Gå til innhold

gave til 400 kroner

Fremhevede innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet

Det med pris på gaver er egentlig ganske forskjellig fra person til person..

F.eks. så bruker familien til samboeren min veldig mye penger på gaver, fordi de synes det er greit å legge i litt penger å gi noe ordentlig fint når de først skal gi gave mens min familie igjen (like bra økonomi) Synes ikke det passer seg å gi/få dyre ting i gave.

De kommer fra ganske forskjellige bakgrunner da, så min families syn på det er at man skal ikke bruke så mye penger på gaver men heller på andre ting eller spare mer.

Jeg har tatt til meg den vanen at jeg bruker ganske mye penger på gave nå jeg, og det synes jeg er greit.. Men or å være helt ærlig er det vel ingen brudepar som står å tenker "fikk vi så lite?" Man er da takknemlig uansett hvor mye folk bestemmer seg for å gi da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det er gnient å gi gave for 400,-. Spesielt siden det er en gave som brudeparet selv har ønsket seg. Det er jo ikke alle som har like god råd, og de fleste ønsker seg jo ikke bare dyre ting. Da er det helt greit at noen gir dyre gaver- og andre ikke fullt så dyre. Man gir etter hvor mye lommeboka tillater! Opptreden i kirka er en ekstragave som jeg ville blitt veldig glad for.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så opphengt i pris på gaven?! Slike ting har jeg aldri brydd meg om de gangene jeg har mottatt gaver.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes at så lenge man gir noe som står på ønskelisten og ikke kjøper tull&tøys som ingen har bruk for eller som man tror de egentlig ønsker seg men det står ikke på listen så spiller prisen på gaven ingen rolle.

Jeg er av dem som ikke kan slå til med 1000vis av kroner, finner jeg "den rette" tingen til 300 så kjøper jeg den. Har aldri fått klager, og ville ikke klaget selv om det var meg som fikk en "billig" gave. Er ikke penger som er poenget, men tanken bak, er det ikke?

Skrevet

Jeg syntes det er helt greit jeg

men nå er ikke jeg den personen som forventer dyre gaver til bryllupet mitt heller da.

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Jeg forventer ikke dyre gaver selv, og kommer ikke til å vurdere hvor mye folk har gitt.

Men når vi selv er gjester gir vi for 1000 kr. Ønsker å gi noe ordentlig og vil ikke være gnien.

Skrevet
*Hvorfor leser jeg egentlig sånne bryllupstråder*

Jeg synes vel 400 fra et par er litt gnient, i alle fall hvis det er en nær venninne. At dere opptrer i kirken synes jeg ikke burde ha noe å si for gaven. Søsteren min leste et dikt i kirken, og jeg tror jeg hadde blitt litt paff om hun hadde sagt at hun trakk fra på gaven på grunn av det. Jeg ser på det som en frivillig tjeneste.

Jeg ville ikke sammenlignet det aa lese opp et dikt med aa spille duett i kirken. Det er masse oeving som ligger bak, og det "koster" meg mye mer aa skulle spille enn aa lese opp fra et ark. Jeg tror/haaper at venninnen min ser paa opptredenen vaar som en del av gaven.

Uansett tror jeg brudeparet vil sette pris paa gaven, for den sto jo paa oenskelisten.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes nok det var litt snaut jeg og...

Gjest LilSweetie
Skrevet

Ærlig talt, det sto på ønskelisten, og det neste kostet 1000 kroner. Det er ikke gjerrig i det hele tatt, helt fint!

Men sier som Cruel, hvorfor roter jeg meg inni bryllupstråder...

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Det er da ikke prisen som teller. Dere har kjøpt noe som stod på ønskelisten, og da får jo paret noe de faktisk ønsker seg uavhengig av pris.

Skrevet

Hmm... er fortsatt litt i tvil. Kan jo gaa utenom oenskelisten og kjoepe en liten ting til - men problemet er at dette paret har omtrent alt. De har vaert samboere i fem aar og begge har arvet massevis av kunst, porselen etc.

Skrevet
Hmm... er fortsatt litt i tvil. Kan jo gaa utenom oenskelisten og kjoepe en liten ting til - men problemet er at dette paret har omtrent alt. De har vaert samboere i fem aar og begge har arvet massevis av kunst, porselen etc.

Ja, kjøp en ting til. Vet ikke hva du har kjøpt til nå, men finnes det noe som passer til den presangen kanskje.

Det at dere skal opptre i kirken kan jeg ikke forstå har noe i en gavedebatt å gjøre. Vil det si at dere normalt hadde tatt betaling for å opptre i din venninnes bryllup, men nå velger å la det gå til fratrekk på gaven?

Vertswkapet betaler for mat og drikke til dere, og jeg vil tro det er mer enn kr 200 pr pers. Man bør iallefall betale for hva maten og drikken koster.

Skrevet

Vi hadde en kuvertpris paa 1.600 kroner, og forventet absolutt ikke presang til tilsvarende verdi fra gjestene. Overrasker meg egentlig at folk tenker saa materialistisk. DE velger jo hvor mye de vil bruke per person, og VI takker ja til aa komme - presangen er da ingen inngangsbilett, eller?

Naar det gjelder opptreden i kirken, saa sparer de jo penger paa dette. De vurderte nemlig aa leie inn profesjonelle. Saa jeg foeler absolutt at det er en gave. Vi forventer og vil selvsagt ikke ha betalt, men jeg husker selv at vi ga gave til de som spilte og sang i vaart bryllup. Men som musiker selv saa vet jeg at det ligger arbeid bak slike opptredener og ville gjerne vise vaar takknemlighet.

Tydelig at mange ikke skjoenner hvilken alvorlig/toeff oppgave det er aa spille for en fullsatt kirke. :forvirret: (Men dette er jo ikke en del av gavediskusjonen, selvsagt).

Skrevet
Vi hadde en kuvertpris paa 1.600 kroner, og forventet absolutt ikke presang til tilsvarende verdi fra gjestene.

Trodde ikke det var snakk om hva brudeparet forventet, men om det var gnient å gi en presang til 200 pr pers i bryllup som gjest.

DE velger jo hvor mye de vil bruke per person, og VI takker ja til aa komme - presangen er da ingen inngangsbilett, eller?
Ja, vertskapet velger hvor mye bryllupet skal koste, og gjestene velger hvor mye de vil betale for gave. Presangen er en motytelse for det man blir servert i bryllupet.

Naar det gjelder opptreden i kirken, saa sparer de jo penger paa dette. De vurderte nemlig aa leie inn profesjonelle. Saa jeg foeler absolutt at det er en gave. Vi forventer og vil selvsagt ikke ha betalt, men jeg husker selv at vi ga gave til de som spilte og sang i vaart bryllup. Men som musiker selv saa vet jeg at det ligger arbeid bak slike opptredener og ville gjerne vise vaar takknemlighet.

Tydelig at mange ikke skjoenner hvilken alvorlig/toeff oppgave det er aa spille for en fullsatt kirke.  :forvirret:  (Men dette er jo ikke en del av gavediskusjonen, selvsagt).

Jeg kan fortsatt ikke skjønne at du bringer dette inn i denne debatten. Virker som du bare er ute etter å forsvare en billig gave.

Overrasker meg egentlig at folk tenker saa materialistisk.
Enig. Merkelig hvor materalistisk enkelte gjester tenker - gi så billig gave som mulig.
Skrevet

Skal i bryllup til helga og skal spleise på gave med min bror. Vi holder oss til ca 500 kr totalt (pluss/minus). Da handler vi utifra ønskelistene.

Jeg mener at hver enkelt må handle etter egen lyst og lommebok.

Da jeg hadde mitt 30-årslag arrangerte jeg spleise-fest, av to grunner - jeg hadde ikke råd å holde hele festen med mat av egen lommebok OG fordi jeg tenkte det ville være enkelt for gjestene - at det var gaven at de faktisk kom på festen og delte utgiften med meg. Iallefall litt av den. Men jeg ble så veldig veldig overrasket på denne festen - fordi veldig mange kom med en liten gave i tillegg, alt fra en blomst til vin og gavekort. Veldig koselig, men det var ikke hensikten.

Litt utenom temaet men...

Til trådstarter; jeg syns IKKE du er gnien i hele tatt. :)

Skrevet
Presangen er en motytelse for det man blir servert i bryllupet.

Jeg synes den tankegangen der er fullstendig latterlig.For det første aner jeg ikke hvor mye en kuvert koster, for det andre har jo gjestene både forskjellig betalingsevne og forskjellig tilknytning til brudeparet, dessuten er det da ingen sammenheng mellom brudeparets økonomi og gjestenes. Så hvis er par med dårlig råd velger en billig løsning i bryllupet sitt, skal de "straffes" med en billigere gave enn man ellers ville gjort?

Gjest gjest1
Skrevet
Tydelig at mange ikke skjoenner hvilken alvorlig/toeff oppgave det er aa spille for en fullsatt kirke.  :forvirret:  (Men dette er jo ikke en del av gavediskusjonen, selvsagt).

Nei, jeg må inrømme at jeg trodde du hadde en del erfaring med å opptre siden du skulle gjøre det i kirken, og kunne ta fra "repertoaret".

Når det gjelder det med forsamlinger så holder jeg foredrag i blant, og jeg synes det blir mindre og mindre skummelt jo mer jeg gjør det. ;)

Skrevet
Jeg synes den tankegangen der er fullstendig latterlig.For det første aner jeg ikke hvor mye en kuvert koster, for det andre har jo gjestene både forskjellig betalingsevne og forskjellig tilknytning til brudeparet, dessuten er det da ingen sammenheng mellom brudeparets økonomi og gjestenes. Så hvis er par med dårlig råd velger en billig løsning i bryllupet sitt, skal de "straffes" med en billigere gave enn man ellers ville gjort?

For meg er det fullstendig latterlig at noen forsøker å snakke seg vekk fra å være gniene. Gjestene vet selvfølgelig ikke hva mat og drikke koster, MEN de vet at det koster mer enn 200 pr pers.

Straffe med å gi billig gave? Neida, vær like kjip mot alle, så blir det ikke noe problem. :ironi:

Snakk om tull.

Skrevet
Skal i bryllup til helga og skal spleise på gave med min bror. Vi holder oss til ca 500 kr totalt (pluss/minus). Da handler vi utifra ønskelistene.

Jeg mener at hver enkelt må handle etter egen lyst og lommebok.

Da jeg hadde mitt 30-årslag arrangerte jeg spleise-fest, av to grunner - jeg hadde ikke råd å holde hele festen med mat av egen lommebok OG fordi jeg tenkte det ville være enkelt for gjestene - at det var gaven at de faktisk kom på festen og delte utgiften med meg. Iallefall litt av den. Men jeg ble så veldig veldig overrasket på denne festen - fordi veldig mange kom med en liten gave i tillegg, alt fra en blomst til vin og gavekort. Veldig koselig, men det var ikke hensikten.

Litt utenom temaet men...

Til trådstarter; jeg syns IKKE du er gnien i hele tatt.  :)

Selvfølgelig har folk med gave selv om det er spleisefest. Er folk helt borti veggen dumme her eller? De fleste mennesker som blir invitert for å feire noe, har med gave - selv om det er spleisefest. Nå skal det sies at det ikke er så veldig mange som inviterer folk til selskap de ikke har råd til å betale, sånn at gjestene må spleise (men det er en annen debatt).

Interessant å se at en som ber sine gjester speise på eget selskap, er kjip når hun selv skal kjøpe gave til et selskap hun ikke må være med å spleise på. ;)

Skrevet
Trodde ikke det var snakk om hva brudeparet forventet, men om det var gnient å gi en presang til 200 pr pers i bryllup som gjest.

Ja, vertskapet velger hvor mye bryllupet skal koste, og gjestene velger hvor mye de vil betale for gave.  Presangen er en motytelse for det man blir servert i bryllupet.

Jeg kan fortsatt ikke skjønne at du bringer dette inn i denne debatten.  Virker som du bare er ute etter å forsvare en billig gave.

Enig.  Merkelig hvor materalistisk enkelte gjester tenker - gi så billig gave som mulig.

Gjest; her pratet du mot deg selv ganske mye synes jeg :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...