Gå til innhold

EKSEM I ØRENE

Gjest Hilde K S

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har samme plage selv.

Greit å tørke med Q-tips når en blir fuktig i ørene fordi eksemet væsker.

Bruker ellers å ta tynt med en grosalve på Q-tipsen, jeg bruker en Ringblomstsalve som jeg lager selv, men andre grosalver går sikkert like greit.

Det finnes også en salve som fås på resept, har prøvd den, men synes grosalva funker bedre.

I pollen sesongen er mitt eksem ekstra ille, da har jeg brukt Sofradex-dråper som fås på resept. Det hjelper kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Jeg bruker noe væskeaktig fra ei lita tube. Skal ha et par dråper i øregangen tre ganger daglig. Fås på resept og virker bra. Er på jobb nå og glemte tuba hjemme, så jeg kan ikke gi deg navnet på den før i ettermiddag.

Tror jeg fikk eksemen på grunn av daglig bruk av ørepropper på jobben.

Irriterende saker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sa at overdreven bruk av Q-tips var årsaken til eksemen. Skaper irritasjon i øregangen. Det naturlige miljøet i øret blir forstyrret - og derfor reagerer kroppen med eksem/kløe m.m.

Bruk lillefingeren din - så langt du får den inn - lenger inn skal du ikke ha noe i øregangen din. Dette sa også legen til meg.

Øret ordner opp med fuktighet og andre ulumskheter sjøl - akkurat som resten av kroppen gjør det. Vi må bare la det får sjanse til å gjøre det!

Så - slutt med den overdrevne bruken av Q-tips, så skal du se at det ordner seg. Men - det er nok mulig du bør oppsøke legen nå - og få en salve for å fikse det.

Og så: Kutt ut Q-tips.

Dette vet jeg av egen erfaring. Har vært hos lege flere ganger jeg - p.g.a. dette og nå er jeg blitt mye flinkere til å unngå Q-tips!

Lykke til 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært plaget av samme sak i lengre tid. Min erfaring er å gjøre minst mulig og la kroppen få ordne opp selv, som en her nevnte....Bare en liten advarsel mht bruk av Q-tips: Brukte en gang vætet Q-tips m såpe for riktig å gjøre rent der inne...Vips, så var bomullsdelen løsnet fra pinnen og satt fast laaaaangt inni øregangen. Ikke mulig å få den ut, ikke engang m øreskylling, virket som den ble dyttet enda lengre inn jo mer man prøvde, så legen min sendte meg til øre-nese-hals på Rikshospitalet, hvor jeg nærmest måtte få den ut m operativt inngrep. En hel dag kastet jeg bort på dette styret her, ikke minst venting på Rikshospitalet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Kutter ut q - tipsen !!

Får heller prøve å føle meg uspiselig i noen dager. Regner med det har med vanen å gjøre så ubehaget går vel over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...