Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2006 #21 Skrevet 9. august 2006 Jeg kommer til å severe rødt kjøtt dersom jeg gifter meg noen gang, også kan jeg spise saus, poteter etc. Jeg akter ikke å nekte en hel indefilet-sulten familie ordentlig mat den dagen
Gjest gjesta Skrevet 9. august 2006 #22 Skrevet 9. august 2006 Jeg kaller meg vegeterianer og spiser fisk.. Du er sikkert ei likandes jente fordet. Men også litt av grunnen til samtaler som forløper seg omtrent som dette: - Jeg er vegetarianer. - Jaså. Vil du ha litt fisk da? - Jeg spiser ikke fisk heller. - Jeg har litt reker hvis du vil ha? - Ellers takk. (Etter at jeg ble veganer har det blitt mindre av disse samtalene, men desto flere hvor jeg må forsvare valget mitt. Men det er en annen sak.)
Amadea Skrevet 9. august 2006 #23 Skrevet 9. august 2006 (endret) Jeg kom til å tenke på dette. Hvordan gjør dere det med vegetarianere i bryllupet? Får de egen meny, eller får de spise det de kan av det dere har planlagt? Hvordan ville dere reagert hvis en av gjestene fortalte at h*n er vegetarianer? Og forestill dere at dere er invitert til et bryllup hvor menyen er helt vegetarisk? Hvordan hadde dere reagert på det? Og hvis dere tenker på andre dere kjenner (eldre familiemedlemmer), hvordan tror dere de hadde reagert? Har noentanker eller erfaringer å dele? ← Ikke noe problem! Folk med spesielle behov i matveien ville faatt tilpasset meny hos meg. Men det er greit aa si ifra paa forhaand da (jeg kunne antagelig ha kommet paa aa servere fisk til en vegetarianer, ja. Sorry!) Vegetarmeny hadde vaert morsomt i hvilken som helst setting Naar det gjelder familien saa kjenner man vel sin egen / forlovedens familie best. Hos kjaerestens familie ville det nok blitt ramaskrik hvis det ikke var noe kjött (eller fisk!) aa faa *Edit - skriveleif* Endret 9. august 2006 av Amadea
Gjest Gjesta Skrevet 9. august 2006 #24 Skrevet 9. august 2006 Hadde jeg blitt invitert til et bryllup der brudeparet var vegetarianere hadde jeg blitt overrasket om det ble servert kjøtt. Jeg hadde heller gledet meg til å smake noe nytt og annerledes Om jeg ville tatt hensyn til en vegetarianer i et bryllup på 100....? Tja jeg ville nok det. Men jeg hadde forventet at personen gav beskjed selv hvis det var ønskelig med et spesialtilpassetmåltid.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #25 Skrevet 10. august 2006 Hm, spennende- siden jeg er vegetarianer selv og lurer litt på hva vi skal ha til middagen. Vi kan liksom ikke servere vegetarrett til alle- da tror jeg mange blir misfornøyde ... og jeg vil helst ikke ha en egen rett, spesielt til meg. Men det er en stund til da, så det ordner seg nok ← Går jo fint med egen mat til bruden eventuelt også da... Jeg serverte en gang i et bryllup hvor bruden fikk pølse og pommes frites, mens resten fikk indrefilet... Syntes jo det hørtes trist ut på min bryllupsdag, men det var det jenta ville ha...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 10. august 2006 #26 Skrevet 10. august 2006 Jeg er vegetarianer, men hvis jeg noen gang skal gifte meg blir det uansett ikke noe tradisjonelt bryllup med bløtekakekjole, 100 gjester og en 4 timers middag med taler. Nå er min samboer kjøtteter, så for oss ville det være naturlig å ha både vegetarisk og kjøttbasert meny - sannsynligvis ville vi gått for buffet eller tapas, eller en rett der man kunne bruke samme tilbehør både til det vegetariske og kjøttbaserte alternativet. Ellers ville jeg sørget for å ha bryllupsmiddagen i en restaurant/hotell der vi på forhånd kunne bestille x antall vegetarporsjoner fra kokken. Vi ble invitert til bryllup i sommer, og på innbydelsen kunne vi krysse av for spesielle dietthensyn. Vi takket nei til innbydelsen dog, så jeg vet ikke hva de faktisk hadde tenkt å servere. Vegetarianere spiser bl.a fisk og det er jo masse lekkert og godt man kan diske opp i et bryllup som inneholder fisk ← Jeg ville ikke satset på å servere fisk til en vegetarianer uten at jeg hadde forhørt meg om vedkommende spiste det først. Det er nemlig en overgeneralisering å si at vegetarianere spiser fisk. Hadde vi hatt vegetarianere/veganere som gjester hadde vi sørget for et middagsalternativ som passet dem, ingen skal sitte og spise bare tilbehør i vårt bryllup. Hadde jeg fått servert vegetarisk/vegansk middag i et bryllup hadde jeg selvsagt spist uten å mukke, men jeg hadde absolutt savnet kjøtt og jeg hadde lurt på hvorfor ikke vegetarianere kan ta hensyn til "kjøttspisere" slik andre som oftest tar hensyn til vegetarianere. Det er da like selvfølgelig at de som spiser kjøtt/fisk skal få det, som at vegetarianere skal få slippe å spise bare tilbehør. ← Det kommer jo an på hva som er grunnen til at vedkommende er vegetarianer da. Dersom det er av hensyn til dyrene, motstand til kjøttindustrien, eller ressurshensyn, blir det respektløst mot deres valg og holdninger å forvente at de likevel serverer kjøtt.
MAcy Skrevet 10. august 2006 #27 Skrevet 10. august 2006 Kanskje litt rar jeg men jeg synes ikke det er nødvendig å gi vegeterianere egne retter i bryllupet. De får spiose det e kan/vil og la resten være. Det er flere i min familie som ikke liker alt vi skal ha men vi har valgt no vi liker og håper flest mulig kan ha det men det er jo opp til dem. Synes det blir for mye av det gode om man skal tilfredstille alle. Noen venner skal ha skaldyr brylklup jeg ville ikke for ventet at jeg fikk egen meny om jeg ikke likte skaldyr, ds fikk jeg klart meg med tilbehør og hadde ksnakje tatt noe mat før jeg gikk i bryllupet.!!!
marsy Skrevet 10. august 2006 #28 Skrevet 10. august 2006 Har man buffet, kan alle finne noe de spiser. Bruker man et cateringselskap eller en restaurant kan de lage noe eget til de som har spesielle behov. I menyen vi fikk fra restauranten vi skal bruke står det nederst at vi bare må si i fra hvis det er noen spesielle behov/allergier. Vi har en gjest med melkeallergi. Regner med at de bare lager en egen saus til ham. Men vi har ikke valgt rettene vi vil ha enda, så kanskje blir det ingenting med melk i.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 10. august 2006 #29 Skrevet 10. august 2006 (endret) Kanskje litt rar jeg men jeg synes ikke det er nødvendig å gi vegeterianere egne retter i bryllupet. De får spiose det e kan/vil og la resten være. Det er flere i min familie som ikke liker alt vi skal ha men vi har valgt no vi liker og håper flest mulig kan ha det men det er jo opp til dem. Synes det blir for mye av det gode om man skal tilfredstille alle. Noen venner skal ha skaldyr brylklup jeg ville ikke for ventet at jeg fikk egen meny om jeg ikke likte skaldyr, ds fikk jeg klart meg med tilbehør og hadde ksnakje tatt noe mat før jeg gikk i bryllupet.!!! ← I prinsippet skjønner jeg godt den vurderingen, og jeg har vært i både bryllup, konfirmasjoner og andre "offisielle" middager der jeg har spist kun poteter og overkokt brokkoli uten å tenke negativt om det. Men jeg har erfart at vertene har følt seg beklemt med det. Jeg har også sagt nei til forskjellige "offisielle" middager fordi jeg ikke ville være til bry. Men jeg synes ikke sammenligningen mellom vegetarianere og personer som "ikke liker" en bestemt rett er særlig god. Man kan godt spise noe man ikke liker, men en vegetarianer kan ikke spise kjøtt (ikke bare pga viljen, men også fordi man får mageproblemer hvis man plutselig skal spise kjøtt). Holdningene går jo begge veier. Som vegetargjest kan man ikke være kresen på det man får servert, men kjøtteterverten kan ikke bli fornærmet over at vegetarianeren ikke spiser det han får servert heller. Endret 10. august 2006 av *Snart medlem*
Gjest fluesmekker Skrevet 10. august 2006 #30 Skrevet 10. august 2006 Jeg er vel vegetarianer, liker ikke kjøtt og fisk. Men jeg ville ALDRI "krevd" egen meny eller spesialretter ved større middager. Liker/spiser jeg ikke det de serverer får jeg bare ha det så godt da. I mitt bryllup skal jeg såklart servere kjøtt. Selv om jeg ikke vil spise dyr har jeg ingen rett til å påtvinge andre til å følge mitt eksempel.
Daria Skrevet 10. august 2006 #31 Skrevet 10. august 2006 Tror nok jeg ville stusset hvis jeg kom i et formelt bryllup og det ble servert vegetarmiddag -hvertfall hvis bare den ene i paret var vegetarianer selv. Det er mye god vegetarmat, så det hadde ikke gjort meg noe, men enkelte i familien ville nok tatt det ille opp... Så lenge man vet at det kommer vegetarianere/veganere, burde det ikke være noe problem å få alternativ mat til dem. Har flere i familien, og det har aldri vært noe problem så lenge kjøkkenet får beskjed på forhånd. Opplevde en gang at det var glemt å gi beskjed på forhånd, da fikset kokken noe på 5 minutter og var veldig lei seg for at han ike hadde visst det litt før, så han kunne lagt noe bedre...
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2006 #32 Skrevet 10. august 2006 Jeg ville ikke satset på å servere fisk til en vegetarianer uten at jeg hadde forhørt meg om vedkommende spiste det først. Det er nemlig en overgeneralisering å si at vegetarianere spiser fisk. ← Kanskje litt rar jeg men jeg synes ikke det er nødvendig å gi vegeterianere egne retter i bryllupet. De får spiose det e kan/vil og la resten være. Det er flere i min familie som ikke liker alt vi skal ha men vi har valgt no vi liker og håper flest mulig kan ha det men det er jo opp til dem. Synes det blir for mye av det gode om man skal tilfredstille alle. Noen venner skal ha skaldyr brylklup jeg ville ikke for ventet at jeg fikk egen meny om jeg ikke likte skaldyr, ds fikk jeg klart meg med tilbehør og hadde ksnakje tatt noe mat før jeg gikk i bryllupet.!!! ← Nettop. Eneste er hvis maten legges opp på tallerkenen på forhånd da... Jeg spiser ikke poteter og saus som ligger og vaker sammen med en biff på tallerkenen... Dersom det serveres fra fat og man tar selv går det selvfølgelig helt greit Det meste glir ned med litt rømme Jeg er vel vegetarianer, liker ikke kjøtt og fisk. Men jeg ville ALDRI "krevd" egen meny eller spesialretter ved større middager. Liker/spiser jeg ikke det de serverer får jeg bare ha det så godt da. I mitt bryllup skal jeg såklart servere kjøtt. Selv om jeg ikke vil spise dyr har jeg ingen rett til å påtvinge andre til å følge mitt eksempel. ← Tror nok jeg ville stusset hvis jeg kom i et formelt bryllup og det ble servert vegetarmiddag -hvertfall hvis bare den ene i paret var vegetarianer selv. ←
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2006 #33 Skrevet 10. august 2006 Et vennepar av meg løser dette veldig greit. Mannen lever nærmest kun på pølser og pommes frites/brød, og de ønsker ikke fokus på dette i sitt bryllup. Derfor vil de servere grillbuffet med kjøtt og fisk (og pølser). Da får alle god mat (blir sikkert salater osv også) og intet fokus på brudgommens "sære matvaner"
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2006 #34 Skrevet 10. august 2006 (endret) Jeg har åpenbart mye på hjertet i denne debatten Altså; dersom jeg skal gifte meg noen gang vil jeg i hovedsak servere kjøtt, fordi det spiser de aller fleste. Folk med allergier/spesielle preferanser får muligheten til å oppgi det til oss på forhånd, og så gjør vi det vi kan ut av det. Tror ikke det vil bli noe stort problem, tror jeg har EN kusine som er vegeterianer i tillegg til meg, og et par allergikere. Den ene tanten min har Ulcerøs Kolitt, og da vil hun selvsagt få en rett tilpasset det. Endret 10. august 2006 av Frysepulver
Gjest Gus Skrevet 10. august 2006 #35 Skrevet 10. august 2006 Det var en eller annen lenger oppe i tråden her som nevnte det at vertskapet kanskje ville føle seg litt beklemt dersom gjestene ikke kunne spise maten. Er det virkelig så mange av dere som, dersom dere var vertskap, ville synes det var helt greit å sitte og se på at gjestene deres ikke engang rørte forrett og hovedrett fordi de ikke kan spise det som serveres, og går sultne fra bordet? For ikke å snakke om alt oppstyr det innimellom blir pga. andre gjesters nysgjerrighet og hjelpsomhet; folk rundt en snakker ofte knapt om annet enn ens manglende kjøttspising, og enkelte prøver å snakke med både vertskap og eventuelt kjøkkenpersonale for å prøve å få ordnet vegetarmat til en. Mulig jeg er teit, og tilsvarende situasjoner har jeg kun opplevd gjennom øynene på vegetarianeren som sitter der og ikke kan spise, men jeg vet også at det slett ikke hadde blitt et hyggelig måltid for meg dersom det var jeg/vi som var vertskap og som var skyld i at noen ikke bare måtte gå fra bordet sultne, men at de ble "ofre" for såpass mye ufrivillig og uønsket oppmerksomhet fra omgivelsene.
Gjest Fruktfat Skrevet 10. august 2006 #36 Skrevet 10. august 2006 Jeg hadde tenkt "Oi, så spennende! Da blir det nok mye god mat!" Når det gjelder mat, så er det klart at man må ha et alternativ hvis det kommer vegitarianere! Det ville man vel også hatt om man inviterte noen som ikke tålte en type mat også. ← jeg hadde nok syntes det var morsomt og spennede, men den eldre garde i min familie hadde nok syntes det var forkastelig. må være kjøtt for at det skal være mat! er enig i at man bør ha noe til vegetarianere, om man vet om det på forhånd.
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. august 2006 #37 Skrevet 10. august 2006 Jeg har nå lært at jeg er pescetarianer, ikke vegetarianer, som jeg ofte utgir meg for å være. Eller, dvs. jeg sier at jeg ikke spier kjøtt, og så kaller folk meg for en vegatarianer. Men jeg vært helt fornøyd med å spise tilbehør. Jeg blir litt brydd av å få spesialbehandling, og ikke forventet det i det hele tatt. Ville bare nevne kort at et alternativ er å ha tapas, dersom det kommer vegetarianere. Tilbehøret til tapas er fullverdig (eller kan gjøres fulverdig) som et måltid for vegetarianere. På den måten kan folk velge hva dem vil, vegetarianere eller ikke. Også et godt alternativ dersom den ene av brudeparet er vegetarianer og den andre ikke. Bare en liten ide. ← Vi tenker å ha tapas når vi en gang gifter oss. Jeg syns det er ypperlig for allergikere, vegetarianere, og kresne.
Gjest gjesta Skrevet 10. august 2006 #38 Skrevet 10. august 2006 Vegetarmat er kjempegodt, så jeg hadde ikke tenkt noe spesielt annet enn NAM om bryllupsmiddagen var vegetarmat. Dersom noen av gjestene i mitt bryllup var vegetarianere eller hadde allergier synes jeg det må være opp til dem å gi beskjed om dette i god tid på forhånd.
Gjest fluesmekker Skrevet 10. august 2006 #39 Skrevet 10. august 2006 (endret) Hm, enig med både Gustavia og Frk. Åberg. Jeg blir brydd og flau hvis vertskapet begynner å spør om de skal lage noe spesielt til meg. Jeg vil ikke være til bry. Og også det at folk skal hele tiden være "hjelpsomme" og finne alternative retter er noe herk. Samtidig er det mildt sagt j****g å sitte i lang middag uten å spise noe og få en HAUG med blikk kommentarer av ukjente om ens matvaner. Føler at alle tenker enten at jeg er anorektiker eller skikkelig uhøflig som ikke spiser det jeg blir tilbudt. Det er ikke bare å tvinge det i seg for å være høflig, for å begynne å brekke meg er jeg ikke interessert i. For å si det sånn tilbringer jeg mye av de mer fine middagen jeg har vært i på "dametoalettet for å pudre nesen". Men det er uansett MITT problem og det er ingen sin feil at jeg ikke koser meg med middagen. Vil ikke plage noen, verken andre gjester eller vertskap med mitt problem. Det som hadde vært ideelt for min del er buffeter hvor alle tar det de vil ha. Forutsatt at det er noe der som jeg liker. Blir jeg invitert til middag i formelt middagsbryllup hadde jeg nok helst bedt om å komme til kaffen i stedet, kaker er jeg veldig glad i Endret 10. august 2006 av fluesmekker
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #40 Skrevet 10. august 2006 TS her igjen. Så fint med så mye tilbakemelding! Jeg kan jo fortelle litt om bakgrunnen til spørsmålet mitt. For det første ble jeg invitert til et bryllup for en tid tilbake. Vi har ikke hatt så mye kontakt i de siste årene, så jeg antar at de har glemt at jeg er vegetarianer. Jeg var veldig i tvil om hva jeg skulle svare på invitasjonen, men takket til slutt nei. Ikke bare pga dette, men det var en av grunnene. Jeg ville ikke være til bry og "forlange" ekstrabehandling. Jeg hadde jo aldri kommet til å forlange det, men det er jo nesten det samme hvis man sier: Dere husker vel at jeg er vegetarianer? Samtidig ble bryllupet arrangert veldig landlig, så det hadde ikke bare vært å snike seg ut en tur heller for å spise noe utover kvelden når sulten melder seg. For det andre begynte jeg å tenke på hvordan jeg vil ha det når jeg en dag gifter meg. Foreldrene mine er nok de særeste på den måten, de er veldig gammeldagse i matveien, mens svigerforeldrene mine er kjempespreke og spiser gjerne vegetarmat. Roser mat som jeg har laget opp i skyene når de kommer på besøk. Det letteste er vel bare å stikke en helg til utlandet og gifte seg der og gå ut og spise på en flott vegetarresturant i utlandet om kvelden...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå