Frida Frosk Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 Hvordan kan brukere her inne være så påstålige, og si at pedagoger uten barn ikke har greie på barneoppdragelse, når de ikke har ett eneste vekttall/poeng innen pedagogikk selv.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Fordi barn ikke kommer med bruksanvisning. Hilsen pedagog.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #3 Skrevet 8. august 2006 Pedagogikk er da ingen bruksanvisning til barn.. mange her som har en kunnskapsforakt som nok bunner i mangel på utdannelse. Synd, men sant. Jeg har aldri møtt et foreldrepar som ikke har gått til innkjøp av noen bøker om hva som ligger foran dem, for å forberede seg litt. MAO de ønsker å skaffe seg litt kunnskap. Bare idioter som ikke gjør slikt.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Også fordi det er stor forskjell på teori og praksis! Hilsen tobarnsmor OG pedagog
Gjest gjesta Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 Og pedagogikk handler da ikke om barneoppdragelse? :klø:
liv Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 pedagogikk er læren om hvordan en lærer bort ting...
Gjest Gjest1 Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Pedagogikk er da ingen bruksanvisning til barn.. mange her som har en kunnskapsforakt som nok bunner i mangel på utdannelse. Synd, men sant. Jeg har aldri møtt et foreldrepar som ikke har gått til innkjøp av noen bøker om hva som ligger foran dem, for å forberede seg litt. MAO de ønsker å skaffe seg litt kunnskap. Bare idioter som ikke gjør slikt. ← Møt meg. Kjøpte ikke noen bok jeg, men snakket mye med andre mødre og min egen mor. Det lærte jeg mye av, men likevel ikke mer enn en brøkdel av det jeg har lært i de ti årene jeg har vært mor. Det er stor forskjell på å være pedagog og forelder. Det er to helt forskjellige roller.
Hu i Svingen Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 Det er stor forskjell på å være pedagog og forelder. Det er to helt forskjellige roller. ← Som muligens utfyller hverandre?
Gjest Gjest1 Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 Som muligens utfyller hverandre? ← Ja naturligvis.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #10 Skrevet 8. august 2006 Møt meg. Kjøpte ikke noen bok jeg, men snakket mye med andre mødre og min egen mor. Det lærte jeg mye av, men likevel ikke mer enn en brøkdel av det jeg har lært i de ti årene jeg har vært mor. Det er stor forskjell på å være pedagog og forelder. Det er to helt forskjellige roller. ← Så du eier ingen bøker som har noe i tittelen a la "Mor for første gang", "Svangerskap og foreldreskap", "Barns utvikling" osv osv? Jeg er ikke pedagog. Jeg antar likevel at pedagoger har lært ting om barns utvikling og læringsprosesser som jeg ikke har lært. Jeg synes det er dumt å blåse av ting bare fordi man ikke selv har gjort det..
Far til 2 Skrevet 8. august 2006 #11 Skrevet 8. august 2006 Hvordan kan brukere her inne være så påstålige, og si at pedagoger uten barn ikke har greie på barneoppdragelse, når de ikke har ett eneste vekttall/poeng innen pedagogikk selv. ← En ting som er skremmende er å nedvurdere andres kompetanse basert på hva en selv har lest seg til. En pedagog (eller hvilken som helst annen yrkesgruppe) kan aldri definere andres påstander som feil uten å kjenne detaljert til bakgrunnen. Forskjellem mellom en spesialist og legmannen er at legmannen gjør noen elementære småfeil Spesialisten gjør de virkelige brølerene. Men ingen av dem er feilfrie.
