Gå til innhold

Når noen sier kjøtt

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jepp.

Hva tenker du?

OG dette er ikke en tråd av den seksuelle arten :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg tenker alt som kommer fra landgående/flyvende dyr, herunder ikke sjømat sånn egentlig. Jeg sier jeg ikke spiser kjøtt, verken hvitt eller rødt kjøtt, men jeg spiser fisk

Skrevet

Jeg tenker på gris, okse, lam, hest osv. Når jeg skal snakke om kylling, så sier jeg kylling - men det er jo også kjøtt. Morsomt spørsmål som satte i gang hodet.

Skrevet

Okse og kalkun er kjøtt. Ikke laks. Men er det ikke fiskekjøtt egentlig? :klø:

Nåblejegegentligforvirret, jeg som var så sikker. :ler:

Skrevet

Dyr med fire ben, altså verken fugl eller laks.

Gjest gjest1
Skrevet

Det heter jo egentlig fiskekjøtt, gjør det ikke? :klø: Men det "kvalifiserer ikke" som kjøtt for meg likevel.

Vet mange ikke regner med hvitt kjøtt (kylling, kalkun) i "kjøttsjangeren", mange tror at jeg spiser sånt, "for det er jo ikke kjøtt".

Gjest gjest1
Skrevet

Men noe fugl har jo rødt kjøtt, så for mange kan nok det være vanskelig å kategorisere...

Finnes det vanlige dyr med to ben? :klø:

Gjest gjest1
Skrevet

ja, det heter fiskekjøtt. Kan ikke komme på noe annet ord for inventaret i fisken i alle fall.

Gjest gjest1
Skrevet
Men noe fugl har jo rødt kjøtt, så for mange kan nok det være vanskelig å kategorisere...

kenguru?

de har vel to ben og to armer... :klø:

eller har de fire ben?

Skrevet

kenguru?

de har vel to ben og to armer...  :klø:

eller har de fire ben?

Hehe ja, kenguru. ;) Er vel et pungdyr det, og ikke et 'vanlig' dyr, altså pattedyr. Men kengurukjøtt teller som kjøtt i mitt hode ja.

Og det heter fiskekjøtt, men jeg regner det ikke som kjøtt likevel, det betegner den spiselige delen av fisken.

Gjest gjest1
Skrevet

:Nikke: enig.

Gjest gjest1
Skrevet
"Kjøtt"- all kroppsubstans fra noe som har en mor.

inkluderer dette edderkopper, fluer og slike fæle ting også? de har jo alle en mor et eller anna sted...

Gjest gjest1
Skrevet
Hehe ja, kenguru. ;) Er vel et pungdyr det, og ikke et 'vanlig' dyr, altså pattedyr. Men kengurukjøtt teller som kjøtt i mitt hode ja.

Og det heter fiskekjøtt, men jeg regner det ikke som kjøtt likevel, det betegner den spiselige delen av fisken.

Men hva er et pattedyr? Et dyr som patter på mor etter fødselen? Hvordan får kengurubarn mat da? :klø: Må google litt jeg nå...

inkluderer dette edderkopper, fluer og slike fæle ting også? de har jo alle en mor et eller anna sted...

Er vel noe begrenset kjøtt i en bille, men likefullt kjøtt kanskje? :klø:

Gjest gjest1
Skrevet

Hval er jo et pattedyr, ihvertfall blåhval...

Gjest gjest1
Skrevet
Hval er jo et pattedyr, ihvertfall blåhval...

"fisker" som må opp for å få luft er pattedyr. Delfiner, hvaler, spekkhoggere osv...

Skrevet
http://no.wikipedia.org/wiki/Pattedyr

Egentlige pattedyr (Theria)

Pungdyr (Marsupialia)

Pungdyr er visstnok et pattedyr...

Vel, ja det er det, men det er en egen gren av pattedyrfamilien. Selv om hval er et pattedyr regner jeg ikke den heller under kjøtt. Selv om det er hvalkjøtt, altså kjøtt pr. def.. ;)

Gjest gjest1
Skrevet
Vel, ja det er det, men det er en egen gren av pattedyrfamilien. Selv om hval er et pattedyr regner jeg ikke den heller under kjøtt. Selv om det er hvalkjøtt, altså kjøtt pr. def.. ;)

nytt spørsmål. hvalkjøtt går under hva? hvalkjøtt?

kalkun/kylling osv går under fuglekjøtt, laks/sei osv under fiskekjøtt, okse/lam osv under kjøttkjøtt.

Skrevet
nytt spørsmål. hvalkjøtt går under hva? hvalkjøtt?

kalkun/kylling osv går under fuglekjøtt, laks/sei osv under fiskekjøtt, okse/lam osv under kjøttkjøtt.

Nesten.

Hvalkjøtt går under hvalkjøtt.

Kalkun/ kylling/ perlehøne/ fasan/ rype osv. går under fugl.

Laks/ sei/ flyndre/ abbor/ sild osv. går under fisk.

Okse/ lam/ hest/ svin osv går under kjøtt.

Elg/ hjort/ rådyr osv. går under hovedkategorien kjøtt, men i underkategorien vilt.

Perlehøne/ fasan/ rype kan til nød også plasseres i viltkategorien, men da bare hvis den unntas fra kjøttdefinisjonen. Lam kan også til nød plasseres her.

:-D

Gjest gjest1
Skrevet
Nesten.

Hvalkjøtt går under hvalkjøtt.

Kalkun/ kylling/ perlehøne/ fasan/ rype osv. går under fugl.

Laks/ sei/ flyndre/ abbor/ sild osv. går under fisk.

Okse/ lam/ hest/ svin osv går under kjøtt.

Elg/ hjort/ rådyr osv. går under hovedkategorien kjøtt, men i underkategorien vilt.

Perlehøne/ fasan/ rype kan til nød også plasseres i viltkategorien, men da bare hvis den unntas fra kjøttdefinisjonen. Lam kan også til nød plasseres her.

:-D

nice one ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...