Gjest Gjest_angel2006_* Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 Hei, er det vanlig at man går alene til samtalen med presten før vigsel??.. Da vi var på info møte i våres så sa presten at vi kunne ha med så mange vi ville til samtalen. Senere da kirkekontor damen ringte for å endre på tidspunktet så sa hun at det IKKE var vanlig å ha med noen, ikke engang forlovere... Man skal jo ha en privat samtale med presten ang. talen han skal holde. Men da kan jo bare de andre gå ut.... Gikk dere alene, eller hadde dere med dere forelder/forlovere ?
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Vi gikk alene. Det er en veldig personlig samtale, så for meg virker det helt unaturlig å ha med seg noen andre.
MAcy Skrevet 8. august 2006 #3 Skrevet 8. august 2006 Hva snakker man egentlig med preten om på slike møtrer, er litt nysgjerrig på det.
Malama Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Samtale med presten er nok vanligå ha alene ja. Det er en privat og personlig samtale, ettersom hva jeg har forstått, om samlivet bl.a. Generalprøve derimot, der er det vanlig å ha med flere.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 Hva snakker man egentlig med preten om på slike møtrer, er litt nysgjerrig på det. ← Vi gikk også alene og jeg er glad for det nå. Som en sa tidligere så var dette en veldig privat samtale og for oss var det også veldig følesesladd. Jeg tror ingen av oss hadde vært så åpne om vi hadde med oss forlovere for eksempel. Vi snakket om hvilke forventninger vi hadde til ekteskapet, både i nåtiden, men også den dagen vi blir gamle. Barna våre, hvilke verdier vi ville at barna våre skulle ha. Hva det er som gjør at jeg er sikker på at mannen jeg har valgt til ektefelle er den rette for meg, og omvendt. Hvilke verdier og egenskaper vi setter mest pris på hos hverandre, men også de egenskapene vi ikke setter så stor pris på. Samliv og seksualitet. Det å respektere hverandres grenser i forhold til seksualitet, men også på andre områder i livet. Gi hverandre plass i ekteskapet, til å utvikle oss som egenperson. Ja, det var det jeg kom på i farta. Vi var hos presten i 2 timer og vi hadde en veldig fin samtale. Ingenting dere trenger å forberede dere til, bare vær ærlig milla
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 Vi var litt ubekvemme med samtalen. Rart å skulle snakke om veldig peronlige ting med en fremmed mann. Det kommer vel litt an på hva slags person man er - jeg har ikke noe behov for å diskutere vårt samliv med en prest, men det var jo en del vi måtte gjennom. Ble litt rart, for han fikk ikke så mye ut av oss..
Pastor Knut Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Hei, er det vanlig at man går alene til samtalen med presten før vigsel??.. Da vi var på info møte i våres så sa presten at vi kunne ha med så mange vi ville til samtalen. Senere da kirkekontor damen ringte for å endre på tidspunktet så sa hun at det IKKE var vanlig å ha med noen, ikke engang forlovere... Man skal jo ha en privat samtale med presten ang. talen han skal holde. Men da kan jo bare de andre gå ut.... Gikk dere alene, eller hadde dere med dere forelder/forlovere ? ← I utgangspunktet står dere selvsagt fritt til å ha med dem dere vil på en slik samtale og dere står forsåvidt også fritt til selv å styre det samtalen skal handle om, og det samme gjør presten. Derfor kan man på forhånd ikke vite forløpet av samtalen. Og det kan føre til at samtalen blir meget personlig og intim. På det annen side kan det også føre til at samtalen blir upersonlig og overflatisk. Det hele kommer an på hva du selv er interessert i å legge inn i samtalen, for dette er ikke noe forhør, men en samtale. Og man får ikke mer ut av en samtale enn det man selv er villig til å legg inn i den. Derfor synes jeg nok det var et lite gjennomtenkt råd dere fikk av presten. Mitt utgangspunkt som prest ved slike samtaler, er at jeg må forutsette at de jeg snakker med kanskje vil gå inn i svært personlig problemstillinger. Av den grunn synes jeg det er best å anbefale at vi er så få mennesker som mulig. Intime samtaler trives best der det er så få ører som mulig. Det gjør taushetsplikten også :-)
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 Vi var til samtale med presten, men den gikk bare på praktisk gjennomføring av seremonien, hvilke tekster og salmer o.l. Ingenting som andre ikke kunne fått høre. Er det vanlig å ha en slik samtale med presten? Kanskje vi som "slapp unna"?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 Hva dere forteller på samtalen med presten er helt opp til dere selv. Skal presten skrive en personlig tale er det vanskelig hvis han eller hun ikke har fått noe inntrykk av dere.
Gjest Gjest_angel2006_* Skrevet 8. august 2006 #10 Skrevet 8. august 2006 VI gifter oss på lørdag, så dette er nok en samtal og gjennomgang av vigselen. Vi skal møte sammen med et annet par, så jeg mener at det kan ikke være så farlig om vi har med oss forlovere... Under den private samtalen kan jo de bare trekke seg ut/ gå ut... Vi tar de med, så får vi se hva som skjer....
Gjest Gjest_angel2006_* Skrevet 8. august 2006 #11 Skrevet 8. august 2006 Er jeg som er trådstarter ,
Lassie Skrevet 8. august 2006 #12 Skrevet 8. august 2006 Vi var kun oss to sammen med presten. Vi hadde også gjennomgang av vielsen samtidig, ikke nødvendig å ha med forloverne på noen av delene. Ville bare blitt fjernt for oss om våre forlovere skulle vært med på den personlige samtalen vi hadde med presten, da tror jeg ikke vi hadde fått en så personlig og vakker vielse som vi fikk heller.
CurlySue78 Skrevet 8. august 2006 #13 Skrevet 8. august 2006 Vi skal til samtale imorgen, og må innrømme at jeg ikke har tenkt en gang på å ta med meg andre... Men det er sikkert fordi ingen jeg vet om har hatt det... Men syns absolutt dere skulle gjøre som dere selv vil!
Angel2006 Skrevet 8. august 2006 #14 Skrevet 8. august 2006 VI har akkurat kommet hjem fra samtalen, og jeg er glad for at vi hadde med forloverene våres VI hadde gjennomgang av vielsen sammen med paret som gifter seg før oss. Tror det var greit for forloverene våres å få gjennomgang av hva de skal gjøre under vielsen ol. Litt praktisk informasjon. Han sa klart ifra hva de som forlovere måtte passe på, og hva som var deres oppgaver. PÅ slutten av tiden, så gikk vi inn på presten sitt kontor og hadde en veldig personlig samtale alene med presten. SÅ angrer ikke, synes det gikk veldig fint Nå bare gleder jeg meg masse til lørdag da blir jeg FRUUUUU
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå