Malama Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 Hva bruker dere? Har ikke tenkt på dette enda jeg, men det er jo St.Hans vi skal ha bryllupet, og en slik dag er det vel en del "spillemenn" som er opptatt, så det skader nok ikke å tenke på dette dersom vi skal få velge fritt. Alternativet er jo en spilleliste (altså mp3 eller noe sånn). Generelt mye brukt på familiefester i min familie i alle fall (altså 50-årsfest etc) og stort sett meget vellykket, det handler jo om å finne et bredt spekter av musikk som passer alle aldersgrupper, er dansbart for ulike "dansere" etc. Men krever en god del jobb da selvsagt i forkant. Men, jeg føler at man "forventer" levende musikk i et brykkup, at en spilleliste er kjipt? For kjip vil jeg jo ikke være, jeg vil bare ha god musikk jeg, som vi kan danse mye til, at alle vil trives og om ikke alle liker alt, så skal alle like noe. Jeg leste nettopp denne andre tråden om musikk og det virket som om de fleste velger levende musikk, og det underbygger min følelse av at det er det som er vanlig? (så er det noen av kommentarene der som skremmer meg fra tanken på levende musikk, type" etter pausen var bandet pregt av stemingen, fri flyt av øl.." noe som var satt i en positiv setting i innlegget, men får meg til å krympe meg innvendig. Jeg drikker ikke selv, og trives ikke sammen med fulle mennesker. Vi skal ha alkholservering i bryllupet, og fri bar er planen, men den skal være betjent, det skal ikke være "fri flyt", jeg vil ikke ha overstadig berusede mennesker der. Man kan drikkr og kose seg, men ikke være ravende full, ubehagelig og spy på do (eller andre steder...) vel? Og helt ærlig, jeg foretrekker spillemenn som ikke blir full, men spiller musikken rent og klart selv mot slutten av festen. For JEG kommer til å være edru, og jeg vil danse til musikk som ikke bærer preg av at musikeren har fått for mye øl, helt til jeg skal trekke meg tilbake for natta sammen med min elskede. Men, jeg vil ikke være kjip heller da. Og jeg er vel kjip om jeg nekter spillemannen å bli full. Og jeg er kjip om vi ikke har en spillemann i det hele tatt (plater preges ikke av alhokolinntak, sangene holder rett tempo, ingen "fantasifulle spring" eller "vittige kommentarer" uansett hvor langt på natt man kommer...) Hmm... alt jeg finner på å engste meg for på en tirsdag ettermiddag når jeg egentlig har lagt alle bryllupsplaner på is til vi har flyttet...
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Hva med DJ? Da får du jo en levende person som spiller glad musikk alle liker. Og dere kan jo bli enige om på forhånd hva han skal spille!
Malama Skrevet 8. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2006 En mellomløsning. Ikke dumt det, kanskje.
Sun Mei Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 De gutta som spiller i band er på jobb. Det er ikke mange andre jobber man drikker i er det vel? Det er skikkelig uprofesjonelt av spillemenn å drikke på en spillejobb. Det du kan gjøre er å spørre dem om de pleier å drikke på spillejobb. Gjør de det så styrer du unna. Eller du kan inngå en avtale på at om de drikker får de ikke betalt, eller avkortning i lønna. Du er ikke kjip om du nekter dem å drikke - de er PÅ JOBB.
