Gå til innhold

Borteboerstipend

Gjest Lanyah

Anbefalte innlegg

Gjest Lanyah

Jeg vet at det skal stå på sidene deres, har lest og lest. Men er usikker. Jeg skal flytte og jobbe videre som lærling, får jeg borteboer stipend uansett lærlinglønn inntekt?..., blir 19 til jul. Jeg MÅ ha det, jeg overlever ikke med en lærling lønn på 5000,-. Noen som vet? Får jeg fullt lån også?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var noe jeg ikke fant på siden og og jeg ringte dem og spurte. Hu sa og at det sto på siden. Men da sa jeg bare at jeg ikke fant det. Så om ho kunne fortelle meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lanyah
jeg TROR ikke du får borteboerstipend.

jeg søkte fullt lån da jeg var lærling, fikk 19950.

Tuller du?... Det står på sidene at lån og borteboer stipend skal ikke påverkes av lærlinglønn...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat

mulig det er nye regler, dette var i 99/00. men fullt lån for meg var altså under 20 lapper (jeg søkte fullt lån og stipend).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lanyah

Yuki!:) Jeg satser på at jeg får borteboer stipend og iallefall noen tusenlapper i lån, jeg klarer meg ikke på lærlinglønnen når jeg bor i by`en, det er jo så utrolig dyre leiligheter. Også er jeg litt dyr "i drift" også! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Du får borteboerstipend så lenge foreldrehjemmet ditt er så og så langt unna arbeidsstedet ditt, det er jo vanlig videregående utdanning, og stipendet ditt påvirkes ikke av lærlinglønnen, broren min fikk iallefall borteboerstipend til tross for at han fikk utbetalt nesten 15 000 i måneden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at borteboerstipendet ikke er behovsprøvd?

Altså du får borteboerstipend om du oppfyller kravene uansett hvor mye du tjener, om du er millinær ... ja, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er visse krav som må fylles for at det aksepteres at du må bo hjemmefra. Så hvem som helst i videregående skole kan ikke bare flytte og få støtte av Lånekassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går et skille på 18-19 år. Venninna mi fikk iallefall ikke så mye stipend som dem som var under den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at jeg får 0 kr i vanlig stipend, men borteboer stipend skal ikke være noe å si på hvor gammel jeg er og sånn... Håper jeg! :) De fleste lærlinger er jo 18 uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste at du ikke fikk stipend vis forsørgeren tjente ca 375,000 kr.

Synes det er så motvisende innfo på sidene deres. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det! det er rart også, første året mitt på VGS fikk jeg 1700,- i stipend, og bodde hjemme. 2. året tjente forsatt foreldrene mine like mye, men da fikk jeg 0,- i stipend?! Skjønner ikke denne stipendordningen jeg...!

Er veldig glad for at borteboer stipendet ikke blir påvirket av foreldrenes inntekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har med formue å gjøre.

De går 2 eller 2 år tilbake å ser på formuen det året.

Jeg og fikk stipend helt til 3 år etter mamma vant i lotto.

Da ble det ikke mer stipend på meg :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du kan mene det. Hvilken informasjon er det som er motstridende?

Det er da ikke meningen med studiestøtten at den skal ta over foreldrenes forsørgelsesplikt for sine barn. Støtte til videregående skole baserer seg på nettopp dette prinsippet. For de som har foreldre med lav inntekt så gir Lånekassen masse stipend for at alle barn skal ha en viss lik mulighet til å ta utdanning.

Bostipendet gis jo kun dersom man bor svært langt unna skolen eller det av andre årsaker er umulig å bo hjemme hos foreldre. Det er nok ikke mange barn av millionærer som uansett mottar bostipend.

Bostipend

http://www.lanekassen.no/templates/Page____5780.aspx

Trekk i andre stipender pga inntekt og formue:

http://www.lanekassen.no/templates/Page____5592.aspx

Og her kan man regne ut:

http://app.lanekassen.no/stottekalk/

I støttekalkulatoren fant jeg masse info bak "hjelp-knappen".

Men dette gjelder dersom du "har rett til opplæringen etter opplæringslova § 3-1", det gjelder andre regler dersom du er lærling og ikke har denne retten. F.eks. dersom man i en alder av 40 år skulle få lyst til å bli elektrikerlærling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...