Holly Hobbie Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Skal i bryllup til en god venninne om noen uker. Har vaert og sett paa gavelisten hennes og kjopte en gave til en verdi av 400 kroner. I tillegg til denne gaven skal vi (jeg og mannen min) opptre i kirken under vielsen. Hadde egentlig tenkt aa bruke rundt 500 kroner, men det var ingen gaver i den prisklassen igjen - neste gave laa paa rundt tusenlappen. Aner ikke hvor mye det er vanlig aa bruke, egentlig, saa derfor spoer jeg dere: er det akseptabelt aa bruke 400 kroner paa en gave fra to personer (meg og min mann)?
tommeline Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Jeg syns det er helt greit, folk må få bestemme selv hvor mye de vil gi for. Men hvis du syn det er lite går det jo an å gi en tilleggspresang. Hva med gavekort på vinmonopolet f.eks?
superlove Skrevet 7. august 2006 #4 Skrevet 7. august 2006 Jeg hadde ikke forventet noe gave i det hele tatt fra de som opptrer i kirka Det hadde vært gave nok i seg selv. (om dere ikke får lønn for oppdraget da.) Jeg har sagt til mine venner som skal hjelpe meg med hår, foto, bukett at det er gave nok i seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #5 Skrevet 7. august 2006 Skal i bryllup til en god venninne om noen uker. Har vaert og sett paa gavelisten hennes og kjopte en gave til en verdi av 400 kroner. I tillegg til denne gaven skal vi (jeg og mannen min) opptre i kirken under vielsen. Hadde egentlig tenkt aa bruke rundt 500 kroner, men det var ingen gaver i den prisklassen igjen - neste gave laa paa rundt tusenlappen. Aner ikke hvor mye det er vanlig aa bruke, egentlig, saa derfor spoer jeg dere: er det akseptabelt aa bruke 400 kroner paa en gave fra to personer (meg og min mann)? ← Jeg mener en skal gi etter det man selv har råd til og føler for. Det er jo selvsagt litt etter hvor nært man står de som gifter seg. Jeg syntes hele ønskelista var noe fæle greier. V har bodd sammen lenge og har det meste av utstyr og slikt, så det vi ønsket oss var relativt dyre ting vi ikke hadde sett oss råd til å kjøpe selv. Vi opplevde at flere par som kjente hverandre, gikk sammen om å kjøpe de tingene vi ønsket oss. Det var jo veldig smart, for da ble ikke gaveutgiftene så store på hver enkelt og vi fikk det vi trengte og ønsket oss! Er det kanskje en ide? milla
flickan Skrevet 7. august 2006 #6 Skrevet 7. august 2006 Jeg regner med du bruker så mye som du føler at du har råd til, da betyr det ikke så mye hva andre synes dere skal bruke. Dere har selv oversikt over egen økonomi og hvor mye dere kan bruke. Den beste gaven må da uansett være at dere opptrer i kirken og bidrar til å gjøre denne dagen helt spesiell. Jeg tenker aldri over hvor mye gaver ejg får av folk koster.. Hvis du har veldig lyst å bruke 500 på gaven, kan du jo i tillegg kjøpe en vin e.l som skal lagres i 1, 5 eller 10 år før den er god, det synes jeg er en koselig gave. Da kan de drikke den på en fremtidig bryllupsdag.
Holly Hobbie Skrevet 7. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2006 Takk for tilbakemeldinger! Den vin-ideen var jo veldig god, skal huske paa den for fremtiden. Ellers har jeg nok raad til aa gi finere gave, men det er saa mye gave-greier for tiden med flere bryllup, daap og bursdager saa jeg foeler meg litt "utgavet" for tiden...
Lassie Skrevet 7. august 2006 #8 Skrevet 7. august 2006 Helt klart! Jeg hadde ikke forventet noen annen gave av de som opptrer i kirka!
Sam Skrevet 7. august 2006 #10 Skrevet 7. august 2006 Jeg synes ikke du er gnien, og så skal dere opptre i kirka også! Jeg og sambo skal i bryllup, og vi har spleiset på gave med mine foreldre. Sånn prismessig blir nok gaven på en rundt 400-500 kr, men det er en gave som krever mye arbeid, og arbeidet gjør vi selv, så skulle man regnet med det, hadde den blitt dyr! Synes det er tanken som teller, og vi valgte å ordne en mer personlig gave, og siden sambo og jeg ikke har allverdens av penger, så synes vi det ble en fin ordning
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #11 Skrevet 7. august 2006 Jeg hadde ikke forventet noe dyrere gave selv om dere ikke skulle opptre i kirken jeg. Synes det er litt mye fokus på hvor dyr en gave skal være. Ja, vi la ned mange penger i bryllupet vårt. Sparte i flere år for å få råd. Men vi inviterte jo så mange fordi vi hadde lyst til det - og regnet jo ikke med at vi skulle få gaver som tilsvarte kuvertprisen.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #12 Skrevet 8. august 2006 200 pr pers når man er bedt i bryllupet? Jo, det er gnient.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 8. august 2006 #13 Skrevet 8. august 2006 200 pr pers når man er bedt i bryllupet? Jo, det er gnient. ← Tull på deg, din gjest. Da er i alle fall jeg like gnien som Holly og flere til.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #14 Skrevet 8. august 2006 de får jo det de ønsker seg siden det står på ønskelisten, og jeg tror ikke noen brudepar står og tenker "herregud ga de ikke mer?" jeg syntes det er en bra sum.....
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 8. august 2006 #15 Skrevet 8. august 2006 Jeg synes nok også det var litt lite. Selv gir vi alltid for 500 kr person når vi blir invitert til slike ting.
Daria Skrevet 8. august 2006 #16 Skrevet 8. august 2006 Jeg synes man er altfor opphengt i pris i sånne sammenhenger. Paret får en gave de har ønsket seg, hvor mye den koster burde være irrelevant. 100 kr fra eller til er uansett ikke mye, og om noen mener dere er gniene på grumm av det, er det de som har et problem og ikke dere....
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #17 Skrevet 8. august 2006 200 pr pers når man er bedt i bryllupet? Jo, det er gnient. ← Det synes jeg og, men IKKE når gjestene skal opptre i kirken! Da er det ikke gnient.
MAcy Skrevet 8. august 2006 #18 Skrevet 8. august 2006 Jeg hadde mok gitt for 400-600 om jeg gikk i bryllupet singel eller med forloveden. Men det er jo bare min mening. vi had gitt for 100-200 til folk vi ikke blir bedt til og 300-400 når vi blir bedt til kaffe. Men kommer jo selvsagt litt ann på hvem som gifter seg.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 8. august 2006 #19 Skrevet 8. august 2006 Jeg ville nok aldri selv gitt noe til 2oo kr per pers hvis jeg og sambo skulle i bryllup. Bryllupet koster brudeparet så mye, og jeg føler det derfor hyggelig å også kunne gi noe ekstra fint til dem. Bruker alltid mer på bryllup enn på bursdagsgaver. Men dette med hvor mye man gir, er jo også helt avhengig av hva slags tradisjoner det er i miljøet du er i. Noen gir veldig dyre bryllupsgaver, andre gir mindre dyre bryllupsgaver. Jeg ser sambo og jeg skal gifte oss snart, og har i den anledning fått mange gaver fra "min side" av personer som ikke er invitert i bryllupet. Det er veldig fine og dyre gaver vi har fått av disse, mens vi ikke har fått noen gaver fra "hans side", fordi de ikke har noen tradisjon for å gi gaver når de ikke er invitert. Ikke noe galt i det; Det er rett og slett forskjell på kultur og tradisjoner i de forskjellige miljøene. MEN; Når dere skal opptre i kirken, synes jeg ikke det blir gnient. Ei heller den over som har laget gaven selv. Det er mye hyggeligere med slike gaver, og de kan ikke engang sammenlignes med kjøpte gaver! Jeg håper vi er så heldige å ha så gode venner som dere er, som stiller opp på den måten. Det hadde jeg satt utrolig pris på
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2006 #20 Skrevet 8. august 2006 *Hvorfor leser jeg egentlig sånne bryllupstråder* Jeg synes vel 400 fra et par er litt gnient, i alle fall hvis det er en nær venninne. At dere opptrer i kirken synes jeg ikke burde ha noe å si for gaven. Søsteren min leste et dikt i kirken, og jeg tror jeg hadde blitt litt paff om hun hadde sagt at hun trakk fra på gaven på grunn av det. Jeg ser på det som en frivillig tjeneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå