Nala Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Vi skal pusse opp en del rom når vi snart flytter inn i ny bolig. Blant annet skal alt av lister og karmer males, pluss at en del panelte tak skal bli lyse. Men hvilken farge maler man tak med? Listene skal vi ha eggehvite. Maler man tak med samme farge som taklistene?
Scorpina Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 (endret) Spørs hvordan farge du har på veggen da men.... Vi har en sånn caffelatte farge på (tar stua som et eksempel) og profilerte lister som er hvite og hvitt tak. (mener det er halvblankt) Noen velger å ha listene i samme farge som veggene men det kan vel se litt snodig ut...? :klø: Noen har også noe som kalles for skyggelister og da kan listene være i samme farge som veggen. Men jeg ville gått for hvite lister og hvitt tak. Skjønt, smaken er som baken Endret 9. august 2006 av Scorpina
Malama Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Vil si det er valgfritt. Der vi bor nå er det ikke lister engang, bare malt et lite stykke på veggen med samme farge som taket. Triste greier. synes det kan være fint med litt "brudd" jeg. Må helt ærlig si at jeg husker ikke hvordan det er i nyehuset vårt engang jeg... Må sjekke ut. I min barndom hadde jeg forøvrig ikke hvitt tak heller. Jeg syntes hvit tak var gørrkjedelig, så da mine foreldre bygget hus syntes jeg ikke at jeg ville ha hvitt tak. Og mine foreldre gikk med på det, så jeg hadde lyyyyyyyyserosa tak, og min bror hadde lyyyyyyyyyyyseblå. "mitt" rom har fått hvit tak i ettertid, men jeg tror min brors rom den dag i dag har lyseblått tak, det er brukt som kontor, og har blå vegger også. Husker mange reagerte på dette, det var da ikke mulig å ha noe annet enn HVITE tak. Men jeg synes det gikk helt fint Men, altså...jeg klarer ikke se for meg hvordan det skal være med malte lister i forhodl til tak akkurat nå jeg (ettersom vi ikke hr taklister, og jeg eller bare ser for meg trelister slik vi hadde hjemme.) Vil nå tro jeg ville "brutt" det litt, men sannelig om jeg vet. Må studere listene i nyehuset vårt!
Gjest *Just-Me* Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Synes det er finest med hvitt tak uavhengi av hvilke farge som er på vegger og lister. Er paneltaket ikke malt eller lakket fra før av synes jeg det er finest med sånn laseringsgreie (her er man inne på det ja, ) Men sånn at kvistene og panelets struktur skinner igjennom.
Gjest gjesta Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Men bruker man ikke gjerne f.eks antikkhvit i stedet for helt hvit? Tror det var det vi hadde der jeg bodde før ihvertfall.
Gjest gjesta Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Vi vurderte aldri noe annet enn hvitt da vi malte tak her.
Nala Skrevet 9. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2006 (endret) Men det er vel ikke hvit som er vanligst? Er vel heller antikkhvit (som foreslått lenger opp her) eller eggehvit eller noe i den duren? Heeelt hvit er ganske hvit (det vet jeg, for vi har hvite taklister her vi bor i dag, og de er betydelig hvitere enn taket). Noen som vet hvilken farge takplater (er det himlingsplater de heter?) leveres i? Eggehvit, sånn som ferdigfabrikkerte lister? Endret 9. august 2006 av Nala
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Taklister og tak bør males med samme maling og farge, dvs. maler man tak med trepanel brukes maling beregnet til dette formålet både på taklister og tak, maler man slett tak brukes matt vannbasert maling både på taklister og tak. Malerne vi har benyttet bruker samme farge som ferdigmalte lister, dører osv. blir levert i. Dvs. enten egghvit 0502Y eller S0502Y (den er bittelitt gulere enn egghvit).
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 Noen som vet hvilken farge takplater (er det himlingsplater de heter?) leveres i? Eggehvit, sånn som ferdigfabrikkerte lister? ← Ferdigmalte produkt leveres oftest enten i Egghvit 0502Y eller S0502Y (disse to fargene er ikke den samme - S (står for Second Edition) er bittelitt gulere).
Nala Skrevet 9. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 9. august 2006 Tusen takk for gode svar. Nå ble jeg mye klokere. Blir nok til at vi kjører eggehvit både på lister, karmer og tak da
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #11 Skrevet 9. august 2006 Her skal vi male veggen med caffe latte, listene med latte og taket helt hvitt. Velger man eggehvit - blir det senende litt gult skittent ut - når man har de fargekombinasjonene vi har valgt. Så det kommer helt an på hvilke farger du har på veggen.
Eliza Skrevet 10. august 2006 #12 Skrevet 10. august 2006 Egghvit er nok den vanligste fargen både på tak og lister ja. Vi bygger nytt hus nå, og har bestilt vinduer med egghvite karmer og utforinger. Vi skal ikke ha lister langs vinduer og tak, så da kommer vi nok til å gå for samme farge på vegger og tak (en brukket hvitfarge). I leiligheten vi bor nå er det plater i taket, og vi har lister både langs tak og rundt vinduer. Alt dette er malt i egghvit, og det er fint synes jeg.
Wonders Skrevet 14. august 2006 #13 Skrevet 14. august 2006 En form for hvit, eller noe eggehvit, sånn åpnes rommet MYE mere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå