Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Jeg kom til å tenke på dette. Hvordan gjør dere det med vegetarianere i bryllupet? Får de egen meny, eller får de spise det de kan av det dere har planlagt? Hvordan ville dere reagert hvis en av gjestene fortalte at h*n er vegetarianer? Og forestill dere at dere er invitert til et bryllup hvor menyen er helt vegetarisk? Hvordan hadde dere reagert på det? Og hvis dere tenker på andre dere kjenner (eldre familiemedlemmer), hvordan tror dere de hadde reagert? Har noentanker eller erfaringer å dele?
Scorpina Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 Hadde ikke vært no problem for meg akkurat. Vegetarmat er kjempegodt. VEGAnermat derimot synes jeg kan være litt mer...hm...spartansk mht variasjon. Vegetarianere spiser bl.a fisk og det er jo masse lekkert og godt man kan diske opp i et bryllup som inneholder fisk I vårt bryllup hadde noen div allergier (nøtter og fisk) og da laga vi en kake HELT uten nøtter og påpekte det for den aktuelle gjesten. Og mht middag så var vi helt "fiske-fri" så fiskeallergigjesten hadde ikke no problemer med maten.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Tenker litt på den selv. Vet at blandt annet den ene kusina mi ikke spiser kjøtt, derimot kylling ++. Tenkte kanskje å sende ut et lite brev med ekstra informasjon og be om tilbakemelding om hva folk tåler/ikke tåler. Kan jo ta hensyn til en viss grad. Men blir jo vanskelig hvis det er mange... Jeg har ingen problemer med at noen er vegetarianere, men regner ikke med at de forventer at jeg tar hensyn. Jeg hadde syntes det var kjempemorsomt med et vegetarisk bryllup. Digger ny mat, og hadde sannsynligvis kost meg glugg ihjel. Min kjære derimot er en skikkelig kjøttmann og absolutt ikke grønnsaksmann, så han hadde nok vært mer negativ. Faren min hadde sannsynligvis trodd brudeparet var spennagærne... Glemmer aldri utrykket i ansiktet hans dengangen han skrubbsulten ventet på middag og jeg wok'et hjemme for først gang... Da hadde jeg glemt å kjøpe kjøtt til... "BARE RIS OG GRØNNSAKER... RIS OG GRØNNSAKER..." Men det er deres familie, og hvilke hensyn dere ønsker å ta er jo helt opp til dere. Folk har jo ikke vondt av å måtte holde seg unna kjøtt en kveld...
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 TS her. Jeg mente vegetarianere som ikke spiser fisk, kjøtt, kylling..., men egg- og melkeprodukter.
jordbær Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Jeg hadde tenkt "Oi, så spennende! Da blir det nok mye god mat!" Eldre generasjonen tror jeg ville blitt positivt overrasket over vegetarianerbryllup! :D Når det gjelder mat, så er det klart at man må ha et alternativ hvis det kommer vegitarianere! Det ville man vel også hatt om man inviterte noen som ikke tålte en type mat også.
Arkana Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Hadde vi hatt vegetarianere/veganere som gjester hadde vi sørget for et middagsalternativ som passet dem, ingen skal sitte og spise bare tilbehør i vårt bryllup. Hadde jeg fått servert vegetarisk/vegansk middag i et bryllup hadde jeg selvsagt spist uten å mukke, men jeg hadde absolutt savnet kjøtt og jeg hadde lurt på hvorfor ikke vegetarianere kan ta hensyn til "kjøttspisere" slik andre som oftest tar hensyn til vegetarianere. Det er da like selvfølgelig at de som spiser kjøtt/fisk skal få det, som at vegetarianere skal få slippe å spise bare tilbehør.
jordbær Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Arkana: FOrskjellen er at vegitarianere IKKE spiser kjøtt og ville ikke fått et fullverdig måltid, hvis de bare spiste tilbehør. En ikke-vegitarianer ville fått et fullverdig måltid ved å spise vegetarmat... (Selv om enkelte mennesker "må" ha kjøtt, så er det et helt måltid. Ikke bare deler av et)
tommeline Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Hvis det er folk som har spesielle behov i matveien, hadde jeg regnet med at de sa i fra om det på forhånd. Så hadde jeg bestillt vegetarrett til dem fra de som skal lage maten i bryllupet. Det pleier ikke være noe problem (men hør hva de har av vegetarmat på menyen, ikke alle kjøkken er like flinke med slike retter). Jeg er ikke vant til vegetarmat, og hadde kanskje syntes det hadde vært litt rart med vegetarmat til alle i ett bryllup(med mindre jeg visste at brudeparet var vegetarinere).
Gjest gjesta Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 Fisk er ikke vegetabilsk, så vegetarianere spiser nok ikke fisk! Fiskespisere (pescetarianere) kan definere seg selv som vegetarianere, men det er ikke riktig. Beklager kveruleringen, dette ble vel off topic, det irritererer meg bare litt at fiskespisere kaller seg vegetarianere. Man kan jo lure på hvorfor det er så attraktivt for dem å sette den merkelappen på seg selv...
Arkana Skrevet 9. august 2006 #10 Skrevet 9. august 2006 (endret) Arkana: FOrskjellen er at vegitarianere IKKE spiser kjøtt og ville ikke fått et fullverdig måltid, hvis de bare spiste tilbehør. En ikke-vegitarianer ville fått et fullverdig måltid ved å spise vegetarmat... (Selv om enkelte mennesker "må" ha kjøtt, så er det et helt måltid. Ikke bare deler av et) ← Vel, vi snakker om én kveld. Kjøttspisere dør ikke av ett vegetarmåltid, men vegetarianere dør ikke av å spise poteter, grønnsaker og saus én kveld de heller. Her snakker vi rett og slett om det lille ekstraarbeidet som kanskje må til for at alle skal få et godt måltid på en hyggelig dag. Endret 9. august 2006 av Arkana
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #11 Skrevet 9. august 2006 Vel, vi snakker om én kveld. Kjøttspisere dør ikke av ett vegetarmåltid, men vegetarianere dør ikke av å spise poteter, grønnsaker og saus én kveld de heller. Her snakker vi rett og slett om det lille ekstraarbeidet som kanskje må til for at alle skal få et godt måltid på en hyggelig dag. ← TS igjen. Jeg tenkte egentlig å holde meg litt tilbake, men for meg er det en liten forskjell her. For meg er det et etisk valg å være vegetarianer. Jeg aksepterer selvsagt at andre ikke er det, men jeg har problemer med å "oppfordre" til kjøttspising. Det er litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men kanskje jeg kan prøve med et par sammenligninger. Kanskje man kan sammenligne det med avholdsfolk som ikke ønsker å servere alkoholi bryllupet? Eller med muslimer som ikke ønsker å ha svinekjøtt og alkohol? Men jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger, så ikke la meg påvirke svarene deres i noen retning. Jeg vil vite hvordan dere ser det, så vær nådeløst ærlige!
Knøttet Skrevet 9. august 2006 #12 Skrevet 9. august 2006 Hm, spennende- siden jeg er vegetarianer selv og lurer litt på hva vi skal ha til middagen. Vi kan liksom ikke servere vegetarrett til alle- da tror jeg mange blir misfornøyde ... og jeg vil helst ikke ha en egen rett, spesielt til meg. Men det er en stund til da, så det ordner seg nok
Gjest gjesta Skrevet 9. august 2006 #13 Skrevet 9. august 2006 Jeg ville servert vegetarmat til alle, det kunne ikke falt meg inn å servere kjøtt i mitt eget bryllup... Det finnes jo massevis av vegetarretter som tilfredsstiller selv den mest kjøttsultne! Det er jo tross alt snakk om kun én kveld.
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2006 #14 Skrevet 9. august 2006 Jeg ville syntes det var kjempespennende med vegetarmeny i bryllup
Malama Skrevet 9. august 2006 #15 Skrevet 9. august 2006 Selv om jeg er avholdsmenneske skal det serveres alkohol i vårt bryllup. Men ikke til meg. Jeg spiser kjøtt, og vet ikke om vegetarianere blandt gjestene (jeg har en kusine som har vært det en periode, men hun har faktsik begynt å spise noe kjøtt igjen. Je er litt usikker på hvor langt hun har kommet i denne prosesen, skal ta en prat medhenne så je er sikker på at hun får noe hun liker. Jeg forventer at andre som trenger diett (bortsett fra min mor, hun vet jeg om) eller er vegetarianer gir beskjed. Je har ikke vegetarmat dersom jeg ikke vet om at er kommer en vegetarianer, så da blir det tilbehør og evt saus (den er jo laget av kraft, og vegetarianere spiser vel gjkerne ikke den heller?) men om jg får beskjed, så skal vi nok høre med de som lager mat om et ikke r muligå få vegetar mat ja. Vi kommer neppe til å informere om dette skriftlig, men "spre ryktet i familien" at dersom noen trenger/ønsker tilpassing av menyen, så er det veldig greit om de gir beskjed når de svarer på invitasjonen, slik at vi kan ordne det med kokken. Personlig hade jeg nok syntes det var rart med et brylup med bare vegetarmat, men om brudeparet er vegetarianere så er det jo kke såååå rart da, og jeg skulle selvsagt overlevd en kjøttfri kveld, selv om jeg er glad i kjøtt. Tror en del av den eldre garde kunne syntes det var veldig rart, men utfra det jeg har hørt er jo slik mat god, så de hadde nok overlevd (Jeg har aldri spist vegetrmat. Jeg er ikke utbredt glad i grønnsaker, egentlig, så det har aldri falt emg inn å lage vegetarmat (annet enn salat da, men med mindre slaten er som tilbehør, så putter jeg somregel litt kjøtt iden jeg da, når vi har salat til middag som hovedrett)
Knøttet Skrevet 9. august 2006 #16 Skrevet 9. august 2006 Jeg ville servert vegetarmat til alle, det kunne ikke falt meg inn å servere kjøtt i mitt eget bryllup... Det finnes jo massevis av vegetarretter som tilfredsstiller selv den mest kjøttsultne! Det er jo tross alt snakk om kun én kveld. ← Jeg ville syntes det var kjempespennende med vegetarmeny i bryllup ← Morsomt at dere er så positive til vegetarmat i bryllup! Frister litt å ha bare vegetarmat i bryllupet, men forloveden min er langt ifra vegetarianer, så det spørs om han går med på det ... hm! vi får se
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #17 Skrevet 9. august 2006 Ville bare nevne kort at et alternativ er å ha tapas, dersom det kommer vegetarianere. Tilbehøret til tapas er fullverdig (eller kan gjøres fulverdig) som et måltid for vegetarianere. På den måten kan folk velge hva dem vil, vegetarianere eller ikke. Også et godt alternativ dersom den ene av brudeparet er vegetarianer og den andre ikke. Bare en liten ide.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #18 Skrevet 9. august 2006 Vi hadde egen mat til vegetarianere i bryllupet vårt, jeg syns at de burde få god mat de også, ikke bare spise tilbehør hele kvelden. Vi hadde også andre forskjellige matbehov vi tok hensyn til. Jeg hadde i utgangspunktet syntes det var veldig spennende med vegetarmat i bryllup, men pga mange allergier kunne jeg sannsynligvis ikke spist noe særlig av det. Jeg skjønner veldig godt at par som er vegetarianere føler det naturlig å ha vegetarmat, men dersom bare en av paret er vegetarianer ville jeg syntes det var mer spesielt å servere det.
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2006 #19 Skrevet 9. august 2006 Jeg kom til å tenke på dette. Hvordan gjør dere det med vegetarianere i bryllupet? Får de egen meny, eller får de spise det de kan av det dere har planlagt? Hvordan ville dere reagert hvis en av gjestene fortalte at h*n er vegetarianer? Og forestill dere at dere er invitert til et bryllup hvor menyen er helt vegetarisk? Hvordan hadde dere reagert på det? Og hvis dere tenker på andre dere kjenner (eldre familiemedlemmer), hvordan tror dere de hadde reagert? Har noentanker eller erfaringer å dele? ← Jeg spiser ikke kjøtt, og jeg er veldig glad i poteter, suas og tilbehør jeg da Men vet mange andre ville rynket på nesen hvis de fikk servert det Fisk er ikke vegetabilsk, så vegetarianere spiser nok ikke fisk! Fiskespisere (pescetarianere) kan definere seg selv som vegetarianere, men det er ikke riktig. Beklager kveruleringen, dette ble vel off topic, det irritererer meg bare litt at fiskespisere kaller seg vegetarianere. Man kan jo lure på hvorfor det er så attraktivt for dem å sette den merkelappen på seg selv... ← Jeg kaller meg vegeterianer og spiser fisk..
jordbær Skrevet 9. august 2006 #20 Skrevet 9. august 2006 Det å forvente at en vegitarianer, som kanskje er det pga "hensyn til dyr", skal servere kjøtt i bryllupet sitt er nok feil. Hadde iallefall ikke servert det på vår dag, hadde jeg vært vegitarianer mtp hensyn til dyr. De mener vel at jo mindre kjøtt som blir spist - jo bedre. Mindre dyr slaktet, et mindre dyr født i fangenskap
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå