Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I et tenkt tilfelle:

Du har særkullsbarn, din partner har særkullsbarn - disse er like gamle og skal konfirmeres samme år - men barna bor ikke i samme by.

I den ene byen er det mulig å konfirmere seg kun en fast søndag, i den andre byen er det 2 faste søndager og barnet kan velge hvilke av disse søndagene h*n skal stå konfirmant.

Faren for at barna får samme konfirmasjonsdag er stor, men den ene har jo mulighet til å bytte konfirmasjonsdag - hvis h*n vil.

Hvis barna konfirmeres samme dag, må den ene familien deles i to - steforeldre, søsken, besteforeldre osv

Familiene fungerer greit sammen og det ville være helt naturlig at alle var samlet denne dagen hvis forholdene lå til rette for det.

Hvis du var forelder til barnet som kan velge konfirmasjonssøndag i dette tilfellet, hvordan ville du tenkt om situasjonen, hva tror du utfallet ville blitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes alle konfirmanter fortjener å være midtpunkt alene - og ville derfor prøvd å byttet - så de kunne ha hver sin dag.

Vi har hatt samme "problemet" i familien - da riktignok ikke med stesøsken/halvsøsken el - men med fetter og kusine. De feiret hver sin dag - både pga at det var familie "på den andre siden" - så det ville blitt et veldig stort selskap - men også fordi vi alle ønsket å "gjøre stas på" dem hver for seg - så de fikk all positiv oppmerksomhet på sin dag.

Skrevet

Takker for svar :) Disse to barna vil uansett få hver sin dag med all oppmerksomhet, men hvis de konfirmeres på samme dag - så blir det i hver sin by og familiene må splittes.

Gjest gjesta
Skrevet

Hadde helt klart vært best om den ene hadde byttet. Det blir dumt å ha konfirmasjon med halve familien til stede.

Skrevet

Hvordan ville du lagt det frem for barnet ditt?

La oss si at h*n ikke ville bytte - fordi h*n vil stå i kirken sammen med klassevennene?

Skrevet
Hvordan ville du lagt det frem for barnet ditt?

La oss si at h*n ikke ville bytte - fordi h*n vil stå i kirken sammen med klassevennene?

Da ville jeg foreslått at selve konfirmasjonen i kirken var den dagen - og at selskapet ble holdt senere.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville latt hver konfirmant få velge helt sjøl, uten å legge noen form for føringer. Jeg ville lagt frem alle fakta, hvis du velger sånn blir de slik og hvis du velger sånn blir det slik, men valget er ditt.

Men så lenge det dreier seg om hvert sitt særkullsbarn har jo begge konfirmantene anledning til å ha hele sin biologiske familie rundt seg uansett da...

Skrevet

Nei Evalina, en av de kan ikke ha søsken der.

Skrevet

Som en over her har jeg bare vært borti samme type problem med kusiner. Den gangen jeg ble konfirmert var vi tre som kunne konfirmere seg på samme dag. Da jeg kom fra et sogn med flere kirker kunne jeg bytte til en annen kirke og en annen søndag. Ble da ikke den kirken som var mest naturlig, men fint for å få med flest mulig.

De to andre konfirmerte seg på samme dag. Men da tok halve familien middag det ene stedet og kaffe det andre stedet. Fikk ikke hatt alle der på en gang, men det var ikke langt unna hverandre så gikk greit for gjestene å kjøre.

Når det er to forskjellige byer blir det selvfølgelig verre. Legg det fram for dem, så de er klar over problemstillingen. Så får nesten den konfirmanten som kan velge avgjøre selv.

Skrevet

Ja det bli nok til det, å forklare konfirmanten konsekvensene av valget, men at det får være opp til h*n. Det er leit hvis familiene må dele seg, biologi har lite å si for mange :tristbla: Synes konfirmasjon er en familiedag, der alle er samlet og kan gjøre stas på konfirmanten.

Til siste gjest, det er nok ikke helt greit å velge bort vennene, eller den naturlige kirken, håper dette barnet ser gleden i å ha alle samlet.

Skrevet (endret)

Det må nesten konfirmaten få velge ja, gitt forutsetningene.

Å måtte dele familie er jo ikke noe kjekt.

Min forlovede er konfirmert sammen med to søskenbarn, de hadde det samme dag og felles feiring. Naturlig nok mange gjester da, ettersom hver av dem hadde en egen mors/fars-slekt i tillegg til den de hadde felles. Men det gikk helt fint. (og ettersom han ikke er så glad i oppmerksomhet syntes han det var helt fint å dele den emd to andre, men noen vil sikkert føle seg "snytt" i en sånn setting.) Men, med særkullsbarn er det jo litt annerledes da, familiemessig, selv om du sier familiene går greit sammen?

Endret av Malama
Gjest baby-E
Skrevet

jeg tror jeg hadde fortalt banet hvordan det var, at vi er nødt for å bytte dag, slik at hele familien kan være samlet. Det er ikke alt barne trenger å bestemme da. Men man får vel datoene litt på forhånd, og da kan du jo fortelle dattern din hvilken som passer for dere, så kan jo heller venninnen bytte, om hun ikke også er i samme situasjon.

Skrevet

Jeg har 2 nevøer som skal konfirmeres til neste år.

De går på samme skole, å det er bare 1 kirke som faller naturlig for dem å konfirmeres i. Der er det konfirmasjon kun en søndag, men 2 kull etterhverandre.

Nå har ikke jeg lyst til å favorisere noen av guttene (m.h.t hvem jeg velger å dra til), men jeg er fadder for den ene gutten, å det føles derfor mest naturlig at jeg prioriterer hans konfirmasjon.

Jeg får bare vente i spenning å se hvordan dette løses. Kan hende at han ene velger borgelig konfirmasjon - som forhåpentligvis ikke faller på samme dag som den kristelige konfirmasjonen, å at vi da er heldige å slipper å velge.

Hadde det vært mine barn som ts nevner ville jeg nok prøvd å forklart for konfirmantene at de var like viktige begge 2, å at de begge fortjente en dag som var bare deres. Så hvis det lot seg gjøre så ville det beste være å velge hver sin søndag.

Men jeg skjønner at det kan bli vanskelig for konfirmanten å velge. For mange så betyr det mye å bli konfirmert samtidig som f.eks venner.

Ikke helt enkelt dette her nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...