Gå til innhold

Land utenfor Europa EU medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tyrkia og Kypros, ligger de to landene geografisk kartmessig sett i Europa?

Hvis ikke, hvorfor er de da EU-medlemmer? :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Fordi de ble enige med EU om at de skulle være medlemmer? Men Tyrkia er da ikke med i EU?

Skrevet

Tyrkia har en del i Europa og en del i Asia (deles vel av Bosporos-stredet - om det skrives sånn). Kypros har da vel alltid hørt til i Europa - har jo vært delt mellom Hellas og Tyrkia tidligere.

Skrevet

Tyrkia ligger delvis i Europa (Istanbul) og ser på seg selv som et Europeisk land. Det samme gjør Kypros.

Skrevet (endret)

Ny Tyrkia-tråd! :hoppe: (Originalen er som regel best, men en nyinnspilling er heller ikke å forakte...)

*finner frem popcorn*

Endret av Leo
Gjest Elfrida
Skrevet

Men er det noe i EU sitt regelverk som sier at land utenfor Europa ikke kan være medlem?

Skrevet
Men er det noe i EU sitt regelverk som sier at land utenfor Europa ikke kan være medlem?

Man kan kanskje tenke seg til det, i og med at unionen kaller seg "Den Europeiske Union"?

Skyt meg gjerne, men det var bare en tanke som slo meg.

Gjest Elfrida
Skrevet

Klart man kan tenke seg til det, men fakta er ofte mye greiere å forholde seg til. At de har kalt seg en europeisk union trenger vel ikke å bety så mye, Israel er jo med i Eurovision.

Skrevet
Klart man kan tenke seg til det, men fakta er ofte mye greiere å forholde seg til. At de har kalt seg en europeisk union trenger vel ikke å bety så mye, Israel er jo med i Eurovision.

Ja, veldig fint om du har noen fakta her...har du det?

Det blir nok ikke helt det samme dette med Grand Prix og EU. :dusje:

Skrevet

Hvorfor ikke ta Libanon inn i EU. EU snakker om en alternativ militær styrke til Nato, og jeg tviler på at Israel da vil angripe Libanon. Vi vi legger til Palestina i samme slengen kan vi la Israelerene synge sin avskjedsang i Eurovision alene ;)

Skrevet

Jeg regner med at EU og European Broadcasting Union har forskjellige krav de stiller til sine medlemsland.

Gjest Elfrida
Skrevet

Ja, det får jeg da håpe! Men det var ikke spørsmålet, spørsmålet var om det er lov for land utenfor Europa å bli medlem i EU, sånn hvis vi ser bort i fra Tyrkia.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Så vidt jeg vet er det traktatfestet at landet skal ligge i Europa. Men hva som er Europa er ikke lett å definere, heller ikke geografisk.

Ellers er det flere som sier at Canada ville vært det mest naturlige neste medlemslandet, siden det er såpass likt EU-landene kulturelt og økonomisk. Men det er neppe aktuelt pga geografien.

Skrevet
Men det er neppe aktuelt pga geografien.

Det er nok ikke det. :dusje:

Mange tenker kanskje at det er naturlig at USA blir EU-medlem, de er jo ganske vestlige av seg. Men det er nok ikek aktuelt, USA ligger jo ikke, geografisk og kartmessig sett, i Europa. :dusje:

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg regner med at EU og European Broadcasting Union har forskjellige krav de stiller til sine medlemsland.

Jeg vet ikke helt, det er mange som tar avstand fra EBUs pengepolitikk og den generelt frie flyten.

Skrevet

10% av Tyrkia ligger i Europa. De hevder seg europeisk, men det er nok en vinkling av økonomiske hensyn. 90% er veldig arabisk og ligger i midt-østen..

Den delen av Tyrkia som ligger i europa er vel ganske europeisk.

Kypros ligger jo i Middelhavet, og er da like europeisk som f.eks Sardinia? De som bor der er ivertfall mer middelhavsfolk enn afrikanere eller arabere.

Gjest Gjesta
Skrevet
Nå planlegges jo et globalt Melodi Grand Prix også. Hvordan skal det gå med EU da?

Aftenposten: Planlegger global Grand Prix

Jeg tror EU vil komme ganske langt ned på resultatlisten, for jeg vedder på at både den arabiske liga og organisasjonen av afrikanske stater kommer til å stemme taktisk.

Mitt tips er at beste EU-land (Malta) blir nummer 13, hårfint bak Brunei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...