Gjest BagLady Skrevet 9. august 2006 #121 Skrevet 9. august 2006 Jeg synes ikke det er gnient i dette, konkrete tilfellet. Og det er vel det denne tråden handler om?
Sam Skrevet 9. august 2006 #122 Skrevet 9. august 2006 Her snakker vi om noen som er villig til å gi det samme som tre poser smågodt koster i gave til et brudepar hvor de skal være gjester i bryllupet. ← Hva koster egentlig en pose smågodt hos deg? Teit sammenligning. Kanskje du kjøper så mye godteri hver helg, og har råd til det, men jammen er det mange som må prioritere annerledes. Og jaja, denne tråden handler om Holly og hennes situasjon, vi har hørt det, men du får det likevel til å høres ut som du mener at alle skal gjøre som deg ellers er de ikke gode venner. Hvis du krangler like mye med vennene dine om ting så hadde jeg gått ut altså. Og ikke har jeg skrevet at jeg gir MYE heller, men at jeg gir skikkelige gaver. ← Hva er det du sitter og sier da? Du er ikke lett å bli klok på! Hvis du ikke gir MYE, men SKIKKELIGE gaver, hva er da en skikkelig gave for noe? Trenger den ikke koste MYE lenger? Eller er det forskjell på hva som er skikkelige gaver, uavhengig av pris? Jeeez!
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #123 Skrevet 9. august 2006 hun gir jo skikkelig gave,det er jo en gave som brudeparet ønsker seg jeg er glad jeg ikke skal kjøpe gave til ditt bryllup
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2006 #124 Skrevet 9. august 2006 Jeg synes faktisk 200 kroner per person på en bryllupsgave der disse er i jobb og ikke har spesielt dårlig råd, er ganske gnient ja. At endel av tingene på ønskelista er rimeligere, kan jo skyldes at brudeparet ønsker alternativer for de som kjøper alene, eller faktisk har dårlig råd. Jeg synes det er rart å trekke fra for vennetjenester også. Jeg har ofte bakt kaker til store anledninger og brukt både tid og penger på dette, men jeg trekker da ikke dette fra på gaven! Det er som regel mange mennesker som bidrar med hjelp og sin tid til store anledninger, som heller ikke trekker fra hjelpen på gaven. I tillegg virker det jo som det er vanlig at de som bidrar spesielt med opptredner ofte får en oppmerksomhet fra brudeparet som takk for dette, og da virker det enda merkeligere å gi en billig gave pga en vennetjeneste..... Vel, det er nå min mening uansett.
Holly Hobbie Skrevet 9. august 2006 Forfatter #125 Skrevet 9. august 2006 Her tok det visst helt av - tydelig at temaet er brennhett! Husker foroevrig den gangen jeg selv sto brud. Jeg kan ikke engang huske aa ha tenkt paa hvor mye venner og familie brukte paa presangene sine - akkurat som jeg skulle gradert dem etter det! Jeg satte pris paa alt vi fikk, uansett verdi. For min del er naa det meste sagt i denne debatten, men jeg skal ikke nekte gjester som kjeder seg i aa fortsette!
Gjest regine Skrevet 9. august 2006 #126 Skrevet 9. august 2006 Husker foroevrig den gangen jeg selv sto brud. Jeg kan ikke engang huske aa ha tenkt paa hvor mye venner og familie brukte paa presangene sine - akkurat som jeg skulle gradert dem etter det! Jeg satte pris paa alt vi fikk, uansett verdi. ← Dette er vel nokså irrelevant. Jeg har også giftet meg, og tenkte ikke på gavenes verdi. Poenget mitt (og tydeligvis andre sitt og) er at objektivt sett så oppfattes det som gnient når en giver som ikke er spesielt fattig el. og som faktisk er to personer, gir en gave til 400 kr.
Gjest Gjest_Landra_* Skrevet 9. august 2006 #127 Skrevet 9. august 2006 I sommer var vi invitert til bryllup. Det var samboerens venninne som giftet seg. Gaven vi kjøpte kom på 450 kroner, men nå skal det sies at de inviterte oss bare på kaker og kaffe. Hvis vi hadde vært bedt til middag hadde vi kjøpt en del dyrere gave.
