salsera Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Vi har fått tilbud om å få tapetsert leiligheten, men vet ikke helt om vi skal spare pengene eller om det er dumt å spare på det punktet. Det er snakk om to soverom, stue, gang og kjøkken. Samboer har visst tapetsert en gang i fjern fortid, men jeg har aldri gjort det. Hvis vi velger å gjøre det selv, hvor lang tid må vi beregne å bruke? Hva ville dere ha gjort?
Leo Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 Vanskelig å si akkurat hvor lang tid dere vil komme til å bruke siden det avhenger av behovet for grunnarbeid, type tapet, antall vindus-/døråpninger, hvor rette hjørnene er osv. osv., men et par helger må dere nok regne med. Det er sikkert delte oppfatninger, men selv synes jeg det er noe herk å tapetsere og det er en av de få tingene jeg holder meg langt unna. Det går på et vis, men jeg synes det er vanskelig å få det pent... Hvis dere har liten eller ingen erfaring, vil jeg kanskje anbefale dere å spandere de kronene på å få det gjort. En profesjonell bruker garantert mye kortere tid enn dere og bruker også sannsynligvis både mindre lim og tapet, så det kan hende at dere egentlig ikke sparer så mye på å gjøre det selv... 1
Gjest gjesta Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Jeg har prøvd en gang i sammen med en som hadde litt peiling. Det var ikke lett nei. Dersom dere vil prøve selv så velg ut f.eks. et soverom. Overlat stua til fagfolk for da vet dere iallfall at resultatet blir bra. Kanskje dere har så mye trening neste gang stua skal tas at dere kan gjøre det selv
abelille Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Det kommer jo også litt an på hva slags type tapet. En ensfarget enkel tapet (eller enda enklere, glassfiberstrie) er lettere å legge enn en med mønster. Har aldri lagt mønstret tapet selv, men ser for meg at det er noe hærk, særlig dersom huset ditt ikke er nøyaktig standardmål. En som tapetserer gjør vel også grunnarbeidet, og du får garantier om at det blir bra. Det er ikke særlig morsomt å ha bobler i tapeten når du er ferdig. Har du råd, så er det ikke så dumt å få det gjort av proffe. Det går garantert raskere enn om dere gjør det selv. På den andre siden lærer man heller ingenting om ikke man prøver.
salsera Skrevet 8. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. august 2006 Leiligheten pusses opp nå og får nye vegger, så det er ikke noe jobb med å fjerne gammel tapet/puss. Men de må kanskje grunderes før man setter i gang (må skaffe meg litt mer informasjon, merker jeg). Tapeten har ikke noe mønster, det er overmalbar miljløtapet. Ser at det er ganske stor forskjell på hvordan det er å arbeide med forskjellige typer tapet. Ikke så lett dette, tar gjerne mot flere tips. Om vi får råd til det, avhenger også av prisen, har ikke fått noen prisantydning ennå.
Spirito Skrevet 8. august 2006 #6 Skrevet 8. august 2006 Tapet må tilpasses, lirkes og fikses og tas opp og ned til dere er fornøyd. Jeg har erfart at huseier ofte er mer nøye på slikt småpirk enn håndverkere som ikke skal bo der selv.
Wonders Skrevet 14. august 2006 #7 Skrevet 14. august 2006 Det gikk så lett så. Vi hadde ikke noe mønster som var slavisk, så en tok på limet og en satte fast tapet på veggen, så gikk man over å tok ett skarpt bilkk så ingen bobler var der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå