Gjest Så sinna!! Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Jeg har altså verdens snilleste mann, men hvis det er en ting han ikke har greie på så er det å få betalt regningene våre! Før var det jeg som tok meg av det, men siden han aldri klarte å henge med fikk han ansvaret med regningene. For å få sette seg litt i tingenes tilstand, og for at hans regninger ikke skulle forbli i bukselomma. Men det funker dårlig! Vi får purringer hele tiden. Han ordner alltid opp, men får dem aldri betalt til rett tid. Og som regel er det når vi får inkassovarsel at han hiver seg rundt og ordner alt!! Vet at løsningen sikkert er at jeg tar meg av regningene igjen. Men det skal da for f#¤n ikke være så vanskelig for en voksen mann å forstå at man må betale regningene!? Og det er det jeg forsøker å lære han. Men som sagt: det funker dårlig!!!! Hva i alle dager gjør jeg? Hvordan skal jeg få banket det inn i huet hans at dette er viktig? Hvordan går jeg frem? Akkurat nå har jeg mest lyst å pakke bagen og rømme fra hele greia. Ikke forlate for godt, men bare stikke litt av. Kanskje han ser alvoret i det da!
Superlammet Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Du kommer hvertfall ingen vei ved å smelle med dører og stikke fra problemet. Har du forsøkt å prate med han om det? Altså hvorfor har han problemer med å betale regningene? Undersøk litt mer før du trekker slutninger om at han er udugelig og det som verre er. Selv om det er lett for deg å betale regninger betyr ikke det at det er det for alle. Tro meg. Jeg har problemer med å betale regninger selv, uavhengig av om jeg har god råd eller ikke. Jeg prøver selvsagt så godt jeg kan, men det er ikke alltid det er like lett. Mitt råd er at du prøver å prate med mannen din om det. Men for all del, kjefting og smelling kommer du ingen vei med.
Gjest gjesta Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Du vil nok bruke mindre tid på å betale regningene enn å ergre deg over rotekoppen Få flest mulige regninger som eFaktura så går det kjapt.
Gjest Bassanova Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Vet at løsningen sikkert er at jeg tar meg av regningene igjen. Men det skal da for f#¤n ikke være så vanskelig for en voksen mann å forstå at man må betale regningene!? Og det er det jeg forsøker å lære han. Men som sagt: det funker dårlig!!!! Hva i alle dager gjør jeg? Hvordan skal jeg få banket det inn i huet hans at dette er viktig? Hvordan går jeg frem? Akkurat nå har jeg mest lyst å pakke bagen og rømme fra hele greia. Ikke forlate for godt, men bare stikke litt av. Kanskje han ser alvoret i det da! ← Unnskyld at jeg sier det, men jeg synes du angriper problemet utrolig barnslig! Folk er forskjellige, og det må du jo bare innse. Det blir som å eksplodere i sinne over at en mann med litt vel mange tommeltotter selvsagt ikke greier å skru sammen en gedigen gassgrill eller å skifte toppakningen på bilmotoren. Hva så om han ikke er verdens mest organisatoriske person? Min mening er at et forhold mellom to personer fungerer best når de personene utfyller hverandre. Så kan ikke du bare ta ansvar for betaling av regninger da? Da vet dere jo at de blir betalt i tide, og begge parter kan være fornøyde. Problem solved!
Gjest regine Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Nå sa vel trådstarter at hun tidligere hadde hatt ansvaret for regninger - men at regninger i HANS navn likevel bare ble liggende i hans baklomme...... Dessuten nytter det ikke å snakke-snakke-snakke hvis man har gjort det en million ganger før, uten resultat (annet enn at den andre sier "jada, jeg skal gjøre det"). Prøv å lage et system dvs. ALLE regninger legges et spesielt sted med en gang de kommer. Så tar man dem for seg f.eks. en gang i måneden eller noe sånt, og legger de inn på forfall etc. Det med e-faktura er jo også lurt. Jeg har i allfall tro på at det funker å lage systemer hvor mannen "lures" til å betale regninger FØR purring/inkasso. Eller så får dere ha helt separat økonomi, slik at det ikke går utover DEG om han roter med sin økonomi....
Noorgie Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Jeg kan med relativt stor sikkerhet si at det er ingen vits å la dette gå noe lengre. Han får det rett og slett ikke til og du oppnår ingenting med å forsøke å "omvende" han uten masse ekstra ergelse for deg selv. Av og til må en bare komme til den ekjennelsen at partneren kan ha en svak side som man bare må leve med. I dette tilfellet er det kun en ting som vil funke 100% for deg og det er at du overtar denne særdeles viktige oppgaven. La ham få gjøre det han er flink til. Å rømme eller "straffe" ham på annen måte er nok bare bortkastet energi. Jeg har flere kjenninger som dette gjelder for. Selvfølgelig er det optimale at begge skal kunne gjøre dette fullt ut, men det er vel i den idielle verden (for mange)
Gjest Bassanova Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Nå sa vel trådstarter at hun tidligere hadde hatt ansvaret for regninger - men at regninger i HANS navn likevel bare ble liggende i hans baklomme...... Dessuten nytter det ikke å snakke-snakke-snakke hvis man har gjort det en million ganger før, uten resultat (annet enn at den andre sier "jada, jeg skal gjøre det"). Prøv å lage et system dvs. ALLE regninger legges et spesielt sted med en gang de kommer. Så tar man dem for seg f.eks. en gang i måneden eller noe sånt, og legger de inn på forfall etc. Det med e-faktura er jo også lurt. ← Joda, det hjelper jo ikke at han går rundt med regningene i baklomma. E-faktura er ikke dumt. Men å ville flytte fra fyren en periode, fordi han ikke er så strukturert til å registrere de på nettbank og så videre vitner i mitt hode om litt lite toleranse fra hennes side. Jeg har i allfall tro på at det funker å lage systemer hvor mannen "lures" til å betale regninger FØR purring/inkasso. ← Hvordan da? "Heey, baby! Betaler du regningen innen forfall, så skal vi se om det ikke blir noe på deg... *blunk blunk*"
Gjest Så sinna!! Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 Dere er nå søte da (og det var altså ment som en positiv kommentar for de som ikke skjønte det!!) Vet at det høres teit ut å ha lyst til å flykte fra problemene, men har dere ikke noen gang følt at irritasjonen gir deg gåshud? Sånn har jeg det nå!!! De ringte fra strømleverandøren i morges (derfor dette innlegget) og ville varsle om avstegning av strømmen dersom det ikke ble ordnet opp i faktura i dag. Og jeg blir altså så kokende forbannet at......... Han har selvsagt ordnet opp nå. Det gjør han alltid. Ringte han på jobb og fortalte, siden han har kodekortet til nettbanken i lommeboka. Men hvorfor må det alltid gå så langt? Problemet er at alle hans regninger blir liggende, så det hjelper lite at jeg tar meg av betalingen. Avtalegiro har han lovet å ordne i 1år nå. Direktetrekk fra konto likeså. Og jeg når ikke inn!! Jeg har ordnet permer og systemer i alle faens retninger, men neida! Jeg har bedt pent, jeg har slamret dører og jeg har pakket bagen hans. Han legger seg skinnflat hver gang,og ordner opp momentant. Men i løpet av 2 mnd. - så er vi pån igjen!
Superlammet Skrevet 9. august 2006 #10 Skrevet 9. august 2006 Jeg har bedt pent, jeg har slamret dører og jeg har pakket bagen hans. Han legger seg skinnflat hver gang,og ordner opp momentant. Men i løpet av 2 mnd. - så er vi pån igjen! ← Tror du virkelig det hjelper? Tror du det er løsningen på problemene? Nei. Han har tydeligvis et problem med å betale regningene, og SAMMEN kan dere forsøke å gjøre noe med problemet hans. Det du gjør er å gi ham ultimatumer, du samarbeider ikke med han.
Gjest Grønn Frosk Skrevet 9. august 2006 #11 Skrevet 9. august 2006 Mannen min roter også noe voldsomt med regninger. Vi har prøvd at han skulle ta ansvaret vi og, men det gikk ikke så bra. Har egentlig ingen råd å komme med, for jeg har ikke helt greid å få min til å ta ansvar for det heller. Men vi har funnet en løsning på problemet. Jeg ordner regningene (setter meg ned ved dataen og trøkker ut alle i en sleng) og han overfører ett beløp tilpasset månedens utgifter over på min konto.
Leo Skrevet 9. august 2006 #12 Skrevet 9. august 2006 Jeg har også en samboer som er økonomisk analfabet, men det vet han selv og det visste jeg også før forholdet ble alvorlig. Ingen av oss ser noen som helst grunn til at han skal håndtere noe han overhodet ikke mestrer og i tillegg misliker, så derfor er det jeg som har hånd om regninger og økonomi. Jeg har sørget for at alle regninger kommer i mitt navn evt. som e-faktura/autogiro og holder orden på utbetalingene samt orienterer ham underveis. Han får lommepenger og selvfølgelig penger til ting han ellers har bruk for. Høres jo ut som et rent terrorregime, men han er virkelig analfabet og kan surre bort tusenvis av kroner på "ingenting". Vi impliserte er imidlertid fornøyd med ordningen; Jeg fordi jeg liker å ha orden i økonomien og han fordi han alltid har penger og litt ekstra når han har lyst på noe spesielt. I tillegg slipper han selvfølgelig alt maset med å rydde opp i rotet som følger av at man alltid er litt "bakpå". Vi kunne selvfølgelig ha overlatt økonomistyringen helt eller delvis til ham, men hvorfor det når det er til plage for alle og garantert ville ha ført til opprivende krangler. Jeg er flink med økonomi og han er flink til hundre andre ting. Ser ingen grunn til at vi skal bytte arbeidsoppgaver av prinsipp...
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #13 Skrevet 9. august 2006 Det går an å endre seg, men man må være åpen for det og villig til å prøve. http://www.flylady.net/images/FACE2004.pdf Kan godt leses selv om man ikke er inne i FlyLadys mange spesial-ord. Men om man lurer, så er det en utfyllende FAQ på hjemmesiden http://www.flylady.net
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #14 Skrevet 9. august 2006 Selv om det er lett for deg å betale regninger betyr ikke det at det er det for alle. Tro meg. Jeg har problemer med å betale regninger selv, uavhengig av om jeg har god råd eller ikke. Jeg prøver selvsagt så godt jeg kan, men det er ikke alltid det er like lett. ← Det er vel det som kalles latskap vel? Er litt sånn jeg også. Det er jo ikke vanskelig for normalt fungerende mennesker å betale en regning.
Superlammet Skrevet 9. august 2006 #15 Skrevet 9. august 2006 Det er vel det som kalles latskap vel? Er litt sånn jeg også. Det er jo ikke vanskelig for normalt fungerende mennesker å betale en regning. ← Ja man skulle vel tro det.. Det som er merkelig med verden er at den består av forskjellige mennesker. Det som er normalt for f.eks meg, er nødvendigvis ikke normalt for naboen. Rart det der. Du lærer det nok etterhvert i livet du også.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #16 Skrevet 9. august 2006 Ja man skulle vel tro det.. Det som er merkelig med verden er at den består av forskjellige mennesker. Det som er normalt for f.eks meg, er nødvendigvis ikke normalt for naboen. Rart det der. Du lærer det nok etterhvert i livet du også. ← Ja, det normale er vel å betale regningene sine, selv om naboen min (han leier av meg) ikke synes det er normalt. Men både du og han lærer vel å betale regninger snart. Hvis ikke så får du spørre en voksen om hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #17 Skrevet 9. august 2006 et inkassovarsel er jo i seg selv ikke så farlig. Fra inkassovarselet tar det 14 dager før saken kan bli sendt til inkasso. Kan selvsagt bli dyrere hvis de legge på purregebyr. Jeg ville tatt ansvaret for regningene, så kan han heller gjøre noe annet i husstanden (vaske gulv og do feks). Be ham legge alle inkommende fakturaer på ett sted. Ordne med efaktura på så mange regninger som mulig. Be ham også sette opp en liste over de fakturaene han forventer å få. Da kan du ringe etter fakturakopi hvis den ikke dukker opp i bunken (han har mistet den el).
Superlammet Skrevet 10. august 2006 #18 Skrevet 10. august 2006 (endret) Slettet av bruker. Endret 10. august 2006 av Superlammet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå