Gå til innhold

senebetennelse både her og der

Anbefalte innlegg

Skrevet

Senebetennelse-helvete :tristbla: Min første senebetennelse/musearm fikk jeg for snart et år siden, jeg har enda ikke blitt bra jeg... Jeg ble sykemeldt den gangen, men ble liksom aldri helt bra. og nå har det satt seg så jævlig (unnskyld uttrykket) i skulderen. Har akkurat bytta jobb og gikk til ny fysio nå, og han sa jeg har betennelse i skulderbladet og nedover armen. han brukte noe akupressur(?) og noe mer alternativt og hardhendt(!) massasje. nå gjør det mye vondere i skulderen.

jeg jobber innen IT, sitter ved dataen hele dagen i jobben, jeg er bare 26 år også har jeg sånne problemer!! RÅd, noen? behandlingsformer, salver, kremer osv? jeg kan ikke sykemelde meg, så det er ikke noe alternativ. også skal jeg begynne å trene styrketrening!!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde akkurat samme problem som deg, men det holdt seg til senefestebetennelser i begge albuene. Jeg sluttet i jobben etter et år og da forsvant det av seg selv. Jeg prøvde alt mulig hos fysiodamen... ultralyd, strøm, akupunktur med og uten strøm osv, men ingenting hjalp.

Det som lettet veldig var å lære meg alle hurtigtaster, og nesten slutte å bruke mus. Jeg fikk gelepute foran tastatur og mus som avlastet en del. Det er viktig med riktig og god sittestilling også.

Men siden du har sluttet kan det godt hende det forsvinner av seg selv om en liten stund...

Skrevet

Har du prøvd kiropraktor? Mange kiropraktorer behandler mennesker som har skader og problemer i forbindelse med sin IT jobb. Skal sende sambo til henne snart, da han har jobbet med IT i noen år og fra før av har et problematisk håndledd. ;)

Skrevet

Trener du??

fysisk aktivitet slår seg positivt ut i de flestes plager.

Gjest Blondie65
Skrevet

Sjekk sittestillingen din.

Føttene skal være på gulvet - ikke tvunnet oppunder stolen.

Knærne skal være rett over føttene og stolen kan godt helle litt forover. Sjefen har betalt for HELE stolen - stumpen skal dermed bakerst på setet og ryggen lene mot rygglenet.

Lær deg hurtigtastene er et godt råd du allerede har fått. Et annet er: Hvor langt er det mellom tastaturet og bordkanten? Alt for mange sitter og strekker seg for å skrive, og musen er langt inne på bordet sånn at høyre armen må strekke seg langt. Albuene skal være ca 90 grader når du skriver - dermed senker du automatisk skuldrene.

Skjermen skal være rett foran deg - når du sitter som beskrevet over i rett stilling skal du se litt ned på den.

Har du rett pult uten sving? Hvis du sitter med maskinen rett foran deg er det ofte slik at du blir sittende for langt fra skjerm og tastatur. En pult med høyresving (for høyrehendte omvendt for venstre hendte) gjør at du kommer nærmere maskinen. Dersom du jobber mye med skjerm bør du kanskje få en heve/senkepult sånn at du kan stå og arbeide innimellom.

Jeg er ingen ergoterapeut men har hatt besøk av en og dette var tipsene vi fikk den gangen. Bedriftshelsetjenesten kan hjelpe med ergoterapeut.

Vekttrening er et godt tips til alle som sliter med rygg/nakke/skulderplager. Men når du har vondt bør du trene i samråd med en fysioterapeut sånn at du ikke gjør vondt verre.

Sykemelding er uaktuelt sier du. Men det kan faktisk være eneste alternativ - verden går ikke under for det om du tar 3 uker med armen i ro.

En sydentur kan også gjøre underverk! Hvis du ikke har anledning til det - ta deg en tur i solarium, varmen er god kur.

Gjest Gjest_Trådstarteren_*
Skrevet

Bare lurer på en ting. jeg har altså gått til fysioterapeut og fått massasje, akupunktur og pressur og diverse. var rimelig hardhendt behandling. Og etter dette har det blitt myye vondere. nå verker det konstant, og det gjorde det da ikke før. spurte en annen som går til samme fysioen, og han sa at det gjorde det med han også, ble verre før det ble bedre. og at det skulel bli sånn. men ble skeptisk jeg nå. var ikke så vondt før... skal jeg fortsette behandlingen tro?

Takker ellers for masse svar og tips :)

Gjest regine
Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen i går at jeg har senebetennelse i ene skuldra. Eneste jeg fikk var betennelseshemmende tabletter+ smertestillende :forvirret:

Har "snudd" musa til pc-en, slik at jeg nå bruker den med venstre og har kjørt ut hurtigtastene. Dessverre skriver jeg mye og det gjør grisevondt i underarmen/albuen så jeg vet ikke om det går over lengre tid. Og så "sovner" hånda mi....

Etter råd fra en veninne tok jeg kontakt med kiropraktor, og skal straks avgårde på time der. Kan melde tilbake om det er noe positivt derifra - er litt skeptisk til bare tabletter og sånt.

Skrevet

Jeg sliter også med senebetennelse i skuldrene, og den beste medisinen for meg er å gå med senkede, avslappede skuldre og å ha god sving på armene mens jeg går. Jogging og stavgang er strengt forbudt i følge legen min for da spenner jeg senene ut i armene.

I tillegg bruker jeg treningsstrikk som jeg har fått øvelser av fysioterapeut.

Er det for ille en dag tar jeg naproxen smertetillende.

Gjest regine
Skrevet

Iflg. kiropraktor så har jeg ikke senebetennelse.... Derimot ligger en nerve i klem mellom to virvler i nakken, og det er det som gjør at armen er vond og fingrene dovner bort.

Jeg ble massert og "trykt" på i går, og fikk beskjed om å sitte med ispose på nakken noen minutter hver time hele kvelden. Har ny time i ettermiddag.

Og iflg. kiropraktoren så skulle det la seg ordne ganske så greit. Så da ble jeg veldig glad!

Skrevet

Det var gode nyheter.

En senebetennelse kan jo sitte i mage år. Så da får du kose deg med isposen. :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Iflg. kiropraktor så har jeg ikke senebetennelse.... Derimot ligger en nerve i klem mellom to virvler i nakken, og det er det som gjør at armen er vond og fingrene dovner bort.

Jeg ble massert og "trykt" på i går, og fikk beskjed om å sitte med ispose på nakken noen minutter hver time hele kvelden. Har ny time i ettermiddag.

Og iflg. kiropraktoren så skulle det la seg ordne ganske så greit. Så da ble jeg veldig glad!

Hva er grunnen til at denne nerven er i klem da?

Jeg har hatt senebetennelse i armer og skuldre (pga mus og pc på jobb) - og noen ganger gjør det så akutt vondt akkurat som krampe. Da jeg fortalte legen min om det sa han at det skyldtes at nervene kom i klem fordi det var så mye hovne sener pga betennelsen og det eneste som nyttet var å behandle betennelsen med medisin og ta det med ro noen dager. Det hadde han rett i.

Jeg synes selvsagt at det er flott at kiropraktoren kan hjelpe, men av og til når de motsier legen uten at noe røntgen eller lignende er foretatt så blir jeg litt skeptisk.

Skrevet
hm, jeg fikk anbefalt den nederste her jeg...

http://www.ergonomikonsulentene.no/produkter/mus_2.htm

jeg har hatt en tendens til å ikke klare å slappe av i skuldrene når jeg skriver, prøver å trene på det nå da, men det er vanskelig.

Den musen(ikke den helt siste men den lilla tror jeg) skal jeg annskaffe. Min søster er også mye plaget med senebetendelse og skryter mye av denne, har selv prøvd den og sytes den var veldi behagelig. Samtisig er flatt tastatur viktig, da beveger du fingrene mindre. Har også intrykk av at nyere tastatur er bedre da de har "riktig" motstand i knappene slik at de ikke er for harde, eller for lette. Dette har også mye å si for armene, litt motstand skal forekomme slik at musklene aktiveres litt. Har mindre plager etter at jeg byttet laptop.

Riktig stol med god støtte er også viktig, det gjør det lettere å slappe av. Det er en invistering man kommer langt med. Jeg bruker også håndleddstøtte som jeg trives med, var innom en mer avansert butikk enn apoteket og betalte en del for den, de på apoteket er ikke gode, og støtter ikke nok, smatidig som de hindrer bruk av fingrene for mye.

Skrevet (endret)

Dette kan jeg mye om.

Hvis man ikke setter inn tiltak i form av å endre arbeidsvaner, blir det bare værre. Man må gjøre noe med årsaken til problemene, behandling i seg selv er ikke nok.

1. Variasjon. Bruk forskjellige typer mus, på begge hender.

2. Pauseprogram. Mikropauser under arbeidet reduserer belastninga *mye*. For eksempel RSI-shield: http://www.rsishield.com/english/general.php

3. Automatiske musklikk, og å skru av dobbeltklikking i windows. RSI-shield kan settes til å trykke automatiske musklikk når du beveger musa. Skrur du av dobbeltklikk også slipper du unna 90% av klikkene.

4. Stemmegjenkjenningsprogram. Ved hjelp av Dragon NaturallySpeaking kan tekst skrives og vesentlig funksjonalitet som surfing, klikking og peking og skriving av tekst, på engelsk.

Jeg skriver for tiden hovedoppgave på engelsk hovedsaklig for å kunne diktere oppgava inn, istedet for å måtte bruke tastatur.

I tillegg har jeg bytta til Dvorak-tastaturlayout. Vanlig qwerty-tastatur er lagd med tanke på mekaniske skrivemaskiner, og har taster som blir brukt oftest lengst mulig fra hverandre. Dvorak er lagd for elektroniske maskiner med tanke på å minimere fingerforflytning. Over 60% av anslagene gjøres på de 8 tastene fingrene hviler på i utgangsstillinga, mot rundt 30% for qwerty-tastatur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dvorak_Simplified_Keyboard

Jeg har bare bytta tastaturlayout i Windows, jeg har ikke fysisk flytta eller merka om tastene. Jeg skriver med touch-metoden og ser ikke på tastaturet uansett.

Endret av Cognizance
Annonse
Skrevet
Hva er grunnen til at denne nerven er i klem da?

Jeg har glemt å spørre..... :sjenert:  men skal dit igjen i morgen og skal gjøre det da.

Jeg har hatt senebetennelse i armer og skuldre (pga mus og pc på jobb) - og noen ganger gjør det så akutt vondt akkurat som krampe. Da jeg fortalte legen min om det sa han at det skyldtes at nervene kom i klem fordi det var så mye hovne sener pga betennelsen og det eneste som nyttet var å behandle betennelsen med medisin og ta det med ro noen dager. Det hadde han rett i.

Det er sikkert riktig det og, men iflg. kiropraktoren blir det gjerne betennelse i senene fordi nerven ligger i klem og det gjør at man belaster sener etc. feil. Kiropraktor sa til meg at jeg skulle fortsette å spise betennelsesdempende tabletter, men at det ikke ville ta årsaken.

Var der igjen i går, og ble da "knekt" opp både i en ryggvirvel og i en nakkevirvel. Hånda er fortsatt bortdovna, men ellers er det mye mindre vondt. Greier f.eks. å skrive uten å måtte ta pauser "hele" tiden fordi det gjør vondt, og jeg syklet uten smerter i dag og.

Jeg synes selvsagt at det er flott at kiropraktoren kan hjelpe, men av og til når de motsier legen uten at noe røntgen eller lignende er foretatt så blir jeg litt skeptisk.

Jeg er skeptisk til alt..... ;) men jeg tror på flere typer undersøkelser. Og i mitt tilfelle akkurat denne gangen så var legeundersøkelsen helt bak mål. Han løftet på armen min og konstaterte senebetennelse i skuldra. Ingen blodprøver, ingen røntgen ingenting. Og siden jeg ikke liker å ha vondt og har ei veninne som har stor tro på kiropraktisk hjelp, så prøvde jeg. Og denne gange var det iallfall lurt :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg er skeptisk til alt..... ;)  men jeg tror på flere typer undersøkelser. Og i mitt tilfelle akkurat denne gangen så var legeundersøkelsen helt bak mål. Han løftet på armen min og konstaterte senebetennelse i skuldra. Ingen blodprøver, ingen røntgen ingenting. Og siden jeg ikke liker å ha vondt og har ei veninne som har stor tro på kiropraktisk hjelp, så prøvde jeg. Og denne gange var det iallfall lurt :)

Så utrolig flott at det hjalp. Jeg er skeptisk selv, spesielt til "dette er ikke betennelse" - men ble beroliget av at du skulle fortsette på medisinen.

Jeg er heldig - jeg har en veldig flink lege. Han er også opptatt av årsaker og ikke bare lappe på resultatet.

Jeg håper at du har mulighet til å gjøre noe med arbeidsmetoder og sittestilling også slik at du unngår dette i fremtiden.

Skrevet

Nettopp vært hos kiropraktor igjen, og han sa at grunnen til at jeg har fått det jeg har er feil belastning, gjerne fra sittestilling.

Vi har snakket om det lenge her jeg jobber at vi burde hatt en gjennomgang av arbeidsplassen, nettopp for å gjøre det mer brukervennlig og mindre belastende. Tror vel at dette er det sparket bak jeg trengte for å gjøre noe med det (er verneombud....)

Jeg er noe bedre ("knakk" skikkelig i nakken da han holdt på i dag :forvirret: ) skal fortsette med både tabletter, isposer og ny behandling til uka.

og se å få gjort noe med tastatur/bord/ mus etc. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Vi hadde bedriftshelsetjenesten - var så heldige å ha Sten Glenn Håberg den gangen - til å se på dette. Var MANGE aha opplevelser. Er selv verneombud og må stadig ta meg selv i feil sittestilling etc.

Skrevet (endret)

det er viktig å ta regelmessige pauser og gjærne noen strekkøvelser slik at du får igang blodsirkulasjonen. Regelmessig trening med vekter vil også hjelpe.

prøv å finn en mus som passer deg, selv bruker jeg en fra razer som er veldig flat og har meget høy senitivitet.

At du får litt knekkelyder i ledd er ikke farlig og heller ikke relatert til senebetennelse. nakken min knekker som et sant helvete, men det er ikke noe farlig - det høres bare litt ekkelt ut.

Mot senebetennelse kan legen din skrive ut en medisin som heter Voltaren. disse er ganske effektive.

skulle det være skikkelig seriøst så kan du ta en kortisonsprøyte, men det bør være siste utvei.

Endret av Kim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...