Gjest gjesta Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 Bestefaren min har et hus jeg gjerne kunne tenke meg å overta en dag. Hvordan er reglene rundt dette etc? Bestefar har to barn, og vi er 4 barnebarn.. Jeg vet at ingen av barna har noe ønske om å overta. Jeg må vel da kjøpe huset? Vil anta at det kan gå for 2-3 millioner + mye oppussing, noe jeg per i dag ikke har råd til (håper uansett at bestefar får leve lenge, lenge da ) Synes det er så vanskelig å ta opp dette i familien, fordi jeg føler at det blir å diskutere bestafars død.. samtidig vet jeg at bestefar ønsker sterk at huset forblir i slekta. Noen som har vært i en lignende situasjon?
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Litt av det samme her. Husker hytta vår, besteforeldrene våre satt den over til mamma, nettopp for å slippe all denne skatten og det som følger med når man skal overta etter død. Men mamma var det eneste barnet, som gjorde til at ingen andre var involvert, da blir det en del enklere. Nå har jeg en bestefar som hangler litt, og han vil også veldig gjerne ha huset sitt blienes i slekta. Men der kommer litt andre ting opp, han har to barn, og 5 barnebarn. Da kan man ikke lenger overføre huset til den som vil, da må den som vil kjøpe, kjøpe, så det ikke blir urettferdig for noen. Dette kan man gjøre før hans død, for å slippe skatt og alt det arvegreiene. Hvis han er veldig innstilt på at den skal bli i slekta som du sier, syns jeg ikke det er noe galt i å ta en prat med han. At du kan kjøpe det mens han lever, men f.eks at han får bo der sålenge han kan (avslag i pris da tror jeg, i alle fall om han skulle bodd der og du flytte inn) og deretter overtar du, men da slipper du unna mye styr og utgifter/tap. Ja, det er kjipt å ta opp ting som på en måte angår hans død, men igjen, vil han det skal bli i slekta tror jeg ikke det skal være så galt å nevne det rolig og pent.
Gjest allium Skrevet 8. august 2006 #3 Skrevet 8. august 2006 Forrige svar er feil på et par punkter. For det første kan bestefaren din gi deg huset hvis han vil, han behøver ikke gi de andre noe tilsvarende. Det må han bare hvis han testamenterer det bort. Så lenge han gir det bort mens han lever, står han fritt. Derimot slipper man ikke avgiften. Du må betale arveavgift når du mottar gave fra en du har arverett etter. Skal dere unngå uenighet i familien, er det vel best om du kjøper huset, men hvis bestefaren din har råd til det, kan han jo gi dere det som forskudd på arv, og så kjøper du ut de andre arvingene. Da slipper du ihvertfall å betale for din egen andel.
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Derimot slipper man ikke avgiften. Du må betale arveavgift når du mottar gave fra en du har arverett etter. ← her kan man faktisk kjøpe huset for f.eks 100 000. så blir det som et vanlig kjøp, men sinnsykt billig Og man slepper avgift. Det jeg mente litt med mitt innlegg er at ja, bestefaren kan velge å gi bare huset til den ene, men det kan fort oppstå skjæringer i familien. Og familien er ikke så liten heller. Mente dette med å tenke igjennom hva man gjør. Men familier er jo forskjellige...
Gjest allium Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 her kan man faktisk kjøpe huset for f.eks 100 000. så blir det som et vanlig kjøp, men sinnsykt billig Og man slepper avgift. Det jeg mente litt med mitt innlegg er at ja, bestefaren kan velge å gi bare huset til den ene, men det kan fort oppstå skjæringer i familien. Og familien er ikke så liten heller. Mente dette med å tenke igjennom hva man gjør. Men familier er jo forskjellige... ← Nei, man slipper ikke avgiften hvis myndighetene oppdager at man har kjøpt huset til langt under markedsverdi. Men man kan jo gamble på at de ikke gjør det... Det siste er jeg helt enig med deg i.
Gjest Fantus Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 Du får sannsyligvis ikke kjøpt huset til 100 000. Man må tinglyse skjøtet på huset når det selges (selvom dette er innad i familien). Da må man skrive hva huset er verdt og hva man selger huset for. Av salgssummen skal staten ha 2,5% i tinglysningsgebyr. Staten er derfor interessert i at salgssummen er høyest mulig, for da får de mest gebyr. De vil derfor ikke godta en salgssum på 100 000 hvis verdien av huset er f.eks 1 million. I neste omgang kan det hende at likningsmyndighetene ser på papirene. Hvis de oppdager at du har kjøpt huset langt under takst kan det hende at du må betale skatt av det du har "tjent" på å kjøpe huset billig. Det beste for dere tror jeg vil være at dere skriver en avtale, bestefar, begge barna og alle fire barnebarna om at barna sier fra seg endel av arven slik at barnebarna får huset. Deretter tar du opp et lån på huset og kjøper ut de andre arvingene.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 kan man ikke overdra huset da? så sant ikke bestefaren sitter i uskiftet bo hvis bestemoren er død.. er arven etter bestemoren gjort opp så står jo bestefaren fritt til å gi bort tingene sine til hvem han ønsker
Gjest allium Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 kan man ikke overdra huset da? så sant ikke bestefaren sitter i uskiftet bo hvis bestemoren er død.. er arven etter bestemoren gjort opp så står jo bestefaren fritt til å gi bort tingene sine til hvem han ønsker ← Ja, det har jeg jo allerede svart. Men det er som flere har påpekt kanskje ikke så lurt, med tanke på stemningen blant de andre arvingene etterpå.
Rioja Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 En mulig løsning som vi muligens kommer til å benytte oss av: Mine besteforeldre har et hus jeg er interessert i. De har tre barn som ikke er interessert i huset. Det er tatt en verditakst på huset til 2,2 mill. (oppussingsobjekt.) Min mors arveandel av dette er pr. i dag. 733.333,- Disse pengene sier hun at hun ikke har bruk for. Mine onkler og besteforeldre sier at ok, Rioja får kjøpe huset til 1.460.000,- Den dagen arven skal gjøres opp sier mamma fra seg 733.333,- Lykke til
Gjest gjesta Skrevet 9. august 2006 #10 Skrevet 9. august 2006 Takk for svar alle sammen! Det er mye å tenke på, og mange følelser inne i bildet.. Får tenke på det, er i hvertfall et nydelig hus, selv om det trenger en del oppussing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå