Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #101 Skrevet 8. august 2006 (endret) Enig. Enig igjen. Min konklusjon er forøvrig at denne gjesten virkelig overgår det meste av annen kverulering her på KG. Og jeg lurer på hvordan gjest kom frem til at det magiske beløpet bør ligge på 400 kr. PR. PERS. 400 er "skikkelig" nok, mens 200 er gnient. Jaaaa da. Idiotisk! "skikkelige gaver, bla bla bla"... Argh! ← Hvordan kommer du frem til hva du synes da, sånn i forskjellige sammenhenger. Du må ha en generell gjestefrustrasjon som får deg til å trekke konklusjonen om at det er jeg som kverulerer her. Jeg har holdt meg til det trådstarter har spurt om, og jeg har ikke lagt andre tolkninger i dette enn hva som er skrevet. At jeg spør hva andre mener når de skriver noe som ikke har kommet frem i tråden, vil jeg tro har lite med kverulering å gjøre. Greit at du og Monja mener det er smålig å diskutere pris på gave, men det er altså det trådstarter ber oss gjøre i denne tråden. Endret 9. august 2006 av Misty
Hu i Svingen Skrevet 8. august 2006 #102 Skrevet 8. august 2006 (endret) Hvordan kommer du frem til hva du synes da, sånn i forskjellige sammenhenger. Du må ha en generell gjestefrustrasjon som får deg til å trekke konklusjonen om at det er jeg som kverulerer her. Jeg har holdt meg til det trådstarter har spurt om, og jeg har ikke lagt andre tolkninger i dette enn hva som er skrevet. At jeg spør hva andre mener når de skriver noe som ikke har kommet frem i tråden, vil jeg tro har lite med kverulering å gjøre. Greit at du og Monja mener det er smålig å diskutere pris på gave, men det er altså det trådstarter ber oss gjøre i denne tråden. ← Jeg er enig med de to jeg har sitert, min mening tilsvarer altså deres. For å servere det med teskje: Jeg synes ikke det er gnient å gi en gave til 400,- delt på to personer. Og jo; du kverulerer. Du spør hva andre mener ja, men du er ikke villig til å lytte til svarene deres. Og nei, jeg sier ikke det fordi du er gjest. Grunnen til at jeg skriver gjest når jeg skriver om deg er fordi det er det som står som nick i innleggene dine. OK? Endret 9. august 2006 av Misty
Gjest Aethra Skrevet 8. august 2006 #103 Skrevet 8. august 2006 Det er på ingen måte gnient, tvert om, når solistsang i kirken gis brudeparet i tillegg (evt. mot en senere motytelse fra brudeparet; gave, beløp, takk el., - som uansett ikke vil kunne måle seg med vanlig pris for en sådan opptreden). Det er faktisk svindyrt å leie inn en solist, dermed blir sangen en egen gave uavhengig av takk el. de evt. ville fått i etterkant.
Gjest Aethra Skrevet 8. august 2006 #104 Skrevet 8. august 2006 Jeg ville ikke sammenlignet det aa lese opp et dikt med aa spille duett i kirken. Det er masse oeving som ligger bak, og det "koster" meg mye mer aa skulle spille enn aa lese opp fra et ark.← Dette sier TS selv om opptrednen i kirken. En duett av denne typen er vitterlig en form for innslag som brudeparet normalt må betale for, i motsetning til en diktopplesning el., som "enhver" kan gjøre. Det vil være mer enn en tjeneste, og, i min verden, faller noe slikt i gavekategorien.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #105 Skrevet 8. august 2006 Dette sier TS selv om opptrednen i kirken. En duett av denne typen er vitterlig en form for innslag som brudeparet normalt må betale for, i motsetning til en diktopplesning el., som "enhver" kan gjøre. Det vil være mer enn en tjeneste, og, i min verden, faller noe slikt i gavekategorien. ← Men det er ikke snakk om å betale for eller ikke - det er snakk om å bruke det som et argument for å kjøpe billigere gave, er det jeg reagerer på. Jeg hadde aldri tatt betalt for å gjøre venner en tjeneste - kall meg gjerne dum, men sånn er jeg. Like fullt gjør jeg opp for meg hvis noen gjør noe for meg. Så for meg er det å gjøre noe for venner en tjeneste, om det så er å synge i ei kirke eller noe annet. Det blir bare så innmari feil for meg. Jeg er tydeligvis et grusomt menneske: Ikke tar jeg betalt av venner hvis jeg hjelper dem med noe. Jeg gjør opp for meg hvis noen hjelper meg. Jeg gir bort gaver som koster emg mer enn to timeslønninger. Jeg forventer ikke noen gave av andre. Men en helvetes kverulerende og overfladisk gjest er jeg - jada.
Gjest Aethra Skrevet 8. august 2006 #106 Skrevet 8. august 2006 Jeg er tydeligvis et grusomt menneske: Ikke tar jeg betalt av venner hvis jeg hjelper dem med noe. Jeg gjør opp for meg hvis noen hjelper meg. Jeg gir bort gaver som koster emg mer enn to timeslønninger. Jeg forventer ikke noen gave av andre. Men en helvetes kverulerende og overfladisk gjest er jeg - jada. ← Snille deg; det har jeg da aldri påstått! Sier bare at jeg synes en sånn type opptreden er noe mer enn en "vanlig" vennetjeneste som hjelp til pynting, rydding, diktopplesning el. I mitt univers er noe slikt mer som en egen gave - liksom tilfeller der en venn f.eks. snekrer paviljong el. til bryllupsmottagelsen - dette vil nødvendigvis bli en faktor når man ser på om han/hun har vært "gnien" med sin øvrige gave. Og det synes jeg ikke TS er!
Hu i Svingen Skrevet 8. august 2006 #107 Skrevet 8. august 2006 Hvis man ikke har penger til rådighet og blir bedt i bryllup, skal man da la være å gå fordi 200 er det man kan strekke seg til i gave? (Etter f.eks. å ha droppet all godisen fattige folk bruker opp pengene sine på.) Jeg synes ikke det. Og hva faen gjør jeg i bryllupsforumet?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #108 Skrevet 8. august 2006 Hvis man ikke har penger til rådighet og blir bedt i bryllup, skal man da la være å gå fordi 200 er det man kan strekke seg til i gave? (Etter f.eks. å ha droppet all godisen fattige folk bruker opp pengene sine på.) Jeg synes ikke det. Og hva faen gjør jeg i bryllupsforumet? ← Her var det en spesifikk sak det var snakk om, og ikke noen fattige studenter som ikke har råd til mer. Hvorfor dra alt i ekstrem retning for å forsvare et standpunkt? Alle - selv jeg - forstår at f.eks en sosialklient ikke har råd til noen dyr gave, MEN det er altså ikke tema i denne tråden. Hva du gjør i bryllupsforumet? Jo, du har tydeligvis noe oppsamlet gugg du må bli kvitt.
Gjest Aethra Skrevet 8. august 2006 #109 Skrevet 8. august 2006 Og hva faen gjør jeg i bryllupsforumet? ← Stiller meg samme spm..
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #110 Skrevet 8. august 2006 Snille deg; det har jeg da aldri påstått! Sier bare at jeg synes en sånn type opptreden er noe mer enn en "vanlig" vennetjeneste som hjelp til pynting, rydding, diktopplesning el. I mitt univers er noe slikt mer som en egen gave - liksom tilfeller der en venn f.eks. snekrer paviljong el. til bryllupsmottagelsen - dette vil nødvendigvis bli en faktor når man ser på om han/hun har vært "gnien" med sin øvrige gave. Og det synes jeg ikke TS er! ← Du må jo selvfølgelig få lov å mene akkurat hva du vil, og jeg tilalter meg å være helt uenig. For meg blir det å gradere andre. Om noen f.eks. bruker 5 (eller 100!!!) timer på å gjøre noe for en venn, så er det da like mye verdt om det er å vaske gulvet eller å synge i ei kirke?
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2006 #111 Skrevet 8. august 2006 (endret) Kan ikke fatte at dette har blitt en så lang diskusjon, når spørsmålet var så enkelt. Nei du er ikke gnien Holly Hobbie! Endret 8. august 2006 av Niko
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #112 Skrevet 8. august 2006 Kan ikke fatte at dette har blitt en så lang diskusjon, når spørsmålet var så enkelt. Nei du er ikke gnien Holly Hobbie! ← Er ikke så rart den blir lang når det skal dras inn en rekke momenter underveis som ikke har noe med det trådstarter skriver å gjøre.
Leo Skrevet 8. august 2006 #113 Skrevet 8. august 2006 Uten noe som helst ønske om å delta i NM i kverulering, vil jeg gjerne få svare på trådens opprinnelige spørsmål: Nei, jeg synes ikke en gave til en verdi av 400 kroner fra to personer er for lite. Brudeparet hadde vel ikke satt opp denne tingen på ønskelisten hvis den ikke var ønsket og forskjellen på 400 og 500 er ikke særlig stor.
Gjest Aethra Skrevet 8. august 2006 #114 Skrevet 8. august 2006 Du må jo selvfølgelig få lov å mene akkurat hva du vil, og jeg tilalter meg å være helt uenig. For meg blir det å gradere andre. Om noen f.eks. bruker 5 (eller 100!!!) timer på å gjøre noe for en venn, så er det da like mye verdt om det er å vaske gulvet eller å synge i ei kirke? ← Dette virker litt selvmotsigende, gjest; du mener altså at gaver kan graderes etter pris (gnien el sjenerøs gave), mens visse tjenester ikke kan graderes på denne måten, men er like uansett (og BARE her er det rom for en "tanken som teller"-mentalitet)?
Hu i Svingen Skrevet 9. august 2006 #115 Skrevet 9. august 2006 Dette virker litt selvmotsigende, gjest; du mener altså at gaver kan graderes etter pris (gnien el sjenerøs gave), mens visse tjenester ikke kan graderes på denne måten, men er like uansett (og BARE her er det rom for en "tanken som teller"-mentalitet)? ← Touché!
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #116 Skrevet 9. august 2006 Dette virker litt selvmotsigende, gjest; du mener altså at gaver kan graderes etter pris (gnien el sjenerøs gave), mens visse tjenester ikke kan graderes på denne måten, men er like uansett (og BARE her er det rom for en "tanken som teller"-mentalitet)? ← Nå må du sannelig gi deg. Mener du det du skriver nå eller driver du bare og kjeder deg? Hva i all verden er det du sammenligner? Så fordi jeg mener det er gnient (trådstarters ord) å gi en gave tilsvarende et par netto timeslønninger i et bryllup, så snakker jeg mot meg selv fordi jeg mener tjenester som har samme tidsforbruk går ut på det samme? Det er for meg helt utrolig at jeg skal sitte og argumentere mot noe sånt. For all del, gi så billige gaver dere vil, ta så mye betalt for de tjenestene dere gjør for vennene deres dere bare vil, dropp å betale andre hvis de hjelper dere - så kan jeg bruke tiden på å tenke på litt flere enn meg selv.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #117 Skrevet 9. august 2006 Uansett så er dette avsporing så det holder. Start gjerne en ny tråd, og jeg skal følge opp der. Å spore denne av med er liten vits.
Xora Skrevet 9. august 2006 #118 Skrevet 9. august 2006 For det første, så er ikke det en del av temaet her, men jeg har likevel fortalt om hvilken type jeg er i den forbindelse. For det andre kan jeg ikke forstå hva det har med hva som er gnient å gi i presang å gjøre. Et menneske som gir mye er ofte en som forventer lite. Det ser man også godt her på bryllupsforumet. De som f.eks. velger å la gjestene betale for drikkevarer i bryllupet sitt, er ofte de samme eprsonene som i gavetråder skriver at de vil gi veldig billige gaver til andre. Gi lite - forvente mye. Hvem har sagt jeg gjør det? Jeg skriver at det er gnient å gi under to netto timeslønninger i bryllupspresang så lenge man skal i bryllupet. Ja, jeg skjønner hva du mener, selv om jeg ikke forstår hvorfor du hele tiden skal bringe andre forhold inn i denne tråden. Denne tråden dreier seg om en spesifikk gave til en spesifikk sum. ← For det første gjest - å gi mye er IKKE det samme som å forvente lite. Å gi mye kan like gjerne bety at man forventer stort tilbake. OG ei heller å gi lite betyr å fovente mye - jeg vil påstå nesten det motsatte. (herav vil jeg igjen kommentere min tidligere omtalte "spleisefest" hvor gjestene betalte 100 kr pr pers og dette var den forventede gaven til meg - da fikk gjestene festen, maten, velkomstdrink og drikke til maten). Hvor mye er to netto timelønninger for deg da? En timelønn på ca 130 kr vil netto bli ca 100 kr og voila to nettolønninger blir 200 kr pr pers. Verken jeg eller min bror er GNIENE selv om vi har satt en sum på 500 kr (+/-) i gave når vi skal i bryllup til en slektning. Og når man da gjerne skal gå utifra ønskelisten til bryllupsparet - så er dette faktisk noe de blir gla for. Tilslutt gjest - hvor mye skulle TS gitt da mener du - for ikke å bli kalt gnien av deg?
Gjest regine Skrevet 9. august 2006 #120 Skrevet 9. august 2006 Og jeg her helt enig med gjest...... I dette konkrete tilfellet syns jeg faktisk det er gnient av et par med god råd å gi en gave til 400 kr. Selv om den står på ønskelista, og selv om de skal opptre eller whatever i kirka. Jeg har aldri hatt god råd, og jeg har aldri vært i bryllup som del av et par. Likevel har jeg da brukt bortimot 400 kr alene på gave - rett og slett fordi jeg syns bryllup som jeg er bedt i er en så spesiell anledning at jeg legger ekstra i det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå