Gå til innhold

gifteringer

Gjest gjesteb(r)ud

Anbefalte innlegg

Gjest gjesteb(r)ud
Skrevet

vi skal kjøpe gifteringene snart og er enige om at de skal være enkle, tunge, glatte og uten diamant.

veldig usikre på om vi skal ha platina eller hvitt gull, det ser jo likt ut når de er nye, men hvitt gull krever jo endel veldikehold med tiden i og med at glansen blir slitt bort. spørsmålet er om det forsvarer prisdifferansen som er ganske stor.

Noen her som har 5-10 års erfaring med hvittgullsringer mht slitasje?

Noen som har negativ erfaring med platina?

Vi har sett på disse:

http://www.andresen.no/produkter.asp?txtka...ringer&offset=5 (nr tre fra toppen)

og disse:

http://www.andresen.no/produkter.asp?txtka...inger&offset=20 (øverst)

håper noen har innspill, vi er i tvil! :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke til forskjellen, men ville bare skrive at de platina ringene var utrolig fine! :) Fikk lyst på sånne selv jeg.

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Platina er finest når det er nytt, det blir litt grått med årene. Derfor anbefales ( i hv fall hos Tiffany's) platina til diamantringer, ikke alene.

På grunn av problemene med hvitt gull / platina har vi valgt gult gull (selv om vi utganspunktet tenkte platina).

Gjest gjesta
Skrevet

Hvis pris ikke spiller noen rolle, så hadde jeg helt klart gått for platina. Selv har jeg en flott giftering i hvitt gull, og det er jammen forskjell på de i hvitt gull. Min søsters har nå blitt gul, mens min fortsatt er like hvit og fin. (Det må sies at min kostet mer enn dobbelt så mye som min søsters også.)

Skrevet

Hvitt gull er i utgangspunket grått/gult, men det legges et edelt metall på utsiden som heter Rhodium. Rhodium er et mykt og veldig kostbart metall (dyrere enn gull)

Når dette rhodiumet slites av vil ringen se grå/gul ut. Da må ringen rhodineres for å få tilbake den hvite glansen.

Det varierer veldig hvor fort rhodiumet slites av, kommer an på yrke, om man har ringen på hele tiden og hvordan man behandler den. Vi anbefaler at hvittgulls ringer rhodineres ca annethvert år.

Dette koster ca 300,- pr.ring og er absolutt en utgift man bør tenke på dersom man skal velge hvitt gull i forhold til gult. Det samme gjelder med overflatebehandling som f.eks matting, hamring eller børsting som også vil slites av, og må vedlikeholdes.

Jeg har ingen erfaring med platina ringer, det er ikke så vanlig i norske gullsmeder, men jeg blir veldig glad om noen vil dele erfaringer om Platina smykker =)

Dette ble langt, men håper det hjalp litt ihvertfall :)

Gjest gjesta
Skrevet

En venninde av meg har platina. Den er vedlikeholdsfr, og ser like pen ut i dag, som da hun giftet seg for tre år siden. Den er utrolig tung for størrelsen. En lekker ring!

Skrevet

Det må jo være en grunn til at platina er så mye dyrere enn hvitt gull. Så må man vurdere om man vil betale mer for å få platina, eller belage seg på å pusse opp hvittgullsringer..... Hmm, dette blir ikke lett ;)

Gjest gjesteb(r)ud
Skrevet

...dytter opp...

flere med erfaringer?? må man virkelig pusse opp/ rohdinere hvitt gull inntil annen hvert år?

og; hvorfor skulle platina bli grått med tiden uten diamant - den er jo (i motsetning til hv gull) blank tvers i gjennom, men samtidig anbefales platina hvis det er diamant? ...forsto ikke dette, jeg.... : :sjenert:

Skrevet

Hei!

Husk at dersom en platinaring skal brukes på samme finger som f.eks. en forlovelsesring, må (bør) begge ringene være av samme materiale. Platina er hardere enn hvitt gull og vil slite på den andre ringen, dersom den er av hvitt gull (mykere materiale).

Skrevet
...dytter opp...

flere med erfaringer??

Hmm, her er det bare kommende og nygifte bruder, så kanskje ikke det er så mange med erfaringer her? Hva med å prøve et annet forum- forbruker og økonomi, eller kanskje singelforumet ;)

Gjest Gjest_Timmie_*
Skrevet

Platina er mye hardere enn hvittgull, så det vil holde seg bedre. Hvitt gull må jo ikke rhodineres annethvert år, men det vil være mye finere da.

Ulempen med platina kommer hvis man vil forandre på ringen senere. Dersom man må regulere størrelsen (som de fleste må i løpet av livet) vil det være en vanskelig og ikke minst kostbar reperasjon.

Håper dere blir litt klokere ihvertfall =) Gult gull er det beste med tanke på å slippe vedlikehold av ringene :ler:

Skrevet (endret)

Håper dere blir litt klokere ihvertfall =) Gult gull er det beste med tanke på å slippe vedlikehold av ringene :ler:

Så lenge den er umønstra og ikke børsta, f.eks.... De blir veldig fort slitt!

Endret av Snippa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...