Snasen Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Jeg har ikke barn selv, og kan derfor sjeldent uttale meg om barneoppdragelse i det hele tatt. Rett og slett fordi, jeg har null erfaring. Joda, jeg kan sikkert sitte på sidelinjen å se ting å tenke at sånn ville jeg gjort det/ikke gjort det, men har såpass til selvinnsikt på dette området at jeg forstår at ting vil forandre seg veldig når jeg eventuelt får barn, og at det ikke finnes et fasitsvar på dette. Et hvert barn er et unikt individ muligens i en søskenflokk. En kan oppdras på en spesiell måte, men det andre barnet må oppdras på en helt annen måte igjen. Det jeg finner litt komisk da, det er brukere her inne, uten barn som sitter her og har enda sterkere meninger ang. barn/barneoppdragelse enn foreldrene selv. Og ikke nok med det... de vet til og med bedre. Og dette uten at de har vært innom Ullevål eller andre sykehus for en abort en gang. Hvordan kan det ha seg at folk uten barn tør å ha så sterke meninger og ikke minst skrive de åpentlyst uten blygsel her inne b.l.a... Ser de ikke selv at ting vil forandre seg veldig forskjellig den dagen de får barn? Ser de ikke at ting ikke kun styres av fasitsvar eller fornuften (pedagogisk riktig tenking), men at det også er følelser med i bildet? Hva med den dagen hvor man får barnet og man skal sette ut i livet din tenkemåte ang oppdragelse, men så er ikke det barnet som du/dere hadde forventet. Kanskje har det ADHD, kanskje er det andre ting som spiller inn, osv osv... Det virker det som om enkelte av disse uten barn her inne som i tillegg tror de er "eksperter" innen barneoppdragelse har full kustus på denne ufødte ungen allerede ved første ultralydbilde. Si meg... Klarer ikke disse personene å skjønne at man ikke kan vite før man er i situasjonen selv? Kjære vene, det er flaut å lese enkelte av svarene til de uten barn her. Min sympati går egentlig til disse foreldrene som i verste fall tar til seg enkelte av disse rådene og som samtidig må lese det disse bedreviterne skriver. Håper virkelig ikke at dere tar det alt for seriøst...
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 Jeg har jobbet med barn og er "reservemor" for to søstre. Selv om jeg ikke har trengt noen ut av dåsa mi selv ennå mener jeg at både jeg og alle andre bør få kunne uttale seg. Er selvsagt opp til hver enkelt om de vil høre, men jeg forbeholder meg retten til å ytre meg i øst og vest
Gjest Leya Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Etter å ha jobbet med barn i 8 år anser jeg meg som delvis kvalifisert til å uttale meg.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #4 Skrevet 7. august 2006 Det er en kjent sak at det er dem som ikke har barn som er de beste barneoppdragerne. Kjenner mange som har måttet fire på egne meninger etter at de fikk barn og oppdaget hva det egentlig innebar.
Gjest BagLady Skrevet 7. august 2006 #5 Skrevet 7. august 2006 (endret) Jeg har meninger om så mangt jeg, biler, unger, badekar og inngrodde tånegler - enda har jeg ingen av delene. Går ut i fra at jeg må slutte med det nå da. Takk for innspillet Endret 7. august 2006 av BagLady
Daria Skrevet 7. august 2006 #6 Skrevet 7. august 2006 Selv om jeg ikke har trengt noen ut av dåsa mi selv ennå mener jeg at både jeg og alle andre bør få kunne uttale seg. Er selvsagt opp til hver enkelt om de vil høre, men jeg forbeholder meg retten til å ytre meg i øst og vest ← Jepp. Selv om jeg ikke har barn selv, har jeg vært nok borti dem til å ha meninger på en del områder. Dessuten er jo dette primært et diskusjonsforum, ikke en rådgivingstjeneste, og jeg regner med at folk har det i bakhodet når de leser svarene. Og som du sier selv: Et hvert barn er et unikt individ muligens i en søskenflokk. En kan oppdras på en spesiell måte, men det andre barnet må oppdras på en helt annen måte igjen. ← Det som er rett for et barn, kan være helt feil for et annet, ergo trenger ikke det jeg mener, være mer på jordet enn det en som faktisk har barn selv sier. Å ha et barn selv, gjør deg ikke nødvendigvis til ekspert på barn generelt. jeg vil faktisk hevde at en som har jobbet med barn i årevis, men ikke har barn selv, kan ha bedre grunnlag for å uttale seg enn en ettbarnsmor. Kort sagt, jeg kommer til å fortsette å uttale meg om akkurat det jeg vil.
Gjest Gjest1 Skrevet 7. august 2006 #7 Skrevet 7. august 2006 Det, Sexy C, er de mest fornuftige jeg har sett deg skrive.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #8 Skrevet 7. august 2006 Meget bra innlegg. Det er så mange som tror de er verdensmestere bare de har sett en unge på butikken, mens de egentlig ikke vet bæra om hva barneoppdragelse innebærer. Og nei, jeg synes ikke at det å jobbe i barnehage/skole kan sidestilles på noe vis. Men nå ser man nå fort hvem som har barn og ikke..... Det er jo bare å ignorere disse besserwisserne somm tror de har svaret på alt.
Gjest BagLady Skrevet 7. august 2006 #9 Skrevet 7. august 2006 Det er jo bare å ignorere disse besserwisserne somm tror de har svaret på alt. ← Gjelder dette på alle områder i livet, eller bare barneoppdragelse?
Najs Skrevet 7. august 2006 #10 Skrevet 7. august 2006 Er forsåvidt enig med trådstarter, men jeg synes også at man skal ha lov til å uttale seg uten å bli kjeppjaga fordi man "ikke har peiling". Jeg har ikke barn, men har likevel en viss formening om hva som er rett og galt, normalt og unormalt, sunt og usunt osv
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2006 #11 Skrevet 7. august 2006 Så dersom man aldri har kjørt bil har man ikke lov til å uttale seg om råkjøring? - Dersom man aldri har innredet et hjem kan man ikke komme med tips til andre? - Dersom man aldri har laget mat har man ikke lov til å tipse om hva som kan bli bra? - Dersom man aldri har hatt et dårlig forhold kan man ikke tipse om hva man skal gjøre? - Dersom man aldri har hatt sex kan man ikke tenke seg til hvordan det burde være? - Dersom man aldri har vært politiker skal man ikke kunne klage på de som er det? - Dersom man aldri har jobbet i butikk skal man ikke kunne klage over servicen de gir? - Dersom man aldri har vært kongelig skal man ikke klage over hvordan de oppfører seg? Skjønner du hvor latterlig det blir å nekte folk å ha en mening om ting selv om man kanskje ikke har så mye erfaring?? Tror du ikke man kan lære av å observere? Hvorfor tror du at pedagogikk og psykologi læres omtrent likt i hele verden? Jeg har observert mange av mine venninner oppdra sine barn, og det er merkelig at det er de barna som blir oppdratt "riktig" som oppfører seg best, gjør det best på skolen, er høfflige, og godt utviklet, mens de barna som har en helt annen oppdragelse er frekke, mye syke, tregere i utviklingen etc... Så jeg er faktisk så frekk at jeg tillater meg å ha en mening om alt mulig.
Lillesøster Skrevet 7. august 2006 #12 Skrevet 7. august 2006 Problemet er vel ikke at dem som ikke har barn uttaler seg, men at mange i hele tatt uttaler seg så bastant om alt og alle her på kg- det er mer skremmende. Synes forøvrig det er fint at alle engasjerer seg i problemstillinger som ikke har berørt dem personlig.
Gjest Hilde79 Skrevet 7. august 2006 #13 Skrevet 7. august 2006 Så dersom man aldri har kjørt bil har man ikke lov til å uttale seg om råkjøring? - Dersom man aldri har innredet et hjem kan man ikke komme med tips til andre? - Dersom man aldri har laget mat har man ikke lov til å tipse om hva som kan bli bra? - Dersom man aldri har hatt et dårlig forhold kan man ikke tipse om hva man skal gjøre? - Dersom man aldri har hatt sex kan man ikke tenke seg til hvordan det burde være? - Dersom man aldri har vært politiker skal man ikke kunne klage på de som er det? - Dersom man aldri har jobbet i butikk skal man ikke kunne klage over servicen de gir? - Dersom man aldri har vært kongelig skal man ikke klage over hvordan de oppfører seg? Skjønner du hvor latterlig det blir å nekte folk å ha en mening om ting selv om man kanskje ikke har så mye erfaring?? Tror du ikke man kan lære av å observere? Hvorfor tror du at pedagogikk og psykologi læres omtrent likt i hele verden? Jeg har observert mange av mine venninner oppdra sine barn, og det er merkelig at det er de barna som blir oppdratt "riktig" som oppfører seg best, gjør det best på skolen, er høfflige, og godt utviklet, mens de barna som har en helt annen oppdragelse er frekke, mye syke, tregere i utviklingen etc... Så jeg er faktisk så frekk at jeg tillater meg å ha en mening om alt mulig. ← Du sier det så fint selv, du bruker ordet tipse!! Det er helt greit. Jeg tror Sexy C snakker om de som bastant og hardnakket belærer, og det er en helt annen sak. Selvsagt skal man si sin mening, selvsagt kan man komme med alternative synspunkter, men det er forskjell på å tipse, som du sier, og det å komme med såkalte "harde fakta" om noe man ikke har gjort selv før. Selvsagt trenger man ikke trøkke ut ungen sjøl for å ha peiling, men det er ikke de mest erfarne som er de mest bastante etter min erfaring. Men er det ikke ganske menneskelig? Å ikke se nyanser i situasjoner man er uerfaren? Synes Sexy C har et poeng, jeg.
Gjest Gjest1 Skrevet 7. august 2006 #14 Skrevet 7. august 2006 Rart hvordan man må gå i forsvar med en gang når slike meninger kommer frem. Å fortelle en mor hvordan man tar seg av et barn når man ikke har barn selv blir som å belære en snekker fordi man har snekret en del. Det blir bare ikke det samme. Og dermed har jeg ikke sagt at alle mødre er perfekte eller veldig gode mødre. Bare at de har et annet perspektiv på det å ha barn.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #15 Skrevet 7. august 2006 ^^Nemlig. Skal du gjennom en operasjon, forteller du neppe kirurgen hvordan han skal gjøre det. Jeg ser ikke så mange bastanter komme fram dersom noen f.eks. spør om juridiske spørsmål, men når det gjelder barneoppdragelse tror plutselig alle at de sitter med fasiten fordi de har sett Supernanny på tv eller har vært barnevakt en gang som 15 åring. (Imidlertid er det morsomt å se mange av disse bedreviterne gå på trynet når de omsider får egne barn. Mange som blir spake da. )
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #16 Skrevet 7. august 2006 Og dermed har jeg ikke sagt at alle mødre er perfekte eller veldig gode mødre. Bare at de har et annet perspektiv på det å ha barn. ← Og nettopp derfor kan det noen ganger være greit med innspill fra et annet perspektiv. Det er nok like mye uenighet mellom de med barn og de uten barn, som det er mellom de som har barn.
Leo Skrevet 7. august 2006 #17 Skrevet 7. august 2006 Artig synspunkt! Så vidt jeg vet er det fullt mulig å bli både barnelege, barnepsykolog, pedagogisk leder i barnehage, lærer, barnevernspedagog osv. osv. uten å ha barn selv. Ingen vet hvem som skjuler seg under nickene på KG og kanskje tilhører en del av oss akkurat disse yrkene, men de har altså overhodet ikke greie på barn og barneoppdragelse og bør derfor ikke uttale seg? Ellers ville jeg ha foretrukket at de som ikke har hund selv, aldri har hatt det og dessuten opplyser om at de haaater hunder slutter å uttale seg i tråder om hundeoppdragelse! Dere har ikke greie på hva dere snakker om og at hundene våre plager vettet av dere driter vi i! Vi elsker disse dyrene og de må få gjøre som de vil!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 7. august 2006 #18 Skrevet 7. august 2006 Jeg synes det er helt greit å få synspunkter om barneoppdragelse både fra de med og uten barn. Kan like så gjerne være enig med sistnevnte gruppe. Kan ikke skjønne hvorfor de ikke skal få uttale seg? Dessuten er argumnter som "vent til du får barn selv", så skal du se hvor lett det er eller "det kan du ikke vite, for du er barnløs" bare latterlige - det flytter fokus fra selve diskusjonen og fører ingensteds hen.
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2006 #19 Skrevet 7. august 2006 Jeg var ekspert på barneoppdragelse før jeg fikk barn, men tror ikke alt jeg sa var idiotisk.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #20 Skrevet 8. august 2006 Og hvorfor tror alle at at de blir eksperter på barneoppdragelse ved å trykke ut en unge?? Det er mange som er foreldre men som ikke har peiling på pedagogikk eller barneoppdragelse eller hvordan endre adferd. Og mange som ikke er foreldre men som har en del generell kunnskap om emnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå