Gå til innhold

gave til 400 kroner

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
Selvfølgelig har folk med gave selv om det er spleisefest.  Er folk helt borti veggen dumme her eller?  De fleste mennesker som blir invitert for å feire noe, har med gave - selv om det er spleisefest.  Nå skal det sies at det ikke er så veldig mange som inviterer folk til selskap de ikke har råd til å betale, sånn at gjestene må spleise (men det er en annen debatt).

Interessant å se at en som ber sine gjester speise på eget selskap, er kjip når hun selv skal kjøpe gave til et selskap hun ikke må være med å spleise på. ;)

Dette er det VERSTE jeg har hørt. Skal man ikke få markere egen 30 årsdag fordi man ikke har råd til å spandere på alle gjestene?

Jeg kjenner noen som ikke hadde råd til bryllupsfest, og istedenfor å låne penger i øst og vest så laget de spleisefest. Da gjorde de også klart oppmerksom på at gaver var unødvendig.

Blir helt sjokkert av at man kan bli kalt materialistisk fordi om man gir en "rimelig" gave eller ikke har råd til å spandere kanonfest på hele vennegjengen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest; her pratet du mot deg selv ganske mye synes jeg :forvirret:

Javel? Da hadde det vært greit om du hadde skrevet hva som var selvmotsigende - så kan jeg forklare deg det.

Bare for å hjelpe deg litt, så spør hun oss her om vi som utenforstående mener det er gnient å gi presang på 200 kr pr pers, hun spør ikke brudeparet. Jeg har svart, og jeg er ikke brudepar.

Normale brudepar går da ikke rundt og forventer gaver i den og den prisklassen, men normale gjester har da vett nok til å gi skikkelige presanger.

Når noen selv spør om man er gnien, så kan man ofte gå utfra at mane r det - det er en grunn til egen mistanke.

Hvis du har problemer med min siste setning, så er det et tilsvar på hva andre har skrevet i tråden. Ok, at en som forventer dyre gaver er materalistisk, men er ikke da en som gir kjipe gaver like materalistisk (på egne vegne)?

Skrevet
Dette er det VERSTE jeg har hørt. Skal man ikke få markere egen 30 årsdag fordi man ikke har råd til å spandere på alle gjestene?

Jeg kjenner noen som ikke hadde råd til bryllupsfest, og istedenfor å låne penger i øst og vest så laget de spleisefest. Da gjorde de også klart oppmerksom på at gaver var unødvendig.

Blir helt sjokkert av at man kan bli kalt materialistisk fordi om man gir en "rimelig" gave eller ikke har råd til å spandere kanonfest på hele vennegjengen.

Har jeg skrevet det, eller har jeg skrevet at det ikke er normalt?

Skal du kommentere deg jeg skriver, så får du sannelig forholde deg til hva jeg skriver også.

Skjønner du ikke det med at en som gir en kjip gave er like materalistisk som en som forventer en dyr gave? I begge tilfeller er det snakk om "gevinst".

Også tillot jeg meg å komme med en betraktning om at en som selv holder spleisefest er kjip på gaver- og det står jeg for.

Skrevet

Dersom jeg hadde hatt bedre råd og kanskje stått nærmere brudeparet enn jeg gjør i denne situasjonen så kanskje jeg hadde handlet noe dyrere. Har bestemt oss utifra ønskelista og funnet noe som passer oss perfekt. :)

Når det gjelder min 30-årsdags-feiring - så var det kun leie av lokale gjestene var med på å spleise, mat, musikk, velkomstdrinker etc gikk på meg. OG jeg forventet absolutt IKKE gaver! :overrasket: Og mine gjester var meget fornøyd med måten jeg valgte å gjøre det på, vet også at flere har gjort noe liknende selv. ;)

Skrevet

En gave er vel ikke kjip fordi den koster 100-200 kroner mindre enn noe annet som staar paa oenskelisten?

Uansett takker jeg for svarene. Dersom jeg finner noe jeg synes passer til dem saa kjoeper jeg det i ekstragave, hvis ikke faar jeg og brudeparet bare leve med aa vaere gniene. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
Har jeg skrevet det, eller har jeg skrevet at det ikke er normalt?

Skal du kommentere deg jeg skriver, så får du sannelig forholde deg til hva jeg skriver også.

Skjønner du ikke det med at en som gir en kjip gave er like materalistisk som en som forventer en dyr gave?  I begge tilfeller er det snakk om "gevinst".

Også tillot jeg meg å komme med en betraktning om at en som selv holder spleisefest er kjip på gaver- og det står jeg for.

Det er forskjell på å ha dårlig råd og være kjip. Ikke alle har anledning til like dyre gaver.

Jeg har verken sett på fest, brylluper eller bursdagsselskap som en transaksjon mellom to parter der det er om å gjøre komme best ut. Jeg prøver å gi gaver som er personlige til de det gjelder, og da spiller faktisk det liten rolle om den kostet kr 100 eller kr 1500.

Her vest er det vanlig både med spleiselag og andre former for fest. Det er også ganske vanlig å ikke forvente seg gave når man holder spleiselag og man er verken dum eller bort-i-veggen av den grunn.

Det HENDER at folk er gnien. Det hender også at folk har dårlig råd. Det hender til og med at de to finnes i kombinasjon. Men IKKE ALLTID. En gave til kr 400,- kan være helt på sin plass, uten at noen skal føle seg gnien av den grunn.

Skrevet
Ok, at en som forventer dyre gaver er materalistisk, men er ikke da en som gir kjipe gaver like materalistisk (på egne vegne)?

Hva er det som er kjipt med gaven? Den sto jo på ønskelisten, så brudeparet synes neppe den er kjip.

Du fremstår her som meget overfladisk som setter likhetstegn mellom pris og kjiphet, for selve tingen er jo faktisk ønsket. Ikke meningen å være frekk...

Skrevet
Hva er det som er kjipt med gaven? Den sto jo på ønskelisten, så brudeparet synes neppe den er kjip.
Ja, men det er forskjell på å være en om å kjøpe en gave enn å være to om det. Hva om ti hadde gått sammen for å kjøpe den gaven - fremdeles ok? Å betale 200 for en gave når man er gjest i bryllup er alt for lite.

Du fremstår her som meget  overfladisk som setter likhetstegn mellom pris og kjiphet, for selve tingen er jo faktisk ønsket. Ikke meningen å være frekk...

Fint trekk det, og tro en selv er istand til å analysere andre ved hjelp av noen setninger på et forum. :ler:

Ta det med ro, jeg oppfattet det ikke som frekt - bare dumt. ;)

Skrevet
Fint trekk det, og tro en selv er istand til å analysere andre ved hjelp av noen setninger på et forum. ler.gif

Hehe.. ja, angrer egentlig på at jeg skrev det selv.. Prøver ikke å analysere deg, derfor skriver jeg også at du fremstår som overfladisk, du er det sikkert ikke.

Men jeg må virkleig bare konstatere at jeg er uenig med deg på dette området. Du karakteriserer gaven som kjip ene og alene fordi den koster for lite, for meg er det en noe overflatisk tankegang..

Jeg har en venninne som har sagt til meg at hun ikke har så god råd, (hun er alenemor med sykt barn) og har lurt på om hun kanskje kan gi en litt annerledes gave i bryllupet. En tjeneste, opplevelse e.l. Selvølgelig er det helt nydelig flott og synes ikke hun er kjip på noen måte. Jeg blir nesten brydd over at folk føler de er nødt til å gi noe stort og flott fordi de er bedt i bryllupet, jeg ønsker jo kun å feire dagen min med dem, ikke nødvendigvis et dryss med gaver.

Skrevet
Jeg blir nesten brydd over at folk føler de er nødt til å gi noe stort og flott fordi de er bedt i bryllupet, jeg ønsker jo kun å feire dagen min med dem, ikke nødvendigvis et dryss med gaver.

Det blir noe helt annet.

Jeg skrev selv gaveliste etter at flere hadde spurt hva vi ønsket oss. Jeg sytes faktisk det var litt vanskelig å si at vi ønsket oss ditt og datt - som at folk skulle betale til oss, MEN som gjest kjøper jeg skikkelig presang. En gave til kr 400,- kunne til nød passert som en gave fra en person - ikke fra to. At jeg selv gir skikkelige gaver og uttaler meg utfra det, har ingenting med at jeg er simpel å gjøre - tvert om.

Det er de færreste i dag som ikke har råd til å kjøpe gave til mer enn 200 kr (ja, jeg vet det finnes unntak) - det er bare snakk om prioriteringer. Hvor mye lørdagssnop får man f.eks. for 200 kr?

Hjemmelagde gaver er selvfølgelig helt fint, er ikke det vi snakker om her. Vi snakker om en som velger å dele på en ganske rimelig presang og forsvarer dette med at de skal opptre i kirken. Lukter gniene folk lang vei synes jeg.

Gjest Bertine
Skrevet

Nei! Du er ikke gnien!

400kr er en helt ok sum i bryllupsgave.

Skrevet
Nei! Du er ikke gnien!

400kr er en helt ok sum i bryllupsgave.

Fra to personer tilsammen?

Skrevet
Fra to personer tilsammen?

Men kan du gi deg? :ler:

Ja, det er helt ok!!

Hun forsvarer ikke det med at hun skal spille i tillegg - det er ren FAKTA. Det er relevant fakta som setter hele situasjonen i et annet lys; De gir TO gaver. Hun forsvarer ingenting.

Skrevet
Synes ikke det er gnient å gi gave for 400,-. Spesielt siden det er en gave som brudeparet selv har ønsket seg. Det er jo ikke alle som har like god råd, og de fleste ønsker seg jo ikke bare dyre ting. Da er det helt greit at noen gir dyre gaver- og andre ikke fullt så dyre. Man gir etter hvor mye lommeboka tillater! Opptreden i kirka er en ekstragave som jeg ville blitt veldig glad for.

Enig :Nikke:

Noen har da bedre råd enn andre, og uansett hva en velger å gi, så er det tanken som teller, og har man ikke så god råd eller synes det blir dyrt, så kan man finne på noe billig i tillegg. Man kan jo lage noe selv også, kan bli bra gave det, og kan være mye mer verd om den skulle vært kjøpt i butikk. Mange som er flinke til mye handarbeid. Synes det blir for mye fokus på penger og sum jeg.

Skrevet

Og en annen ting som er nevnt her, er at gaven står på ønskelisten. Brudeparet velger jo å skrive opp ting i forskjellige prisklasser, fordi de ikke bare ønsker seg store ting til flere tusen. Mange "småting" til under 500-lappen blir tilsammen mye penger, og er i mange tilfelller grunnen til at folk ikke har tatt seg råd til å kjøpe alt selv. OG det erjo fint for alle som ser ønskelisten at der er gaver i flere prisklasser, så man har noe å velge i.

Nei, gi dem gaven du Holly, ikke tenk på at folk mener du er gnien, synes ikke jeg, og mange med meg :)

Skrevet
Vi snakker om en som velger å dele på en ganske rimelig presang og forsvarer dette med at de skal opptre i kirken. Lukter gniene folk lang vei synes jeg.

.

Jeg gir opp, og er bare vannvitig uenig

Lukter overfladiskhet i lang vei, spør du meg.. :ler:

Skrevet
Men kan du gi deg? :ler:

Ja, det er helt ok!!

Hun forsvarer ikke det med at hun skal spille i tillegg - det er ren FAKTA. Det er relevant fakta som setter hele situasjonen i et annet lys; De gir TO gaver. Hun forsvarer ingenting.

Jeg spurte en annen bruker, og det er det kanskje mulig at du kan respektere? Derfor synes jeg det er ok om hun kan svare selv.

De gir så absolutt ikke to gaver, men en til 200 kr pr pers. Snakk om å vri seg utav noe.

Jeg blir nesten sjokkert over at noen kan regne enn opptreden i en venninnes vielse som en del av bryllupsgavene. Dette er så kjipt at jeg har problemer med å ta flere av dere alvorlig.

Folk bruker gjerne 200 kr på snop i helgen, men å gi en bryllupsgave som overstiger den verdien - nei, nei, det må vi ikke gjøre.

Greit at spillingen er fakta, men hva har den faktaopplysningen i denne tråden å gjøre hvis den ikke er ment som forsvar til en billig gave?

Skrevet
Og en annen ting som er nevnt her, er at gaven står på ønskelisten. Brudeparet velger jo å skrive opp ting i forskjellige prisklasser, fordi de ikke bare ønsker seg store ting til flere tusen. Mange "småting" til under 500-lappen blir tilsammen mye penger, og er i mange tilfelller grunnen til at folk ikke har tatt seg råd til å kjøpe alt selv. OG det erjo fint for alle som ser ønskelisten at der er gaver i flere prisklasser, så man har noe å velge i.

Nei, gi dem gaven du Holly, ikke tenk på at folk mener du er gnien, synes ikke jeg, og mange med meg :)

Selvfølgelig bør det være gaveønsker i alle prisklasser på ønskelisten - det kan da være at single mennesker skal kjøpe gave også.

Som jeg spurte om lenger opp: Er det like greit at ti mennesker spleiser på en gave til kr 400, som at to stykker gjør det?

Skrevet
.

Jeg gir opp, og er bare vannvitig uenig

Lukter overfladiskhet i lang vei, spør du meg..    :ler:

Ja, jeg er så overfladisk som bruker penger på å kjøpe gaver til folk. Å fy så fæl og overfladisk jeg er. :roll:

Jeg tror nesten ikke det er sant at noen er så gniene som mange i denne tråden her. Det er snakk om å gi snaut to normale timeslønninger netto pr pers!!

Gjest lillelou
Skrevet

Jeg syns ikke brudepar har noe med å "forvente" at gaver skal overstige en viss verdi. Forhåpentligvis er det ikke for å få et digert bord smekkfullt av dyre gaver at folk vil gifte seg,men fordi de faktisk er innstilt på å dele et langt liv sammen. I tillegg er det faktisk ganske dyrt å være gjest i bryllup allerede;ofte må man ha nytt antrekk, mange har langt å reise,i tillegg kommer hotell og alskens "småting". Og nei,jeg syns ikke 400 kr er "gnient".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...