Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bertine
Skrevet (endret)

Hei!

Ja idag fikk jeg endelig svar på hvorfor jeg ikke har blitt gravid disse 11 mnd vi har prøvd.

Var på klinikk hausken idag.

Først snakket vi litt om oss og om syklusene mine.

Hausken sa ganske snart at han var ganske sikker på at det skyldes pcos.

Han tegnet på ett ark for å illustrere eggstokken, med mange halvstore egg osv... da vi gikk videre til innvendig ul så jeg med en gang at mine eggstokker var helt like tegningen han hadde vist oss! Var ganske rart å se...

Eller så han ingenting galt, og mannens svømmere var normale! :hoppe:

Jeg fikk resept på pergo, provera og metformin. Dette pga at han mente jeg kunne være litt insulinresistent i tillegg (bestefaren min har diabetes type 2, og da mente hausken at det var sannsynlig jeg hadde problemer med insulinreststens).

Begynner på tbl idag...

Er både lettet og lei meg... men nå vet vi vertfall hva som er galt, og at det kan behandles!

Hausken mente også at siden vi var så unge, var det stor sannsynlighet for at vi skulle lykkes...

Måtte bare dele det med noen...

Endret av Bertine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du er både lettet og lei deg. Lettet for å ha funnet en grunn, lei deg for at det "er noe".

Krysser fingrene for at behandlingen gir snarlig resultat.

Gjest Bertine
Skrevet

Takk Malama!

Skikkelig merkelig følelse egentlig... litt bitter på fastlegen min for at hun ikke ville ta imot meg da jeg skulle bestille time for noen mnd siden.

Nei, vi måtte prøve ett helt år før hun ville se meg der... selv om jeg forklarte at syklussene mine er veldig uregelmessige og at jeg var bekymret for pcos.. kunne vært gravid jeg nå, om jeg hadde kommet til før...

Men Hausken var utrolig koselig, og ville følge oss tett opp...

Skrevet

Håper ikke min lege er slik, jeg har tenkt å oppsøke lege pga meget ustabile sykluser, jeg er som du redd for at noe er galt, men om jeg må ha et år som prøver bak meg for at h*n vil se meg, så kan jeg jo bare glemme det, er ikke prøver jeg. Bare bekymret fordi jeg mener at sykluser på over to måender, med eller uten EL, ikke er helt normalt...

Skrevet

Det var det jeg trodde. ;) Siden jeg ogsaa har pcos har jeg kjent meg igjen i beskrivelsene dine av uregelmessige sykluser, og tippet at det var det som feilte deg ogsaa. Skjoenner at du synes det er litt leit at du ikke er "normal" (selv om opp mot 10% av kvinner har pcos, saa det er ikke saa uvanlig), men naa skal du se at ting gaar deres vei! Lykke til med metforming og pergo, skal se det blir en liten pergospire paa dere ogsaa snart! Vi lykkes etter to halvdose-kurer med pergo pluss en pausemaaned (virkningen sitter ofte igjen) og saa langt virker alt normalt.

Gleder meg til aa foelge deg videre!

:klem:

Gjest Bertine
Skrevet
Håper ikke min lege er slik, jeg har tenkt å oppsøke lege pga meget ustabile sykluser, jeg er som du redd for at noe er galt, men om jeg må ha et år som prøver bak meg for at h*n vil se meg, så kan jeg jo bare glemme det, er ikke prøver jeg. Bare bekymret fordi jeg mener at sykluser på over to måender, med eller uten EL, ikke er helt normalt...

Ja, er slitsomt med en sånn fastlege... som ikke lytter til pasientene sine!

Selv om hausken er privat, å vi må betale litt selv, så ville han følge oss tett opp, og lovet at det ikke skulle bli så dyrt ;)

Hadde jeg hatt ett mer stabilt humør den dagen jeg ringte legen min, hadde jeg sikkert skjelt de ut og krevd å få en time.

De fleste info sidene om menstruasjon og sykluser jeg har lest anbefaler å kontakte lege om syklusene er ustabile. Så legen kan jo ikke nekte å ta imot deg. Stå på!

Skrevet

Godt at de fant ut hva som feilte deg.

selv om det sikkert ikke er gøy å feile det, så vet man jo hvordan man skal behandle det

:klem:

Skrevet

Godt å få noen svar etter så lang tid. Håper det klaffer snart for dere :)

Skrevet

Stor :klem: til deg.

Føler med deg, har jo selv en ganske nyoppdaget PCOS, og jeg følte som deg, både lettelse og tristhet.

Håper at du holder motet oppe og at dette gir resultater snart...

Lurer litt på hvorfor min lege ikke ville gi meg pergo ennå, måtte gjennom en HSG først, og det er nå gjort. Ble litt utenfor tema dette.

Lykke til i allefall :klem:

Skrevet

Jeg har også PCOS, så du er i hvert fall ikke alene! Svært mange med PCOS blir gravide på vanlig måte, så ikke la det slå bena unna deg! Jeg har også blitt det, men den gangen passet det ikke, så jeg valgte abort, men gravid ble jeg jo like fullt!

Når det gjelder leger, så må jeg si at det er svært lite jeg lar almennleger "tukle" med. Jeg ber om henvisning til spesialist med en gang og det har aldri skjedd at jeg ikke har fått det. Mye mer betryggende med en mekaniker som er vant til akkurat den feilen på den girkassen enn å møte opp med en BMW hos noen som lever av å reparere traktorer... :ler:

Skrevet

Det kan du si. Men en almennlege er i alle fall en som lever av å faktisk skru på biler generelt da, om ikke annet.

Vel, normalt sett. Min forrige fastlege var mer vant til å skru på lekebiler. Hun var nemlig barnlege. (synes det er rart at det ikke oppgis på listene jeg, når man velger fastleg, at denne har ingn psienter over konfimrasjonsalder, da hun erspeialisert i barnemedisin...)

Gjest Bertine
Skrevet

Takk alle sammen :klem:

Ja, nå satser vi på en pergo spire :ler:

Malama: Lykke til! Prøv å snakke med legen din ivertfall.

Om det er noe galt, så er det jo greit å vite før dere skal prøve på barn!

Og uregelmessige sykluser er noe herk uansett om en prøver eller ikke!

Skrevet

Akkurat det har du rett i i alle fall.

Det ville vært LITT enklere om jeg visste sånn ca når mensen var tenkt å komme i alle fall. Om jeg ikke viste dagen eller uka, så kanskje hvilken måned i alle fall... forventet den i slutten av juli. Vet ikke om den kommer i august. Kanskje om et par uker. Eller i september? Kjedelige greier.

Skrevet

Lykke til Bertine, pergo gjør susen for mange!

Jeg fikk gullklompen min nå i juni, etter 3. pergokur. Og på 6 ukers kontrollen min så var faktisk alle cystene blitt borte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...