Meaty Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 I dag ble jeg kjeftet opp og ned i mente fordi jeg ikke godtok en reklamasjon fra en kunde som ikke hadde kvittering. Hun hadde kjøpt en kaffetrakter som hun sa kostet 300,-. Hun påsto å ha kjøpt den i fjor sommer, og at hun ikke hadde testet den før nå. Da hun skulle bruke den hadde kolben sprukket. Hun hadde trakteren i esken, og riktignok hadde esken en prislapp fra en butikk i vår kjede. Men ingen av oss som var på jobb kunne huske dette produktet, så derfor ville jeg ha bevis på når varen var kjøpt. Prislapper beviser vel ingenting, de kan man jo bare flytte over, uten at jeg skal beskylde damen for å ha gjort det. Vi selger en god del partivarer (fort inn og fort ut) og er derfor strenge på at ved reklamasjoner må kunden ha kvittering som viser hvor og når varen er kjøpt. Det står også på kvitteringen, pluss at de fleste som jobber hos oss forteller dette til kunder som handler slike varer. Dette prøvde jeg å forklare, men hun skrek at "Jammen dette er en REKLAMASJON og da kan dere ikke forlange kvittering!" og sa at hun skulle gå til avisen med det. Hun sa at det er vel ingen som sparer på sånne kvitteringer. Jeg sa at dersom jeg skal gå ut over de retningslinjer som jeg har fått av min sjef, så må jeg få hans godkjennelse. Dessverre er han på kurs i tre dager, og damen nektet å komme tilbake en annen dag. Så styrtet hun ut av butikken mens hun ropte og skrek at vi måtte følge med i avisene Hva mener dere om denne situasjonen? Jeg er redd for at damen kommer tilbake og det gleder jeg meg IKKE til
Caboodle Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 (endret) http://forbrukerportalen.no/faq/kvittering2 http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eklamasjonsrett Endret 7. august 2006 av Caboodle
Lib Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Det er korrekt at man kan kreve kvittering ved reklamasjon. Dette praktiseres ulikt fra kjede til kjede, og butikk til butikk. Jeg vet om mange butikker som har et lavt prisnivå, som er meget, meget strenge på dette med kvittering. Min sjef tillater ingen reklamasjoner uten kvittering, om det da ikke er en helt klar reklamasjon, og kunden bytter i tilsvarende vare. Men ingen penger tilbake uten kvittering ! Et alternativ er å kreve kontoutskrift. Kunden skal ved kjøpet på en eller annen måte opplyses om kravet om kvittering ved event.reklamasjon, i form av feks tekst på kvitteringen, skilt om kjøpsbetingelser etc. Synes du har oppført deg meget profesjonell og korrekt i situasjon en du beskriver.
Meaty Skrevet 7. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2006 http://forbrukerportalen.no/faq/kvittering2 http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eklamasjonsrett ← Joda, jeg vet hva forbrukerrådet sier. Fint om du kunne kommentere linkene du viser til også. Hadde kunden hatt en kontoutskrift på beløpet så hadde vi godtatt det.
Meaty Skrevet 7. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2006 Det er korrekt at man kan kreve kvittering ved reklamasjon. Dette praktiseres ulikt fra kjede til kjede, og butikk til butikk. Jeg vet om mange butikker som har et lavt prisnivå, som er meget, meget strenge på dette med kvittering. Min sjef tillater ingen reklamasjoner uten kvittering, om det da ikke er en helt klar reklamasjon, og kunden bytter i tilsvarende vare. Men ingen penger tilbake uten kvittering ! Et alternativ er å kreve kontoutskrift. Kunden skal ved kjøpet på en eller annen måte opplyses om kravet om kvittering ved event.reklamasjon, i form av feks tekst på kvitteringen, skilt om kjøpsbetingelser etc. Synes du har oppført deg meget profesjonell og korrekt i situasjon en du beskriver. ← Jepp, vi er også en sånn typisk billigbutikk. Takk for støtten
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2006 #6 Skrevet 7. august 2006 Varer med en viss verdi tar man ALLTID vare på kvitteringen for. Det vanlige er at butikken selv stifter kvitteringen fast til bruksanvisningen/garantikortet. Å skrike og bælje vitner om at hun vet at hun har tapt allerede. Jo større de er i kjeften jo mindre peiling har de. Det er KUNDEN som må bevise at varen er kjøpt i din butikk - det er ikke du som skal motbevise det. Jeg fikk en gang byttet et par sko som hælen sprakk hos Din Sko uten kvittering. Jeg beklaget at jeg ikke hadde denne, men visste til at det sto Din Sko i sålen på skoen. Butikkdamen bare pekte på skohyllene og sa "forsyn deg med sko til samme pris. Men vi anbefaler alltid at du har med kvittering for hvis vi har satt ned prisen i mellomtiden får du bare dekning for tilbudsprisen siden du da ikke kan bevise at du har betalt mer." Siden har jeg nesten bare kjøpt sko i den butikken ...
Gjest Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Har en del slike kunder jeg og.. Det som er morro o min butikk er at nr man kjøper et spill har man muligheten til og prøve det, liker man det ikke kan man bytte det i noe annet/penger (et playstation 2 spill koster da trossalt 500 kr).. Og jeg husker alltid og si at ta godt vare på kvitteringen for den trengs.. De fleste skjønner jo ikke dette, dessuten trenger vi et transaksjons nummer som står på den så de gjør det jo enda mere vanskelig.. Vi gir oss hvis de har kontoutskrift, for da kan vi lete opp i kassarullen på dag og klokkeslett.. Men det er ikke alltid like lett med de som betaler kontant... Må si jeg er overrasket over at det finnes så, ærlig talt, dumme kunder der ute..
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 Meaty: Ta det helt med ro. Tror ikke en avis gidder å lage sak av dette. Mange kunder er mer storforlangende enn rett er. Til en annen gang kan du be sjefen lage et skriv om reglene deres for reklamasjon/pengene tilbake/kvitteringer osv. Så kan dere vise til det dersom sjefen ikke er inne når sure kunder kommer. Det sto noe om at man skulle reklamere innen rimelig tid etter at feilen var oppdaget eller det ville være rimelig å anta at man skulle ha oppdaget feilen. At kunden kjøper kaffetrakter, lar være å bruke den, for så å ta den frem ett år senere, synes jeg er litt tvilsomt.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 Dersom det er overveiende sannsynlig at varen er kjøpt siste 5 år (eller 2 år for de ting som ikke er ment å vare mer enn 2 år), er det bare å ta i mot varen på reklamasjon - og sende den videre til produsent/forhandler/importør. Det er ikke butikken som "tar støyten" for reklamasjoner, men produsent/forhandler/importør. Jeg synes det hadde vært bedre kundeservice å ta i mot produktet, si at man skulle snakke med sjefen og så komme tilbake med en avgjørelse. Da ville kunden mest sannsynlig føle seg imøtekommet, selv om dere fortsatt (feilaktig pga. manglende kvittering) skulle avslå reklamasjonen. Det finnes nok av påståelige bedrevitere (les: løgnere) i diverse billigbutikker som verken forholder seg til loven eller gidder sjekke opp saker og ting. En reklamasjon er ikke det samme som bruk av garanti eller retur - hvor man i mye større grad kan kreve kvittering. Men komme med knust kolbe på kaffetrakter til 300,- et år etter kjøp? Her vil det jo komme inn en vurdering om hvor lenge en slik kolbe skal vare og en vurdering om ikke dette kommer av brukerfeil. Feil på produktet de første 6 mnd skal jo i utgangspunktet være fabrikasjonsfeil, men her er det gått et år, selv om bruker ikke har åpnet produktet før nå (det er faktisk brukers feil).
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2006 #10 Skrevet 8. august 2006 Jeg forstår godt din reaksjon og jeg støtter den fullt ut. Jeg hadde gjort det samme om det var meg som jobbet der. Har selv vært borte det samme. Jeg var kunde og hadde rotet bort kvitteringen. Men jeg oppførte meg ikke slik av den grunn. Godtok at de måtte ha kvitteringen.
Meaty Skrevet 8. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 8. august 2006 Til en annen gang kan du be sjefen lage et skriv om reglene deres for reklamasjon/pengene tilbake/kvitteringer osv. Så kan dere vise til det dersom sjefen ikke er inne når sure kunder kommer. Det sto noe om at man skulle reklamere innen rimelig tid etter at feilen var oppdaget eller det ville være rimelig å anta at man skulle ha oppdaget feilen. At kunden kjøper kaffetrakter, lar være å bruke den, for så å ta den frem ett år senere, synes jeg er litt tvilsomt. ← Det var lurt, jeg skal be sjefen skrive hva som gjelder i vår butikk og så signere det. Da blir det mer spesifisert enn det som står trykt på kvitteringen og på plakatene i butikken. Glemte å opplyse i det første innlegget mitt at vi faktisk prøvde å få kontakt med sjefen på telefon mens kunden ventet men fikk selvfølgelig ikke tak i han. Ja dette med rimelig tid (som også noen andre nevnte) er et godt poeng. Litt rart å ha elektriske artikler liggende så lenge før man prøver dem.
Bobeline Skrevet 8. august 2006 #12 Skrevet 8. august 2006 Jeg er enig med de andre som sier du oppførte deg på en profesjonell måte. Og dere viste god kundeservice ved å prøve å kontakte sjefen per telefon, og fortelle damen at sjefen vil komme tilbake til butikken om noen dager. Om hun ikke vil komme tilbake da, er hennes valg og ikke noe som kan lastes butikken. Jeg vet også hvor nyttig det er å samle på kvitteringer, og jeg markerer et slikt kjøp på kontoutskrift. Jeg fører regnskap, og derfor er dette viktig for meg å ha god orden i dette. Det er kundens ansvar å vise hvor varen er kjøpt ved reklamasjon og brudd på garanti. Det er ikke butikkens ansvar å ta seg av den delen. Har kunden kvitteringen er det ikke noe problem for da er alt i orden.
annemsk Skrevet 9. august 2006 #13 Skrevet 9. august 2006 Kunden hadde faktisk rett i dette tilfellet. Kjøpsloven sier at kunden har rett på reparasjon av produktet, nytt produkt ved samme feil to ganger og penger tilbake hvis ikke buikken kan skaffe de forgående alternativene, UANSETT om kunden har kvittering eller ikke. Når det er sagt, burde kunden ha visst at hun burde ha tatt vare på kvitteringa. Og hvem er det som lar en kaffetrakter ligge i tre år før en bruker den???? Føler med deg, kunden var sikkert teit.
Arwen Skrevet 9. august 2006 #14 Skrevet 9. august 2006 Kunden hadde faktisk rett i dette tilfellet. Kjøpsloven sier at kunden har rett på reparasjon av produktet, nytt produkt ved samme feil to ganger og penger tilbake hvis ikke buikken kan skaffe de forgående alternativene, UANSETT om kunden har kvittering eller ikke. Når det er sagt, burde kunden ha visst at hun burde ha tatt vare på kvitteringa. Og hvem er det som lar en kaffetrakter ligge i tre år før en bruker den???? Føler med deg, kunden var sikkert teit. ← Hvor står det? Om reklamasjoner finner jeg bare dette: § 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. § 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp). (1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36. (2) Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig. Dette gjelder ikke dersom det foreligger hindring eller misforhold som nevnt i § 23. Omlevering kan heller ikke kreves når kjøpet gjelder en ting som foreligger ved kjøpet og har slike egenskaper at den ut fra partenes forutsetninger ikke med rimelighet kan erstattes med en annen. (3) Oppfyller ikke selgeren sin plikt til å rette eller omlevere, kan kjøperen kreve erstatning for sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Man har ingen rettigheter uten kvitering, selv ved reklamasjon.
Bobeline Skrevet 9. august 2006 #15 Skrevet 9. august 2006 (endret) Kunden hadde faktisk rett i dette tilfellet. Kjøpsloven sier at kunden har rett på reparasjon av produktet, nytt produkt ved samme feil to ganger og penger tilbake hvis ikke buikken kan skaffe de forgående alternativene, UANSETT om kunden har kvittering eller ikke. Når det er sagt, burde kunden ha visst at hun burde ha tatt vare på kvitteringa. Og hvem er det som lar en kaffetrakter ligge i tre år før en bruker den???? Føler med deg, kunden var sikkert teit. ← Lov om kjøp, kjøpsloven begrenses til følgende: § 1. Alminnelig virkeområde. (1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova. (2) Loven gjelder også bytte av ting så langt den passer. Forbrukerkjøpsloven derimot, er nok loven som kunden skal henvises til. § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet. Loven gjelder bytte av ting så langt den passer. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. En forbruker må nytte reklamasjonstiden, med frist satt til to år etter at forbruker overtok varen. Reklamasjon må rettes mot selger av produktet, og da er det naturlig å bevise hvem selger ved hjelp av kvittering. Jeg kan kjøpe en kaffetrakter på europris, men ikke reklamere på denne hos jernia. I såfall må feilen reklameres til hos fabrikant. Selger dekker tap ved reklamasjon. Kunden hadde ikke rett til reklamasjon, uten kvittering der selgerens ansvar kommer frem (viser hvem selger er). Betingelser går frem av avtale (kvittering). Endret 10. august 2006 av Bobeline
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2006 #16 Skrevet 9. august 2006 (endret) Slettet - så i ettertid at jeg svarte på noe som allerede var svart på. Overse dette ... Endret 9. august 2006 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #17 Skrevet 10. august 2006 Det er sånne kunder man bare må la gå inn i ene øret og ut igjen i det andre, som min mor ofte sier til meg.. Fatter ikke at noen folk kan være så påståelige. De MÅ ha kvittering!! Så sant du ikke vet at det var h*n som kjøpte den dagen i forveien f.eks.. Men komme igjen et år etterpå å påsto den ikke er brukt før, den er DRØY!! Bare glem henne. Hun kommer nok ikke tilbake.. Går vel heller videre til neste butikk i samme kjede å prøver seg tenker jeg. Noen folk er bare 'gale'!
Gjest Gus Skrevet 10. august 2006 #18 Skrevet 10. august 2006 Videre var generell frist utløpt, med mindre det kan påvises at produktet skal holde lenger. ← Hvorfor var generell frist for reklamasjon (to år) utløpt på en vare som var bare omkring et år gammel?
Bobeline Skrevet 10. august 2006 #19 Skrevet 10. august 2006 Hvorfor var generell frist for reklamasjon (to år) utløpt på en vare som var bare omkring et år gammel? ← Beklager. Leste feil uten briller Trodde det stod skrevet at kunden hadde kjøpt varen for tre år siden, og ikke i fjor sommer. Skal rette opp feilen.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #20 Skrevet 11. august 2006 Svigermor har kaffetrakter som er sikkert 10 år gammel, men kan ikke ta den ut enda, fordi den gamle fortsatt fungerer. Den gamle ser helt ææææsj ut altså! Men til poenget, er det en fabrikasjonsfeil, kan man klage inntil 2 år eller 5 år (avhengig om produktet er ment å vare under eller over 2 år). Uansett når man åpner pakka! Men det gjelder fra kjøpstidspunkt da. Svigermor har sikkert noen strømper fra 1950 som er uåpna og hun vil klage på også hun. Men sannsynligheten for at det er en brukerfeil er vel ganske stor på et slikt produkt etter så lang tid? Jeg synes det er dårlig kundeservice å ikke ta en slik vurdering en gang, bare pga. en irrellevant kvittering. Det er jo produktet som er i fokus. Butikken har ingenting med reklamasjon å gjøre - annet enn å formidle den (og da ta en grovvurdering, noen skal reklamere på de merkeligste ting).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå