Gå til innhold

Gode fiskeretter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger ideer til gode fiskeretter.... Noen som har noen gode oppskrifter som dere vil dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idag skal vi ha torsk m/paprika.

Fres løk i ringer og strimla paprika (rød og gul...for fargens skyld ;) ) i steikepanna. Legg de til side. Stek så torskefileter såvidt gj.stekte. Salte + pepre. Hell over ca 3-4 dl med vann (sådet såvidt dekker fisken) Like før fisken er ferdig røres i enten en liten dæsj rømme el. matfløte. Legg over strimla paprika og løk og et dryss med dill. Serveres med poteter. Kjapt, sååå sunt og veldig godt!!

Gjest Gjesta
Skrevet

Du trenger:

Fiskefilet av hvit fisk

Poteter

Gulerøtter

Sweet chili saus (gjerne toro)

Skrell poteter og gulrøtter og skjær de i strimler. Smør aluminiumsfolie og legg potetstrimlene underst med gulrøttene oppå. Ha på noen spiseskjeer med sweet chili saus. Legg fiskefiletene på toppen og ha på litt saus på toppen.

Pakk sammen folien og legg den på grillen til potetene er kokt. (sjekk selvfølgelig også fisken selv om den alltid blir tidligere ferdig enn resten ;) )

Skrevet

Hei

En av mine favoritter er breiflabb i parmaskinke. Man tar et glass med soltørkede tomater i olje og moser dem i en blender sammen med godt med fersk basilikum. Ta parmaskinke og legg disse ut og spre blandingen av tomat/basilikum på dem. Rull breiflabben inni og stek det i ovene. Dette er en Jamie Oliver oppskrift som jeg synes er veldig god :-)

Skrevet

Har du sett her? God Fisk

Ellers synes jeg det enkle er det beste når det gjelder fisk. En av mine favoritter er helt enkelt torskefilet pakket i folie med sitronskiver, strimlet purre, salt, pepper og noen smørklatter. Bakes i ovnen ved 200 grader i 20 minutter. Vi serverer dette med poteter, grønnsaker og aïoli (evt smeltet smør eller eggesmør om du vil).

Gjest Gjesta
Skrevet
Hei

En av mine favoritter er breiflabb i parmaskinke. Man tar et glass med soltørkede tomater i olje og moser dem i en blender sammen med godt med fersk basilikum. Ta parmaskinke og legg disse ut og spre blandingen av tomat/basilikum på dem. Rull breiflabben inni og stek det i ovene. Dette er en Jamie Oliver oppskrift som jeg synes er veldig god :-)

Denne hørtes kjempegod ut!!

Hva serverer du ved siden av?

Gjest gjest1
Skrevet

Min favoritt :)

Hjemmelagd sushi

Du trenger:

1 Bambusmatte

Nori tang

Sushi ris (1 ½ dl tørr ris til to personer)

Riseddik,

Mirin risvin eller sherry

Wasabi ú

Syltet ingefær ý til servering

Soyasaus ú

Litt grønnsaker, f.eks avocado, agurk, i tynne strimler

Og helt fersk fisk. Bør ikke være mer enn 1-2 døgn fra den kom opp av havet til den er på tallerkenen din. Gjerne to eller flere typer, for eksempel laks, tunfisk, kveite, steinbit. Til to personer trenger du ikke mye fisk, holder med 100 g filet til hver.

Bambusmatte, nori,wasabi, syltet ingefær og ris, får du kjøpt i asiatiskebutikker eller vanlig dagligvarehandel, med godt utvalg. Blue dragon, har både tang og ris og bambusmatte.

Riseddik er en hvit eddik, lagd av ris, der kan du bruke vanlig 7% husholdningeddik.

Mirin er en type risvin, jeg har brukt søt sherry i stedet.

Mattilsynet anbefaler å fryse fisken først, fordi den kan inneholde to makkparasitter disse dør ved frysing til –20 i minst ett døgn.

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel235.asp

Jeg gjør det ikke, og lever er frisk og rask… ;)

Begynn med å koke risen, skyll godt av den først, til vannet er helt klart. Kok den som vanlig ris i dobbelt så mye vann som du har ris, i 10 min og skru av plata og la den stå i 20 min til den er mør.

Hvelv så risen ut på et fat (ikke metall) og avkjøl lett mens du lager dressingen.

Bland 5 ss eddik, 2 ss sukker, 2 ts salt og 1 ss sherry til sukkeret og saltet er oppløst.

Til denne rismengden holder det med halvparten av dressingen, rør den forsiktig inn i risen og la den fortsette og avkjøle seg. Dekk den med et klede så den ikke tørker ut.

Mens risen avkjøles skjærer du opp fisken i tynne fine skiver, noe som er enklets når fisken er halvfrossen. I tynne strimler til makirullene, og i tynne skiver på 3*4 cm til nigri.

Makiruller.

Del et ark med nori på tvers legg det på bambusmatten på en fjøl. Dekk 2/3 av norien med et tynt lag ris.(fukt hendene med litt vann, sushi ris er veldig klistrete) Legg en stripe fisk og en stripe agurk eller avocado i midten av risen Rull norien sammen. Fuktigheten fra risen gjør den klebrig så den bør feste seg lett. Skjær makirullen i 6 små biter. Det er lurt å fukte kniven så det ikke klistrer på kniven når du skjærer.

Omvendte makiruller

Legg en gladplast på bambusmatten og dekk med tynt lag ris likestort som tangen.

Legg tangen oppå risen og legg et nytt tynt lag med ris og fisk og agurk som over og rull stramt sammen. Skjær i biter som over.

Nigri.

Lag små kuler av ris, klem de godt sammen. Siden risen klistrer så fælt bruker jeg en bit gladplast og som jeg legger over i et kaffemål da får jeg fine kuler som alle er like store.

Legg en skive fisk på hver risbit og legg det fint opp på et fat.

Her kan du også bruke reker.

Server med syltet ingefær, wasbi og soyasaus. Gi hver gjest et par pinner og et glass sake og en øl. Det går greit med vin, men det er litt vanskelig å finne en vin som passer, mens all slags pils er godt til.

Gjest Gjesta
Skrevet
Hei

Jeg lager også noe liknende, og gjerne med steinbit, som er lettere å få tak i enn breiflabb. Som tilbehør bruker jeg hjemmelaget potetmos smakssatt med pesto, parmesan, hvitløk og litt soltørkede tomater.

Skrevet
Denne hørtes kjempegod ut!!

Hva serverer du ved siden av?

Hei

Jeg tror at vi kun severte salat ved siden av fisken. Blir ikke sunnere enn det :)

Skrevet

Hei

Hva med en "Chilean Seafood Stew"...denne har jeg prøvd noen ganger og den er også veldig god. Her er oppskiften

Gjest gjest1
Skrevet

kom på at jeg har noen flere liggende

Disse er fra Andreas Viestad og er veldig gode.

Bakt laks i tre varianter.

Beregn ca 200 g laks pr pers

Honning og sennep bakt laks

Lik mengde honning og sennep blandes og smøres på fisken. Strø på hakket persille og litt rosmarin, press litt sitronsaft over.

Sesam og chilibakt laks

Gni fisken med litt sesamolje, dryss på sesamfrø, legg på hakket chili og press litt sitronsaft over.

Akevitt laks

Fenikkel, dill og karve frø ristes. Korianderfrø kunses. Gni frø blandingen på fisken og hell 1 ss akevitt over hver filèt.

Stekes på 200°C i ca 15-20 min.

Skrevet

Jeg lager også i blant samme Jamie-rett som gard og Elphaba, men bruker ryggfilet av brosme (likner breiflabb i smak og konsistens, men er billigere) og litt ramsløkpuré i tillegg til de soltørkede tomatene. Som tilbehør liker jeg puré av poteter, pastinakk og sellerirot, og litt braisert spinat.

Ellers er dette en av mine favorittretter - jeg lager den med kveiteskiver, og serverer med basilikumolje (olivenolje + litt salt og frisk basilikum kjørt med stavmikser) og hjemmelaget potetmos med sjalottløk og safran. En nydelig rett som virker mye mer avansert enn den faktisk er. ;)

De to neste har jeg lagt ut flere ganger før, men her er de altså igjen. Flittig brukte hverdagsmiddager hos oss. :)

Mine fiskekaker

500 g fersk filet av hyse, lyr eller sei (jeg pleier å blande 50/50 sei og lyr)

2 ts salt

revet muskat

nymalt pepper

1/4 grovhakket løk

gressløk (kan sløyfes)

1 toppet ss potetmel

2- 2,5 dl melk (?)

Kjør fisk, krydder og løk i foodprocessor til massen er seig. Tilsett potetmel og kjør litt til. Spe sakte med melk mens maskinen går til ønsket konsistens er oppnådd.

Melkemengden her er litt relativ, rett og slett fordi jeg aldri pleier å måle opp på forhånd, jeg bare sper til jeg synes blandingen ser bra ut. Et triks for å se om farsen er passe spedd, er å ta en teskje farse i en kopp vann. Synker den og flyter raskt opp igjen, skal farsen være løs nok. Men her er det i og for seg ikke noe som er rett eller galt (og mine fiskekaker blir antakelig forskjellige hver gang).

Legges med skje i panne og stekes i olje, oppskriften gir ca. 7 store fiskekaker.

Laks med tomat- og linsesalat

(2 pers)

400-500 gram lakseskiver eller laksefilet saltes og pepres, dekkes med tynne sitronskiver og bakes i foliepakke i ovnen ved 200 grader i 15-20 min (eller tilbered dem slik du foretrekker).

Linsesalat:

2 dl Puy-linser (dvs. små grønne)

1/4 presset sitron (eller mer, smak til)

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet)

salt og pepper

1 finhakket rødløk

4 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Rør tilslutt inn persillen.

Server linsene og laksen med litt matyoghurt, og gjerne en ekstra sitronbåt.

Gjest LilSweetie
Skrevet
kom på at jeg har noen flere liggende

Disse er fra Andreas Viestad og er veldig gode.

Bakt laks i tre varianter.

Beregn ca 200 g laks pr pers

Honning og sennep bakt laks

Lik mengde honning og sennep blandes og smøres på fisken. Strø på hakket persille og litt rosmarin, press litt sitronsaft over.

Sesam og chilibakt laks

Gni fisken med litt sesamolje, dryss på sesamfrø, legg på hakket chili og press litt sitronsaft over.

Akevitt laks

Fenikkel, dill og karve frø ristes. Korianderfrø kunses. Gni frø blandingen på fisken og hell 1 ss akevitt over hver filèt.

Stekes på 200°C i ca 15-20 min.

Har så lyst til å lage den med honning og sennep :) Hvordan baker du den? I aliminumsfolie?

Gjest gjest1
Skrevet
Har så lyst til å lage den med honning og sennep :) Hvordan baker du den? I aliminumsfolie?

I folie hvis jeg griller i ovnen legger jeg bare fisken i en form uten lokk.

Gjest LilSweetie
Skrevet
I folie hvis jeg griller i ovnen legger jeg bare fisken i en form uten lokk.

Tusen takk, da blir det honning- og sennepslaks i morgen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...