liv Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 http://vedborsen.no/ Hva er et bra tilbud på ved? og hva er bra ved? Er Bjørk bra? Og ikke minst hvor mye ved trenger en for at det skal holde igjennom vinteren? (Vår leilighet er 85kvadrat meter. ) Så gjaldt det å få lagret denne veden da. Vi har en stor fin kjellerbod, men denne lukter noe rått.. Det er jo ikke optimalt, men det må vel gå greit? Vi har en bod på loftet og men det er nok ikke aktuelt å bære 3000L ved opp 6 etasjer! Det skal jo bli så utrolig høye strømpriser i vinter og vi kan fyre med ved så da vil vel det lønne seg?
Hu i Svingen Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 Prøv vedkalkulatoren: http://www.jotul.no/Content/WoodCalculator____140.aspx Bare pass på at veden er tilstrekkelig tørr. Hvis du spytter på den ene enden av kubben skal spyttet boble når du blåser inn i kubben fra den andre siden.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 7. august 2006 #4 Skrevet 7. august 2006 Bjørk er bra og ikke minst ganske "renslig" ved. Som Hu i Svingen sier - viktig at den er tørr. Tror jeg hadde tatt sjansen på kjellerboden hvis veden var skikkelig tørr og fin.
liv Skrevet 7. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2006 (endret) Så med den ved-kalkulatoren at det vil koste kr 0,75 pr kWh, strømmen ligger nå på rundt 50 øre så da vil det jo ikke lønne seg noe særlig å fyre med ved da? (Men så var det vel at strømprisen skulle opp da!) (Men jeg tror jeg regnet noe feil fra liter til m3 da) Endret 7. august 2006 av liv
liv Skrevet 7. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2006 Hvordan skal jeg regne ut på den vedkalkulatoren når 3000liter ved koster 2000 kr? Noen som er gode på matte?
Gjest Fantus Skrevet 7. august 2006 #7 Skrevet 7. august 2006 Bjørk brenner nokså lenge, og holder på varmen. Jeg ville kjøpt dette. Osp er vanskeligere å få fyr på, men brenner lenge når det først brenner. Furu tenner lett og slukner fort. Priser vet jeg dessverre ikke så mye om... Tror at det går helt fint å ha veden i kjelleren. Den er jo allerede tørr når dere får den, og hvis kubbene skulle bli litt rå er det bare å ta dem opp i leiligheten en liten stund før dere har tenkt å hive dem i ovnen. Hvis dere har peis burde dere vurdere å lukke denne med dører eller no, da utnytter man varmen mye bedre.
liv Skrevet 7. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2006 Vi har sånn kjempe gammel ovn Noe ala denne her fra finn; http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...z8968330&pos=24
Leo Skrevet 7. august 2006 #9 Skrevet 7. august 2006 3000 l. ved = 3 m3 ved, så du har nok regnet riktig, men for meg som bor på landet, så er dette dyr ved! Mange bønder rundt omkring som selger ved mye rimeligere enn dette! Bortsett fra bøk, eik etc. som ikke er så vanlige treslag i Norge, er bjørk den veden med høyest brennverdi. Som de andre er nevner, er det viktig at den er skikkelig tørr! Jeg har for øvrig sett mye tørr bjørkeved i mitt liv, men aldri vært borte i en kubbe som det lar seg gjøre å blåse gjennom... (Det kan til dels fungere på gran og furu...). Om bjørkeved er tørr eller ikke hører du hvis du slår du kubber mot hverandre. Tørr ved gir en hul, melodiøs klang. For øvrig går det helt sikkert greit å oppbevare veden i kjellerboden.
liv Skrevet 7. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 7. august 2006 (endret) Ja jeg og synes det der hørtes ut som dyr ved Leo. Da kan en jo like gjerne fyre med strøm! I allefall om en har gode strømovner som varmer bra. Det må jo finnes noen billigere rundt Oslo et sted? Endret 7. august 2006 av liv
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 7. august 2006 #11 Skrevet 7. august 2006 Men du liv, husk at strømprisen ikke bare er pris pr kwh, det er også nettleie og alt det der tullet. Du kan ha 700 kr i forbruk, og fortsatt få en regning på 3-4000 når alt det andre er lagt til.
Leo Skrevet 7. august 2006 #12 Skrevet 7. august 2006 Det må jo finnes noen billigere rundt Oslo et sted? ← Det mener jeg bestemt, men for sikkerhets skyld skal jeg høre med min kjære far som har skog og tre som levebrød om hva prisene ligger på. Legger ut svaret her, når jeg har spurt. Selv har jeg strengt tatt ikke peiling siden vi får ved, men jeg har en følelse av at man kan få en 1500 l. sekk bjørkeved for 6 - 800 kroner. Ellers er det ikke på langt nær alle bønder som driver litt med ved på si' som er så mye på internett, så det kan kanskje være en idè å se etter annonser i de små lokalavisene rundt Oslo, f.eks. Indre Akershus Blad, Raumnes, Glåmdalen etc.
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2006 #13 Skrevet 7. august 2006 Vi har sånn kjempe gammel ovn Noe ala denne her fra finn; http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...z8968330&pos=24 ← Slike gamle ovner er ikke særlig brenneffektive eller miljøvennlige, så regn med at du kanskje bruker mer ved enn med en moderne vedovn! Og jeg regner med den er godkjent for vedfyring av brannvesnet?
liv Skrevet 7. august 2006 Forfatter #14 Skrevet 7. august 2006 Vet at de brenner dårligere enn nye ovner ja. Huseier sa det bare var å bruke så da regner jeg med at den er godkjent ja.
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2006 #15 Skrevet 7. august 2006 Vet at de brenner dårligere enn nye ovner ja. Huseier sa det bare var å bruke så da regner jeg med at den er godkjent ja. ← Det er jo veldig fine ovner ihvertfall:) Men jeg ville kontaktet brannvesnet og spurt for sikkerhets skyld. Det er faktisk ikke alle som kontrollerer slike gamle ovner, og jeg vet om flere som har fått beskjed av brannvesnet om å ikke bruke dem.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #16 Skrevet 7. august 2006 Men du liv, husk at strømprisen ikke bare er pris pr kwh, det er også nettleie og alt det der tullet. Du kan ha 700 kr i forbruk, og fortsatt få en regning på 3-4000 når alt det andre er lagt til. ← Dette er reinspikka tull.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #17 Skrevet 8. august 2006 rogneved er den beste (brenner lengst), bedre enn bjørk. osp, gran og furu.
Hu i Svingen Skrevet 8. august 2006 #18 Skrevet 8. august 2006 rogneved er den beste (brenner lengst), bedre enn bjørk. osp, gran og furu. ← Ja, men nå er det ikke så ofte å få kjøpt da. Bjørk er et godt alternativ, og lett å få tak i.
Gjest Madeline Skrevet 8. august 2006 #19 Skrevet 8. august 2006 På Norsk ved sine sider står følgende om brennverdi på de forskjellige vedsortene: Brennverdi pr. fastkubikkmeter i kilowattimer. Bøk: 3.000 kwh Ask: 2.900 kwh Eik: 2.900 kwh Lønn: 2.800 kwh Rogn: 2.700 kwh Bjørk:2.650 kwh Furu: 2.350 kwh Svartor:2.350 kwh Selje: 2.290 kwh Gran: 2.000 kwh Osp: 2.000 kwh Gråor:1.900 kwh
Leo Skrevet 10. august 2006 #20 Skrevet 10. august 2006 På Norsk ved sine sider står følgende om brennverdi på de forskjellige vedsortene: Brennverdi pr. fastkubikkmeter i kilowattimer. Bøk: 3.000 kwh Ask: 2.900 kwh Eik: 2.900 kwh Lønn: 2.800 kwh Rogn: 2.700 kwh Bjørk:2.650 kwh Furu: 2.350 kwh Svartor:2.350 kwh Selje: 2.290 kwh Gran: 2.000 kwh Osp: 2.000 kwh Gråor:1.900 kwh ← En del av disse verdiene bli å betrakte som rent teoretiske siden en god del av disse tresortene vokser spredt og dermed vil bli svært kostnadskrevende å ta ut som f.eks. ren aske- eller rogneved. Dette er imidlertid ved som fint kan forekomme sammen med furu, selje og gran i det som kalles "blandingsved". Forhørte meg imidlertid i dag og en 1500 l. sekk med bjørkeved bør ikke koste mer enn 600 - 700 kroner. En tilsvarende sekk blandingsved bør ligge rundt 500 kroner. Jeg har ellers fått en grundig forklaring på hvilken enorm forskjell det er mellom vedovner og hvorfor vedfyring er så mye mer effektivt enn strøm. (Følelsen av mer varme med færre kwh...). Noen er kanskje i overkant interessert i temaet ... Takk og pris har vi en rentbrennende vedovn som er beregnet å skulle varme opp hele huset og fyre i den har vi tenkt å gjøre med gratis bjørkeved. Det kan vel ikke bli annet enn kr. 0 pr. kwh skulle jeg tro...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå