Gjest Cosmic Girl Skrevet 8. august 2006 #1 Del Skrevet 8. august 2006 Jeg lurer litt på reglene om karantene etter jobbslutt. Kan arbeidsgiver kreve karantene ett år etter at du slutter i jobben, og hvilket økonomisk ansvar har da arbeidsgiver? De kan vel ikke feks si at du ikke kan jobbe i samme bransje ett helt år etter at du slutten, uten at de gir økonomisk kompensasjon? Mottar alle erfaringer, kunnskap, etc om jobbkarantene med stor takknemlighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 9. august 2006 #2 Del Skrevet 9. august 2006 Det er lenge siden jeg var oppe i denne problemstillingen, men jeg mener å huske at det er veldig strenge regler for hvorvidt en arbeidsgiver kan pålegge noen karantene. Det er nok litt avhengig av type bransje, hvis det er vanskelig for deg f.eks. å bruke utdannelsen i en annen bransje - da vil jo en karantene hindre deg i å få ny jobb. Ett år høres uansett fryktelig lenge ut. Ville sjekket det med tillitsvalgte/fagforbund, de er sikkert oppdatert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beam Skrevet 9. august 2006 #3 Del Skrevet 9. august 2006 Dette reguleres av avtaleloven § 38. Hensynet bak lovbestemmelsen er at det er uheldig dersom arbeidskraft ikke blir utnyttet dersom det ikke finnes gode grunner for dette. Det er antatt at konkurranseklausuler som går utover 2 år vil lbi ansett som ugyldige. Men her er det mange vurderingsmomenter inne i bildet: hvorvidt det skal betales vederlag, hvor nødvendig det er for å verne mot konkurranse o.l. For ansatte i underordnede stillinger er utgangspunktet at slike klausuler ikke er gyldige, med mindre den underordnede har en slik innsikt i kundeforhold, forretningshemmeligheter eller lignende at dette kan brukes til å skade arbeidsgiveren i betydelig grad. Så det finnes ikke noe fasitsvar, men hver sak må vurderes ut fra de konkrete forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SiBa i.i Skrevet 9. august 2006 #4 Del Skrevet 9. august 2006 Karantene må uansett avtales når arbeidsforholdet inngås, og kontraktfestes. Det vil jo da være naturlig og stille arbeidsgiver disse spørsmålene. Det er ikke slik at arbeidsgiver kan gi deg karantene når du sier opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 9. august 2006 #5 Del Skrevet 9. august 2006 Takk for svar, dere! Vi har diskutert dette litt i venneflokken, fordi det virker som om dette blir mer og mer vanlig. Spesielt innen grafisk- og IT-bransjen. Det er ingen av oss som er i en situasjon hvor dette er aktuelt, og det er derfor ingen arbeidsgiver å spørre. Vi har forhørt oss litt på våre respektive personalavdelinger, men det er heller ingen av våre bedrifter som praktiserer karantene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2006 #6 Del Skrevet 9. august 2006 Jobbet på frisørsalong en gang, hvor sjefen etter at halvparten av staben hadde gått videre til å starte eget, innførte "karantene" på at de nye ansatte ikke kunne søke jobb i samme området innen en viss tid, etter oppsagt jobb der, eller mens de jobbet hos han. Husker ikke om det var halvt år eller et helt år. Men de hadde helt muligheten til å søke hvor som helst eller. Hørte ingenting om sjefens ansvar i ettertid, og vet heller ikke om dette var lov. men skriver man under på kontrakten, er det vel det som gjelder... Vet ikke om dette er det du tenker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #7 Del Skrevet 9. august 2006 sakriver du under på en kontrakt med en ugyldig klonkurranseklausul vil ikke denne bli gyldig av din underskrift. Er klausulen ulovlig så er den det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 9. august 2006 #8 Del Skrevet 9. august 2006 sakriver du under på en kontrakt med en ugyldig klonkurranseklausul vil ikke denne bli gyldig av din underskrift. Er klausulen ulovlig så er den det. ← Tror dette stemmer, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #9 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg har jobbet i ulike grafiske bedrifter i en årrekke, men aldri hatt karantene i jobbkontraktene. Det året jeg jobbet på kiosk, derimot! Der sto det i kontrakten at jeg ikke kunne begynne hos en konkurrent før etter 4 mndr etter avsluttet arbeidsforhold. Og jeg var bare en vanlig ansatt uten ansvar for noe som helst. Jeg kommenterte dette til sjefen da jeg begynte, og han sa bare at "det er samme kontrakten som Narvesen bruker". Jeg spurte da om de evt betalte meg lønn de 4 månedene, men nei da. DEN karantene-klausulen var neppe gyldig da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lilli_* Skrevet 15. august 2006 #10 Del Skrevet 15. august 2006 Her hvor jeg jobber har jeg kontraktsfesta karantene i 4 måneder etter slutt. Dette er staten. Dette er for at jeg ikke skal gå til de private aktørene innenfor feltet og dele hemligstemplet informasjon. Arbeidsgiveren som gir karantene plikter å betale full lønn i denne perioden!!! Står i personalhåndboka. De kan jo ikke kreve at folk skal sitte blakke og arbeidsledige i flere måneder hvis de vil skifte arbeidsplass... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #11 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg husker at det var karantenebestemmelse i kontrakten min på min første jobb. Jobben var å være assistent i en avdeling som der de laget salgs og utviklingsstrategi til et stort firma. Jeg mener å huske (men det er lenge siden jeg jobbet der) at det var ca 1/2 års karantene mot å jobbe hos en av konkurrentene på akkurat samme felt. Akkurat det synes jeg faktisk var veldig logisk for i jobben fikk jeg jo kjennskap til alle dette firmaets langsiktige og kortsiktige strategier og måter å arbeide på. Hadde jo ikke vært noe særlig om dette hadde blitt avslørt til en konkurrent på samme felt. Jeg fant meg imidlertid en annen jobb innene et helt annet område og det var absolutt ikke noe problem for tidligere arbeidsgiver. Jeg ville vært skeptisk til å skrive under på noe slikt med mindre jeg forstod begrunnelsen for bestemmelsen og det stod helt spesifisert hvor jeg eventuelt ikke kunne jobbe med en gang etter endt arbeidsforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå