Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp og æsj, her står jeg på mitt kjøkken og skal skjære ananas, og så kommer det ut fra plastfolien en edderkopp! En liten og slettes ikke norsktalende en, ser det ut som. Kan jeg rope min klage til noen, dette synes jeg var ekkelt! Eller er det bare sånt en må regne med når det gjelder matvarer og da spesielt frukt og grønnsaker?

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

tror det er sånn man må regne med. De kan jo ikke sjekke innimellom bladene foreksempel på ananasen om det er noen dyr der..

Skrevet

Er nok dessverre slikt man må regne med.

Men jeg spiste ikke ferksen på en stund etter at det var sorte dyr inni den åpne stenen på en av mine for noen år siden. (de var nok blitt "fanget" inni de når blomsten ble til frukt, og levd av innmaten i stenen. ) Skjre rundt med kniv gjord jeg lenge, for å sjekke. (for et syntes jo ikke på utsiden)

Ekle opplevelser får man av og til. Særlig med frukt og grønt. Vi kan undersøke, vi kan vaske, og vi kan gjøre så godt vi kan. Og vi kan la være å spise det på en stund om vi får helt fnatt.

Men det er nok dessverre slik av og til.

Skrevet

Dammnit. Og jeg har lyst på ananas, men ikke pokker om jeg tør spise den der nå :(

Skrevet

Ingenting gjør at man mister matlysten mer enn sånne opplevelser! :forvirret:

Jeg forsynte meg i salatbaren på Mega i fjor sommer, og gledet meg veldig til å spise den med litt loff senere på dagen.

Da jeg hadde spist litt så jeg en liten flue oppi salaten. :sur: Jeg som hadde sett så fram til nydelig tomat, mais, salatblad, oliven, feta, skinke og pasta...

Sikkert bare flaks at jeg fikk øye på den. Nå vet ikke jeg når den kom oppi salaten min, men jeg sluttet å kjøpe sånn salat etter det. Det er ikke lokk eller noe på salatbaren i den Megabutikken, så det kan jo komme litt av hvert flyende/kravlende.

Finnes det salatbarer med litt mer "ordnede former", der salaten er mer beskyttet fra omverdenen?

Skrevet

Småfluer og edderkopper er vel bare sånt man må regne med. Det tok imidlertid over 20 år før noen i familien igjen spiste broccoli etter at det krøp store, grønne larver ut på tallerkenen fra de lettkokte, egenavlede bukettene... :kvalm:

For en ukes tid siden oppdaget jeg en diiiiger, blåglinsende spyflue som så sitt snitt til å legge egg i kjøttdeigen mens jeg snudde meg for å vaske meg på hendene. Jeg trenger vel ikke å si at det ikke ble noen middag den dagen og kjøttdeigen "min" får aldri være alene så mye som ett sekund lenger :ler:

Skrevet

Jeg skal komme med en revolusjonerende nyhet: frukt kommer fra naturen, og i naturen er det jord og ekle småkryp. Derfor er det ikke så rart at slik frukt tiltrekker seg edderkopper ol, og at du skal gå å klage i butikken synes jeg er nyttesløst. Hva synes du butikkene skal gjøre: ansette en egen person som går gjennom all frukteni disken hver time?

Skrevet

Skjønner deg godt jeg - for sånt er ekkelt - men desverre er det noe vi må regne med.

(men det er da litt ironisk med den avataren du har da :ler:)

Gjest splæsj
Skrevet (endret)

Importert frukt og grønnsaker fra sydlige strøk blir alltid gasset når den kommer i land. I midlertid kan noe overleve, hvis f.eks gassen har vært for tynn, insektet/ederkoppen er resistant, ol. Da burde du si fra til butikken, slik at produsenten får beskjed. Om edderkoppen var giftig, kunne det tross alt vært farlig.

Endret av Pax
Skrevet

(men det er da litt ironisk med den avataren du har da :ler:)

hehh, det tenkte jeg ikke på engang..

Importert frukt og grønnsaker fra sydlige strøk blir alltid gasset når den kommer i land. I midlertid kan noe overleve, hvis f.eks gassen har vært for tynn, insektet/ederkoppen er resistant, ol. Da burde du si fra til butikken, slik at produsenten får beskjed. Om edderkoppen var giftig, kunne det tross alt vært farlig.

ja det var jo noe sånt jeg og tenkte! Og denne må ha vært i dvale ei stund, for ananasen hadde ligget noen dager i kjøleskapet før jeg tok den ut. Hyl og skrik, nå er den ute og parrer seg med våre ufarlige edderkopper og lager en mutant-familie! Jeg klarte jo ikke å drepe den :roll:

Gjest splæsj
Skrevet

Da får vi satse på at den/de dør til høsten.

Gjest Catwoman
Skrevet

Hvis edderkoppen bare hadde vært utenpå ananasen kunne du vel fint ha spist den?

Ellers skjønner jeg du syntes det var ekkelt.

Jeg har opplevd larver mest på blomkål og brokkoli. Og de er svære og feite og graver ganger i blomkålen og leggger gusjegrønne egg inni gangene. Har hatt noen runder hvor jeg ikke har spist det på en god stund ja.

Vet noen legger blomkålen i kaldtvann med salt i før bruk, da skal visst larvene komme krypene frem (men eggene vil jo likevel være der da)

Skrevet

Funnet larver i isbergsalat jeg. Vi så de var der da før vi åpna posen. Så det var bra.

Så har vi hatt mel lus i huset. Da kasta jeg alt. Og vi har nå begynt å pakke alt skikkelig inn.

Skrevet

Min samboer er hysterisk når det gjelder insekter og edderkopper og spesielt det siste; Han klikker helt :ler: ! Imidlertid fikk han øye på det han karakteriserer som en "gigaederkopp som tatt ut av en skrekkfilm" utenfor spisestuevinduet vårt her for noen uker siden. Jeg tok en kikk på den og kunne berolige med at jo, den er stor, men det er en Korsedderkopp og den trives ikke inne i hus. Den er dessuten en utmerket insektjeger og må få leve i fred. Det ble akseptert og vi har sett den vandre opp og ned på veggen i mørket noen ganger og til norsk edderkopp å være er den virkelig imponerende! I dag ropte han igjen og da var ederkoppen på vei oppover veggen med en innkapslet veps som tydeligvis hadde forvillet seg ut fra vinduet vårt og selv den store edderkoppen slet med den børen. Siden det var lyst (Var tydeligvis et uimotståelig bytte...) kunne vi følge den store edderkoppens vei og hun (Det var tydeligvis en hun...) har tydeligvis laget seg et hjem bak takrenna utenfor nevnte spisestuevindu!

Jeg har alltid vært mer fascinert enn redd dem og plutselig var det noen som forsto hva jeg snakket om :ler:

Skrevet
Vet noen legger blomkålen i kaldtvann med salt i før bruk, da skal visst larvene komme krypene frem (men eggene vil jo likevel være der da)

:ler:

At eggene fremdeles er der har vel ingenting å si?

Tror ikke folk som bruker saltvannsmetoden sier: "Der kom larvene ja, da kan vi trygt spise denne blomkålen, uten å bekymre oss for flere larver og eventuelle egg...", for så å begynne å spise.

Forhåpentligvis går hele blomkålen i søppla, -sammen med matlysten.

Jeg leste i avisa at noen hadde funnet larver i Opera Mints... Det var favoritten min før, men nå takler jeg det bare ikke!

Skrevet

Æsjamei hvorfor lagde jeg denne tråden? :kvalm:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...