Sun Mei Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 Jeg blir lykkelig hver gang jeg blir invitert i bryllup med playlist eller DJ! Synes ikke noe om Hung Up i tomanns-bandversjon... Klart det er hyggelig med live musikk, men som regel holder de et skuffende dårlig nivå. Og ingenting er tristere enn fine sanger i dårlige versjoner, spilt av tre muntre tsjekkere som har fri fra spillejobben på Stena Line. Spar meg ← Det finnes da virkelig bedre enn det du beskriver her. Men det er viktig å bruke tid på å finne de rette
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 jeg lurer på det samme,er såååååååååå i stuss på hva vi skal ha,men det jo prisen som avgjør litt også. hva koster en dj?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Jeg blir lykkelig hver gang jeg blir invitert i bryllup med playlist eller DJ! Synes ikke noe om Hung Up i tomanns-bandversjon... Klart det er hyggelig med live musikk, men som regel holder de et skuffende dårlig nivå. Og ingenting er tristere enn fine sanger i dårlige versjoner, spilt av tre muntre tsjekkere som har fri fra spillejobben på Stena Line. Spar meg ← Vel, det kommer jo helt ann på hvor mye penger du legger i det også...Finner du en eller to karer som er villig til å spille en hel kveld for 2000-2500kr, så bør du kanskje ikke legge forventningene så høyt Og helt enig; bedre å velge spilleliste/DJ, fremfor et forferdelig enmannsorkester, som har en tendens til å voldta flere av mine favoritt låter! Men jeg er personlig av den mening at livemusikk er best. Men sørg for å finne noen gode! De ser også ann stemningen i salen, og kan dra i gang stemningen om den skulle vær litt laber i øyeblikket. milla
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 De ser også ann stemningen i salen, og kan dra i gang stemningen om den skulle vær litt laber i øyeblikket. ← En god DJ (eller regulerbar playlist) gjør jo også det, da
marsy Skrevet 9. august 2006 #9 Skrevet 9. august 2006 Vi skal ha DJ. Det blir billigere enn å leie et band eller en artist, og vi har en del innflytelse på hva slags musikk vi liker og hva vi vil at han skal spille.
marsy Skrevet 9. august 2006 #10 Skrevet 9. august 2006 jeg lurer på det samme,er såååååååååå i stuss på hva vi skal ha,men det jo prisen som avgjør litt også. hva koster en dj? ← vi betaler 2300kr for en kveld. Det er en pris vi har fått igjennom hotellet som vi har festen på
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #11 Skrevet 9. august 2006 En god DJ (eller regulerbar playlist) gjør jo også det, da ← Joda, en DJ vil helt sikker gjøre det, det er jeg ikke i tvil om, men personlig så foretrekker jeg livemusikk til fest uansett, så sant kvaliteten på bandet er bra da Hva du mener med regulerbar playlist? mp3-filer? milla
Floja Felíz Skrevet 9. august 2006 #12 Skrevet 9. august 2006 Vi skal lage spilleliste, synes det er helt greit jeg. Har hørt og sett en del eleeeendige "spillemenn", og det vil jeg IKKE ha. Så er det så typisk at de tar pause akkurat når folk har kommet seg ut på gulvet... DJ er jo en god idé, men jeg tror man får omtrent samme resultatet om man lager noen spillelister og har en av gjesten som ansvarlig for å følge opp. Det er i alle fall vår store plan.
Malama Skrevet 6. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 6. september 2006 Et "lite" problem med spillemenn som jeg kom på for et par dager siden: Vi bor 35 mil unna feststedet. Dersom Florja hadde funnet en perfekt spillemann hadde jeg kanskje brukt denne da, siden det tross alt faktsik er på sunnmøre vi også skal gifte oss, men ettersom jeg bor i Bergen... og ikke helt synes om å la mine foreldre stå for å velge spillemann (og ikke egentlig min bror heller...) vi kan selvsagt ta det en gang vi er der oppe, men hadde ikke egentlig planer om å dra dit på en stund enda... Heller nesten litt mot en playlist ja, men høyst usikker på hvem jeg skal gi ansvaret for den dersom den skal være "regulerbar" og det bør den jo nesten. ERfaringsmessig når det gjelder andre fester med selvlagede "samleplater" som er brent, så pleier selv et mindre selksap å "krangle" om hvilken plate som skal være på, da de ulike gjestene ikke er enige om hva som er bra musikk. Og det er bare et utvalg av MINE slektninger, nå skal vi blande inn en god del flere folk. Og det er slett, slett ikke aktuelt at gjestene generelt får tilgang til å styre musikken etter egne øsnker, da vil vi kanskje få høre tre HELE sanger i løpet av hele festen, resten avbrytes når en eller annen ikke liker dem Ikke aktuelt. Da er det bedre med en spillemann, uten tvil. Selv med halvsure varianter av sanger. Jeg liker HELE sanger, ikke bare bruddstykker. (også er jeg ikke helt enig med musikksmaken til mine mest "gesjeftige" slektninger. Jeg vil selvsagt at det skal være musikk alle liker, men da ALLE, ikke bare de som er mest frempå og hele tiden tar styringen selv...) Mye å tenke på. Og ca 9,5 måneder til den store dagen.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #14 Skrevet 6. september 2006 Er ikke en sønn/datter til en av din mors venninder som kunne hatt orden i spillelistene da? De blir sikkert glade for å tjene en tusenlapp på en kveld. Vi har brukt det på noen julebord og har fungert veldig fint
Caramba Skrevet 6. september 2006 #15 Skrevet 6. september 2006 Det som er absolutt desidert kulest er et BRA band. De skal IKKE drikke når de er på jobb, det er høyst uprofft og kan da ikke være vanlig. Broren min hadde et veldig bra band som spillte klassiske "storband"-låter, selv om bandet bestod av 5 stk. Da mener jeg type "croonies" som Frank Sinatra, Neil Armstrong og den stilen der. Alle danset i alle aldersgrupper. Var i et annet bryllup hvor de yngre (18-22 år) kuppet hele annlegget og spillte kun det de digget. Ingen andre orket å være inne i selve festlokalet fordi musikken var forferdelig bråkete. De eldre kunne bare glemme å prøve seg. Dersom du ikke skal ha band så bør du helt klart ha DJ, eller en som har eneansvar på annlegget. Ellers blir det masse styr med at alle vil spille sine egne favoritter, og kanskje stopper sanger midt i og sånt.
Chica Skrevet 6. september 2006 #16 Skrevet 6. september 2006 Hva må man regne med å betale for levende musikk av ok kvalitet?
Malama Skrevet 6. september 2006 Forfatter #17 Skrevet 6. september 2006 Ja, si det, det lurer egentlig jeg også på. Kan ikke tenke emg noen døtre/sønner av min mors venninner som jeg kan tenke meg å stole på å gi ansvaret for dette til egentig, men det er slett ikke aktuelt at alle skal få tilgang, som jeg skrev, pga at jeg vil ha VARIERT musikk og HELE sanger, ikke bare favorittene til de frekkeste. Men jeg er usikker på hvordan vi finner et bra band 35 mil unna, som er ledig for å spille musikk på St.Hansaften...
Chica Skrevet 6. september 2006 #18 Skrevet 6. september 2006 Du kjenner ikke noen som har vært i bryllup eller på fester i området som vet om noen de likte?
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #19 Skrevet 6. september 2006 min kjære gav på dette smørsmålet besked om at endten så skulle vi ha fullt storband (gjerne jaga jazzist) ellers så fikk det bli spilleliste/DJ Vi kommer til å bruke en slump på å leie inn skikkelig annlegg, og finne en som har annsvar for spillelisten. Det er lenge igjenn så vi får se akkurat hvordan dette ordnes. Fordelen med DJ/Spilleliste er at man da kan ha ulike typer musikk, både swing, gammeldans og mer dagsaktuelle. Vi har danseglade i alle aldere i familien og blandt venner så her får de dele litt på gulvet :D Men det er nok best å finne frem til en dyktig platesnurrer, som kan å bygge opp gulvet, blir garantert bedre enn en låst spilleliste. (Og frislipp går aldri bra..)
Malama Skrevet 6. september 2006 Forfatter #20 Skrevet 6. september 2006 Jeg kjenner mange i området, ettersom familien min bor der, men det er lenge siden det har vært noe bryllup i familien (og i alle fall "andre fester med innleid spillefolk" Det er stort sett spillelister/brente plater som har vært brukt i de fleste festlige samlinger, mer eller mindre vellykket avhengig av hvor godt man har beskyttet spilleren fra de "frekke" som bare vil spille sin egen musikk... Mamma "forventer" på en måte levende musikk, hun har begynt å spørre om vi ikke skal ordne dette snart, siden det tross alt er sathansaften, og sånnsett en dag da mange spillemenner visstnok har nok å gjøre. Men serlig det med å få "alle sjagre" og "originaler" er egentig noe som frister litt, særlig siden det er litt vanskelig å prøvehøre spillemenner så langt unna. vi må tenke på dette. Litt fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå