Gå til innhold

Har noen spørsmål jeg trenger hjelp til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gifte meg til sommeren, og begynner planlegginga nå. :oops:

I den forbindelse har jeg noen spørsmål jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg med; (hvis det har noe betydning for svarene skal vi ha kirkebryllup)

1) hva er forloverens rolle?

2) tenkte å kun ha de nærmeste til middag, men synes da at forloverne bør være med. Han har en gammel kompis til forlover og jeg ei gammel venninne, hva gjør vi med evetuelle partnere til forloverne - bør vi be dem også til middag?

3) noen som aner pris til ca 15 til middag - hva er vanliga+

4) må man bestille fotograf på denne tiden, eller venter man til nærmere bryllupet?

Kommer ikke på fler spørsmål nå :roll::roll::roll:

Hvis noen har kommet godt i planleggingen så tar jeg gjerne i mot tips :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg tror at jeg ville ha invitert forloverne m/følge, men det er nok ikke noe "must"

Men, tenker på fotograf, vi skal også gifte oss til sommeren og jeg har de siste dagene ringt etter fotograf, og det er allerde en god del som er opptatt!!! Så det er bare å bestille...

Pris på middag kommer an på så mye, men vi skal lage forrett pg dessert selv og bestille hovedrett og betaler da tilsammen ca 200 pr pers.

Men, hørte litt på catering av hele middagen og da var prisen flere steder rundt 400kr!

Forloveren, pleier vel og være med på kjoleprøving og hjelpe til med diverse!!!

Dere får ha lykke til!!!

Skrevet

Min forlover skulle nok fått være med på kjoleprøving og sånt, man hva med sambos forlover........ hva er hannes "jobb"?

Skrevet

Mannens forlover skal holde orden på bilen, hente brudebuketten og følge brudgommen inn i kirken. Min manns forlover får også ansvaret for ringene..... :)

Skrevet

Min forlover hjalp meg med kjoleutvelgelse, kjøpte strømpebånd og andre praktiske ting og ga sine meninger. Var med til frisøren og hjem for pynting. dro en 30 minutter til kirken før meg for å se at alt var i orden. Hjalp meg å komme ut av bilen og inn i kirken.

Min manns forlover tok min mann med ut til lunsj på dagen.....roet han ned med en glass champagne og kjørte han til kirken. Ringene tok han vare på.

Under middagen holdt begge to flott taler og var våre "tjenere" hele kvelden. Hjalp til med sminke, dobesøk og retting av kjolen....

Skrevet
Skal gifte meg til sommeren' date=' og begynner planlegginga nå. :oops: [/quote']

Gratulerer! Dette rekker du fint.

Forloverens eneste formelle rolle, er at han/hun skal skrive under på et papir. Har skal han/hun skrive under på at du ikke gifter deg med broren din, er gift før etc.

Så varierer det faktisk en god del hva salgs rolle man ønsker denne skal ha. Det vanlig er at det blir arrangert et utdrikningslag, at hennes forlover er med å plukker ut brudekjole, blir med til frisøre. Han hans forlover hjelper og støtter på den siden. Det forventes nok også en tale eller sang under bryllupsmidagen.

Men det er faktisk ikke noen fasitsvar.

Jeg hadde broren min som forlover. Han var naturlig nok ikke spesielt interessert i hverken hårfrisyrer eller kjoler. men han var til uvurderlig hjelp når det kom til invitasjoner og kirkeprogram som han designet og lagt for oss. Jeg fikk også verdens beste utdrikningslag.

Min mann hadde sin søster som forlover. Hun bor et annet sted i landet, men hjalp til med støtte og oppmuntring, hadde ansvaret for gavebordet og hadde skrevet tale til middagen.

Hva prøver jeg å si her... Vi gjorde dette valget fordi det var riktig for oss. Selv om det var annerledes i forhold til det tradisjonelle. Oppgavene ble da også litt annerledes enn hos andre, men det var faktisk vår dag og vårt bryllup, ingen andres-

Hva synes dere selv er riktig? Kjenner dere forlovernes partnere? Er dette årelange forhold med mennesker dere også har et forhold til? Eller er det en middag for mor og far og forlovere? Hvis dere skal ha en liten markering med få mennesker, er det ikke gitt at de skal være med. Dere skal invitere dem hvis dere føler det er ritkig, ikke fordi dere tenker hva andre måtte si. Også burde begge eller ingen inviteres.

Hvor skal dere spise? Skal dere ha middag hjemme hos dere, eller ut på restaurant? Hvis dere skal ut på restaurant og det skal være en litt fin en, koster det i Oslo kanskje en tusenlapp per person - vin i tillegg. Dette for en treretters eller noe sånn. Men det går helt klart an å få rimeligere alternativer. Hva om du setter deg ned med en telefonliste - ta en ringerunde og be om meny og pris - si hva dte gjelder, kanskje dere får et eget rom? Og tar du en kikkerunde og bestemmer deg etter det.

Sommeren skriver du - ja, sommeren er høytid, og du bør bestille. Du skriver ikke når på sommeren, men det kan uansett være greit å være forholdsvis tidlig ute. Lørdager fra juni til august begynner sikkert bli fullbookede. uansett - godt med alt som er gjort.

Skrevet

Du har vel i grunn fått svar på det meste her nå, men jeg vil også bare rpde deg til å bestille fotograf ganske omgående. Vi giftet oss i sommer og bestilte fotografen i feberuar. Da var det allerede noen som skulle ha fotografering samme dag som oss. Heldigvis var vielsen deres senere enn vår, slik at det gikk bra.

Men fotografene kan ofte være populære og de blir fort fullbooket. Vil også anbefale deg til å bestille bryllupssuite med en gang om dere skal ha det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...