Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #141 Skrevet 13. august 2006 Er uttrykket "det er tanken som teller" gått ut på dato, eller? ← Nei, den er høyst aktuell den. Hva tenker man f.eks. om en person man gir en rimelig gave til?
Gjest Bellatrix Skrevet 13. august 2006 #142 Skrevet 13. august 2006 (endret) 400 kroner er en grei sum. Dere kommer som et par og er derfor en "enhet". Dessuten får de jo noe de har ønsket seg. Endret 13. august 2006 av Bellatrix
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #143 Skrevet 14. august 2006 Jeg synes kanskje en gave til 400 er litt lite, men ingenting å lage noe oppstuss over. Men å komme med en "ekstragave", som en flaske vin i tillegg, vil på en måte ta brodden av "hovedgaven", og det synes ikke jeg er så bra. I tillegg vil det understreke at dere hadde bestemt dere for et beløp og har "fylt opp" med gaver til beløpet var møtt. Blir litt "teit". Hold dere til gaven dere har kjøpt, og ikke tenk mer på det. Folk har forskjellig økonomi, og det vet også brudeparet.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #144 Skrevet 14. august 2006 Jeg synes kanskje en gave til 400 er litt lite, men ingenting å lage noe oppstuss over. Men å komme med en "ekstragave", som en flaske vin i tillegg, vil på en måte ta brodden av "hovedgaven", og det synes ikke jeg er så bra. I tillegg vil det understreke at dere hadde bestemt dere for et beløp og har "fylt opp" med gaver til beløpet var møtt. Blir litt "teit". Hold dere til gaven dere har kjøpt, og ikke tenk mer på det. Folk har forskjellig økonomi, og det vet også brudeparet. ← En ting til: En flaske vin til 100 kroner i bryllupsgave er kjipt, enten det er "hovedgaven" eller "tilleggsgaven", synes jeg. Kan jo nesten kjøpe en six-pack med øl, om dere skjønner hva jeg mener...
Gjest Madam Felle Skrevet 15. august 2006 #145 Skrevet 15. august 2006 Jeg skriver at det er gnient å gi under to netto timeslønninger i bryllupspresang så lenge man skal i bryllupet. ← Så prisen på gave har med timelønnen til folk å gjøre? En som tjener netto 500 kr timen skal gi ca 1000 i gave, og en som tjener kr 100 skal gi en gave til 200 kr, har jeg forstått deg riktig da? Og hva har egentlig prisen med skikkelig gave å gjøre? Jeg trodde virkelig ønskelisten til folk, sa at det var skikkelig gave til de. Men kanskje brudeparet ikke har peiling på hva skikkelig gave er selv, og burde heller bare velge ut gaver til prisen som passer som skikkelig gave. Men da blir jeg litt forvirret, for da vil jo personen som skal gi for ca 200 kr (i følge deg og din nettolønn) være gnien og kan umulig gi skikkelig gave i følge deg, er det slik å forstå? Og hva er egentlig en skikkelig gave? Har det virkelig med prisen å gjøre, eller kan det være en gave som brudeparet ønsker seg?
Kykkelikokos Skrevet 15. august 2006 #146 Skrevet 15. august 2006 At man kjøper en gave som står på gavelisten er jo ikke synonymt med at det er en skikkelig gave, dersom det er f.eks 10 personer som går sammen og kjøper en teskje til 300kr. Jeg skjønner ikke hvorfor noen hisser seg slik opp i denne diskusjonen. Trådstarter spurte jo om hva folk synes, da må folk få ha forskjellige meninger rundt saken.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. august 2006 #147 Skrevet 15. august 2006 At man kjøper en gave som står på gavelisten er jo ikke synonymt med at det er en skikkelig gave, dersom det er f.eks 10 personer som går sammen og kjøper en teskje til 300kr. Jeg skjønner ikke hvorfor noen hisser seg slik opp i denne diskusjonen. Trådstarter spurte jo om hva folk synes, da må folk få ha forskjellige meninger rundt saken. ← Her var det ikke snakk om at det var 10 stk som gikk sammen, men et ektepar. To vidt forskjellige ting.
Kykkelikokos Skrevet 15. august 2006 #148 Skrevet 15. august 2006 Kanskje brudeparet hadde satt opp nettopp denne tingen på listen fordi de ønsket gaver som også single gjester kunne kjøpe?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #149 Skrevet 15. august 2006 har jeg forstått deg riktig da? Nei, og du vil nok heller aldri forstå meg.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #150 Skrevet 15. august 2006 Her var det ikke snakk om at det var 10 stk som gikk sammen, men et ektepar. To vidt forskjellige ting. ← Men det illustrerer godt poenget med å gi noe fra gavelisten uansett hvor mange det er som gir - noe som også har blitt gjort til poeng her.
Eve Luna Skrevet 15. august 2006 #151 Skrevet 15. august 2006 Det er tanken som teller. Ikke verdien av gaven.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #152 Skrevet 15. august 2006 Det er tanken som teller. Ikke verdien av gaven. ← Nettopp - så derfor skal jeg i fremtiden bare gi et kort og si at ejg skal tenke veldig mye på brudeparet. -- Hva tenker man om en person hvis man gir en billig gave May Helen?
Ciara Skrevet 15. august 2006 #153 Skrevet 15. august 2006 Nettopp - så derfor skal jeg i fremtiden bare gi et kort og si at ejg skal tenke veldig mye på brudeparet. -- Hva tenker man om en person hvis man gir en billig gave May Helen? ← Det er mulig jeg har fryktelig mange fler venner enn deg. Men jeg har altså ikke råd til å gi gaver for flere hundre kroner til de jeg er glad i til bursdag, jul og bryllup. Da har jeg ikke råd til mat. Jeg har altså ikke råd til det noen her kaller en "skikkelig" gave, og da har jeg kanskje ikke råd til å ha så mange å være glad i heller da? Eller kanskje jeg heller burde bruke gavebudsjettet for hele året slik at jeg får gitt såkalte "skikkelige" bryllupsgaver, så kan jeg heller gi kjipe gaver til alle andre til jul og bursdag i stedet? Eller vil disse andre synes jeg er gnien da? Når man ikke driter penger kan man faktisk ikke tilfredsstille alle. Men jeg må si jeg er glad for at de jeg er glad i faktisk blir takknemlige for det de får i motsetning til alle gjestene her inne.
Gjest Madam Felle Skrevet 15. august 2006 #154 Skrevet 15. august 2006 Nettopp - så derfor skal jeg i fremtiden bare gi et kort og si at ejg skal tenke veldig mye på brudeparet. -- Hva tenker man om en person hvis man gir en billig gave May Helen? ← Så det er verdien på gaven, som styrer hvor mye man bryr seg om personene? Har jeg forstått deg riktig da? Om jeg var arbeidsledig og hadde lite penger, måtte jeg da brukt en god del på mine nærmeste for ellers ville det vist dem at jeg ikke brydde meg om de? Hva med at dette paret skal synge i kirken, teller ikke det? Enkelte betaler flere tusen for slik opptreden, men fra venner skal det ikek bety noe for det er gaven som koster penger som skal telle? Helt utrolig hvordan enkelte tenker, og hvor mye man legger i verdien på gavene. Jeg perosnlig trodde man ville feire dagen sammen med de man var glad i, men fy så feil jeg kunne ta for tydeligvis er verdien på gavene det viktigste.
Gjest herlighet Skrevet 16. august 2006 #156 Skrevet 16. august 2006 Jeg ble glad for alle gavene jeg fikk, folk gir ut fra det de har råd til og de fleste legger mye omtanke i å finne gave til brudeparet. Det kunne ikke falt meg inn å dømme mine venners omtanke ut fra hvor mye de hadde lagt i av penger på gaven de ga meg i bryllupet mitt. Og har man lagt ut en gaveliste og får det som står der så bør man kanskje være fornøyd?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #157 Skrevet 16. august 2006 Når vi blir invitert i bryllup gir vi alltid gave for: - vi går alene (kun en av oss) ca 400-500,- - vi går begge (vanligst desidert!) ca 800-1000,- Men det stiller seg selvfølgelig annerledes siden dere skal opptre under seremonien. Skulle dere ikke det ville jeg nok syntes det var i minste laget.. 200,- pr person i bryllup er lite. Er det derimot en bursdag er 200,- pp ok.
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 16. august 2006 #158 Skrevet 16. august 2006 Til nære venner synes jeg 400,- er for lite, ja. Jeg har selv en god venninne som gifter seg om noen få uker, og vi har kjøpt gave for 1200,- Ble litt mer enn vi hadde tenkt, men 200,- til eller fra spiller ikke noe rolle, synes vi. Og vi hadde gitt akkurat det samme hvis jeg/vi hadde hatt noen oppgaver eller skulle hjelpe til med noe. Men enhver må selvsagt få gjøre som man vil.
Annie Skrevet 16. august 2006 #159 Skrevet 16. august 2006 Syns dette med pris på gaver har tatt helt av! Gi det DERE føler er rett for DERE. Ikke hva andre, som kanskje har bedre økonomi enn dere, gir.
Kykkelikokos Skrevet 16. august 2006 #160 Skrevet 16. august 2006 Hvis man er usikker på hva man føler for å gi, så må man jo kunne spørre andre. Hvis man spør andre, så må man jo få svare hva man vil. Derfor ble denne diskusjonen startet, og vi diskuterer det her.. uten at jeg synes det tar helt av for andre enn de som ikke tåler at andre mener noe annet enn dem selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå