Gjest Meg Skrevet 9. august 2006 #1 Skrevet 9. august 2006 Kan dere som har skoleungdommer i denne alderen fortelle meg hvilke regler dere praktiserer. Innetider på hverdager og helger, overnatting hos kjærester osv?
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #2 Skrevet 9. august 2006 Selv hadde jeg flyttet hjemmefra da jeg var så gammel, så det forsøker jeg å ha i bakhodet. Jeg har ikke noen spesielle krav til innetid, men forventer at de kommer seg opp om morgenen og bra gjennom skoledagen. Ellers må de vise hensyn til andre i familien, å komme sent hjem og vekke andre er ikke ok. Husarbeid må de ta sin del av. Kjærestebesøk er ok når begge er over 16.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #3 Skrevet 9. august 2006 Om 17-åringen er normalt fornuftig og oppegående, mener jeg at de bør kunne styre leggetid selv. De er nesten myndige, og om de blir trøtte på morgenen, er det deres eget problem. Kjærestebesøk er ok om de er over 16. Men jeg mener at om de ønsker skyss rundt omkring, har foreldrene lov til å bestemme litt tidspunkter. Jeg ønsker ikke å sitte oppe til 3 på natta for å hente halvvoksne unger.
Gjest Meg Skrevet 9. august 2006 #4 Skrevet 9. august 2006 Takker for svar 17 åringen er ikke vår, dette blir nytt, så det er godt med innspill. Hva med helgene, jeg tror h*n er begynt å feste. Jeg synes h*n skal være inne før morgenen kommer, er det dumt? Og er det ikke greit å forlange å få beskjed om h*n er på overnatting?
Gjest Meg Skrevet 9. august 2006 #5 Skrevet 9. august 2006 Ja, og forlange at h*n ikke kommer full hjem
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #6 Skrevet 9. august 2006 Å få beskjed om at han/hun overnatter et sted, er en selvfølge, synes jeg. Å ikke komme (synlig) full hjem likeså, men det kan vel hende at dette blir brutt en gang eller to...
*Enigma* Skrevet 9. august 2006 #7 Skrevet 9. august 2006 Da jeg var 17 år fikk jeg forsåvidt komme og gå som jeg ville. Innetider hadde jeg ikke da moren min regnet meg som meget fornuftig. Jeg fikk kun ligge over hos kjæresten min i helger/ferier da jeg var 17, da jeg ble 18 gjorde jeg som jeg ville med det også. Så lenge moren min visst hvor jeg var var det greit.
liv Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Jeg synes de kan si fra om de ikke skal sove hjemme samt om de vet de blir seine. (det er lov å sende en melding om en vet at en ikke er inne før på morgenkvisten...)
laber Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 Det er vel bedre å få de hjem fulle enn att de ikke skal tørre komme hjem???? bare en tanke............
lille SB Skrevet 9. august 2006 #10 Skrevet 9. august 2006 Jeg kom og gikk som jeg ville, men mamma visste alltid hvor jeg var og hvem jeg var sammen med. Fikk ikke ha kjæreste på besøk, men det var nok mer pga plassmangel Ellers sa mamma at det alltid var bedre at jeg kom hjem enn sovnet i parken
Najs Skrevet 9. august 2006 #11 Skrevet 9. august 2006 Da jeg var 17 hadde jeg allerede bodd for meg selv i nesten 2 år, så jeg hadde syntes det var veeeldig unaturlig at mamma (eller noen som helst for den saks skyld) skulle blande seg inn i når jeg kom hjem om kveldene o.l... Greit å passe på, men man er jo tross alt nesten myndig da.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #12 Skrevet 9. august 2006 Jeg synes det er litt rart at dere tillater kjæresteovernatting når de er bare 17 år.. Jeg kommer ikke til å godta det før tidligst 18, kanskje vente til de er blitt samboere..
Tiit Skrevet 9. august 2006 #13 Skrevet 9. august 2006 Har ikke så gamle barn ennå, men jeg tenker at det er foreldrenes ansvar å sette grenser også for en 17 åring. Samtidig som de må få lære å ta ansvar for seg selv. Det er stor forskjell på 17 åringer, og noen gjør modne og kloke valg, andre ikke fullt så... Det er en del foreldre som har "gitt opp" ungdommene sine, og ikke klarer å opprettholde en eneste grense i forhold til dem. De kommer og går som de vil, drikker, røyker, sover, dropper ut av forpliktelser osv. Det er ikke alle som klarer å ta ansvaret for seg selv når de er 17, og for enhver 17 åring er det viktig og godt å erfare at foreldrene bryr seg nok om dem til å sette grenser.
Gjest Fruktfat Skrevet 10. august 2006 #14 Skrevet 10. august 2006 Jeg synes det er litt rart at dere tillater kjæresteovernatting når de er bare 17 år.. Jeg kommer ikke til å godta det før tidligst 18, kanskje vente til de er blitt samboere.. ← what? hvorfor ikke? min sambo og hans 4 søsken har alle hatt kjærester som har ligget over fra de var rundt 15. og ingen skade skjedd!
Gjest 2324 Skrevet 10. august 2006 #15 Skrevet 10. august 2006 Jeg hadde det veldig strengt hjemme. Jeg måtte være inne senest 00:30 i helgene, noe jeg alltid var. Da jeg ble 17 følte jeg at denne regelen ble for dum, så jeg gjorde "opprør". Husker jeg var på fest hos en kompis, og mamma ringte 00:30 og sa jeg skulle komme hjem med en gang. Jeg sa at jeg kommer hjem, da jeg vil komme hjem. Den natta var jeg vel hjemme rundt 05.00 eller noe slik, og etter det kom jeg og gikk som jeg ville. Skulle jeg overnatte borte ble dette avklart før jeg dro ut. Noe som er en selvfølge uansett hvor gammel man er synes jeg. Jeg kom heller ikke full hjem, selv om jeg selvsagt drakk alkohol.
Gjest fluesmekker Skrevet 10. august 2006 #16 Skrevet 10. august 2006 Da jeg var 17 år fikk jeg forsåvidt komme og gå som jeg ville. Innetider hadde jeg ikke da moren min regnet meg som meget fornuftig. Jeg fikk kun ligge over hos kjæresten min i helger/ferier da jeg var 17, da jeg ble 18 gjorde jeg som jeg ville med det også. Så lenge moren min visst hvor jeg var var det greit. Signerer denne, utenom det med kjæreste; fikk ikke det før jeg var 18 så det var ikke noe problem.
Gjest 2324 Skrevet 10. august 2006 #17 Skrevet 10. august 2006 Når det gjaldt kjæresten på besøk fikk vi ikke sove på samme rom før etter vi var 16, selv om mamma visste at vi allerede hadde hatt sex.
Bobeline Skrevet 10. august 2006 #18 Skrevet 10. august 2006 Har ikke så gamle barn ennå, men jeg tenker at det er foreldrenes ansvar å sette grenser også for en 17 åring. Samtidig som de må få lære å ta ansvar for seg selv. Det er stor forskjell på 17 åringer, og noen gjør modne og kloke valg, andre ikke fullt så... Det er en del foreldre som har "gitt opp" ungdommene sine, og ikke klarer å opprettholde en eneste grense i forhold til dem. De kommer og går som de vil, drikker, røyker, sover, dropper ut av forpliktelser osv. Det er ikke alle som klarer å ta ansvaret for seg selv når de er 17, og for enhver 17 åring er det viktig og godt å erfare at foreldrene bryr seg nok om dem til å sette grenser. ← Enig. Vi hadde ikke regler hjemme, så innetider var noe jeg bestemte selv. Vi hadde en vane, og det var å si fra hvor vi gikk og når vi ville komme hjem igjen, selv om dette ikke ble forventet. Vi sluttet med det når foreldrene våre gikk bort fra vanen. Jeg syntes ikke det var liek lett å lage egne innetider bestandig, og en gang fikk jeg med melding hjem av en lærer fordi hun mente jeg hadde for strenge innetider. Den ble det vanskelig å forklare hjemme, for jeg hadde jo ikke innetider. Jeg er enig i innetidene til de andre som mener en fornuftig 17 åring kan være med å bestemme dette selv. Å si fra hvor en er, og om en ikke kommer hjem og dermed velger å overnatte hos kjæreste eller venner synes jeg er en bra regel. Det samme gjelder overnattingsbesøk av kjæreste når begge har fylt 16 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå