Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Anbefal meg en bok, bare ikke krim. Er ellers ganske så enkel å ha med å gjøre. Nevn gjerne litt om boka også. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siderhusreglene av John Irving.

Gjest Gjesta
Skrevet

Roy Jacobsens biografi om Trygve Bratteli; en suveren fortelling om den norske etterkrigspolitikeren jeg setter høyest.

Skrevet

Avsporing, men åååååååååååååå så fine sjiraffer dere har.

Gjest Fruktkake
Skrevet
Avsporing, men åååååååååååååå så fine sjiraffer dere har.

:ler:

Giraffer er uten tvil verdens vakreste dyr!

Gjest BagLady
Skrevet (endret)

Tore Renberg - Mannen som elsket Yngve

Nydelig bok om forelskelse :)

Endret av BagLady
Gjest mariQua
Skrevet

Tilværelsens uutholdelihe letthet, av Milan Kundera.

Holder på med den nå, og liker den kjempegodt. Link.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Vindens skygge, Carlos Ruiz Zafòn.

Sleit fælt med den i begynnelsen, syntes den virket så kjedelig, men etter noen sider ble den bare bedre og bedre og til slutt nesten umulig å legge fra seg.

Anbefales! Omtale av boken.

(jeg er også ganske altlesende, men liker ikke krim)

Endret av Mie
Skrevet

Stolthet og fordom av Jane Austen

Jane Ayre av Charlotte Brontë

Alkymisten av Paulo Coelho

Stormfulle Høyder av Emily Brontë

Herlige bøker : D

Skrevet
:ler:

Giraffer er uten tvil verdens vakreste dyr!

Her i huset er det giraff på det meste. De er vakre ja. De har de vakreste øynene i hele verden ... da iberegnet mennesket.

Skrevet

"Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese - en liten skatt av en bok!

Skrevet
Vindens skygge, Carlos Ruiz Zafòn.

Sleit fælt med den i begynnelsen, syntes den virket så kjedelig, men etter noen sider ble den bare bedre og bedre og til slutt nesten umulig å legge fra seg.

Anbefales!  Omtale av boken.

(jeg er også ganske altlesende, men liker ikke krim)

Helt enig.

Men jeg ble hekta tidlig i boken, jeg da.

Skrevet

Navn: North and South

Forfattar: Elizabeth Gaskell

Cirka antall sider: 520

Kort samandrag: Mot sin vilje må Margaret flytte fra sitt barndomshjem i Helstone, Sør-England til den industrielle byen Darkshire i Nord-England fordi faren forlater sitt sogn pga religiøse overbevisninger. Det første møtet med John Thornton, hennes fars elev, ender med konflikt fordi Mr. Thornton støtter den sterke makten arbeidsgivere har ovenfor sine arbeidstakere, noe Margaret ikke støtter. Men industrielt opprør og familietragedier lærer Margaret virkeligheten av et storbyliv og Mr. Thornton medmenneskelighet.

Kva syns du om boka: En helt fantastisk bok som tar for seg mange spørsmål på en fremragende måte.

Kven anbefalar du ho til: For de som er glad i klassisk engelsk litteratur burde absolutt lese denne boka. Mr. Thornton har blitt beskrevet som industriens Mr. Darcy. Historien er forvekslende lik Pride & Prejudice av Jane Austen, så liker du den boka, liker du garantert denne. Forskjellen mellom de to romanene er at North and South går mer i dyben og derfor regnes denne romanen som en samfunnskritisk novelle. Er du opptatt av politikk eller klassesystemet i 1800-tallets England burde denne boka leses. Den tar opp mange moralske aspekter omkring det sosiale liv, arbeidstakeres rettigheter og maktforholdet mellom arbeidsgivere og arbeidere. Det som gjør denne novellen ganske så unik er at selv om man så gjerne vil mislike Mr. Thornton klarer man det rett og slett ikke - nettopp fordi man utvikler en sterk sympati for han. Samtidig er Margaret en sterk kvinne, ganske så like Lizzy i Austens bok som er nevnt tidligere, en smart jente som fort ser de store forskjellene mellom det rike sør og industrielle nord. Gaskell klarer også i denne romanen å sette leseren inn i begge sider av saken, arbeidstakerne på en side og arbeidsgiverne på en annen, og det legges opp til at man selv må ta stilling til mye av det Gaskell deler med leseren. Samtidig som dette er en flott samfunnskritisk roman så er den også en fantastisk kjærlighetshistorie. For de som har sett og liker mini-serien North and South, laget av BBC i 2004, så er dette altså boka bak serien og vil nok garantert like boka like godt.

Karakter 1-10 (10 er best): 10!

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Nynnes dagbok. En av de morsomste bøkene jeg har lest på lenge :legrine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...