Gå til innhold

En annen hyttetur

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var på hyttetur i forbindelse med nyttår og jeg og sambo fikk anvist plass i anekset. Der var det 5 grader når vi skulle legge oss ca kl to om natta og da hadde den eneste tilgjengelige varmeovnen stått på et døgn. Vi fikk ikke lov av vertinnen å komme og sove inne på det ledige soverommet inne i hovedhytta, fordi hun hadde lovt besteforeldrene (som eier hytta) at dette skulle låses av siden dette var deres private soverom. So fucking what? Man lar da ikke gjestene fryse på denne måten? Besteforeldrene hadde ikke en gang merket om noen hadde sovet der. Jeg er dessuten sikker på at de hadde tilbudt soverommet dersom de hadde hørt hvordan det hele var. Jeg skjønner ikke at det er mulig at en voksen jente oppfører seg sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å joda, besteforeldrene hadde nok merket det, og barnebarnet ville kanskje aldri fått lånt hytta mer. Skjønner godt at hun ikke ville ta sjansen.

Man kan dessuten fint sove i fem grader med riktig påkledning og sengetøy.

Gjest Brunhilde
Skrevet
Jeg skjønner ikke at det er mulig at en voksen jente oppfører seg sånn.

Jeg syns det er flott at en voksen jente oppfører seg sånn! Det viser at hun er......nettopp voksen! Og jeg syns ikke det virker som om du er det... Beklager!

Skrevet

Jeg kan i utgangspunktet forstå at besteforeldrene ville at deres soverom skulle låses av. Men jeg er helt enig med gjest her at når det er så kaldt så burde det kunne gjøres unntak. Eventuelt kunne barnebarnet sove på besteforeldrenes soverom. Da hadde det vertfall ikke vært fremmede på deres private rom.

Det hadde jeg gjort om jeg hadde vært barnebarnet vertfall, og så hadde jeg forklart bestemor at jeg sov på deres soverom siden det var så kaldt.

Skrevet

Jeg tror jeg ville gjort som du Lady.

Tipper gjestene ikke var forberedt på å skulle sove på et såpass kaldt sted, så de hadde sannsynligvis ikke med klær og sengetøy/soveposer som var varme nok.

Jeg hadde ikke hatt hjerte til å la gjestene fryse.

Gjest Zalomine
Skrevet

Har ikke mer enn 5-6 grader på soverommet hele vinteren jeg....

Hytter, i alle fall på plasser der det kan bli kaldt, er vel ofte utstyrt med ulltepper eller pledd? (Jeg har den erfaring i alle fall) Og ellers hjelper det masse med sokker (det har da alle med seg) og ei t-skjorte eller noe. Er man to, så kryper man tett sammen, det hjelper masse (Om nødvendig to i en enkeltseng (ikke si at det ikke går, slik lå jeg og min samboer i et halvt år, helt frivillig (han hadde egen seng, men det var i en annen etasje!))

Ja, om jeg hadde lovd mine besteforeldre å låse av et rom fordi det var deres, så hadde det rommet fått VÆRT avlåst, det skal jeg love. Ja, tilbytt litt ekstra tepper/klær av det jeg hadde tilgjengelig, men 5 grader kan man fint sove i, med god dyne, litt tepper kanskje, en kjæreste og litt fornuft!

Det er nå min mening i alle fall.

Skrevet

Jeg pleier ofte orientere meg litt om forholdene før jeg drar på tur - spesielt hvis det er hyttetur. For nå er det en gang slik at norske hytter har ofte ikke hotell-standard :wink: Og, skal jeg på hyttetur tar jeg med skikkelig pysjamas og ull-tøy - da har jeg det strålende uansett temperatur! :P

Ja til norske hytter m peis, parafinlamper og iskalde køyesenger! Det mest sjarmerende som finnes om du utstyrer deg etter forholdene - hvis ikke ta inn på hotell! :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var meg som startet denne tråden.

Vi fikk ikke beskjed før vi kom opp på hytta at vi måtte sove i anekset. Hadde jeg visst det på forhånd hadde det vært en smal sak å regne ut at det kom til å bli kaldt med den sprengkulda som var nyttårsaften og vi kunne kledd oss deretter. Vi har vært med på denne hytta flere ganger tidligere og har da alltid sovet innendørs i den godt oppvarmede hytta.

Jeg synes det var dårlig gjestfrihet at vi ikke kunne få sove inne når vi ba så pent om å få lov.

Det er noe annet å sove i 5 C når du er forberdt på det, er kledd for det og ikke minst liker det, enn sånn som situasjonen var nå.

Skrevet

Enig m deg, Gjest! Hadde følt at jeg hadde satt vennskapet på spill m å være så beinhard. Alle tåler ikke/er ikke vant m så kald soveplass; hadde isåfall følt skyld hvis f eks halsbetennelse el blærekatarr ble resultatet av dette....

Gjest Anonymous
Skrevet

Når besteforeldrene uttrykkelig har gitt beskjed om at deres rom ikke skal brukes, bør dette rommet betraktes som forbudt område - ikke en del av hytta. Dårlig gjort dersom dere presset på slik at venninnen deres fikk dårlig samvittighet.

Kunne dere ikke sovet i stua?

Elise

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette var nyttårsaften, med festing, så da var ikke stua noe alternativ. Besteforeldrenes soverom var det eneste rommet med plass til flere gjester, de andre soverrommene er så små at det ikke er plass til en person ekstra på gulvet en gang.

Vi spurte bare et par ganger om vi kunne få lov å sove inne i hovedhytta, uten å være sure. Dessuten kommenterte de andre gjestene ovenfor henne "det er vel ikke så farlig om de låner det soverommet, det er jo ganske så kaldt der ute" flere ganger. Hun var like steil og svarte at det går fint an å sove i 5 C, hun pleier visst å gjøre det til vanlig. Hvis hun synes det er så greit, burde hun lagt seg der ute selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skaff deg ei hytte sjøl - kjøp ved og varm den såpass at det behager din lille kropp.. Det er mitt forslag :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det forrige var da et utrolig usaklig innlegg! :o :cry:

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, det vil jeg si meg helt enig i.

Det er nå engang slik at det ikke er alle som har anlednign til å ha hytte på fjellet, og da er det jo deilig med venner hvis besteforeldre låner bort hytta si, er det ikke?

Ikke alle besteforelder ville lånt bort hytta si til en nyttårsfest heller. (Vedkommende som startet tråden omtaler jo dette som en fest såpass at å sove i stua ikke var en mulighet (jeg tolker det som at de ikke mente å legge seg før de andre hadde lagt seg, men at det var FEST, og at stua derfor ikke egnet seg til å sove i etter at festen var over, evt at enkelte ikke tok kvelden før det var på tide å stå opp). Når besteforeldrene låner bort hytta (dette gjør de visst ofte, siden vedkommende har vært gjest der ved tidligere anledninger, er det minste man burde gjøre å RESPEKTERE besteforeldrene. De har bedd om at et rom låses av. La det rommet være låst. De ba om dette i bytte om utlån av hytta, så respekter nå at jenta overholder det løftet hun ga sine besteforeldre!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror faktisk besteforeldrene ville syns det var helt OK at man benyttet soverommet deres når det var for kaldt i annekset.... virker litt "feigt" å ikke kunne ta en slik avgjørelse - det var da voldsomt så respekt man skulle ha for besteforeldrene sine!

Gjest sexysadie
Skrevet

Merkelig d der; hvordan hytteturer blir årsak til krangel og fandenskap!

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg anser slett ikke 5 grader som "for kaldt" da. Sovet i det mange ganger, og det går utmerket godt an!

forøvrig, ja, jeg har kjemperespekt for mine besteforeldre. Ber de meg love noe slikt, klart jeg holder det jeg lover (men da ingen av dem har hytte er ikke dette aktuelt for meg) Men ja, jeg holder det jeg lover!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...