Snibel Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Hei! Etter og ha vært sykemeldt i snart ett år har jeg fått innvilget attføring. Men de avslo skolegang. Jeg prøver da alikevel og få til skolegang uten attføring. Men tenkte at jeg skulle klage på avgjørelsen.. Noen som har erfaring med å klage på saksbehandlers avslag og kan fortelle meg litt om denne prosessen. Avslaget er kun gitt muntlig. Har nytt møte imorgen.
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 Hei! Etter og ha vært sykemeldt i snart ett år har jeg fått innvilget attføring. Men de avslo skolegang. Jeg prøver da alikevel og få til skolegang uten attføring. Men tenkte at jeg skulle klage på avgjørelsen.. Noen som har erfaring med å klage på saksbehandlers avslag og kan fortelle meg litt om denne prosessen. Avslaget er kun gitt muntlig. Har nytt møte imorgen. ← Er det Yrkesrettet attføring du har fått innvilget? I så fall vil jeg anta at saksbehandler(e) har vurdert helsesituasjonen din og din fremtidige arbeids- og funksjonsevne opp mot hva slags utdanning du ønsker. Regner med at du har snakket med saksbehandler om dette, det er ikke gitt at du får innvilget sykelpeierutdanning dersom du har fibromyalgi (teit eksempel, men dog et eksempel). Hva har du helse til i fremtiden, og hva vil du? Er det sammenheng mellom svarene dine på de to spørsmålene ville jeg nok tatt en ekstra, muntlig runde med saksbehandler før jeg klaget.
Snibel Skrevet 7. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2006 Er det Yrkesrettet attføring du har fått innvilget? I så fall vil jeg anta at saksbehandler(e) har vurdert helsesituasjonen din og din fremtidige arbeids- og funksjonsevne opp mot hva slags utdanning du ønsker. Regner med at du har snakket med saksbehandler om dette, det er ikke gitt at du får innvilget sykelpeierutdanning dersom du har fibromyalgi (teit eksempel, men dog et eksempel). Hva har du helse til i fremtiden, og hva vil du? Er det sammenheng mellom svarene dine på de to spørsmålene ville jeg nok tatt en ekstra, muntlig runde med saksbehandler før jeg klaget. ← Jeg har fått avslag fordi jeg er 25 og aldersgrensen er 26.
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2006 #4 Skrevet 7. august 2006 Jeg har fått avslag fordi jeg er 25 og aldersgrensen er 26. ← Er nedre aldersgrense 26 år for at du skal få innvilget utdanning som attføringsløp? OK (selv om det ikke virker veldig smart). Da ville jeg brukt morgendagens møte til å høre med saksbehandler om det er noe forbud mot at du det nærmeste året tar utdanning på eget initiativ, siden du allikevel får innvilget attføringspenger. Det betyr at du sikkert ikke får dekket skolepenger, bøker, reise etc, men du vil likevel komme bedre ut enn studenter flest (fordi du har en opptjent rettighet, ingen får innvilget attføring uten god grunn). Kommer dog litt an på hva slags utdanning du har tenkt å ta, om det er naturlig at du får dekket et allerede påbegynt utdanningsløp gjennom YA.
Snibel Skrevet 7. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2006 (endret) Er nedre aldersgrense 26 år for at du skal få innvilget utdanning som attføringsløp? OK (selv om det ikke virker veldig smart). Da ville jeg brukt morgendagens møte til å høre med saksbehandler om det er noe forbud mot at du det nærmeste året tar utdanning på eget initiativ, siden du allikevel får innvilget attføringspenger. Det betyr at du sikkert ikke får dekket skolepenger, bøker, reise etc, men du vil likevel komme bedre ut enn studenter flest (fordi du har en opptjent rettighet, ingen får innvilget attføring uten god grunn). Kommer dog litt an på hva slags utdanning du har tenkt å ta, om det er naturlig at du får dekket et allerede påbegynt utdanningsløp gjennom YA. ← Det var oppe som et alternativ for år 2 og 3. Ikke et vedtak, men han nevnte det som et alternativ. Jeg har store lære og konsentrasjonsvansker( ad/hd) og kom meg såvidt gjennom vgs. Det kreves nå at jeg må jobbe en god del vedsiden av for å komme igjennom økonomisk ( rett og rimelig, alle andre gjør jo det) men det kan bli vanskelig for meg komme igjennom Men jeg får vel ikke penger om jeg går skole selv nå, de vil ikke at jeg skal det. De vil ha meg i jobb umiddelbart. Så lenge de har avslått skolegang får jeg vel ikke yrkesrettet attføringspenger? Jeg må vel klare meg helt selv? Endret 7. august 2006 av Snibel
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2006 #6 Skrevet 7. august 2006 Det var oppe som et alternativ for år 2 og 3. Ikke et vedtak, men han nevnte det som et alternativ. Jeg har store lære og konsentrasjonsvansker( ad/hd) og kom meg såvidt gjennom vgs. Det kreves nå at jeg må jobbe en god del for å komme igjennom ( rett og rimelig, alle andre gjør jo det) men det kan bli vanskelig for meg komme igjennom ← Da forstår jeg bedre hvorfor saksbehandler ikke har prøvd å se bort fra aldersgrensen (som jo faktisk skjer i endel tilfeller). Hva er "planen" fra saksbehandler, da? Arbeidstrening/relevant praksis i forhold til dine utdanningsønsker?
Snibel Skrevet 7. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2006 (endret) Da forstår jeg bedre hvorfor saksbehandler ikke har prøvd å se bort fra aldersgrensen (som jo faktisk skjer i endel tilfeller). Hva er "planen" fra saksbehandler, da? Arbeidstrening/relevant praksis i forhold til dine utdanningsønsker? ← Ja, og ha meg i jobb ved juletider allerede.. Kan også nevne at jeg har vært sykemeldt pga utbrenthet. Endret 7. august 2006 av Snibel
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2006 #8 Skrevet 7. august 2006 Kan også nevne at jeg har vært sykemeldt pga utbrenthet. ← Høres ut som et argument for ikke å hoppe på en lang utdanning, som for deg vil oppleves som ekstra krevende. Ikke for å være negativ, men jeg tror du har en ganske smart saksbehandler.
Snibel Skrevet 7. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 7. august 2006 Høres ut som et argument for ikke å hoppe på en lang utdanning, som for deg vil oppleves som ekstra krevende. Ikke for å være negativ, men jeg tror du har en ganske smart saksbehandler. ← Jeg mener jeg kan få til selv. Men at det kan bli problematisk om jeg må jobbe ved siden av. Skjønner om det kan se ut som jeg krever mye. Dette er hverdagen for veldig mange studenter. Men jeg tenkte hvertfall gjøre et forsøk.
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2006 #10 Skrevet 7. august 2006 (endret) Jeg mener jeg kan få til selv. ← Det kan du helt sikkert. Men jeg er som sagt ikke sikker på om det er smart å hoppe rett på et krevende studium etter å ha vært langtidssykemeldt pga utbrenthet. Kanskje det er lurere å bygge seg opp litt, både faglig og mentalt, gjennom relevant praksis..? Sånn ville jeg ha tenkt, i hvert fall, og sånn antar jeg at saksbehandleren tenker. Uansett; lykke til! Endret 7. august 2006 av Kvinneguden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå