Bridget Skrevet 4. januar 2003 #1 Del Skrevet 4. januar 2003 Hei! Har litt dilla på Sci-fi jeg. De bøkene jeg liker best: - Enders Game - Dune - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Rama-bøkene av Arthur Clarke Og mange fler som jeg ikke husker i farta - har lånt bøkene så de er ikke i bokhylla mi... Noen som har Sci-fi-bøker å anbefale? Fant ut at jeg måtte lese litt andre ting også for å ikke bli helt enspora, men nå er det på tide med mer Sci-fi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 5. januar 2003 #2 Del Skrevet 5. januar 2003 Vel.... Først vil jeg åpne med å gi det ypperste fra min favoritt, "the dean of science fiction", Robert Heinlein. -Job -The cat who walks through walls -Time enough for love -The number of the beast -Stranger in a strange land -Glory road -To sail beyond the sunset -I will fear no evil Av disse må jeg si at de to øverste er de beste. "Job" er av den typen bok som kun har en feil.....den er rundt 4000 sider for kort, den er varm, morsom, uvanlig....og etter mitt skjønn...rett og slett vakker. Heinlein kan beskyldes for å være fryktelig mannssjåvinistisk; kvinnene i hans bøker er som regel enormt.....tja....aggressive på enkelte områder, men....det er som regel de som er de smarteste i bøkene hans, uansett. For øvrig så ser jeg at du har fått med deg en del av de bøker en skal ha fått med seg i denne sjangeren. Uansett: Kurt Vonnegut: Slaughterhouse 5 (er oversatt til norsk også) Ray Bradbury: The martian chronicles (lyrisk og nydelig liten sak) Doris Lessing: Shikasta Larry Niven og Stephen Pournelle: Footfall. Larry Niven, i det hele tatt....kjøp alt du ser. Science fiction er en ganske vid sjanger...eller litteraturretning, som ikke nødvendigvis bare har med gale vitenskapsmenn og grønne monstre å gjøre, og i så måte vil jeg anbefale at du tar en god og lang titt på disse to karene Clive Barker:Weaverworld, Gallilee, Sacrament, The thief of allways etc Neil Gaiman: Sandman (tegneserie....enormt bra), Neverwhere, American Gods, Coraline. Jeg har om lag 2 kubikkmeter med sci-fi i hyllene mine, samt en ca. 15-18 års erfaring med å lese det, så når jeg får spørsmålet "kan noen anbefale en science fiction-bok.....?.....da blir jeg jo helt i fra meg, og vil si alt i verden, men blir litt stum, fordi det er så mye å si.... Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei! Har lest ganske mange, men en del av de du nevner har jeg ikke lest enda. Er det slik å forstå at jeg bør starte med Barker og Gaiman? Leser helst bøkene på orginalspråket (såsant det er et språk jeg kan, har litt problemer m f.eks. Tolstoj om han ikke er oversatt ;-)). Tror jeg skal kikke på Heinlein også - høres ut som han har et realistisk kvinnesyn - kvinner er som regel smartest ;-) Er dette bøker jeg får kjøpt her eller må de bestilles fra Amazon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 5. januar 2003 #4 Del Skrevet 5. januar 2003 Clive Barker og Neil Gaiman...... Starte og starte, fru blom. Det er nå slik at de ikke skriver ren sci-fi.. Men de er så fabelaktig gode, begge to. Heinlein..... Vel..... Som regel vil du nok finne en og annen bok av ham i en større bokhandel. Jeg har lagt merke til at etter at de lagde "Starship troopers"-filmen, som er basert på hans bok med samme tittel, at de har brukt å ha denne boken inne. For all del.....kjøp den, men den er etter min mening, til tross for at den er en prisbelønnet bok, en av de dårlige han har skrevet. Han skrev to typer bøker, Heinlein. I sine mest produktive år, skrev han to bøker i året. Han skrev det jeg vil kalle guttebøker og bøker for et mer voksent publikum. Selv om guttebøkene passer godt inn i alle aldre.....de er driitkule....så er det de for det mer voksne publikum som er best. Han satte seg ned i sitt kammers i begynnelsen av 40-årene, og lagde en slags matrise over hva han skulle skrive, og tilbrakte resten av sitt liv med å fylle den ut, for å si det slik. Det er en gjennomgangsfigur i hans bøker, Lasarus Long, som er rundt 2400 år gammel. Han er en du rett og slett blir glad i. Hvordan overlever man å bli så gammel? Ved hjelp av kjærlighet........og ENORME mengder kynisme. Høres rart ut. Så en slags introduksjon til Heinleins verden får du ved å lese "Time enough for love." Den er rar, veldig merkelig, litt ekkel og meget vakker synes jeg. "Job" er dog det mest fantastiske han har skrevet.....den er helt på sidelinjen av alt annet han har skrevet. Hvis du tenker på konseptet "bokserier", så er det vel det Heinlein har laget. Det betyr ikke at hver bok han har skrevet har tilhold i den matrisen han laget; ei heller at du må lese bøkene i rekkefølge. Neil Gaiman.....hmmm...vel. Han skriver bøker, og han skriver tegneserier. Hans tegneserie Sandman er helt fantastisk. Den handler kort og godt om ..vel......Ole Lukkeøye, eller en legemliggjørelse av Drøm. Den er dog litt mer svart i sin stemning enn sangen Ole Lukkeøye. Han er ganske anonym. Det er en scene tidlig i serien der han må reise litt. Selvfølgelig er han passasjer i folks drømmer. Hvis en stakkar er teit nok til å drømme at han deltar i en orgie i en buss - da sitter vår helt og snakker med busssjøføren. Hans er lillebroren til Død, som er en vakker ung kvinne......hør her.....løp og kjøp. Du kjøper først "preludes and nocturnes"....det er første bok i serien. Clive Barker...han startet som en litt sær Stephen King-konkurrent, men etterhvert har han utviklet seg. Språket er nydelig; mer lyrisk enn King (King er bra, men det blir litt for filmmanusaktig for min smak), og handlingene er......vel......sære, men.......meget fengslende. Jeg nevner Barker og Gaiman i samme åndedrag, fordi de minner om hverandre i sine særheter. Du kan også finne masse kjekt med å bare kikke. For noen år siden fant jeg en bok helt tilfeldig som jeg etterpå har lest mange ganger, og ledd like kraftig av hver gang.....hvis du ser en bok som heter "only forward", av en Michael Marshall Smith........kjøp den! Jeg vet ikke hvor du bor, og hvilke bokhandlere du har i nærheten... men hvis bokhandlerne i din nærhet er små, så konsentrerer de seg nok ikke så veldig masse om science fiction, fordi....vel....la oss innse det: selv om langt flere har begynt å lese det i de senere år, så er vi i et sørgelig mindretall; så du kan kikke en del i nettbokhandlene, men du skal også være klar over at bokhandlerne kan bestille hva det skal være til deg. Når det gjelder originalspråk, så har jeg også mine begrensninger med å lese Tolstoj Hvis oversettelsen er bra, så går det greit for meg, men det er en kjekk ting å kunne lese det på originalspråket. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei igjen, takk skal du ha! Du ser ut til å være et leksikon når det gjelder bøker :D Jeg er så dårlig til å huske titler og forfattere.... Jeg bor i Oslo og har tidligere funnet en en del sci-fi og fantasy på Tanum i Paleet. Tar en kikk der i morgen. Vil ikke handle på nettet før jeg får mitt nye Mastercard (holder på å skifte bank). Håper derfor jeg finner noe på Tanum så jeg ikke må vente så lenge... Det er forresten en bokhandel jeg trives veldig godt på - de er kjempehjelpsomme og er veldig flinke til å hjelpe å finne bøker som står til humør og ønsker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 5. januar 2003 Hva med dataspill? (blir jo litt samme sjangeren på en måte...) Jeg elsker strategispill som Dune, Settlers, Red Alert, Black and White og lignende. Nå har jeg ikke spilt noe på et års tid omtrent og har falt litt av lasset... Har det kommet noe nytt og spennende der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 5. januar 2003 #7 Del Skrevet 5. januar 2003 Når det gjelder dataspill, så har jeg ikke særlig peiling. Jeg må nok innrømme at gutten i meg kommer frem i full blomst når jeg velger dataspill.....det blir å løpe rundt å skyte alt som beveger seg. Jeg har hørt rykter, imidlertid, om at Dune er kommet ut i ny versjon. Jeg hadde i sin tid "Starship Titanic" av Douglas Adams, som var ganske morsomt, ja. Når det gjelder Douglas Adams, så vet du kanskje at han segnet om og døde i 2001, kun 49 år gammel. Forferdelig tragisk. Dog er det slik fatt at han drev med planlegging av en filmatisering av Hitchhikers guide to the galaxy - og planene døde ikke med ham. så vi får nok se en film snart. Jeg undres om jeg skal sette meg utenfor kinoen her i Stavanger allerede nå på mandag, for å starte køen på premierebiletten! heheheh. Oslo, ja. Jeg vet at kjeden "Outland" har en filial der. Der vil du kunne få fatt i Neil Gaiman så det griner etter. Du vil der faktisk også kunne få fatt i DVD`en med BBC-serien som ble laget av Hitchhikers guide to the galaxy. Den er nokså billigprodusert, men allikevel verdt pengene.....den er jo helt sykt morsom. Vær imidlertid litt oppmerksom på at hvor bra utvalg "Outland"-kjeden enn måtte ha, og hvor god og dyptpløyende ekspertise de videre måtte ha....så er de veldig slarkete i sine valg av leverandører...det vil si.....de opererer med ganske latterlig stive priser. De har utvalget, ja......men i alle dager......mange av de DVD-filmene du finner der, koster kr. 339.-, mens du finner dem til en hundrelapp mindre lengre nede i gaten. Men....de har MEGET godt utvalg, når det gjelder de mer spesielle filmer. Og.....når det gjelder bøker og tegneserier innen sci-fi og fantasy.....så har de fingerspiss-ekspertise. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 5. januar 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 5. januar 2003 Den DVDen høres bra ut - den vil jeg ha! Har akkurat kjøpt hjemmekinoanlegg; DVD, CD, MP3 (+ en del andre greier som jg ikke vet hva er, men som sikkert er veldig kjekt å ha) m surround lydanlegg - men har ikke fått det enda så jeg må vente litt med å se den også.... DVDer kan en vel kjøpe mye biligere fra USA? DVDen skal gjøres sonefri (har noen kontakter :-)) - det er derfor jeg må vente litt på den... Av "løpe rundt å skyte alt du ser"-spill kan Doom, Quake og de spillene være veldig fine hvis en har litt agresjon som må ut Og, det er veldig gøy å spille mot gutter for de tror så å si alltid at jenter ikke har peiling og så slår jeg de nedi støvlene så blodet flyter i strie strømmer Visste ikke det med Douglas Adams - stakkars mann og stakkars verden som ikke får flere bøker fra han... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 5. januar 2003 #9 Del Skrevet 5. januar 2003 Joda.......Douglas Adams døde, desverre. Han skrev mer enn bare Hitchikers-serien. -Dirk Gently`s holistic detective agency -The long dark tea-time of the soul -Last chance to see -The meaning of liff -The deeper meaning of liff og til sist, posthumt gitt ut: -The salmon of doubt. Hvis du har Kazaa på din maskin, samt ADSL, vil jeg anbefale deg å se hva du kan få lastet ned av lydbøker. I tillegg kan du se etter det radio-dramaet som utløste hele hitchhikers-serien. Det skal være mulig, dersom du smører deg godt inn med ventesalve, å få lastet ned hele serien bestående av 12 episoder. De er HELT fantastiske. Hvis du liker måten Douglas Adams skrev på, kan du se etter bøker av en kar som heter Robert Rankin. Du har kanskje sett en hel vanvittig haug bøker av Terry Prattchet..Discworld-serien, og de er jo forsåvidt ganske bra....men.....jeg synes at Robert Rankin er bedre....mer finurlig, og ikke fullt så krampeaktig. Milo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2003 #10 Del Skrevet 7. januar 2003 gleder meg også til filmversjonen av hitchikers guide! har sett den gamle bbc-produksjonen også, så jeg er spent på hva de får til i filmformat. *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 7. januar 2003 #11 Del Skrevet 7. januar 2003 Vel, kjære gjesteRavna. Jeg har i de siste årene lest en god del rykter om prosjektet. Så langt jeg har fått bekreftet, så er konseptet kjøpt opp av Disney-konsernet. Dette er ikke nødvendigvis et onde, i det Douglas Adams var sentral i planleggingen. Men nå er han altså død. Dog antar jeg at Disney ikke våger å forkludre konseptet for masse, fordi de da vil få millioner av fans på nakken. Av de ryktene som virkelig har skremt vettet av meg, kan jeg nevne at Jim Carrey er nevnt som aktuell til å bekle rollen som Ford Prefect. Dette blir helt avsindig feil, spør du meg. Han kan til nøds brukes som det av hodene til Zaphod Beeplebrox som snakker minst, mens det mest taleføre hodet bør være Jack Nicholson... bare mine tanker her.... BBC-versjonen er råfestlig.. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2003 #12 Del Skrevet 7. januar 2003 jim carrey....blæh! den mannen er omtrent like morsom som værmeldinga. håper de tenker seg om tre ganger før de avgjør noe som helst. det kunne vært greit med en litt ukjent skuespiller i rollen som ford, egentlig. mitt inntrykk er vel at de hadde kommet ganske langt i planleggingen da adams døde så brått, så vi får håpe at disney ikke er så frekke at de benytter seg av anledningen til å forandre for mye. det mest interessante blir vel å se hva som kommer med, for de klarer nok ikke å få med alt i en kinofilm? den gamle bbc er knall, det er jeg enig i. ler godt hver gang jeg ser den. pub-scenen i begynnelsen er bare noe jeg aldri blir lei av å se. *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 8. januar 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 8. januar 2003 Hei! Hadde tenkt å løpe å kjøpe noen av bøkene blant annet Job, som du skriver om, men har ikke hatt tid.. :-( Prøve i morgen - ble akkurat ferdig med en bok i går, så det passer bra. De kan ikke seriøst mene å bruke Jim Carrey som Ford Perfect - det vil jo ødelegge hele greia!?! Jeg vil også få med meg lydbøkene!!! Har ikke Kazaa på maskinene, men skal prøve å skaffe det. Er ikke så veldig tålmodig av meg så jeg får prøve å svippe innom apoteket å få med meg noe ventesalve også ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 8. januar 2003 #14 Del Skrevet 8. januar 2003 Hmmm......vel.......i min helt private rollebesetning synes jeg at Jeff Goldblum er den perfekte Ford Prefect, hvis han hadde greid å polere aksenten sin til å bli sånn noenlunde engelsk. Når det gjelder Arthur Dent.....så er han som er i BBC-serien aldeles perfekt og fantastisk, men han er desverre litt gammel nå........ Slapp av Bridget......Job springer ikke av... Jeg får bare håpe at det ikke blir en altfor stor... ehehehe :D ...job å få fatt i den... Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå