Gå til innhold

revnet etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Fødte en nydelig liten datter for 1 uke siden og revnet dessverre endel under fødselen, både innvendig og utvendig.

Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før det slutter å svi der nede og om dere var s om før ved 6 ukers kontrollen ? Hvordan var det første samleiet, var det vondt eller gikk det greit ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huske ikke helt hvor lang tid det tok, men jeg var iallefall helt "normal" igjen ved 6 ukers kontrollen. Første samleie hadde vi etter en ukes tid, det var ikke vondt, men vi var vel litt mer forsiktige enn vanlig.

Må også nevnes at jeg revnet bare utvendig, ikke innvendig. Tar vel kanskje lenger tid å gro innvendig...??

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg sleit en del psykisk etter fødselen også, så jeg spente meg veldig til å begynne med. I tillegg er det ingen som fortalte meg at så lenge man ammer, har slimhinnene lett for å være tørre, og det er vanskeligere å bli våt enn vanlig. Så de første månedene var ikke noe morsomme for noen av oss... Men jeg har grodd helt greit, selv om jeg trodde jeg måtte leve med "Frankenfi**a" som jeg kalte den de første ukene etter fødselen. Nå ser det helt normalt ut, og etter at jeg sluttet å amme, kom lysten (for ikke å snakke om evnen!) tilbake også.

Skrevet (endret)

Jeg har revnet både innvendig, utvendig og blitt klippet. Tok 3-4 uker før alt var som normalt, sexlivet også. Var helt fin til 6ukers kontrollen ja.

Endret av pondusa
Gjest Tweetypie
Skrevet

Ved min første fødsel revna jeg både innvendig og utvendig + jeg ble klippa. Det tok ikke lange tiden før jeg var som ny igjen. 2 uker ca og det var nok pga klippinga det da. Sexlivet har blitt bedre det etter fødslene :D

Skrevet

Jeg revnet grad 2 ved begge fødsler. Første gang kunne jeg ikke sitte skikkelig på et par uker, gikk som ei gås og hadde skikkelig vondt. Andre gangen var jeg bare litt sår noen dager.

Skrevet

Ble klippet og revnet mye under fødselen (grad 3 b). Ble sydd både "utvendig og innvendig".

Hadde dessverre VONDT i flere uker etterpå. Tok mer enn seks uker før det hadde grodd helt, tror det var nærmere 10-11uker. Ser vel ikke helt ut som før nedentil, men funksjonene er som før. Ikke noen problemer med å være sammen med mannen min igjen - heldigvis. :)

Vet du hva som er "diagnosen" på riften du fikk? (Hvilken grad?)

Uansett; God bedring!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

har aldri hørt om grader ved revning.Er det en side på internett noen kan referere til.

revnet SYKT etter første fødselen tok 6 uker før sex: dette var GRUSOMT,har aldri svettet såååååååååå mye i hele mitt liv.(ikke en gang da jeg sprang 15 minuttern på vidregående :P , alt ble helt normalt, kanskje faktisk bedre.

andre fødselen INGENTING! hadde sex en uke etter fødselen :))))

men forskjellige grader???????????

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg revnet og ble sydd og ble helt fin igjen, etter begge gangene ;)

Gjest utlogget nå
Skrevet

Da får jeg ta bladet fra munnen, da:

Det er tre og et halvt år siden jeg fødte. Og jeg er fortsatt ikke normal nedentil. Revnet bittelitt, sydde seks sting.

Men vil aldri innrømme dette under mitt faste brukernavn, siden det er så mange her som her heeeeeelt fine igjen etter x antall fødsler. :sjenert:

Det har lenge vært en stor sorg at underlivet mitt ikke føles som før jeg fødte første gang. Det ser helt ok ut, men føles som om det er ommøblert der nede... er mindre følsom inni skjeden, VELDIG følsom akkurat i åpningen, det kjennes som om klitoris har gjemt seg på siden av der den befant seg tidligere... måtte bli kjent med meg selv på nytt etter forrige fødsel, og det var ikke bare moro.

Følte meg veldig lite sexy. Og gjør det tildels fortsatt. :tristbla:

Skrevet

Jeg revnet ganske mye under fødselen og følte meg helt oppsvulmet og fæl nedentil den første tiden. Men det gikk overraskende fort å bli normal der nede igjen! Følte meg helt som normalt da vi hadde samleie 6 uker etter fødselen :)

Skrevet

I informasjonen jeg fikk fra sykehuset ang rifter står det:

(ikke noe for sarte sjeler dette...;))

"Rifter i mellomkjøttet kalles på fagspråket perinealrift. Perinealrift inndeles i fire grader:

Grad 1 betyr at det bare er en overfladisk rift i mellomkjøttet og slimhinnen i skjeden.

Grad 2 innebærer en noe dypere rift i mellomkjøttet og slimhinnen i skjeden.

Grad 3 er skade gjennom deler av eller hele endetarmsmuskelen (kalles også subtotalruptur)

Grad 4 innebærer at hele endetarmsmuskelen og slimhinnen i endetarmen har revnet. (kalles totalruptur)

Skrevet

Veldig mange som ble bra fort her. For meg tok det ganske lang tid. Ble klippet og revnet en del. Stingene løste seg ikke opp som de skulle, så de siste ble fjernet etter 12 uker. Men det tok 5-6 måneder før det sluttet å gjøre vondt v samleie, og dette er ikke uvanlig iflg fastlegen min. Arrvev er jo ikke tøyelig. For meg hjalp en kur med oversterin (fåes kjøpt reseptfritt på apoteket) masse. Men det bør nok ikke brukes før du er grodd helt. Men jeg ser helt fin ut da :)

gi det tid og husk at det blir bra selv om det kan ta tid.

tingeling

Gjest gjesta
Skrevet

Hmmm....hvordan vet dere som revnet at dere er "som før igjen"? Er det bare meg som ikke ligger med speil nedentil? Eller tenker dere bare på at alt føles som før?

Jeg var heldig og revnet ikke da jeg fødte. Jeg tror da at jeg er som før, noe mer følsm kanskje. Men sånn utseendemessig så vet jeg jammen ikke. Hadde ikke studert meg selv så nøye før fødselen.

Det tok ca 3-4 uker før vi hadde sex, og jeg synes jeg var oppsvulmet og fæl i minst to uker etter fødselen. Og jeg hadde ikke fått en rift en gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...