Gjest Gjesta Skrevet 12. august 2006 #128 Skrevet 12. august 2006 Jeg synes at så lenge man gir noe som står på ønskelisten og ikke kjøper tull&tøys som ingen har bruk for eller som man tror de egentlig ønsker seg men det står ikke på listen så spiller prisen på gaven ingen rolle. Jeg er av dem som ikke kan slå til med 1000vis av kroner, finner jeg "den rette" tingen til 300 så kjøper jeg den. Har aldri fått klager, og ville ikke klaget selv om det var meg som fikk en "billig" gave. Er ikke penger som er poenget, men tanken bak, er det ikke? ← Så enig! Brudeparet blir vel gladere for å få en ting de ønsker seg til 400 kontra en ting de ikke ønsker seg til 800? (alt de ønsker mellom 400 og 1000 er jo "oppbrukt" allerede ifølge TS). Pris på gaven har ikke mye å si. Men gaver bør ikke være for billige heller. Og; det at dere opptrer i kirken er i seg selv en kjempeflott gave! Ikke noe dere skal "trekke fra for", men rett og slett en stor og flott gave i seg selv!
Flugelhorn Skrevet 13. august 2006 #129 Skrevet 13. august 2006 Er det virkelig så viktig hva gaven koster?? Trodde det viktigste var at de hadde med gave, ikke at det kostet over ett visst beløp.... Når det i tillegg er noe som står på ønskelista klarer jeg ikke helt å se problemet! Vet at jeg selv hadde ALDRI reagert på å få en gave til 400kr fra et vennepar, hadde blitt glad om det så var en hjemmelaget tegning - etter min mening er det fortsatt tanken som teller....
Kykkelikokos Skrevet 13. august 2006 #131 Skrevet 13. august 2006 Er det at man er to synonymt med at man har dobbelt så god råd? Ikke alltid. Derfor synes jeg det blir feil å si at summen skal deles på to. Hadde det vært to enkle parter (to venninner) så synes jeg det hadde vært lite, men det er snakk om samme husstand. Likevel, skal man diskutere med 200kr som grunnlag, så synes jeg det er lite dersom man er i full jobb og ellers har det ryddig økonomisk sett. Å trekke fra på gaven fordi man skal opptre i kirken, synes jeg blir smålig. Det er noe som så fint heter "en tjeneste". Hadde jeg spurt om en venn/venninne av meg ville opptre i kirken hadde jeg gitt ham/henne en liten oppmerksomhet som takk. Siden trådstarter enda ikke har vært i bryllupet, så vet hun ikke om brudeparet kommer til å spandere middag, gi en pen blomsterbukett eller what so ever som takk, så jeg vil anbefale henne å IKKE trekke fra noe på gaven pga denne tjenesten. Da kan hun selv komme til å se dum ut når oppmerksomheten gjerne koster halve gaven hennes.. Vanlig "tradisjon" er vel uansett at man gir gave tilsvarende kuvertpris. 400kr er vel litt i underkant da for to personer. Steller man i stand et bryllup med kuvertpris på 1600kr så kan man såklart ikke forvente av gjestene at de gir så dyre gaver alle mann, men jeg synes i grunn 500kr er en fin sum uansett. Dette er summen som er vanlig for familien min å gi i konfirmasjoner også. Når det gjelder diskusjonen rundt å ha råd eller ikke, så synes jeg det blir for dumt å si at 400kr er kjempemye. Man pleier å få invitasjonen flere måneder i forveien, og da har man god tid på å spare opp litt penger til en gave. Hva med å spandere en god vin på brudeparet i tillegg til gaven til 400kr? Konklusjonen min er at jeg synes 400kr er i underkant av hva jeg PERSONLIG ville gitt. Ps. Det er greit at dette er et kvinneforum, men jeg hadde forventet meg litt mer voksen oppførsel enn denne "sammensvergelsen" dere har mot Gjest her. Å rotte seg sammen mot noen bare fordi de mener annerledes enn dere er ganske ufint. Jeg er ny her, og tenker "Hjelp, her vet jeg ikke om jeg er velkommen..."
Ciara Skrevet 13. august 2006 #132 Skrevet 13. august 2006 Helt klart! Jeg hadde ikke forventet noen annen gave av de som opptrer i kirka! ← Hadde du forventet mer dersom de ikke hadde opptrådt i kirken? Forøvrig kan jeg ikke fatte tankegangen av en bryllupsgave er å betale tilbake sin del av det selskapet koster. Det er opp til brudeparet hvor mye penger de vil bruke, og de kan ikke forvente at gjestene skal betale det tilbake. Da burde de heller ha et billigere bryllup. Er uttrykket "det er tanken som teller" gått ut på dato, eller?
Kykkelikokos Skrevet 13. august 2006 #133 Skrevet 13. august 2006 Anne? Det er så klart tanken som teller, men da må også tanken bak være god, ikke gniten
Ciara Skrevet 13. august 2006 #134 Skrevet 13. august 2006 Anne? Det er så klart tanken som teller, men da må også tanken bak være god, ikke gniten ← Anne? :klø: Greit at gjester ikke bør være gniene, men brudeparet burde virkelig ikke være grådige heller.
Kykkelikokos Skrevet 13. august 2006 #135 Skrevet 13. august 2006 Lurte på om du var en person jeg "kjenner" som heter Anne K, men det er du visst ikke Nei, men nå snakker vi jo ikke om hva brudeparet forventer eller ikke.
Ciara Skrevet 13. august 2006 #136 Skrevet 13. august 2006 Lurte på om du var en person jeg "kjenner" som heter Anne K, men det er du visst ikke Nei, men nå snakker vi jo ikke om hva brudeparet forventer eller ikke. ← Nei, der tok du feil. Er hun Anne K veldig gnien, eller?
Kittykat Skrevet 13. august 2006 #137 Skrevet 13. august 2006 Skal i bryllup til en god venninne om noen uker. Har vaert og sett paa gavelisten hennes og kjopte en gave til en verdi av 400 kroner. I tillegg til denne gaven skal vi (jeg og mannen min) opptre i kirken under vielsen. Hadde egentlig tenkt aa bruke rundt 500 kroner, men det var ingen gaver i den prisklassen igjen - neste gave laa paa rundt tusenlappen. Aner ikke hvor mye det er vanlig aa bruke, egentlig, saa derfor spoer jeg dere: er det akseptabelt aa bruke 400 kroner paa en gave fra to personer (meg og min mann)? ← Når man kjøper gave til bryllup eller fest, så går man etter lommeboka. Det gjør vi hele tiden. Verre er det ikke. Har dere 400,- å bruke, så er det det dere har. Enklere blir det ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 13. august 2006 #138 Skrevet 13. august 2006 Nå bør vel ikke prisen være avgjørende (så sant det ikke er snakk om 40,- jfr en annen tråd), dere skal jo opptre i tillegg, og 400,- må da være helt fint.
Gjest Fruktfat Skrevet 13. august 2006 #139 Skrevet 13. august 2006 til TS; om dere er redd for at 400 er for lite, så hadde jeg kjøpt et gavekort: om tingen dere har tenkt å kjøpe er f.eks en duk, ville jeg gitt gavekort på summen dere ønsker å bruke i den butikken man får kjøpt duken. dermed får brudeparet det de ønsker seg fra ønskelista, dvs de får gavekort på det de ønsker seg, men der slipper å føle dere gniene fordi dere gir et gavekort på f.eks 500/600kr. føler dere at det er greit å kjøpe den tingen på gavelista så gjør dere det.
Kykkelikokos Skrevet 13. august 2006 #140 Skrevet 13. august 2006 Hvis trådstarter synes at prisen er grei, hvorfor spør hun da her?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå