Gå til innhold

Salt i oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet jeg om jeg må ha salt i oppvaskmaskinen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som regel en indikator som lyser når den trenger påfyll. Det står sikkert noe i bruksanvisningen. :)

Skrevet
Det er som regel en indikator som lyser når den trenger påfyll. Det står sikkert noe i bruksanvisningen. :)

Ok, har aldri hørt om dette.

Jeg trodde kanskje man så det på oppvasken. :)

Skrevet

Tror det kommer an på typen oppvaskmaskin. Så vidt jeg husker var det ingen indikering på vår tidligere oppvaskmaskin. En innebygd en fra Ikea, men det var jo en veldig enkle maskin uten så mye ekstra...

Nå har vi flyttet og kjøpt ny. Der er det egen diode som lyser for påfyll av salt... (Hmm, det må jeg få gjort snart...)

Skrevet

Hæ?? Salt i oppvaskmaskin? Har nettop "arvet" en maskin og er kjempe fornøyd, men hadde ingen anelse om at man måtte mate den med salt? Har ikke noe bruksanvisning eller noe slikt. Trodde man bare trengte å fylle i såpe når man skulle vakse... Noen som kan hjelpe meg med litt oppvaskmaskin opplæring? Vil jo gjerne at den skal vare. Blitt husholdingens kjæreste objekt :)

Skrevet

Salt brukes hvis man får kalkbelegg på det man vasker. Kalkbelegget er hvitt og sitter igjen på koppene etter vask, får man ikke det trenger man ikke salt.

Skrevet
Salt brukes hvis man får kalkbelegg på det man vasker. Kalkbelegget er hvitt og sitter igjen på koppene etter vask, får man ikke det trenger man ikke salt.

:ler: Alt mitt servise er hvitt! Men kanskje man ser det på glass også?
Skrevet

Den vi har på jobben lyser, men trenger ikke salt.

Skrevet

Du trenger ikke salt i oppvaskmaskinen hvis du har komunalt vann her i Norge. Vi har ikke så hardt vann her. Bruker du brønnvann derimot kan det lønne seg og fylle på. Bruk vanlig Grovt havsalt du får kjøpt i matbutikken

Skrevet
Hvordan vet jeg om jeg må ha salt i oppvaskmaskinen?

Dersom du har svært kalkholdig vann (som kan forekomme i private bore-brønner).

NB, NB:

Maskinen må ha egen beholder for salt!!!

Kalkbelegget er hvitt og sitter igjen på koppene etter vask, får man ikke det trenger man ikke salt.

For ikke å snakke om belegget som blir inne i maskinene (på elementene i oppvaskmaskin, vaskemaskin, vannkoker o.s.v.).

Du trenger ikke salt i oppvaskmaskinen hvis du har komunalt vann her i Norge. Vi har ikke så hardt vann her. Bruker du brønnvann derimot kan det lønne seg og fylle på. Bruk vanlig Grovt havsalt du får kjøpt i matbutikken

Stemmer.

Jozo grovt salt, uten jod. Står i "salthylla" i matvareforretningene, sammen med det andre saltet.

Skrevet

Dette stemmer nok ikke helt. Kommer an på hvor kommunen leverer vann fra vet du! Her er det grusomme tilstander når det gjelder kalk (du skulle sett vannkokeren min etter en stund)!

Skrevet

Ring vannverket som leverer vann der du bor. De kan svare på om du trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...