Hu i Svingen Skrevet 8. august 2006 #12 Skrevet 8. august 2006 Forskjellem mellom en spesialist og legmannen er at legmannen gjør noen elementære småfeil Spesialisten gjør de virkelige brølerene. Men ingen av dem er feilfrie. ← Ehh??? :klø:
Gjest en gjest Skrevet 8. august 2006 #13 Skrevet 8. august 2006 Så du eier ingen bøker som har noe i tittelen a la "Mor for første gang", "Svangerskap og foreldreskap", "Barns utvikling" osv osv? Jeg er ikke pedagog. Jeg antar likevel at pedagoger har lært ting om barns utvikling og læringsprosesser som jeg ikke har lært. Jeg synes det er dumt å blåse av ting bare fordi man ikke selv har gjort det.. ← En ting som er skremmende er å nedvurdere andres kompetanse Den setningen var jeg enig i, resten av av setningen og resterende av innlegget ditt er jeg ekstremt uenig i. Om man har barn selv har ingenting om hva man kan om barneoppdragelse. Har utrolig mange eksempler på at man virkelig ikke er ekspert fordi man har (født) et barn. Uansett om man er lekmann eller fagfolk så kommer disse ingrediense inn i om du kan barneoppdragelse: innsyn i hva barn trenger og bevissthet over hvilke valg man tar utifra den viten. Som en gjest sa ovenfor, det er utrolig hvor mye kunnskapsforakt man kan fortsatt finne i dette årtusenet...
Far til 2 Skrevet 8. august 2006 #14 Skrevet 8. august 2006 ... Den setningen var jeg enig i, resten av av setningen og resterende av innlegget ditt er jeg ekstremt uenig i. Om man har barn selv har ingenting om hva man kan om barneoppdragelse. Har utrolig mange eksempler på at man virkelig ikke er ekspert fordi man har (født) et barn. Uansett om man er lekmann eller fagfolk så kommer disse ingrediense inn i om du kan barneoppdragelse: innsyn i hva barn trenger og bevissthet over hvilke valg man tar utifra den viten. Som en gjest sa ovenfor, det er utrolig hvor mye kunnskapsforakt man kan fortsatt finne i dette årtusenet... ← OK. At du er uenig er greit nok, men jeg antar at vi alle har våre spesifikke arbeidsområder som vi er spesialister på. Om en arbeider som f.eks sekretær og arkiverer papirkopier på bestemte steder kan det ikke komme inn en bibliotekar å fortelle at dette er feil uten å hvite detaljene om årsaken til en slik arkivering. Det samme prinsippet gjelder barn/omsorg/oppdragelse, matlaging, bilreparasjoner, programvareutvikling, brannslukking, helsetjenester, etc, etc. Vi vet alle selv best hvor skoen trykker utifra vårt spesifikke situasjon. Spesialistene (f.eks pedagogene) skal bare hjelpe oss å finne alternative løsninger om vi f.eks. har kjørt oss fast. Uten å kjenne din, min eller andres detaljerte problemstilling kan aldri en spesialist være til annen hjelp enn en ren forslagsstiller. Ofte kan en som ikke defineres som spesialist være mer objektiv og mindre opphengt i læreboka. Vidreutvikling eller nye løsninger har oftere kommet fra ikke spesialister eller basert på tilfeldigheter. Det betyr ikke at vi ikke skal høre på spesialistene. Men hvis de ikke hører på oss har de ikke noe å tilføre vår spesifikke situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #15 Skrevet 8. august 2006 Vi vet alle selv best hvor skoen trykker utifra vårt spesifikke situasjon. Spesialistene (f.eks pedagogene) skal bare hjelpe oss å finne alternative løsninger om vi f.eks. har kjørt oss fast. Uten å kjenne din, min eller andres detaljerte problemstilling kan aldri en spesialist være til annen hjelp enn en ren forslagsstiller. Ofte kan en som ikke defineres som spesialist være mer objektiv og mindre opphengt i læreboka. Vidreutvikling eller nye løsninger har oftere kommet fra ikke spesialister eller basert på tilfeldigheter. Det betyr ikke at vi ikke skal høre på spesialistene. Men hvis de ikke hører på oss har de ikke noe å tilføre vår spesifikke situasjon. ← Du kjenner din familiesituasjon, men det gjør deg ikke nødvendigvis til ekspert på andre ulike familiesituasjoners problemer? Du kjenner barnet ditt, men det er ikke alle foreldre som leser seg opp på gode teknikker for barneoppdragelse. En spesialist kan aldri bli mer enn en forslagsstiller fordi det er all rettighet en spesialist har, foreldrene bestemmer hva som skjer med deres barn. Men spesialisten kan være god til å analysere situasjoner og se hvilke teknikker som kan være best. Og hva er det med denne kunnskapsforakten her? Hvorfor tror dere at alle som har utviklet seg til spesialist er fagidiot og uten evne til å analysere situasjoner objektivt? Det er mange henvisninger til "læreboka" her. En som er spesialist har vokst fra lærebøkene, og bruker kunnskapen aktivt. Å si at nye løsninger oftere har kommet fra tilfeldigheter eller ikke-spesialister.. tøv. Foreldre kjenner sine barn best og kan nok med litt kunnskap og kreativitet klare å skreddersy løsninger som passer for sitt barn. Men de vil gjerne bruke andres ideer og forskning som bidrag for å utvikle nye ting. Slik blir ny kunnskap til, det er et prosjekt med mange bidragsytere.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #16 Skrevet 8. august 2006 pedagogikk er læren om hvordan en lærer bort ting... ← Ja, men du kommer ikke langt med å vite hvordan du lærer bort ting hvis du ikke vet det ringeste kvekk om hvem du lærer bort til, hva? Jeg er lærer, og jeg tør da påstå jeg lærte mer enn å "lære bort" under utdannelsen min. Det var kanskje 33%, fag var 33% og barn var 33% (og jada,mdet gjenstår en prosent, men det vet jeg også selv om jeg er lærer).
Hu i Svingen Skrevet 8. august 2006 #17 Skrevet 8. august 2006 Jeg er lærer, og jeg tør da påstå jeg lærte mer enn å "lære bort" under utdannelsen min. Det var kanskje 33%, fag var 33% og barn var 33% (og jada,mdet gjenstår en prosent, men det vet jeg også selv om jeg er lærer). ←
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #18 Skrevet 9. august 2006 Det som slår meg når folk henviser til at "ting ikke er som de står i kap. 3 av læreboka" og lignende kommentarer, er at de viser hvor uvitende de er om det å studere. A studere er noe annet enn å gå på skole. Når man studerer, har man ikke bare en lærebok om barns utvikling, man leser 15 forskjellige teorier om barns utvikling. Ingen som har studert, vil hevde at en teori alltid stemmer. Det er hypoteser, de kan ikke bevises, bare muligens motbevises.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #19 Skrevet 9. august 2006 Det som slår meg når folk henviser til at "ting ikke er som de står i kap. 3 av læreboka" og lignende kommentarer, er at de viser hvor uvitende de er om det å studere. A studere er noe annet enn å gå på skole. Når man studerer, har man ikke bare en lærebok om barns utvikling, man leser 15 forskjellige teorier om barns utvikling. Ingen som har studert, vil hevde at en teori alltid stemmer. Det er hypoteser, de kan ikke bevises, bare muligens motbevises. ← TAKK! Helt overveldende enig. Vil legge til at når man studerer, så lærer man seg også å alltid ha et kritisk blikk, og man lærer at ingenting er sikkert. Derfor, de som uttaler seg meget bastant og nekter å ta inn alternative ideer, avslører seg ganske bra...
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #20 Skrevet 9. august 2006 Ja, men du kommer ikke langt med å vite hvordan du lærer bort ting hvis du ikke vet det ringeste kvekk om hvem du lærer bort til, hva? Jeg er lærer, og jeg tør da påstå jeg lærte mer enn å "lære bort" under utdannelsen min. Det var kanskje 33%, fag var 33% og barn var 33% (og jada,mdet gjenstår en prosent, men det vet jeg også selv om jeg er lærer). ← Pedagogikk dekker vel læringsmetoder for forskjellige publikum vil jeg tro?? De som snakker om pedagogikk snakker vel om universitetsfaget pedagogikk; som faktisk er læren om å lære bort. Faget/ene man skal lære bort tas parallelt på universitetet. På lærerskolen får man pedagogikk og faglære og barns utvikling osv sammen i pakkeløsning. (litt underlig.. å måtte påpeke dette til en lærer..) Jeg har bl.a. tatt grunnfag psykologi, og der hadde vi et eget emne for barns utvikling. Biologi, språkutvikling, attachment, foreldrestiler (husker autoritativ var det man skulle satse på. Da var man bestemt men logisk og forklarte barnet hvorfor, da ble barna trygge og selvsikre. En annen foreldrestil var autoritær, hvor man bestemmer men uten å forklare. Det gir utrygge, forvirrede barn). Og flere ting, jeg kommer til å repetere når jeg selv får barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå