som et måltid for vegetarianere. På den måten kan folk velge hva dem vil, vegetarianere eller ikke. Også et godt alternativ dersom den ene av brudeparet er vegetarianer og den andre ikke. Bare en liten ide. Jepp, vi hadde en svær tapasbuffet med masse forskjellig å velge mellom av både kjøtt, fisk og vegetariske saker. Folk fikk forsyne seg sjøl av det de ville ha, ikke noe problem, alle ble gode og mette og fornøyde. Vi hadde vel et par vegetarianere og én muslim (ikke av dem som absolutt må ha halal-kjøtt, men spiser ikke svin) bant gjestene. Endret 22. februar 2008 av Leifr
Gjest barelillemeg Skrevet 22. februar 2008 #55 Skrevet 22. februar 2008 So då hadde du hatt god forståelse for dei som ikkje er veggiser som selvfølgelig ville servert kun kjøtt med litt attåt? Då hadde nok du som veggis blitt fornærma for at du ikkje blei tatt hensyn til, men omvendt, nei då er det ikkje naturleg. Eg har ikkje noke problem med at folk er vegetarianere, men at me kjøttetarar skal måtte ta hensyn til vegetarianarane og så skal ikkje dei ta hensyn til oss... Kvifor skal det vere sånn? Jeg blir ikke fornærmet dersom folk glemmer at jeg er vegetarianer. Dersom folk med vilje tilsideser at jeg ikke spiser kjøtt, og ei heller ber meg om ta ordne mat selv, så ville jeg nok birr skuffet og litt fornærmet... Jeg skjønner ikke det med å ta hensyn til kjøttetere - dere må vel ikke spise kjøtt til hvert måltid??? Dessuten krever jeg ikke at verter skal servere vegetarmat til alle gjestene i ethvert bryllup jeg skal gå i , men jeg forbeholder meg retten til å bestemme hva jeg skal servere i mitt eget bryllup!!! Dersom folk ikke synes dette er Ok, er de sansynligvis ikke våre nære venner i utganspunktet, og følgelig ikke gjester i vårt bryllup...! Og på hvorfor det må være slik svarer jeg atter engang - jeg bestemmer hva jeg skal bruke penger på - det er ikke kjøttvarer. Dersom andre ikke vil bruke penger på en gulrot og litt blomkål til meg er det OK, men de kan ikke forvente at jeg takker ja til en middagsinvitasjon når jeg vet det er slik... Så da løser det seg jo av seg selv...
Gjest frulou Skrevet 22. februar 2008 #56 Skrevet 22. februar 2008 Jeg kan fint klare meg gjennom en dag uten kjøtt-gjør det rett som det er, faktisk, og et vegetarisk bryllup hadde vært null problem for meg, det finnes masse spennende vegetarmat, og vegetarisk betyr langt fra "en skål med grønt og så noe tomat oppi". Vi hadde et par som var vegetarianere i vårt bryllup, vi hadde tapasbord, og sørget for at det fantes nok av vegetariske retter til at det ble "middag". Samtidig var dette noe som gikk med hos de "kjøttspisende" gjestene våre også.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #57 Skrevet 22. februar 2008 So då hadde du hatt god forståelse for dei som ikkje er veggiser som selvfølgelig ville servert kun kjøtt med litt attåt? Då hadde nok du som veggis blitt fornærma for at du ikkje blei tatt hensyn til, men omvendt, nei då er det ikkje naturleg. Eg har ikkje noke problem med at folk er vegetarianere, men at me kjøttetarar skal måtte ta hensyn til vegetarianarane og så skal ikkje dei ta hensyn til oss... Kvifor skal det vere sånn? Om ein er veggis er dette absolutt noke ein har eit valg på. Fleirtallet av veggisane har valgt det av personlige grunnar og det har fint lite med allergier og intoleranse å gjere. Eg har ei venninne som er vegetarianer og måtte jo spurt henne om ho kunne ete det og det og evt. om det var nok til å mette henne. No blir det nok berre fest etterpå siden me tar det i utlandet og då ser eg for meg buffet og då er det alltid litt av alt. Dette er, ærlig talt, noe av det dummeste jeg har lest på en stund. Så du som kjøtteter spiser kjøtt, og kun det, til hvert eneste måltid? Du spiser aldri grønnsaker, frukt, egg, melkeprodukter, korn, bønner, ris eller pasta? Du syns det er etisk uforsvarlig å støtte grønnsaks-, frukt, og bønneindustrien? Du syns dyrkingen av korn foregår på en moralsk forkastelig måte? Du mener det er bedre for helsen din og for miljøet på kloden å ikke spise vegetabilske matvarer? Det er så lenge siden sist du spiste vegetabilske matvarer, at du faktisk ville fått magetrøbbel av å spise slike produkter nå? Dersom du som kjøtteter får servert en tallerken med vegetarisk mat (se nå bare på menyen veggisen over her skulle ha i bryllupet sitt!) så er det ingenting der du som kjøtteter ikke kan spise! Du blir god og mett, og faren er faktisk overhengende for at du til og med syns det smaker godt!
Tabris Skrevet 22. februar 2008 #58 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Jeg er også uenig i tankegangen om at vegetarianere må kunne servere kjøtt til kjøttspisere. Som andre har nevnt, så har ikke kjøttspisere et etisk problem med å kjøpe og spise frukt og grønt, mens vegetarianere ofte har det andre veien. Det kan ikke sammenlignes direkte på den måten. At noen ser på det som å være kresen - eller til og med verre enn å være kresen - tror jeg rett og slett bunner i uvitenhet. Endret 22. februar 2008 av Tabris
Gjest Catwoman Skrevet 22. februar 2008 #59 Skrevet 22. februar 2008 Så lenge det er noe der jeg kan spise, er det ok for meg. Bare kokte poteter kokte grønnsaker eller salat er helt ok. Maten er ikke viktig for meg i et selskap. Men det ser så dumt ut å sitte rundt bordet når alle de andre spiser, uten å spise noe selv, derfor er det liksom greit å ha noe å spise på. Og jeg mener faktisk at jeg er mye mindre kravstor enn de som er altetende, selv om jeg er veganer og har et "sært" kosthold. For jeg tror ikke det er så mange andre som synes det hadde vært helt greit å gnafse på en kokt potet bare, gjennom en bryllupsmiddag.
Gjest nextlife Skrevet 22. februar 2008 #60 Skrevet 22. februar 2008 Som vertskap og kokk i vårt bryllup synes jeg det var en selvfølgelighet å ta hensyn til gjestenes ulike matpreferanser, uansett om det gjelder overbevisning, allergi eller annet. Vi løste det enkelt med å lage en slags mellomting mellom koldtbord og tapas, med mange ulike varme og kalde retter der det var mye å velge mellom for alle. Hadde vi hatt tradisjonell flerretters middag ville jeg ha hatt egen mat til overnevnte gjester. Jeg er allergiker selv, og er helt avhengig av spesiallaget mat når jeg er i selskap hos andre, men jeg ønsker minst mulig fokus på det, vil ikke at det skal lages noe oppstyr rundt det. Vil tro at det føles likedan for en vegetarianer. Jeg synes ikke det blir helt rett å sammenligne en vegetarianer med en kjøttspiser, når det gjelder å ta hensyn. En kjøttspiser kan fint spise veggismat, men det går helt mot ens overbevisning som vegetarianer å spise kjøtt. Hadde jeg kommet i et bryllup der det ble servert bare vegetariske retter ville jeg syntes det var helt naturlig, og sikkert spennende. Det er alltid flott å prøve nye og spennende retter. Barelillemeg : Den menyen din så veldig flott ut
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå